4x24 ladder attenuator

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
vinnie411

4x24 ladder attenuator

Bericht door vinnie411 »

Ga hier een mooi verslag geven van mijn nieuwe attenuator die ik ga maken.
Heb via dit forum een mooie grayhill serie 53 switch gekocht bestaande uit 4 decks met 24 standen en 1 pool. Helaas is dit een schakelaar zonder stop tussen laatste en eerste stap, maar dat gaan we ook nog oplossen (fabriekant een mailtje gestuurd misschien hebben ze een tip hiervoor en anders het www). Via E-bay een serie takman rex25 weerstanden gekocht (via een aardige verkoper die niet eens verzendkosten vraagt) voor 64usd.
Foto's zal ik zeker gaan maken maar als iemand nu al tips heeft waar ik op moet gaan letten dan zijn ze zeker welkom.
vinnie411

Re: 4x24 ladder attenuator

Bericht door vinnie411 »

Vandaag maar eens gekeken hoe deze schakelaars werken en misschien een oplossing voor het doordraaien te vinden.
Eerst maar een paar foto's van de losse onderdelen.
IMAG0133.jpg
Alle onderdelen op een rij, met duidelijk zichtbaar de 4 identieke decks rechts en het draaimechanisme links.
IMAG0134.jpg
Het draaimechanisme is opgebouwd uit een platte as die de lopers beweegt. Het enigsinds rechthoekig blokje draaid in een gekartelde krans rond en wordt dmv 2 kogeltjes met veren per stap vastgezet.
IMAG0135.jpg
De gouden ring duidelijk zichtbaar (pole) waarop de kleine ring draait, deze heeft ruimte voor meerdere lopers (in mijn geval 1). En helemaal rechts de 24 contacten.
IMAG0136.jpg
Nu kan ik zelf niets bedenken om een soort stop te maken tussen 24 en 1 in. heb een spijker geprobeerd maar dat werkte averechts. Het vinden op internet is me ook niet gelukt. En de fabiekant geeft als oplossing bestel een nieuwe maar dan met als laatste letter een f.
Wie heeft een mooie oplossing.
Aaad

Bericht door Aaad »

Misschien met een asverlenstuk
asverlenging.pdf
(43.5 KiB) 83 keer gedownload
Aad
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Zat/lag ook al aan zoiets te denken. Moet toch gaan werken met een verlengde as daar mijn front te dik is.
Gijs

Bericht door Gijs »

Misschien weet Reinoud hier op t forum een oplossing, daar heb ik ze ooit van gekocht
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Zo Gisteren heeft de postbode een poging gedaan ze te bezorgen, uiterraad mag ik ze dus vandaag ophalen bij het postkantoor.
Al met al best snel gegaan, maar 7 werkdagen!
Zal vanmiddag wat foto's maken en beginnen met solderen.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Dat zijn een hoop weerstanden, gelukkig per waarde appart in een zakje dus enkel even snel nagekeken of er geen foutje gemaakt is en begonnnen met het plaatsen van de eerste serie weerstanden.
Heb inmiddels de Rin voor beidde kanalen erin zitten en zijn aan 1 kant gesoldeerd.
Aan de andere kant komen de Rg weerstanden die ik dan samen met de Rin kan solderen.
Wat een gepriegel is dat zeg met die kleine schakelaar, doorsnee van 3 cm ofzo).
Maar als je de decks uit elkaar haalt en dan de weerstanden ertussen doet en weer inelkaar zet kan je ze wel makkelijk solderen. En blijft de inbouwmaat voor een ladder type toch beperkt.
Maar goed wat is een verhaal zonder plaatjes.
DSC00353.JPG
IMAG0156.jpg
Later volg meer.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Zo, inmiddels is deze helemaal klaar en tevens oon gemonteerd in mijn phonodude/selector/volume ding.
Even testen met de tuner en cd speler (ken deze 2 goed en kan dan goed verschil horen of brom e.d.), wat blijkt.... K#$!!!!
Tijdens het inelkaar zetten per ongeluk van 1 kanaal de selector 180gr verdraaid.
Dus voorzichtig de schakelaar demonteren en alle 4 de ringen gelijk zetten.
Dit is een echte priegel klus en zal dan ook in het vervolg veel beter opletten.
Wat vind ik nu van het geluid?
Zo op het eerste oor iets meer openlijk met wat meer details.
Ga nog een echte goede luistersessie houden om beter verschil te horen.
IMAG0167.jpg
IMAG0170.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”