Hi Tony,Geenius schreef:Frequentie curves zeggen niet alles maar, ter illustratie, bijgaand de verschillende versies van de Soup Ceramique (2004 / 2007 / 2011) op een rij.
Alle curves zijn op basis van dezelfde meetgegevens. Let niet op de curves beneden circa 100Hz omdat hier de output van de poort niet is meegenomen.
In werkelijkheid is er dus meer energie in het gebied van 30-60Hz. De poort is afgestemd op 28Hz.
De verschillen in de curves zitten dus met name in het midden en het hoog.
Leuk om te zien dat je ook nog steeds met de Soups bezig bent. Ik probeer je curves te begrijpen a.h.v. mijn eigen simulaties, maar ik kom er niet helemaal uit.
Uiteraard was ik nieuwsgiering naar je nieuwe filter, en heb ik deze gesimuleerd met de dode kamer metingen (op 1.83m afstand) van de C220, C79 en C12. Die zijn op de C79 na identiek aan die van de Soup. De C89 ligt op de 1.5kHz op hetzelfde niveau, maar de amplitude curve ligt daaromheen wat hoger. Met name aan de onderkant van het spectrum heeft de C89 zo'n 2dB meer output. 't Zal watbetreft fase hooguit een graad of 30 schelen, dus je mag verwachten dat de complexe optelsom met de C220 nagenoeg gelijk is. Hieronder staan de resultaten van het nieuwe filter met de dode kamer metingen van de units, en met de reflex pijp ietsje lager afgestemd. Wat me opvalt dat er een flinke uplift tussen de 200 en 1000Hz zit, die in de praktijk dus nog hoger zal uitvallen t.g.v. de C89. Ik vraag me af hoe je zelf aan een vlakke simulatie komt? Hoe heb je zelf gemeten en gesimuleerd? PS: voor wat betreft de piek bij de 2.5 a 3.5kHz, die kan volgens Thiel-Accuton wisselen tussen die range, dus de zuigkring kan inderdaad anders gedimensioneerd zijn afh. van de productie datum van de woofer.