Hallo allemaal,
Ik vroeg me af hoeveel de meerwaarde van een DC gloeispanning is.
Verder heb ik even zitten zoeken naar een eventuele kandidaat om zelf mijn 6,3VAC naar 6,3VDC om te toveren. Hij moet een stroom kunnen leveren van 2,8A, dus laten we zeggen 3A.
Ik dacht zelf dan aan de LM338, beetje overkill. Of de LM350, die zit net aan 3 amp.
Omdat ik 6,3V naar 6,3V omzet hoef ik toch geen rekening te houden met de Voltage Dropout?
Heeft er iemand ervaring mee/goede tips, of is dit niet echt nodig in mijn versterker
(2 monoblokken volgens het HF10 schema)
Ik heb hem bromvrij spelen nu.
Ik hoor het graag!
DC voeding voor gloeispanning
Moderator: Beheerdersteam
Re: DC voeding voor gloeispanning
Als je versterker al bromvrij speelt heeft het geen voordelen, alleen maar nadelen. De levensduur van een gloeidraad schijnt korter te zijn met DC. Maar ik heb nog nooit een exemplaar met een gebroken gloeidraad meegemaakt dus waarschijnlijk slijt de rest van de buis eerder.
Ik werk veel met buizen met afwijkende gloeispanningen omdat deze vaak véél voordeliger zijn in aanschaf terwijl de buis functioneel gelijk is. Vergelijk bijvoorbeeld de ECL86 met de PCL86. Dan vraagt het wat inventiviteit om aan je gloeispanning te komen. Uiteindelijk wordt het dan vaak een DC gloeispanning. Maar als het niet nodig is laat ik het na.
Moraal van het verhaal: ik zou het lekker zo laten!
Ik werk veel met buizen met afwijkende gloeispanningen omdat deze vaak véél voordeliger zijn in aanschaf terwijl de buis functioneel gelijk is. Vergelijk bijvoorbeeld de ECL86 met de PCL86. Dan vraagt het wat inventiviteit om aan je gloeispanning te komen. Uiteindelijk wordt het dan vaak een DC gloeispanning. Maar als het niet nodig is laat ik het na.
Moraal van het verhaal: ik zou het lekker zo laten!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Wat is je eindbuis ook weer, een EL84 toch? Een indirect verhitte buis, als het nu bromvrij is mooi zo laten inderdaad. Bij direct verhitte buizen, zoals een 300B kun je hier wel winst mee halen naar het schijnt, heb het nog niet geprobeerd maar ben er wel mee bezig dus.
Helemaal als je een spanningsgestuurde stroombron gaat gebruiken, en dan valt het nog niet mee om van eenzelfde wisselspanning gelijkspanning te maken kan ik je uit eigen ervaring vertellen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=225
Helemaal als je een spanningsgestuurde stroombron gaat gebruiken, en dan valt het nog niet mee om van eenzelfde wisselspanning gelijkspanning te maken kan ik je uit eigen ervaring vertellen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=225
Oke, super bedankt!
Dan laat ik het zo, ik dacht dat het audiofiele voordelen met zich mee zou brengen omdat ik vaak lees dat losse voorversterkers met DC gegloeid worden.
Weer iets geleerd!!
Groetjes Bart
Dan laat ik het zo, ik dacht dat het audiofiele voordelen met zich mee zou brengen omdat ik vaak lees dat losse voorversterkers met DC gegloeid worden.
Weer iets geleerd!!
Groetjes Bart
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Bij voorversterkers is het ook kritischer Bart, die brom versterk je je hele keten door.