PIC programmeren

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
markje

PIC programmeren

Bericht door markje »

Ik ben begonnen met het ontwerpen van een versterker voor bij de pc en als 'reserve' en omdat ik niet stil kan zitten. Nu heb ik 5 hele mooie druktoetsen liggen en wil ik dus eigenlijk 5 ingangen maken. Ik zie even geen andere oplossing dan de ingangsselectie met een PIC aan te sturen. Alleen kan ik niet programmeren en heb ik me er al eens in proberen te verdiepen, maar ik kom er niet uit. Is er iemand die het programma kan schrijven (of heeft) en een PIC kan programmeren??

Het gaat dus om 5 druktoetsen, die na 1 puls de bijbehorende uitgang van de PIC hoog maken totdat een andere wordt ingedrukt. Dit, indien mogelijk, op een manier dat de laatste stand wordt 'onthouden' en dus bij het aan/uitzetten de laatste bron wordt gekozen.

Groeten Mark
BertDB

Bericht door BertDB »

mark.

De audio link van elektuur is volgens mij nét wat je zoekt.
Is vrij goedkoop na te bouwen ;)

mvg, bert
markje

Bericht door markje »

Ja, ik had die nog niet gezien... kan iemand misschien een scan sturen van de artikelen?

Groeten Mark
BertDB

Bericht door BertDB »

ik heb het artikel liggen .. staat op de jaarcdrom.
vandaag zal niet meer lukken, maar morgen kan ik het je sturen.

mvg, bert
markje

Bericht door markje »

Ik heb hem al gedownload, 1 gratis en deel 2 voor 1,20. Ik denk dat dit hem wel eens kan gaan worden, de aansturing is wat ik nodig heb... scheelt me ook een bestelling bij Dantimax voor het volume.

Bedankt voor je hulp!

Groeten Mark
BertDB

Bericht door BertDB »

ik heb em zelf gemaakt (dus opgebouwd op gaatjesprint, wel met de componenten zoals aangegeven in het artikel) en zelf de pic geprogrammeerd.. werkt perfect !

mvg, bert
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

xbake schreef:
ik heb em zelf gemaakt (dus opgebouwd op gaatjesprint, wel met de componenten zoals aangegeven in het artikel) en zelf de pic geprogrammeerd.. werkt perfect !

mvg, bert
Zou je daar eens een plaatje van kunnen posten? Ik wil wel eens zien hoe zoiets uitziet op een gaatjesprint.

Groeten,
Mischa
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, ikke is ook geinteresseerd! (ook in dat artikel trouwens... ter informatie dan)

Kees
markje

Bericht door markje »

Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat! Foto's!

Groeten Mark
BertDB

Bericht door BertDB »

geen probleem.
Het ziet er vrij deftig uit vind ik zelf hoor :D .
2 printen boven elkaar, printen zijn opgebouwd zoals in de elektuur. Onderaan de hoofdvoedingen (analoog en digitaal apart), en dan bovenaan de voedingsconditionering + µC en PGA :wink: . de printen zijn beide 160x100 groot, en daar past het ruim op :P

ik zet vanavond enkele foto's hier op het forum.

mvg, bert
ray5150

Re: PIC programmeren

Bericht door ray5150 »

markje schreef:
Ik zie even geen andere oplossing dan de ingangsselectie met een PIC aan te sturen.
Dat kan simpeler. in het boek "Auddio en gitaar schakelingen met buizen" van R. Zur Linde (uitg. elektuur) staat op bladzijde 24 en 25 een "ingangskeuze schakelaar met relais".

1 x 4028 ic. 1 x 4069 ic. 4 x BC 547, een paar weerstranden, led's en diodes en nog 4 relais en klaar is markje.

okee, jij wilt 5 ingangen en deze is ontworpen voor 4 maar dat is vrij makkelijk uit te breiden. Daarom doe ik de datasheets erbij.
Bijlagen
HEF4069UBN.pdf
(122.77 KiB) 122 keer gedownload
HEF4028BF.pdf
(53.89 KiB) 132 keer gedownload
02.png
01.png
markje

Bericht door markje »

Deze ken ik, maar ik begreep destijds dat die niet uit te breiden is, omdat je namelijk met 1 druktoets geen andere uitgang kunt aansturen. Of moet ik dan naar twee van deze schakelingen?

Nu wordt het lastig, waar ik namelijk mee zit is ook het volume: ik wil eens gebruik maken van de PGA231x, ook die kan ik niet programmeren, dus heb ik 2 opties: dantimax voor de volumeregeling en een 'eigen' inputselectie, of de Audio Link, dan ben ik in 1 keer helemaal klaar. Ik ga vanavond eens kijken wat ik kwijt ben als ik de Audio Link ga gebruiken en de regeling van dantimax/deze ingangsselectie.

Groeten Mark
BertDB

Bericht door BertDB »

Mark.. de PGA moet niet geprogrammeerd worden hé , de PIC stuurt die aan. Enkel de pic moet dus geprogrammeerd worden, en die neemt dus zowel ingangskeuze als volume voor zijn rekening.

Mocht je niet de middelen hebben om de pic te programmeren, wil ik dat nog wel gratis voor jou doen ;). Ik heb nog wel een paar van die PIC's liggen ook .. :D
markje

Bericht door markje »

xbake schreef:
Mark.. de PGA moet niet geprogrammeerd worden hé , de PIC stuurt die aan. Enkel de pic moet dus geprogrammeerd worden, en die neemt dus zowel ingangskeuze als volume voor zijn rekening.

Mocht je niet de middelen hebben om de pic te programmeren, wil ik dat nog wel gratis voor jou doen ;). Ik heb nog wel een paar van die PIC's liggen ook .. :D
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook, ik kan voor de PGA ook de aansturing niet programmeren. Daarom is de Audio Link erg interessant, omdat ik dan 2 vliegen in 1 PIC heb. Doe ik dat niet, dan heb een inputselectie en moet ik alsnog bij Dantimax (althans, dat is tot nu toe de enige waar ik alles heb gevonden) de aansturingsprint voor de PGA bestellen.

Kun je een PIC programmeren met software tbv de PGA of de PIC uit de audionote met die software (als ik goed heb gelezen is het HEX bestand te downloaden bij de Elektuur)?

Groeten Mark
BertDB

Bericht door BertDB »

ik kan de pic programmeren zoals bij elektuur.
Het hex bestand is inderdaad te downloaden van de website van elektuur, dus dat is een klusje van 3min ;)
Dan kan je zonder programmeren de volledige audiolink namaken incl. sturing van de PGA.

Heb je een ander hex bestand, kan dat ook zonder probleem ingeladen worden hoor :wink:

ik hoor het wel

mvg, bert
markje

Bericht door markje »

Daar hoef ik niet over na te denken, als je wilt graag! Ik pm je even.

Groeten Mark
BertDB

Bericht door BertDB »

Mark,

ik heb je reeds een pm gestuurd.
Ik vond geen 18F452's meer in m'n voorraad.
Iemand hier die er één op overschot heeft of ergens goedkoop aan kan komen/samplen ? :idea:

Hieronder m'n foto's.
De 2 lege ic voetjes is voor een rotary encoder voor het volume te regelen. Deze audiolink maakt deel uit van een geïntegreerde versterker met een vrij strakke frontplate, dus het display van de audiolink sluit ik niet aan, maar kan via headers aangesloten worden om het éénmalig in te stellen.

mvg, bert
Bijlagen
IMG_0002.jpg
IMG_0001.jpg
IMG_0003.jpg
IMG_0004.jpg
markje

Bericht door markje »

Goed, even een korte update: ik heb inmiddels aardig wat pm contact gehad xbake en hij kan en wil voor mij de PIC programmeren! Mijn probleem is dus opgelost en het wordt dus ook de Audio link als voorversterker.

Groeten Mark
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”