Bouw van Harwood Monitor

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Erg fraai. Misschien ook eens serieus over denken,,,,

Btw in mijn baskasten zit zo'n 3 liter houtlijm.

houtlijm rulez ;)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ja, dat vraag ik me nu dus af hè? Jullie gebruiken dus allemaal reguliere houtlijm, maar met wat ik van plan ben heb ik allemaal het idee dat ik een of andere 2 componentenbuitenbeitstrekenduwspanningshoutlijm nodig heb...

Ik wil dus gaan werken met buig MDF... als houtlijm dan volstaat??

Laat even jullie ervaringen weten graag..

thankx!

JJ
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik gebruik sinds jaar en dag de bekende witte houtlijm en er is tot nu toe nog niets uit elkaar gesprongen. Hieronder een detail van een kast gemaakt met buigtriplex (en witte houtlijm). Voor MDF moet dit ook geen probleem zijn.
bestandsbron:<br />http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/hestia/PICT5554.jpg
bestandsbron:
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/hestia/PICT5554.jpg
PICT5554.jpg (11.37 KiB) 313 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik moet zeggen dat me dat ergens wel gerust stelt Edo..

Het probleem met die twee componenten lijm is dat je ook die lijm nogal moet voorbereiden... Dus, zoveel delen lijm, zoveel delen verharder... Niet echt jofel...

Dankjewel hè?

Groet,

JJ
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mooi project zeg!

Dat buigtriplex is ook mooi spul! 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Buigtriplex (en buig MDF) is erg leuk spul. Je kan weer eens wat anders maken den recht-toe-recht-aan.

Maar JJ, je kan natuurlijk een klein proefstukje verlijmen met witte houtlijm en kijken of het blijft zitten. (ik weet de uitkomst al), maar op die manier weet je het zeker.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Dat zal ik zowiezo wel moeten doen Edo..

Het punt is dat ik in totaal 6 lagen buig MDF van 8 MM over elkaar heen moet buigen en lijmen. Aan de achterzijde is de kleinste radius 80 mm..
Dat is dus relatief gezien een vrij scherpe bocht. Als ik die bocht moet nemen met iets wat 2 mm dik is dan lukt dat wel.. Maar 8 mm??

Bezint voor dagge begint zeggen ze wel eens...

Sorry voor being "off-topic"...
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Jasper Joppe Geers schreef:
Het punt is dat ik in totaal 6 lagen buig MDF van 8 MM over elkaar heen moet buigen en lijmen.
Dat is 5cm dik?!?!? En het staat rond. Denk je dat het dik genoeg is? :wink:
Aan de achterzijde is de kleinste radius 80 mm..
Dat is dus relatief gezien een vrij scherpe bocht. Als ik die bocht moet nemen met iets wat 2 mm dik is dan lukt dat wel.. Maar 8 mm??
Ik denk dat zo'n kleine straal niet gaat lukken met 8mm buigplex. Ik heb voor dit project gebruik gemaakt van 3mm en een kleinste straal van ongeveer 70mm en daarop breekt het 3mm spul zo af en toe al...

Edit: ik zie net dat je gebruik wil gaan maken van buig MDF... Misschien dat je hiermee wel een straal van 80mm kunt maken, mij werd het in ieder geval afgeraden voor dit project: het was niet waarschijnlijk dat ik daarmee de bochten kon maken. Ik denk dus wel dat het verstandig is om het even uit te proberen / na te vragen voordat je een hele plaat koopt die je dan niet kunt gebruiken.
Sorry voor being "off-topic"...
Dat maakt natuurlijk niks uit :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mja...

O zich zou het moeten kunnen afgaande op een strookje wat ik een tijdje geleden in mijn handen had. De kast echter is ongeveer 95 cm hoog, dus op dat hele vlak komt nogal wat spanning. Vandaar ook mijn onzekerheid om voor houtlijm te kiezen ipv twee componenten lijm..

Maar goed, ik ga binnenkort mijn eigen draadje wel opstarten, dan kan iedereen het vanzelf volgen..

thankx voor het meedenken trouwens!

JJ
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Mooi project Bean! Een vraagje: Hoe sluit je de uiteinden van het buigtriplex op elkaar aan? Ik kan me voorstellen dat het bij de eerste lagen het niet zo perfect hoeft, maar bij de laatste laag moet de kast er toch "naadloos" uit zien. Of ga je de speakers gewoon in een kleur spuiten?
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Geenius schreef:
Een vraagje: Hoe sluit je de uiteinden van het buigtriplex op elkaar aan? Ik kan me voorstellen dat het bij de eerste lagen het niet zo perfect hoeft, maar bij de laatste laag moet de kast er toch "naadloos" uit zien. Of ga je de speakers gewoon in een kleur spuiten?
Ik gebruik reststukjes triplex om het geheel goed aan te drukken. Een eventuele naad die overblijft plamuur ik tzt dicht.
De afwerking van de kast ben ik nog niet helemaal uit. Het zou kunnen dat ik de hele kast fineer, maar het zou ook kunnen dat ik een deel fineer (baffle) en de rest glanzend zwart spuit. Ik moet binnenkort nog maar eens wat tekeningetjes maken van de verschillende mogelijkheden.
In ieder geval zie je straks niks meer van een naad in de triplex lagen.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

volgens mij is deze methode echt wel heel goed om een dode kast te creeren! tussen elke laag buigtriplex zit een laag lijm, die toch enigzins elastisch is en dus de trillingen minder gemakkelijk doorgeeft aan de volgende laag.
nog beter zou het denk ik zijn als de lagen triplex niet exact dezelfde dikte hadden en als je er misschien nog een laag kurk ofzo tussen zou doen. moet in principe wel mogelijk zijn... ja toch?
beginnen met een laag buigtriplex, dan een laag kurk, dan terug een laag triplex, eventueel nog een laag lood en dan terug een laag triplex.... etc.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

pieter pan schreef:
volgens mij is deze methode echt wel heel goed om een dode kast te creeren! tussen elke laag buigtriplex zit een laag lijm, die toch enigzins elastisch is en dus de trillingen minder gemakkelijk doorgeeft aan de volgende laag.
Ahaa! Dus als ik het goed begrijp heeft de lijm dus ook een functie..
Da's mooi, ik wilde mijn speaker aan de achterzijde rond maken met buigMDF, en dat is een plaat van 8mm dikte, met daarin gleufjes gefabriceerd om het makkelijk te kunnen buigen... Als ik nou zorg dat die gleufjes zoveel mogelijk worden opgevuld met lijm?....

Thankx!

JJ

(Wat wordt je toch snel wijzer van zo'n forum...:) )
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

weet niet of deze redenering klopt hoor, maar ik veronderstel dat gedroogde lijm toch nog steeds een beetje elasticiteit behoud en de ideale geluidsisolatie is oneindig zwaar en ook elastisch. Verschillende lagen van verschillende materialen of van hetzelfde materiaal met verschillende diktes werken ook heel goed en nog beter als ze geschijden zijn door een materiaal dat zo min mogelijk trillingen doorgeeft, dus maw een elastisch materiaal.
ik redeneer hier enkel voort op het beetje theorie dat ik hierover op school gezien heb hoor, dus het kan zijn dat ik hier de bal volledig mis sla, maar dan is het aan degenen die er meer vanafweten om mij te verbeteren.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mja,

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het bouwen van een luidspreker ook leuker vind door dit sort dingen zelf te beredeneren en af te gaan op ervaringen van anderen..

Ik kom hier op dit forum genoeg mensen tegen die met software en allerlei formules zo'n kast exact gaan berekenen, maar dan is voor mij de lol er ook een beetje af..

Ik dacht dus ook door een wand te maken van verschillende lagen buig MDF en voldoende lijm ertussen dat zo'n wandje dood genoeg zou zijn..
Enneh, 6 lagen van 8 mm is toch wel genoeg denk ik hè?
48 mm... Mwoah...

Volgens mij ben ik een beetje off topic???

Groet,

JJ
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

zie ik dat trouwens juist? zijn die speakers doorschijnend? lijkt toch zo... dan moet je er nog voor zorgen dat je kast vanbinnen ook een mooi kleurtje heeft, je kan er misschien pinkende lichtjes achter steken! :lol:
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

pieter pan schreef:
zie ik dat trouwens juist? zijn die speakers doorschijnend? lijkt toch zo... dan moet je er nog voor zorgen dat je kast vanbinnen ook een mooi kleurtje heeft, je kan er misschien pinkende lichtjes achter steken! :lol:
Het membraan is inderdaad doorzichtig, maar ik denk niet dat je heel veel van de binnenkant van de kast ziet. Alleen moet ik de rand van het gat waarin de basluidspreker is gemonteerd wel meelakken of iets dergelijks.

Tja lichtjes dat is wel erg "disco" 8) als je begrijpt wat ik bedoel :)
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Update

Alweer tijd voor een volgende update!

Afbeelding
De kasten worden ingefreesd om ruimte te maken voor de MDF ringen.

Afbeelding
De MDF ring past in het gat en wordt tijdelijk vastgezet met een schroefje.

Afbeelding
Before and after :)

Afbeelding
Nu met luidsprekers.

Afbeelding
Dan het zelf maken van spikes. Errug leuk werk 8)

Afbeelding
Tussenresultaatje.

Afbeelding
Het eindresultaat.

Afbeelding
En dan met een onderlegschijfje onder een luidspreker, .

Meer foto's staan op mijn website.

Groeten,
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het ziet er allemaal erg fraai uit, en zo te zien is goed gereedschap ook het halve werk!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gaaf, die spikes (en je speaker natuurlijk). Erg handig. Draaibank?
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi hoi hoi,

Van lege opmerkingen als 'leuk kastje' leren lezers niet veel, maar wil toch even tegen Wouter zeggen dat ik het een leuk kastje vind. Vooral die MDF ringen bij de woofer zodat de voorkant nog slanker kan zijn.

Oh, gedeeltelijk levert je dat een beetje een sprong op (links en rechts), maar volgens mij voelen tonen van de woofer met name de mooi rustig terug buigende wand...

Ben erg benieuwd hoe dat er na de afwerking uiteindelijk gaat uitzien (en ook horen maar dat is en blijft moeilijk vergelijken, zeker via internet).

Succes Wouter,

Joep
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als je nu met je knokkels op de behuizing tikt, wat hoor je dan? Een korte "tak" geluid of meer iets van "tok" (kort en dood of heeft ie een bepaalde eigen resonantie?). :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

off topic...

Tony,

Waarom gaat die Velodyne weg? Daar was je toch enthousiast over meende ik ergens gelezen te hebben?

Jan
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Leeuwarden schreef:
off topic...

Tony,

Waarom gaat die Velodyne weg? Daar was je toch enthousiast over meende ik ergens gelezen te hebben?

Jan
Ik ga upgraden naar een DD18 :twisted:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ah so... (Heftig...)
Gesloten