eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Ik heb een paar Behringer B2031a actieve monitors (worden op termijn misschien vervangen door zelfbouw :wink: ) en een zelfbouw sub (niet door mij gebouwd) die ik wil ondersteunen met een setje speakers aan de muur.
Vanwege de positieve berichten over de MarkAudio CHR-70 fullrange en de interessante prijs wil ik graag een kast bouwen voor deze driver. Omdat hopelijk binnenkort de CHR-70 gen3 beschikbaar komt wil ik uitgaan van deze driver, tenzij er natuurlijk suggesties komen.

Mijn ontwerp is gebaseerd op een ontwerp van Planet10 en is qua inhoud (bijna 4 liter) vrijwel gelijk aan de befaamde Black Beauties...
Deze zijn dus ook mijn bron van inspiratie, als ik zo vrij mag zijn HenkJan? :D

Omdat dit mijn eerste ontwerp is hoop ik op commentaar, de inhoud zal namelijk wel goed zijn maar wat is het effect van de schuine hoeken? Verder heb ik diverse vragen over bijvoorbeeld dempingswol en een geschikt filter. Kortom dit zijn mijn eerste stappen in de zelfbouwaudio :roll:

De kasten wil ik graag bouwen met 15mm MDF en daarna fineren.

Groeten en alvast bedankt,
Nico
Bijlagen
chr70_muur.png
chr70_muur_plan.png
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Dude »

Wat een binnenkomer:P ziet er goed uit en ben benieuwd hoe het uit zal gaan pakken.
maar maakt het verschil van vorm uit uit voor het geluid?

Enig idee wanneer de 3e gen van de chr-70 uit zal komen?

Ben zelf bezig met de bouw van de black beauty's al lijkt dit me wel een hele mooie aanvullen mocht ik ooit uit willen breiden naar een surround set

succes er mee

groetjes,
Gert-Jan
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door MarcoSQ »

Omdat dit mijn eerste ontwerp is hoop ik op commentaar, de inhoud zal namelijk wel goed zijn maar wat is het effect van de schuine hoeken? Verder heb ik diverse vragen over bijvoorbeeld dempingswol en een geschikt filter. Kortom dit zijn mijn eerste stappen in de zelfbouwaudio :roll:
Ik ken de ontwerpen waar je je inspiratie vandaan hebt niet goed, dus wat dat betreft kan ik je niet veel vertellen. De schuine hoeken zullen iig geen dramatische veranderingen gaan veroorzaken.

Jouw kast lijkt me breder dan die van je inspiratiebronnen, klopt dat ? Zo ja, dan zul je dat zeker gaan merken in de baffle step. Al helemaal het feit dat deze strak tegen de muur komen. Je zult het filter niet 1 op 1 kunnen overnemen, dat gaat erg bonkig en overdreven ´warm' worden waarschijnlijk.

Zijn deze bedoeld ter vervanging van je b2031a's ? Ik wil je niet demotiveren, maar ik ben bang dat je die hiermee niet zult overtreffen. Die goedkope kassies zijn stiekem erg erg goed...en leveren een stuk meer ballen dan 1 breedbander, hoe goed die dan ook mag zijn.Sorry, niet goed genoeg gelezen. 'Ter ondersteuning', bedoel je daar als achterkanaal mee of zoiets ?
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Dude schreef:
Wat een binnenkomer:P ziet er goed uit en ben benieuwd hoe het uit zal gaan pakken.

Enig idee wanneer de 3e gen van de chr-70 uit zal komen?
Dank dank :D geen idee wanneer gen3 komt, HenkJan weet het ook nog niet...
MarcoSQ schreef:
Ik ken de ontwerpen waar je je inspiratie vandaan hebt niet goed, dus wat dat betreft kan ik je niet veel vertellen. De schuine hoeken zullen iig geen dramatische veranderingen gaan veroorzaken.

Jouw kast lijkt me breder dan die van je inspiratiebronnen, klopt dat ? Zo ja, dan zul je dat zeker gaan merken in de baffle step. Al helemaal het feit dat deze strak tegen de muur komen. Je zult het filter niet 1 op 1 kunnen overnemen, dat gaat erg bonkig en overdreven ´warm' worden waarschijnlijk.
Zie http://homepage.mac.com/tlinespeakers/F ... 191209.pdf (en dan de 0v99) als het goed is komen de maten behoorlijk overeen. Bedoel je het filter van HenkJan? Bij het planet10 ontwerp heb ik namelijk geen filter ontwerp kunnen vinden. En hoe ik zelf een filter ontwerp, pfoe geen idee waar te beginnen :oops: Al snap ik wel redelijk hoe zo'n filter werkt (technisch gezien), maar niet wat de invloed van de kast en invloed op bafflestep is. Ik begrijp dus niet wat het filter moet doen dus lukt het me ook niet om iets te ontwerpen. Ik denk dat ik eerst zonder filter begin en later het filter evt in de kast plaats, dat moet wel kunnen toch?
Zijn deze bedoeld ter vervanging van je b2031a's ? Ik wil je niet demotiveren, maar ik ben bang dat je die hiermee niet zult overtreffen. Die goedkope kassies zijn stiekem erg erg goed...en leveren een stuk meer ballen dan 1 breedbander, hoe goed die dan ook mag zijn.Sorry, niet goed genoeg gelezen. 'Ter ondersteuning', bedoel je daar als achterkanaal mee of zoiets ?
Inderdaad een soort van achterkanaal en niet als vervanging van de Behringers. Ik ben ook best tevreden met de Behringers (pas na ze aangesloten te hebben met XLR) en de enige reden dat ze er misschien ooit uit gaan is dat ik weer een setje wil bouwen :wink:
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Helaas wat weinig animo, iemand die iets kan zeggen over het filter? :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Henkjan »

Nick18 schreef:
Helaas wat weinig animo, iemand die iets kan zeggen over het filter? :wink:
als je nou ergens een meting van t ding kon opduiken ..... zonder dat zal niemand wat kunnen zeggen ben ik bang
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Henkjan schreef:
als je nou ergens een meting van t ding kon opduiken ..... zonder dat zal niemand wat kunnen zeggen ben ik bang
Je heb geen idee hoeveel werk jouw opmerking opleverde! :wink: Hehe na veel lurken hier op 't forum naar tips ben ik nu enkele stapjes verder en heb ik wat kunnen simuleren in Boxsim :D. Ik gebruik de parameters van de CHR-70 gen 3.

Wat heb ik gedaan:
- T/S parameters ingevuld in boxsim.
- Kast en baffle afmetingen ingevoerd.
- Volume opgegeven, bruto is de box ongeveer 3,9 liter. De driver 'kost' ongeveer 0,5 liter las ik ergens?
Ik wil de box volstoppen met BAF dan mag ik toch het volume met 10% vegroten, dus kom ik bijna weer uit op de
3,9 liter?
- D.m.v. SPL copy de karakteristiek in boxsim geïmporteerd (SPL uit datasheet MarkAudio).

Ik hoop dat ik e.e.a. goed heb gedaan en dat dit een betrouwbare simulatie is :roll:

Simulatie 1: Resultaat zonder filter
boxsim_zonderGHP.PNG
Simulatie 2: Resultaat met GHP (310 uF berekend via http://www.12vhifi.nl/closed.html)
boxsim_310uF_GHP.PNG
GHP.PNG
GHP.PNG (2.08 KiB) 1054 keer bekeken
Heeft iemand tips voor mij hoe ik deze sims moet interpreteren? Het inkloppen van parameters kan iedereen
maar nu komt het lastige gedeelte... :oops:
Is dit bijvoorbeeld een nette curve of moet ik nog een BSC maken? Is het verstandig om de condensator te plaatsen voor GHP of kan ik beter helemaal niet filteren?
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Nick18 schreef:
Heeft iemand tips voor mij hoe ik deze sims moet interpreteren? Het inkloppen van parameters kan iedereen maar nu komt het lastige gedeelte... Is dit bijvoorbeeld een nette curve of moet ik nog een BSC maken? Is het verstandig om de condensator te plaatsen voor GHP of kan ik beter helemaal niet filteren?
Schopje :oops: Ik kom er niet uit...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Henkjan »

op die 2 dips na toch bijna perfect zou ik zeggen...
ghp sim.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door wouter »

plaats even je boxsim file, dan kijk ik met je mee :wink:
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Geweldig deze reacties! :D Bedankt!

De CHR-70's gen 3 komen morgen binnen!
Henkjan schreef:
op die 2 dips na toch bijna perfect zou ik zeggen...
Maar is deze sim betrouwbaar? Vooral de manier hoe ik er kom, klopt dat wel? (geen eigen metingen maar met SPLtrace van SPL uit markaudio datasheet...)
wouter schreef:
plaats even je boxsim file, dan kijk ik met je mee :wink:
Dank je, bij deze! Er zit een filtertje in á la black beauty om wat uit te proberen...
Ook de SPLtrace file zit erbij.
Bijlagen
Simulation.zip
(16.06 KiB) 59 keer gedownload
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Even een update van mijn kant, de CHR-70's gen. 3 Champagne kleur zijn binnen!
En wat zijn ze mooi :shock: :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Henkjan »

:foto:
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Ik zal vanavond even foto's maken :D

@Henk-Jan
Waar denk je dat mijn -3dB op uit gaat komen? Ik kan dat met BoxSim niet makkelijk zien...

@Wouter
Ik ben zeer nieuwsgierig te worden! :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Henkjan »

volgens je eigen grafiek op ~65Hz:
Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door wouter »

Nick18 schreef:
@Wouter
Ik ben zeer nieuwsgierig te worden! :wink:
Eh :oops: ik krijg hem niet geopend...

Had ik laatst ook en ineens lukte het wel.

Ik sloeg de bestanden op, ging daarna naar Winzip en selecteerde beide bestanden en klikte extract aan.
Toch kon ik het .bjp bestand in boxsim niet openen... :roll: 'verkeerd dataformaat'

Ik zou hem trouwens wel proberen anders afstemmen. Meer vanaf 200 Hz een lichte daling en vanaf 5 Hz weer een lichte stijging. Ik hoop dat ik straks met je data aan de slag kan!

Hier wat voorbeelden van een 3,5" vifa breedbander.
fast needle 2.JPG
BSC vifa fast 1.JPG
fast needle.JPG
hybride FAST 1.JPG
P1010037.JPG
Hier de Richtig, een (top) ontwerp van Kirchner, de ontwikkelaar van ATB meetsystemen.
richting 2.JPG
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Henkjan schreef:
volgens je eigen grafiek op ~65Hz
Ah ik zie het, bedankt :wink:
wouter schreef:
Eh :oops: ik krijg hem niet geopend...

Had ik laatst ook en ineens lukte het wel.

Ik sloeg de bestanden op, ging daarna naar Winzip en selecteerde beide bestanden en klikte extract aan.
Toch kon ik het .bjp bestand in boxsim niet openen... :roll: 'verkeerd dataformaat'
Moet ik ze misschien nog een keer plaatsen of op een andere manier?
Ik zou hem trouwens wel proberen anders afstemmen. Meer vanaf 200 Hz een lichte daling en vanaf 5 Hz weer een lichte stijging.
Ehm dit moet ik nog een paar keer goed lezen (bedoel je trouwens 5kHz?) :oops:
Ik hoop dat ik straks met je data aan de slag kan!
Dat zou geweldig zijn! :D

Enne ik zie dat jij wel mooi kan meten aan de units? Is mijn simulatie met de data uit de MarkAudio datasheet via SPLtrace wel betrouwbaar denk je? :roll:
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Henkjan schreef:
:foto:
Daar gaat 'ie dan :D :D :D
IMG_2048.JPG
IMG_2047.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door wouter »

Nick18 schreef:
Ik zou hem trouwens wel proberen anders afstemmen. Meer vanaf 200 Hz een lichte daling en vanaf 5 Hz weer een lichte stijging.
Ehm dit moet ik nog een paar keer goed lezen (bedoel je trouwens 5kHz?) :oops:

Enne ik zie dat jij wel mooi kan meten aan de units? Is mijn simulatie met de data uit de MarkAudio datasheet via SPLtrace wel betrouwbaar denk je? :roll:
Je hebt gelijk, dat moest 5 kHz zijn. In de ATB precision meting van de Richtig kun je zien wat ik bedoel met het weer oplopen. Dit heb ik zelf ook gedaan met mijn ontwerp, die rode meting. Een breedbander bundelt sterk, dus neutraal afstellen betekent dat je recht van voren geleidelijk iets te veel hoog moet creeeren, anders komt er te weinig hoog de ruimte in. Je oren zijn daar gevoelig voor, de sprankeling lijkt uit de muziek verdwenen of het wordt zelfs wat dof. Bij de opstelling van de luidsprekers zorg je dat ze iets te veel ingedraaid staan, beetje scheel kruizend voor je langs :lol:

Vanaf morgen ben ik even een paar dagen zonder internet dus het kan even duren maar je hebt het filter vast niet meteen nodig. Als je me kunt vertellen hoe ik het moet openen dan hoor ik het graag. Ik ben niet zo handig met PC's :oops:

Laat die metingen goed op je inwerken. Bijvoorbeeld die eerste: wat je meet dichtbij is totaal anders dan wat je meet op afstand. Een breedbander afstemmen is leuk maar ook een echte luister ervaring. Voor mij is inmiddels duidelijk hoe het voor mij werkt. De meting van dichtbij moet geleidelijk dalen tot het hoog. De bafflestep moet zorgvuldig en een tikje te weinig gecorrigeerd worden (waarschijnlijk omdat die onder een hoek ook anders meet) en de driver moet goed gedempt worden maar zonder te dreunen. Zie de afbeelding van Hybride FAST. De te kleine behuizing maakt dat de driver opslingert met de condensator, dus heb ik een LCR-kring gebruikt om de roll of weer netjes te maken. Je meet het op afstand echt niet, maar je hoort het zeker wel. Dit was een 1 liter kastje, terwijl ik in de eerste meting een 2 liter kastje had gebruikt. Het werd hoorbaar slechter in de 1 liter behuizing, en door meting en het zichtbare verschil in Ajhorn zag ik wat er mis ging. Je ziet ook dat zo'n simulatie klopt :wink:

Die SPL trace zou prima moeten zijn. Al schrik ik meestal van de metingen van die drivers - niet zo netjes als de fabrikant laat zien. Maar dat maakt voor het geheel niet echt uit, meer een resolutie verhaal denk ik.
Waar woon je?
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

wouter schreef:
Je hebt gelijk, dat moest 5 kHz zijn. In de ATB precision meting van de Richtig kun je zien wat ik bedoel met het weer oplopen. Dit heb ik zelf ook gedaan met mijn ontwerp, die rode meting. Een breedbander bundelt sterk, dus neutraal afstellen betekent dat je recht van voren geleidelijk iets te veel hoog moet creeeren, anders komt er te weinig hoog de ruimte in. Je oren zijn daar gevoelig voor, de sprankeling lijkt uit de muziek verdwenen of het wordt zelfs wat dof. Bij de opstelling van de luidsprekers zorg je dat ze iets te veel ingedraaid staan, beetje scheel kruizend voor je langs :lol:
Ah ik dacht dat het juist allemaal zo vlak mogelijk moest zijn!
Vanaf morgen ben ik even een paar dagen zonder internet dus het kan even duren maar je hebt het filter vast niet meteen nodig. Als je me kunt vertellen hoe ik het moet openen dan hoor ik het graag. Ik ben niet zo handig met PC's :oops:
Het filter heb ik zeker niet meteen nodig, eerst maar eens de kastjes bouwen.. Welke versie boxsim heb je? Ik heb de V1.20 engels. Je moet de zip uitpakken, kan ook met windows (rechtermuisknop en dan alles uitpakken). Vervolgens dubbelklikken om boxsim te laten openen of vanuit boxsim file->load project.
Die SPL trace zou prima moeten zijn. Al schrik ik meestal van de metingen van die drivers - niet zo netjes als de fabrikant laat zien. Maar dat maakt voor het geheel niet echt uit, meer een resolutie verhaal denk ik.
HenkJan beweert ergens dat de metingen van Markaudio niet 'mooier' gemaakt zijn... :wink: Dus dat hoopte ik ook stiekem :roll:
Waar woon je?
omgeving Amersfoort :wink:
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

@Wouter
Lukt het met openen met Boxsim?

De CHR's zijn al dagen aan het inspelen, gaat lekker klinken nu :D
Eind van deze week ga ik beginnen met de bouw van de boxjes.

De subwoofer wil ik ook verbouwen (of opnieuw bouwen?)
viewtopic.php?f=3&t=14313
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Even een schopje :oops:

Ik kom er nog niet uit met het filter. Moet ik zoals Wouter aangeeft niet gaan voor een zo vlak mogelijk responsie maar het hoog wat 'boosten' en het laag wat dempen? Ik krijg van HenkJan de indruk dat het met het boosten van de twee dips klaar is (dat dacht ik eigenlijk ook, zo vlak mogelijk is beter)!
Als ik die twee dips wil boosten welk type filter heb ik dan nodig?
Ik ben met Boxsim aan het simuleren geweest maar met het filter wil het gewoon niet lukken :evil:

Vanavond = zaagavond :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Henkjan »

boosten met een passief filter wordt lastig hoor.... :roll:
en t hoog heeft al een boost vanzichzelf

ik zou t bouwen en dan luisteren. mocht je t niet lekker vinden, dan kunnen we nog gaan nadenken over een filterke
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Nick18 »

Mooi :D
Dan kan het bouwwerk dit weekend beginnen! 8)
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: eerste project: CHR-70 wall-mount speaker

Bericht door Dude »

Hey Nick18

Ben erg benieuwd wat het gaat worden en bovenal hoe ze klinken,
Waar ergens in amersfoort woon je?

Gr, Gert-Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”