Deuk in m'n driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Zo:
Afbeelding

hoort een alpair 10.2 eruit te zien.
De mijne ziet er na gisteren zo:
Afbeelding
uit.

:cry: kindervingers............ :x

Hoe kan ik dit weer normaal maken? Ik durf er niet teveel met mijn vingers aan te zitten, ben bang dat ik het verder kapot maak.

iemand een goed idee?

Verslechterd het het geluid ook? Ik hoor niet direct verschil, maar ik heb de speaker ook nog maar net....
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Ronkel »

Ik lees wel eens dat je een stofzuiger op de dustcap moet zetten. Ik denk alleen wel dat voorzichtigheid zeker geboden is, zeker met zo'n dun membraantje. Ik denk eigenlijk ook dat je het daarna wel blijft zien. Misschien is niets doen wel de beste optie.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Rody »

Gewoon de andere ook indeuken, wordt het een "feature"... :-)

GR ROdy
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Barry2001 »

Heb het hier ook gehad, ook een kindervingertje. Heb het met de stofzuiger gedaan, gewoon rustig beginnen, wat opdraaien en dan komt íe wel (geen beschadiging meer te zien/horen). Kan me wel voorstellen dat de ene speaker er wat beter tegen kan dan de andere, dus met beleid doen.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Ja maar dit is volgens mij geen stof kapje. Het is volgens mij van aluminium.

Stofzuiger lijkt me in dit geval een beetje te grof geweld.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door John P »

Bij sommige drivers kun je van achter met een sateprikker via de ontluchting, door de spoel helemaal naar de conus. Dan gedoseerd kracht zetten tot hij terugspringt, dit alles natuurlijk zonder garantie.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Hij is dicht aan de achterkant. Daar kom ik onmogelijk bij :(
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Arno »

Er bestaan hele kleine zuignapjes om contactlenzen van je oog te halen. Misschien dat het daarmee kan? :)
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Ja die ken ik wel. Goed idee!!

Enig idee waar ik die kan halen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Arno »

Ik heb zelf geen lenzen, maar ik zou zeggen, opticien? :P
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Dude »

Ik heb ook ooit ergens gelezen dat je met een rietje als het ware de deuk er uit kon trekken door er aan te zuigen ( de kant van het rietje dat de conus raakte was dan eerst even verwarmt met een aansteker of föhn zodat het zich goed zette naar de vorm)

Ik weet niet of het werkt maar het lijkt me het proberen waard
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Arno schreef:
Ik heb zelf geen lenzen, maar ik zou zeggen, opticien? :P
tja meeste slagingskans he :lol:

Had ik wel al aan gedacht, maar de dichtstbijzijnde zit 10km bij me vandaan. Ik zal eens gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Pjotr »

EnjoyProg schreef:
Had ik wel al aan gedacht, maar de dichtstbijzijnde zit 10km bij me vandaan. Ik zal eens gaan zoeken.
Ben benieuwd. Ik heb hier zo'n soort zuignapje om halogeen spiegel lampjes te verwisselen. Er op en lampje verwisselen is niet zo'n probleem maar krijg dan dat zuignapje er maar weer eens af :?
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Nou stel dat het lukt knip ik gewoon de achterkant eraf.....en weg vacuüm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Pjotr »

Zal wel meevallen, ik ken die lenzen dingetjes wel. Ze zijn erg klein, iets van 5 mm. En als ze niet makkelijk los komen, gewoon een uurtje wachten, valt het er vanzelf wel af denk ik.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Ben benieuwd. Ik heb hier zo'n soort zuignapje om halogeen spiegel lampjes te verwisselen. Er op en lampje verwisselen is niet zo'n probleem maar krijg dan dat zuignapje er maar weer eens af :?
Gewoon naar de zijkant schuiven.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door bartsegers »

als een rietje niet werkt, even een stukje waterslang scoren.
(aquaria, caravans etc. die gebruiken die dikke flexibele slangen)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Pjotr schreef:
Ben benieuwd. Ik heb hier zo'n soort zuignapje om halogeen spiegel lampjes te verwisselen. Er op en lampje verwisselen is niet zo'n probleem maar krijg dan dat zuignapje er maar weer eens af :?
Gewoon naar de zijkant schuiven.
Dat lukt dus mooi niet met die ik heb, je moet er echt en satéprikker onder steken. Maar die lampen zuignapjes zijn toch te groot om dat deukje er uit te krijgen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Henkjan »

ik heb eens met zo'n ding:
Afbeelding
http://www.eleshop.nl/aoyue-939-vacuum- ... -p-70.html

een gedeukte tweeter weer redelijk gekregen
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Lieuwe »

Zoek een insecten-beet-pompje.
Wel een goedkope zoeken, dat zijn namelijk gewoon een soort van spuiten, alleen gebruik je ze dan andersom
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door JvS »

Ik zou bij die Markaudio drivers wel HEEL voorzichtig zijn en zeker geen stofzuigers en dergelijke gebruiken. Bij normale papieren, kunststof konussen zou het wel kunnen werken. Maar dit zijn zulke dunne fragiele conussen... Voorzichtig!
vacuphile
Ook commercieel actief
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
Locatie: Den Haag

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door vacuphile »

Als er gehoormatig geen probleem is, zou ik het zo laten. De kans dat je de driver molt als je het probeert te herstellen is namelijk nogal bijna 100%.

vac
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Nou ik heb het met die lenzen-vacuum-dingetjes geprobeerd, maar die zijn niet sterk genoeg. Ik ben ook eerlijk gezegd bang dat ik hem verder kapot maak.....Gelukkig heeft niet mijn eigen kind het gedaan. Eens kijken of ik wat kan regelen met de verzekering.

Ik hoor niet direct verschil, maar ik heb ze ook nog niet zo lang. Hoe zit dat eigenlijk theoretisch? Kan dit invloed geven op het geluid?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Zweitse »

Gewoon de WA verzekering aanspreken. Ik zou geen risico willen lopen dat je zelf de boel nog verder vernield.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door bartsegers »

misschien dat de dustcap nu minder stijfheid heeft, en er een extra resonantie bij komt.
(bij hoog volume?)

Maar aangezien het zich binnen het morotgedeelte (spoel) bevindt denk ik dat het niet hoorbaar is.
Plaats reactie