Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers???

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Pjotr »

Ja dat is het hele verhaal Isabelle. Als je de speakers vergelijkt zitten er wel wat verschillen in maar niet noemenswaardig en ik denk ook niet dat de ferriet magneet minder krachtig is. Hij is wel een flink stuk groter en dat maakt het i.d.d. lastiger om hem in een smalle zuil te stoppen. Dat relatief kleine neodimium magneetje vreet minder kastruimte en belangrijker, geeft de speaker meer en betere ademruimte.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

Wel zoals ik zei in mijn vorige post: volgens mij is het geen enkel probleem om een luidspreker te maken in zowel neodymium als ferriet uitvoering die verder 100% identiek is.

In het geval van de W4-1337 heeft TangBand er voor gekozen om de BL gelijk te houden door een compromis te maken tussen magneet-grootte en spreekspoel-lengte, omdat anders waarschijnlijk de magneet zo groot zou geworden zijn, dat het praktische er op zou achteruit gaan (te diep of te breed om nog fatsoenlijk in te kunnen bouwen zonder de flow achter de conus te benadelen).
In dit geval kan het dus niet anders dan dat de parameters veranderen, en het dus ook een andere speaker wordt...
De vraag is of het verschil in de praktijk ook merkbaar is. TangBand heeft er tenslotte hetzelfde type-nummer op geplakt...

Ik heb hierover trouwens een draadje aangemaakt op DIYaudio:
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... 337sd.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Pjotr »

Van de ferriet uitvoering geven ze zelfs een hoger rendement op en als je goed kijkt hebben ze daarvoor ook Mms verlaagd.

Alhoewel die rendementsverhoging een beetje twijfelachtig is want ze noemen het sensitivity
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door b_force »

Is het sowieso niet gewoon verschil in tolerantie?

Ik heb al vaker 3-4" breedbanders van Tangband gemeten en de verschillen waren vaak groter dan wat je hier ziet.

Peter, sensitivity is gewoon een juist term hoor, dus daar is helemaal niks raars aan.
From the efficiency, we may calculate sensitivity:
SPL at 1 meter for an input of 1 watt is then: dB(1 watt) = 112.1 + 10*log(η0)
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small, of elk ander boek dat over T/S parameters gaat.

edit:
Dit is in feite gewoon precies hetzelfde als:
SPL at 1 meter for an input of 2.83 volts is then: dB(2.83 V) = dB(1 watt) + 10*log(8/Re) = 112.1 + 10*log(η0) + 10*log(8/Re)
Hier staat alleen een extra "Re" term in.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 28 aug 2011, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Pjotr »

Aan sensitivity is op zich niets raars, maar:

Sensitvity is SPL in dB/2,83V_Rms
Efficiency is SPL in dB/W

Dat door elkaar halen en gebruiken maakt het niet duidelijker. Die twee komen alleen overeen bij een puur resistieve impedantie van 8 ohm.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Aan sensitivity is op zich niets raars, maar:

Sensitvity is SPL in dB/2,83V_Rms
Efficiency is SPL in dB/W

Dat door elkaar halen en gebruiken maakt het niet duidelijker. Die twee komen alleen overeen bij een puur resistieve impedantie van 8 ohm.
Dat klopt niet Peter, rendement is sowieso altijd dimensieloos, en hier dus gelijk aan η0 in wordt gegeven in procenten.
Vervolgens wordt daar de gevoeligheid mee berekent in dB per 2,83Vrms of dB per Watt.

Het is pas verwarrend dat mensen consequent roepen dat dB/W rendement is.
Dat is het namelijk niet, gezien η0 het rendement is.
Dan haal je pas dingen door elkaar!!
(Het lijkt er op dat vooral Nederlanders er moeite mee hebben)

Rendement is vervolgens gedefinieerd als:
Afbeelding

of:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Pjotr »

Wel waar, niet waar ??????????? Gaat weer lekker Bart. Waar het om gaat is wat en hoe een speakerfabrikant het opgeeft en dat behoort te zijn zoals ik aangaf.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Wel waar, niet waar ??????????? Gaat weer lekker Bart. Waar het om gaat is wat en hoe een speakerfabrikant het opgeeft en dat behoort te zijn zoals ik aangaf.
Nee Peter, je praat er nu gewoon omheen, een speaker fabrikant hoort het op te geven zoals ik net hierboven beschrijf.
Nu probeer jij gewoon de slordigheid en eventueel onkunde van fabrikanten goed te praten en te zien als hoe het zou moeten, ondanks dat ik kom met zeer duidelijke referenties en bronnen.

Volgens mij staat het er allemaal toch heel duidelijk?
Zo niet, dan raad ik je aan om weer even de artikelen van Small door te nemen, daar staat het namelijk op precies dezelfde manier.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

Even stilte op de speelplaats graag... :roll:

Rendement, Efficiëntie, Gevoeligheid... Wat maakt het uit? Het hangt allemaal aan elkaar vast...
Een rendement van x% is nogal wiskundig en weinig zeggend.
Door dit om te rekenen naar Efficiëntie of Gevoeligheid uitgedrukt in dB/W/m of dB/2.83V/m krijgt het een makkelijker voor te stellen gezicht.

Hoe hoort een fabrikant dit op te geven? Als je met een stabiele transistorversterker werkt die ongeveer dubbel zo veel vermogen levert bij de halve impedantie is de 2.83V-schrijfwijze interessant om drivers van verschillende ohmage's te vergelijken. Werk je met een versterker die nauwelijks meer vermogen levert bij een halvering in impedantie, dan is de 1W-schrijfwijze weer interessanter...
Je kan niet iedereen blij maken, wees blij dat de meeste fabrikanten het niet houden bij dat niets-zeggende x% getalletje!

Isabelle
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door b_force »

Nou in feite wordt het een bijna niks zeggend x% getalletje :wink:

De gevoeligheid per Watt ligt namelijk eigenlijk in de theorie, gezien er enkel wordt uitgegaan van de Re en niet de impedantie.
Puur praktisch gezien is het een beetje wazige waarde natuurlijk.
Dan is gevoeligheid aan de hand van de stuurspanning veel logischer.
Dat is namelijk direct te meten (vermogen is een indirecte meting).

Waar het om gaat is dat ik gewoon de slordigheid niet begrijp, gezien het allemaal duidelijk staat beschreven.

Maar goed, waar ik mee wilde reageren (ontopic) was het volgende :wink:
s het sowieso niet gewoon verschil in tolerantie?

Ik heb al vaker 3-4" breedbanders van Tangband gemeten en de verschillen waren vaak groter dan wat je hier ziet.
Dagon
Berichten: 17
Lid geworden op: do 25 aug 2011, 22:11

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Dagon »

Wel zoals ik zei in mijn vorige post: volgens mij is het geen enkel probleem om een luidspreker te maken in zowel neodymium als ferriet uitvoering die verder 100% identiek is.
Mijn fysica kennis is bijzonder roestig, maar hebben deze materialen (en ook alnico dus) geen andere hysteresis curves die dan toch wel ergens indirect een geluidsverschil kunnen maken?

Ik wil best geloven dat mijn ervaring/perceptie van een beter alnico geluid komt wegens talloze andere parameters, maar geef het nog niet op !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Pjotr »

Dagon schreef:
Mijn fysica kennis is bijzonder roestig, maar hebben deze materialen (en ook alnico dus) geen andere hysteresis curves die dan toch wel ergens indirect een geluidsverschil kunnen maken?
Ja de B-H curven van de verschillende materialen is i.d.d. behoorlijk verschillend. En zolang het ijzer van de magneetconstructie/poolkern niet verzadigd is (B < 2T) zou dat invloed kunnen hebben.

Er is een Duitse fabrikant die peperdure breedbanders maakt met hele sterke magneten met zowel een ferriet uitvoering als een veel duurdere Neodimium magneet. Een tijd terug las ik op een Duits forum dat men de ferriet versie fraaier (minder "Hard") vond klinken dan de Neodimium :shock:
Plaats reactie