Reference Monitor SE + (LAT) MA26 +DSP

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wilco

Reference Monitor SE + (LAT) MA26 +DSP

Bericht door wilco »

Dag forum,

Na jarenlang naar fabrieksluidsprekers te hebben geluisterd, heeft het zelfbouwvirus weer toegeslagen (vroeger o.a. Roger monitors TL met B139 gebouwd). Na veel luisteren weet ik nu ongeveer wat ik wil gaan bouwen, en wil daar graag jullie advies over horen.

Een ‘gewone’ papieren conus, met een goede dome vind ik het mooist klinken, en ben uiteindelijke beland bij de Reference Monitor SE, aangevuld met de subs van de Maxima. Dus SS 18W4531G-SE + D3004/6600-SE + 23W/4557T02 (de laatste in een 30 l gesloten kast). Ik wil echter een slanke zuil bouwen (max 22-24 cm breed), dus is er een alternatief nodig voor de woofer (montage aan de zijkant wordt afgeraden). Het uitgangspunt zou b.v. de kast van de refmon+ kunnen zijn. Als deze wat hoger en dieper wordt gebouwd (b.v. 107*24*37), is er naast de 19 l voor de monitor, nog 35-40 l over voor de sub.

Speakerland raadt de LAT 500 + Hypex 2.0 in 35 l (of iets meer) aan, en dat lijkt inderdaad de beste oplossing te zijn, maar toch niet zo goed als de SS 23W, deze gaat lager (zie de tabel; F3 is 49 ipv 31 Hz in 35 l).
Met de basboost (max +6dB) is de curve voor de LAT in een 35 l gesloten kast tot 40 Hz recht te trekken.

Op dit forum is informatie te vinden over de LAT, maar hieruit kan ik toch niet goed afleiden wat deze driver in een gesloten kast, in combinatie met de refmon SE, presteert. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ik heb bij speakerland de LAT in BR behuizing in combinatie met de A4 gehoord, maar was hiervan niet onder de indruk, zeker als je daarvoor de subs van de Maxima hebt gehoord.

Zijn er nog andere alternatieven? Andere kleine subwoofers van b.v. Peerless, Vifa, MDS, Tangband, etc. doen het op papier minder goed dan de LAT, maar misschien hebben jullie een suggestie.

Zie ik verder nog iets over het hoofd?
Bijlagen
SS LAT.jpg
Laatst gewijzigd door wilco op za 21 feb 2009, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
indoubt

Bericht door indoubt »

interessante gedachte dis niet alleen jouw bezig houdt. Ik heb de LAT500 gehoord op de DIY audio dag 2008 en was in principe onder de indruk. Ik heb alleen ter plaatse niet kunnen bepalen of die nu echt voldoende kwaliteit bezit om op een echt hoog kwaliteitsniveau mee te kunnen spelen. Of die zich kan meten met de "klassiekers" zoals bijvoorbeeld in de maxima is gebruikt kan ik dan ook niet beoordelen.

De MDS-08 is een hele leuke driver, die ik verschillende malen heb ingezet. Voor jouw project lijkt ie me echter te kort schieten. De xmax is 3,5 mm en die limitatie will je misschien niet in een systeem als de jouwe. De grotere MDS en hebben erg veel concurrentie en springen daarom niet direct boven het maaiveld uit. De MDS-08 doet dat wel, vanwege zijn gunstige prijs en goede prestaties kun je niet veel anders vinden. Bij een refmon se zou ik ze niet gebruiken.

Ik zou in ieder geval ook naar de Visaton TIW serie kijken. Deze staan welliswaar als subwoofers te boek maar hebben meestal een lagere Mms dan de meeste subwoofers van vergelijkbare grootte en komen daarmee in het "gewone"woofergebied maar dan wel met sterke aandijving en grote Xmax.

Er is ook een SS met een alu cone die erg goed schijnt te presteren en misschien in het plaatje past.

Op welke frequentie je wilt crossen naar je Refmon SE heb je niet vermeld. Is dat nog open?

Wat betreft zijbas: ik was dezelfde mening toegedaan, een topsysteem heeft geen zijbas. Ik heb mijn mening daaromtrent grotendeels moeten corrigeren. Mits goed toegepast kan ook een luidsprekersysteem met zijbas zeer goed preseteren. Ik heb een Audiophysics systeem gehoord wat helemaal top is en heb inmiddels zelf ook ervaren dat je ook een zijbas behoorlijk goed kunt integreren. Met de waarschijnlijk lage crossover frequentie zou dat niet direct een probleem moeten zijn.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Als je echt naar een smalle zuil gaat en voor de keuze staat tussen een LAT of een aantal kleine drivers, dan kies ik beslist voor de LAT 500 of 700.
Reflex, ook al raden anderen dat aan, ben ikzelf geen voorstander van. Gesloten in 40 liter heb ik hem zelf een jaar gebruikt. Daarnaast had ik ook een Vifa MA26 in dezelfde kast. In direct vergelijk hou ik meer van de klassieke MA26 (min of meer vergelijkbaar met de SS23W die je beschrijft), maar met slechts lichte voorsprong.

Verschillende kleine drivers zou ik niet doen omdat ik de LAT dan een beter compromis vind.

Hou er wel rekening mee dat voor ultralaag nog een portie basboost nodig is en dat daardoor de dynamiek wat minder wordt. Die basboost vind ik zelf niet echt nodig, maar dat is persoonlijk.

Nog beter zou zijn om de LAT met room correctie te gebruiken. Met de Hypex gaat dat niet zomaar lukken, tenzij dat je er een Equaliser module voorzet. Bijvoorbeeld die van HifiAkademie. Die kost zo'n 170 euro en bouw je volgens mij probleemloos in de Hypex (kies dan wel best voor de zwaardere 4.0) mee in.
Daarmee kun je het laag van de gesloten LAT, zelfs in een kleinere kast, mooi vlak trekken, de hoge Q uitvlakken, het ultralaag ophalen en een zeer scherpe subfilter ingeven waardoor het dynamische bereik niet teveel wordt aangetast door de basboost.

Ed.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat zijn de betere goede voornemens 8)

tja, smal en toch serieus grote woofer maar niet aan de zijkant... tja, behalve de LAT of een ovale woofer van Tangband (de W8Q-1071 bv) zijn er dan niet zo veel opties. want zelfs een 10" is te groot voor de breedte die je noemt....

Meerdere kleine woofers moet je echter niet uitvlakken, ik heb een aantal keren een systeem met meerdere 8" Visaton (ik dacht de TIW-200) gehoord (actief gecorrigeerd) en dat klonk echt heel erg goed. Ook de Cumulus Sub (top sub van Hobby Hifi) gebruikt 8" Visaton en is een van de beter klinkende subs die ik gehoord heb.

voor correcties zijn er meerdere opties, bv de Reckhorn 400 versterker, de Omnes Audio DPA-400 (plate amp met Hypex modules en ingebouwde DSP), Hifiacademie, of een losse DSP met een gewone subamp

[toch een TL proberen mode]
met de kleinere ovale Tangband kan je een mooie TL sub doen
viewtopic.php?t=5489
[/toch een TL proberen mode]
data van de Tangband W8Q-1071 schreef:
TSP
Re 4,3 Ohm
SPL 86,65 dB
Fs 30 Hz
BxL 12,07 T/M
Mms 101,39 g
Sd 333 qcm
Le 3,177 mH
Vas 41,19 l.
Qts 0,48
Qms 5,01
Qes 0,53
x-max 12mm
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als je van de SE monitor een zuil maakt verandert de respons in het middengebied hoogstwaarschijnlijk een beetje.

Vind je de klank van de SE 100% oke? Ik miste zelf wat presence in het middengebied wat bijv de vertigo wel had. Als je van het kef geluid houdt ben je daar misschien ook niet naar op zoek.

Ik heb de Lat 700 gehoord en goed bekeken. Dat lijkt me een erg mooi alternatief voor een conventionele conuswoofer. Met wat handigheid werk je zo een lat wel weg in een +/-23cm brede kast.

Voor filtering van sub en monitor zou ik je ook iets aan kunnen raden, als een groundsound dcn24 of xillica xm2040. Daarmee kan je de sub en monitor als 3 weg filteren en een zeer nette basrespons krijgen en evt. de respons van de monitor iets tunen.
wilco

Bericht door wilco »

Kijk, meteen al 3 reacties van ervaren 'cracks', daar heb ik wat aan!

Op de luisterdag in Breda heb ik ook de LAT gehoord, en dat klonk zeker niet slecht. Maar het is moeilijk om in te schatten of hij zich kan meten met de Maxima sub. Ik heb het positieve topic van Asterduc over de LAT gelezen, als aanvulling op de machtige Concaves, maar hieruit kan ik niet goed afleiden wat dit voor mijn bouwplannen zou betekenen. Hoe klinkt jouw LAT b.v. samen met de A4?

De TIW200 is zeker interessant, en doet het op papier zelfs beter dan de LAT (en dat voor een lagere prijs). De belastbaarheid is wel een stuk lager. Zou dat problemen kunnen geven wanneer er veel bascorrectie wordt gebruikt? Is 1 unit voldoende? Als er 2 nodig zijn, wat zijn dan de gevolgen voor de kast, de amp, en de TS parameters?

Ook heb ik de Tricone van Indoubt gehoord, met woofer aan de zijkant, en die klonk heel goed. Maar dit durf ik toch niet goed aan, omdat anderen het juist weer afraden om de woofer daar te plaatsen. De wisselfrequentie staat nog niet vast. Bij Speakerland stond de Maxima sub op 80 Hz afgesteld, en de BR poort van de refmon SE was open.

De woofer van SS met alu conus is helaas te groot.

De TB is mogelijk nog interessanter, maar ik zie de TS parameters van Henk Jan niet bevestigd op de website van TB. Zijn er misschien verschillende versies?

Voorlopig geef ik de voorkeur aan een gesloten kast, met lage F3, maar mogelijk is dat niet te combineren met een smalle kast. Laatst b.v. de Thor beluisterd (TL), die gaat inderdaad diep door, maar het laag is ook trager en minder strak (alhoewel de PMC BB5 die probleem niet heeft; ook TL). De cumulus sub is een BR; misschien wordt dit uiteindelijk wel de keuze. Is het mogelijk om gesloten en BR te combineren, dus bouwen als BR, en later de poort afsluiten, als optie? Of is dan geen van beide optimaal.

Er zijn dus ook nog andere mogelijkheden voor de amp dan Hypex, dat ga ik eens verder uitzoeken. Dat geldt ook voor de mogelijkheden van room correctie.

Bedankt zover.
Bijlagen
TS par.jpg
Laatst gewijzigd door wilco op vr 02 jan 2009, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
wilco

Bericht door wilco »

Al 4 reacties dus!

Ja, de rust en neutraliteit van de refmon SE bevallen me wel. Een 2-weg systeem met grotere mid/laag (18W) driver vind ik mooier dan 15W (A4) of 3-weg met 12W (aangevuld met een sub) Overigens ben ik geen Kef liefhebber, dat was een bouwproject van lang geleden. Jarenlang met Martin Logan gespeeld, maar nu wil ik meer dynamiek.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wilco schreef:
....De TB is mogelijk nog interessanter, maar ik zie de TS parameters van Henk Jan niet bevestigd op de website van TB. Zijn er misschien verschillende versies?....
klopt. de door mij gegeven parameters zijn die van de unit zoals die hier (in Europa) geleverd wordt
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Mij bevalt de LAT500 erg goed. Ik heb hem in 90 liter gesloten zitten. Het laag sluit mooi aan op mijn dipoles (strak, snel, open en geen resonantie van de kast).

Je zou wel serieus ipv Hypex b.v. de Omnes Audio DPA-400 ( http://www.juoiga.nl/versterkers.html ) of Sitronik Callisto ( http://www.sitronik-industrie.de/fronte ... 9429b442e8 ) kunnen overwegen. Deze hebben DSP, waarmee je eventuele akoestische problemen goed kunt oplossen.
Zelf heb ik een piek op 60hz, die ik simpel heb kunnen corrigeren. Dat heeft meestal meer effect dan een betere driver.

Heb je de Ref Monitor SE al gekocht?
Ik heb hier nog de orginele Ref Monitor liggen (18W en SS99000 + filter). En 2 erg mooie kasten (schuin front, facetten, gebouwd door S&C). Kwa klank twijfel ik altijd tussen de "oude" en SE variant (SE helderder, maar "oude" natuurlijker).
wilco

Bericht door wilco »

Ik heb de oude refmon nog nooit gehoord, misschien is dit ook een goede optie. zou ik die eens kunnen beluisteren, eventueel in combinatie met de LAT?

Op papier doet de TB (met de specs van Henk Jan) het beter dan de LAT of TIW200; EUR 80 tegen resp. EUR 300 en EUR 150. Zit hier een addertje onder het gras?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

wilco schreef:
Ik heb de oude refmon nog nooit gehoord, misschien is dit ook een goede optie. zou ik die eens kunnen beluisteren, eventueel in combinatie met de LAT?

Op papier doet de TB (met de specs van Henk Jan) het beter dan de LAT of TIW200; EUR 80 tegen resp. EUR 300 en EUR 150. Zit hier een addertje onder het gras?
Dat ligt eraan wat je verstaat onder beter..

Als je actief of digitaal gaat filteren is het belangrijk om te kijken naar luchtverplaatsing=vd en vervorming. De frequentierespons en het -3dB punt kan je namelijk zelf bepalen. Een woofer die uit zichzelf 30Hz haalt kan niet persé harder dan een woofer die maar tot 50Hz komt. Heeft allemaal met luchtverplaatsing en vervorming te maken. Vervorming bepaalt al snel je maximale dynamiek.

In een passief ontwerp, of een filterontwerp waarbij geen mogelijkheid is om te boosten speelt de freq respons van de woofer zelf een grotere rol. Ook kan je niet alle woofers in een Hoorn/Tl/Br stoppen. Voor gesloten kasten werkt het allemaal wat simpeler.
wilco

Bericht door wilco »

Ik heb zelf niet de kennis om de LAT, TIW200, en de TB met elkaar te vergelijken m.b.t. luchtverplaatsing en vervorming. Zou jij dit voor mij willen doen?
Paul

Bericht door Paul »

Misschien is het leuk om de woofers eens in winisd in te voeren en daar een beetje mee te spelen?

Maar kijk ook eens naar de mogelijkheden om je mid highpass te filteren (als het ware een 3weg te maken) dat werkt ook wel positief voor je geluid
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

wilco schreef:
Op de luisterdag in Breda heb ik ook de LAT gehoord, en dat klonk zeker niet slecht.
Ik heb het positieve topic van Asterduc over de LAT gelezen, als aanvulling op de machtige Concaves, maar hieruit kan ik niet goed afleiden wat dit voor mijn bouwplannen zou betekenen. Hoe klinkt jouw LAT b.v. samen met de A4?
die in Breda was die van mij dacht ik. Ik had hem zelf niet aangesloten, maar iemand had hem (stiekem) ergens gebruikt.
Die zat in een 38liter gesloten kast.
Eigenlijk een ietsje te krap om zonder correctie te gebruiken.

Als aanvulling voor de Concave was de LAT 500 in die 38 liter kast niet echt geslaagd. Daar heeft de Cocnave zelf teveel diepgang voor en vooral een pak meer dynamiek als het echt laag gaat.

Met de A4's heb ik hem zelf ook een tijdje gebruikt en dat lukte veel beter. Daar stond alles beter in balans. Het vraagt dan wel wat meer afstelwerk om wat punch eruit te krijgen.
De combinatie gaat nogal snel te HiFi klinken. Het lijkt dan alsof je constant met 'loudness' staat te spelen. Eén en ander heeft met fase te doen alsook met de iets andere weergavecurve van de LAT.
Maar, het beviel me wel eg goed moet ik zeggen. Wel opletten voor dt volume. De LAT zonder correctie heeft iets meer volume nodig dan je zou verwachten. Mijn voorkeur zou naar een DSP systeem gaan voor de LAT. De A4 kan dan op 120hz of zo overnemen, zonder DSP. Dan heb je volgens mij wel een aardig setje. Dat biedt dan ook nog de mogenlijkheid om de LAT's in de hoeken te zetten en alleen de A4's voor de luisterplaats. Klinkt nog een dimensie beter!

Ed.
indoubt

Bericht door indoubt »

Het punt wordt dan een beetje of de LAT voldoende kwaliteit heeft om in een topsysteem de laagweergave voor zijn rekening te nemen.

Ik matig mijzelf nu wat vrijheden aan en meen uit de opmerkingen van Asterduc te destileren dat het misschien mogelijk is om met de LAT een topsysteem te maken maar dat daarvoor nog wel verder geexperimenteerd zou moeten worden. Dat ie met de A4's in een gesloten uitvoering een coherent geheel kan vormen is wat dat betreft veel belovend.

Ik heb eens zitten schetsen aan een open baffle met een LAT ( want iets met 2 12" krijg ik niet de woonkamer in) maar daar is het verder bij gebleven. Ik neem aan dat OB LAT geen optie is en dat gesloten met DSP waarschijnlijk de beste papieren heeft.

Wat betreft de zijbas: De Kronos van Audio physics heeft zijbas en wordt over het algemeen als hoogwaardig ervaren.
http://www.audiophysic.de/kronos/index_e.html
kost wel ruim meer dan € 50.000,-
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

indoubt schreef:
Ik matig mijzelf nu wat vrijheden aan en meen uit de opmerkingen van Asterduc te destileren dat het misschien mogelijk is om met de LAT een topsysteem te maken maar dat daarvoor nog wel verder geexperimenteerd zou moeten worden. Dat ie met de A4's in een gesloten uitvoering een coherent geheel kan vormen is wat dat betreft veel belovend.
Tja, wat zijn de eisen waar een bas aan moet voldoen in een topsysteem.
- strak
- punch
- sublaag
- homogeen
De LAT slaagt daar redelijk goed in.
wilco

Bericht door wilco »

Alles bij elkaar opgeteld komt de LAT er redelijk positief uit, maar misschien toch niet zo goed als een goede 10 of 12" 'normale' subwoofer driver. Maar door de beperkingen die ik aan de breedte van de kast heb gesteld, is dat ook niet de keuze. Volgende vraag is dan hoe de LAT presteert t.o.v. smalle units zoals de Visation TIW200, en de TB W8Q1071. Op grond van de TS parameters alleen wint de LAT het niet (in een 35-40 l gesloten kast). Met winisd kom ik niet veel verder dan de TS berekeningen, en bij winisd pro worden de gegevens niet door de database geaccepteerd. Hoe kan ik verder gaan om een keuze te maken?
Bijlagen
TS par.jpg
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

wilco schreef:
Alles bij elkaar opgeteld komt de LAT er redelijk positief uit, maar misschien toch niet zo goed als een goede 10 of 12" 'normale' subwoofer driver. Maar door de beperkingen die ik aan de breedte van de kast heb gesteld, is dat ook niet de keuze. Volgende vraag is dan hoe de LAT presteert t.o.v. smalle units zoals de Visation TIW200, en de TB W8Q1071. Op grond van de TS parameters alleen wint de LAT het niet (in een 35-40 l gesloten kast). Met winisd kom ik niet veel verder dan de TS berekeningen, en bij winisd pro worden de gegevens niet door de database geaccepteerd. Hoe kan ik verder gaan om een keuze te maken?
Onderschat het trillingsvrije concept van de LAT niet. Veel minder resonanties naar de kast en vloer etc. Dat ervaar ik als een grote plus.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wilco,

Als je de woofer puur als subwoofer wil toepassen of met de juiste electronica rond 70Hz wil crossen met de SS unit, kan je net zo goed voor 150 euro een dayton RSS 315 kopen en deze in de zijkant monteren.

Op die frequenties maakt het niks uit waar je de woofer naar laat kijken, omdat het laag daar rondstraalt.

Een woofer frontfiring maken heeft als voordeel dat je hoger kan crossen met je midwoofer, echter is dat helemaal niet nodig bij deze 18cm unit.

Als je de subs als 2.5 weg wil configureren, dan zal je de sub al onder 30Hz moeten afkappen, omdat de SE monitor zo diep komt. In zo een geval is side firing dus ook al helemaal geen probleem.

Side firing met de Dayton RSS 315 en dan als drie weg crossen met de xillica xm2040 of groundsound dcn 24 lijkt mij een van de beste opties die mogelijk zijn. Je gebruikt dan namelijk de voordelen van een grotere woofer en je ontziet de mid van het laag. Je moet wel handig genoeg zijn om alles in elkaar te zetten natuurlijk.
wilco

Bericht door wilco »

Hoi,

Ik heb geen ervaring met DSP's voor hifi. Ik streef er normaal naar om het systeem zo eenvoudig mogelijk te houden, in dit geval een 2-weg systeem met sub aanvulling, zonder laag filtering voor de 18W (eventueel BR poort van de refmon sluiten). In geval van 3-weg met DSP, gaat het signaal voor de monitor ook door de DSP, die het geluid zal beinvloeden. Heeft dit geen gevolgen voor diepte, plaatsting, ruimtelijkheid, etc, etc? Wat zijn hierover de meningen? DSP (of andere vorm van equalizing) alleen voor de sub lijkt me wel heel nuttig.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

wilco schreef:
Hoi,

Ik heb geen ervaring met DSP's voor hifi. Ik streef er normaal naar om het systeem zo eenvoudig mogelijk te houden, in dit geval een 2-weg systeem met sub aanvulling, zonder laag filtering voor de 18W (eventueel BR poort van de refmon sluiten). In geval van 3-weg met DSP, gaat het signaal voor de monitor ook door de DSP, die het geluid zal beinvloeden. Heeft dit geen gevolgen voor diepte, plaatsting, ruimtelijkheid, etc, etc? Wat zijn hierover de meningen? DSP (of andere vorm van equalizing) alleen voor de sub lijkt me wel heel nuttig.
Je hoeft het signaal van het mid/hoog niet door de DSP te halen bij de opzet die jij wilt. De DSP is dan alleen bedoelt voor de subwoofer (zitten ook de meeste akoetische problemen). De Omnes audio opzet is echt bedoeld voor het laag. (Het mid/hoog kan er eventueel wel doorheen, maar het hoeft zeker niet).

Als je iets als Groundsound of een Deqx gebruikt gaat het hele signaal door de DSP, maar dan wil je ook het mid/hoog digitaal filteren. Mits goed gedaan heeft digitaal filteren dan meer voordelen dan nadelen tov analoog. (Diepte en plaatsing gaat er juist op vooruit, door preciese filtering en afstemming op de luisterruimte).
wilco

Bericht door wilco »

Hartelijk dank voor alle adviezen, ik ga dit allemaal eens goed op me in laten werken!!

Wilco
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Wilco,
Voor mijn systeem had ik zo’n beetje dezelfde eisen: smalle kast maar met vrij grote (sub)woofer. Uiteindelijk heb ik de Vifa MA26WR09/4 (dezelfde als waar Asterduc het over had) in de zijwand gezet en ga hem laag crossen (ca. 120 Hz). Alhoewel mijn systeem nog niet gereed is, ben ik tevreden met de eerste indruk.
Hieronder mijn overwegingen voor de woofer. Voor foto’s van de kast, zie:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ght=menhir

""De woofer:

Voor de woofer had ik de eis/wens dat ie in ca. 35 l. toch een vrij lage Fc moest geven bij een nette Qtc (< 0,7, liefst 0,6), met een aardige Xmax en konusoppervlak (ik houd er van af toe met lekker fors volume te spelen...). De woofer hoeft boven 200 Hz niet zo'n mooie karakteristiek te hebben, daar ik toch ga/moet filteren onder 150 Hz. Door de side firing (plaatsing van woofer aan zijkant van de kast, is crossen op hogere freq. nl. uit den boze daar je dan zou gaan horen dat de woofer en mid-unit niet in 1 lijn zitten, zodat de kwaliteit te veel wordt aangetast.
Als je dan gaat rondkijken, valt op dat er erg veel woofers bedoeld zijn voor BR (Q << 0,3). Wat overblijft (en wat ik ben tegengekomen) zijn:
Seas L26, ScanSpeak 23W4557, Vifa WA550/4 en Vifa MA26WR09/04 (voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de laatste 2 identiek).

Hiervan springen de 23W en MA26 er positief uit kwa Fc in 35 L.:
23W4557: 31 Hz, Q=0,71.
MA26: 33 Hz, Q=0,67.
De L26 haalt wel 39 Hz, maar heeft daarvoor wel 65 L. nodig (Q=0,65); dus die maar niet.

Ander woofers, die in de buurt kwamen, waren:
Seas L22RN4, SS 21W8555 en 8857, Vifa PLW22-450 en PL22WR09 en Dayton RSS265.
Redenen dat ik ze minder aantrekkelijk vond:
L22: beetje kleine max. luchtverplaatsing Vd (Sd * Xmax).
21W8555: als L22 en nog iets hogere Fc.
8857: vrij duur en toch op veel punten wat minder dan MA26WR09.
PLW22-450: veel te kleine max. luchtverplaatsing (Xmax slechts 4mm)
PL22WR09: als PLW22.
RSS265: mmm, tja. mindere reputatie en iets lastiger te krijgen....
Peerless 10SLS/XLS/XXLS zijn duidelijk bedoeld voor BR; ik heb voor CB geen geschikte kunnen vinden die in 35 L. mooi laag gaat. De XXLS10/830846 komt met 46 Hz een beetje in de buurt. 12 inch vond ik te groot.

Aangezien aan de 23W toch wel een stevig prijskaartje hangt (ca. 120,- euro duurder dan de MA26WR09) en de MA26 zelfs nog iets grotere max. luchtverplaatsing heeft (386 versus 302 cm3), heb ik gekozen voor de VIFA MA26WR09/4.""

Misschien heb je hier iets aan. Succes met je keuze.
wilco

Bericht door wilco »

Dag Hans,
Ik had je interessante topic al gelezen. Dus nog een positief advies over side-firing. Dit ga ik toch maar eens serieus overwegen. Als een grotere unit kan worden gebruikt, is de keuze veel groter, en kan zonder correctie op papier al een mooie weergave worden bereikt (ook beter dan de LAT). De Vifa is dus een aanrader, begrijp ik.
Wat me nog doet twijfelen is het advies van Speakerland om geen side firing te gebruiken. En ik denk dat daar toch veel kennis en ervaring aanwezig is. Binnenkort toch maar weer eens gaan luisteren, en vragen of de Maxima kasten een kwart slag gedraaid kunnen worden om het te simuleren.
Wel aardig dat je tot ongeveer dezelfde keuze bent gekomen: de rust en kwaliteit van een goed SS monitor aangevuld met strak sublaag uit een gesloten kast. Ik vond alleen de 18W wat meer body hebben voor lage stemmen, maar daar valt over te twisten.
Ik begrijp dat je met 4* UCD180 gaat versterken. Ga je nog een mogelijkheid tot equalizing inbouwen? Ik heb dezelfde amp voor mid/hoog, voor het laag is het plan om een plate-amp te gebruiken.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

wilco schreef:
Binnenkort toch maar weer eens gaan luisteren, en vragen of de Maxima kasten een kwart slag gedraaid kunnen worden om het te simuleren.
Toevallig heb ik het hier eens met Ruud over gehad. Tijdens het ontwikkelen van de Maxima hebben ze dit wel overwogen en geprobeerd. Uiteindelijk beviel toch dit niet goed genoeg, de exact reden weet ik zo niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”