Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Ah!buis »

Ee messing ring rond een vierkant metertje :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Dank voor jullie reacties!

@Bert: let's go! :D Het is en blijft geweldig leuk om te doen, het bouwen.

@Ray: Zaterdag 4 februari, Luisterdag Oost Nederland http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=13755. Af of niet af, daar is íe zeker te zien, maar hopelijk ook te horen.

@Disco: Het hout is (amerikaans) mahonie. Dat plaatje, vind ik een goede suggestie. En dan inderdaad een vierkant plaatje, met ronde hoeken, in de stijl van de topplaat, heb nog wel een restje van die verf staan.
Wie kan zoiets voor mij maken? Dus een 3mm dik plaatje, 50mm in het vierkant, met een gat van 34mm (mag absoluut niet groter) in het midden. Mag rvs zijn, messing, of zelfs aluminium (is misschein wat slap met zo'n groot gat in het midden), ga het toch spuiten. Tegen betaling uiteraard!

Is op de foto's misschien niet zo goed te zien, maar de voetjes steken er wat onderuit, zijn MDF, wel meegelakt maar wat bleekjes bij de rest. Gaan zwart worden..details, maar horen er ook bij.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op wo 20 jul 2011, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Lampje schreef:
Ja hoor die zijn er nog genoeg, kijk eens op deze site.
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
Ok, dank. Ik kijk nog even wat ik doe, ik ga denk in eerste instantie de AZ1's proberen. Heb ze toch liggen.. lukt het niet is dit een goed alternatief.
esteban
Berichten: 48
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 20:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door esteban »

Hallo Barry,
Suc6 met je versterkerproject, ik vind het mooi en vooral dat jij en vele mensen op dit forum de zelfdiscipline hebben om eraan door te werken. Ik heb nog 87 kilo trafo's liggen, maar nu nog wat maken.....
Ik weet niet of dit als ongeoorloofd reclame maken wordt gezien, maar ik heb een metaalbewerkingsbedrijfje, dus gaatje in plaatje, (ik heb nog 3mm messingplaat), knop draaien, gaatje tappen kan ik voor de audioten doen en niet voor de hoofdprijs.
Groet,
Steven
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Heb interesse Steven. Ik zal een tekening maken met maten hoe het moet gaan worden, en dan stel ik voor dat we met PB verder gaan, prijs enzo, ok? Dank voor de reactie in elk geval.

Barry
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door PA4URK »

Je bent een topper Barry, ziet er héél mooi uit!
Ik weet niet of dit als ongeoorloofd reclame maken wordt gezien, maar ik heb een metaalbewerkingsbedrijfje, dus gaatje in plaatje, (ik heb nog 3mm messingplaat), knop draaien, gaatje tappen kan ik voor de audioten doen en niet voor de hoofdprijs.
Een beetje reclame zal hier toch wel mogen Steven? Ik zie hier tenslotte heel regelmatig allerlei namen van bedrijven langskomen, van trafobouwers tot mensen die ouwe condensators opvullen met rijstepap om tot een betere diepgang in de lage tonen te komen :mrgreen: :lol: . Maar is goed om te weten, messingplaat lijkt steeds schaarser te worden.
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door disco »

Barry2001 schreef:
Dat plaatje, vind ik een goede suggestie. En dan inderdaad een vierkant plaatje, met ronde hoeken, in de stijl van de topplaat, heb nog wel een restje van die verf staan.
Wie kan zoiets voor mij maken? Dus een 3mm dik plaatje, 50mm in het vierkant, met een gat van 34mm (mag absoluut niet groter) in het midden. Mag rvs zijn, messing, of zelfs aluminium (is misschein wat slap met zo'n groot gat in het midden), ga het toch spuiten. Tegen betaling uiteraard!
Kweeniewie het al zei maar de meter hoort eigenlijk van binnenuit te worden gemonteerd, vandaar dat ik aan een ring dacht. Mag best een flinke zijn, zwart zou niet misstaan denk ik.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Lampje »

Barry2001 schreef:
Lampje schreef:
Ja hoor die zijn er nog genoeg, kijk eens op deze site.
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
Ok, dank. Ik kijk nog even wat ik doe, ik ga denk in eerste instantie de AZ1's proberen. Heb ze toch liggen.. lukt het niet is dit een goed alternatief.
Een AZ1 gaat echt wel lukken lijkt me op die plaats.
Het is allen jammer dat je met die voeten aan het rommelen bent.
Even een ander merk/type AZ1 proberen met bijvoorbeeld een gaas anode is er niet meer bij zo.
Juist omdat er zo ontzettend veel AZ1 buizen gemaakt zijn kan dit juist leuk zijn, en kan wel eens hele
mooie resultaten opleveren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

disco schreef:
Barry2001 schreef:
Dat plaatje, vind ik een goede suggestie. En dan inderdaad een vierkant plaatje, met ronde hoeken, in de stijl van de topplaat, heb nog wel een restje van die verf staan.
Wie kan zoiets voor mij maken? Dus een 3mm dik plaatje, 50mm in het vierkant, met een gat van 34mm (mag absoluut niet groter) in het midden. Mag rvs zijn, messing, of zelfs aluminium (is misschein wat slap met zo'n groot gat in het midden), ga het toch spuiten. Tegen betaling uiteraard!
Kweeniewie het al zei maar de meter hoort eigenlijk van binnenuit te worden gemonteerd, vandaar dat ik aan een ring dacht. Mag best een flinke zijn, zwart zou niet misstaan denk ik.
Heb het nog even bekeken, ik denk dat dit het wordt: het is toch het mooist de meter van binnenuit te monteren inderdaad, ik laat 'm iets verzinken in het frame. Helemaal achter het frame is ook geen porum, dit is 3cm dik. Dus het mooie 34mm gat dat ik met de gemodificeerde speedboor heb gemaakt wordt vierkant.... Dit had ik dus wat eerder moeten bedenken : :oops: het blijft hobby zullen we maar zeggen. De meter monteer ik in het messing plaatje, met afstandbusjes zodat de voorkant precies gelijk met het plaatje valt. Voorwaarde is wel dat het 34mm gat in het plaatje perfekt rond is. Als ik het met beleid doe (het valt achter het plaatje) kan ik de lak ook nog heelhouden. Ben eruit, dat wordt het! Alls ik google op zo'n ring zie ik wat je bedoelt, maar de meter blijft dan uitsteken en het is ook knap lastig zo'n ring goed pas te krijgen denk ik.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Lampje schreef:
Barry2001 schreef:
Lampje schreef:
Ja hoor die zijn er nog genoeg, kijk eens op deze site.
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
Ok, dank. Ik kijk nog even wat ik doe, ik ga denk in eerste instantie de AZ1's proberen. Heb ze toch liggen.. lukt het niet is dit een goed alternatief.
Een AZ1 gaat echt wel lukken lijkt me op die plaats.
Het is allen jammer dat je met die voeten aan het rommelen bent.
Even een ander merk/type AZ1 proberen met bijvoorbeeld een gaas anode is er niet meer bij zo.
Juist omdat er zo ontzettend veel AZ1 buizen gemaakt zijn kan dit juist leuk zijn, en kan wel eens hele
mooie resultaten opleveren.
Ik vind die AZ1 standaard P buisvoet een verschrikking, die komt er zowiezo niet op. Als ik wil experimenteren met een mesh of gaas anode type (zijn die nog verkrijgbaar?) zou ik een verloopje kunnen maken, was de gedachte.
esteban
Berichten: 48
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 20:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door esteban »

Hoi Barry.
Ik ben je niet aan het stalken hoor;)
Natuurlijk wordt het gat van 34, of van 33,8 perfect rond. Boren in plaat geeft altijd een vijfhoekig gat, met plaatboor weet je niet hoe groot het gat wordt, boren in messing is al niks want de boor hapt en dan zit het plaatje in mn oog. Daarom moet het met het kotterdingeshulpstuk in de freesbank.
Trusten
Steven
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door audiomanics »

Of zwart "steen"... niet voor iedereen weggelegd..
Ring.jpg
Het halfproduct......

Kees
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Porcino »

Barry2001 schreef:
Lampje schreef:
Barry2001 schreef:
Ok, dank. Ik kijk nog even wat ik doe, ik ga denk in eerste instantie de AZ1's proberen. Heb ze toch liggen.. lukt het niet is dit een goed alternatief.
Een AZ1 gaat echt wel lukken lijkt me op die plaats.
Het is allen jammer dat je met die voeten aan het rommelen bent.
Even een ander merk/type AZ1 proberen met bijvoorbeeld een gaas anode is er niet meer bij zo.
Juist omdat er zo ontzettend veel AZ1 buizen gemaakt zijn kan dit juist leuk zijn, en kan wel eens hele
mooie resultaten opleveren.
Ik vind die AZ1 standaard P buisvoet een verschrikking, die komt er zowiezo niet op. Als ik wil experimenteren met een mesh of gaas anode type (zijn die nog verkrijgbaar?) zou ik een verloopje kunnen maken, was de gedachte.
Die P voet is anders technisch wel de beste voet ooit gemaakt: Buis wordt in de voet getrokken, zeer goed contact, vuil ongevoelig, degelijk en veilig. Alleen erg duur om te maken.

Je zou deze van Yamamoto kunnen gebruiken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Dat is wel interessant, ik wist niet eens dat ze nog gemaakt worden. Ik vind hier de maten:
http://www.jacmusic.com/sockets/Images/ ... P-Gold.JPG
Staat geen prijs bij, dat is meestal niet zo'n goed teken :mrgreen:

En dit past volgens mij in hetzelfde gat/schroefgaten in de topplaat als de 4 pins voet die er nu in zit.

Nu ligt de voet van de buis er toch al af (heb ik overigens niet zelf gedaan, is zo gekocht) en ga ik zowiezo de 4 pins voet eronder zetten om te proberen, maar ik houd het in gedacht. Dank voor de tip!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door audiomanics »

Yamamoto voeten zitten globaal tussen de 40 en 70 euro per stuk.. Maar dan heb je wel iets moois..
Ik zie dat deze keramisch zijn en slechts 25-nog-iets kosten.

Kees
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

Deels of topic, maar deze eBay-verkoper heeft diverse soorten verloopvoeten in zijn leverprogram.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Ik wilde eerst een messing plaatje voor de meters op het frame maken, waar de meter achter zou komen te zitten met afstandbusjes zodat de voorkant van de meter gelijk zou vallen met het plaatje. Kees (Audiomaniacs) kwam met het voorstel van Corian (= kunststeen, wat zich goed laat bewerken) een frontje te maken waar de voorkant van de meter precies in valt. In de oude situatie zaten ze dus gewoon los op de kast gemonteerd, nu heb ik ze 4mm laten verzinken in het frame, met de voorste ring van de meter in het frontje en dit vlak op het hout.

De frontjes heb ik gepolijst, uiteindelijk bleek chroompoets het beste te gaan. Nog staan uit de tijd dat ik een motor had met verchroomde uitlaten :mrgreen: 100 jaar geleden, maar het spul gaat niet kapot blijkbaar.

Eerste foto laat zien eentje wel en eentje niet gepolijst, 2e foto is in het frame ingebouwd, voor het proberen de verlichting aangesloten, ledje geprikt, en wat stroom laten lopen.

Voor een ieder die ook met zoiets zit zou ik Kees willen aanbevelen: het is vakwerk, kost de wereld niet, en het is een mooie upgrade.
Bijlagen
IMG_2835.JPG
IMG_2839.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

:shock: :rock: Prachtig !
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door EppeRRR »

wow :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door PA4URK »

Wow, wow :lol: Laat die Kees (en Barry) maar schuiven :kwijl:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TheoK »

Heb er geen woorden voor. Zelfs geen wow. :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door RobertD »

Dat wil ik ook.....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door audiomanics »

RobertD schreef:
Dat wil ik ook.....
dan moet je mailen.....

Kees
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

audiomanics schreef:
RobertD schreef:
Dat wil ik ook.....
dan moet je mailen.....

Kees
:lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door RobertD »

Ja, maar dan moet ik eerst een bijpassende versterker bouwen :(
Plaats reactie