Anne
Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Dank voor jullie reacties!
@Bert: let's go!
Het is en blijft geweldig leuk om te doen, het bouwen.
@Ray: Zaterdag 4 februari, Luisterdag Oost Nederland http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=13755. Af of niet af, daar is íe zeker te zien, maar hopelijk ook te horen.
@Disco: Het hout is (amerikaans) mahonie. Dat plaatje, vind ik een goede suggestie. En dan inderdaad een vierkant plaatje, met ronde hoeken, in de stijl van de topplaat, heb nog wel een restje van die verf staan.
Wie kan zoiets voor mij maken? Dus een 3mm dik plaatje, 50mm in het vierkant, met een gat van 34mm (mag absoluut niet groter) in het midden. Mag rvs zijn, messing, of zelfs aluminium (is misschein wat slap met zo'n groot gat in het midden), ga het toch spuiten. Tegen betaling uiteraard!
Is op de foto's misschien niet zo goed te zien, maar de voetjes steken er wat onderuit, zijn MDF, wel meegelakt maar wat bleekjes bij de rest. Gaan zwart worden..details, maar horen er ook bij.
@Bert: let's go!
@Ray: Zaterdag 4 februari, Luisterdag Oost Nederland http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=13755. Af of niet af, daar is íe zeker te zien, maar hopelijk ook te horen.
@Disco: Het hout is (amerikaans) mahonie. Dat plaatje, vind ik een goede suggestie. En dan inderdaad een vierkant plaatje, met ronde hoeken, in de stijl van de topplaat, heb nog wel een restje van die verf staan.
Wie kan zoiets voor mij maken? Dus een 3mm dik plaatje, 50mm in het vierkant, met een gat van 34mm (mag absoluut niet groter) in het midden. Mag rvs zijn, messing, of zelfs aluminium (is misschein wat slap met zo'n groot gat in het midden), ga het toch spuiten. Tegen betaling uiteraard!
Is op de foto's misschien niet zo goed te zien, maar de voetjes steken er wat onderuit, zijn MDF, wel meegelakt maar wat bleekjes bij de rest. Gaan zwart worden..details, maar horen er ook bij.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op wo 20 jul 2011, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ok, dank. Ik kijk nog even wat ik doe, ik ga denk in eerste instantie de AZ1's proberen. Heb ze toch liggen.. lukt het niet is dit een goed alternatief.Lampje schreef:Ja hoor die zijn er nog genoeg, kijk eens op deze site.
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Hallo Barry,
Suc6 met je versterkerproject, ik vind het mooi en vooral dat jij en vele mensen op dit forum de zelfdiscipline hebben om eraan door te werken. Ik heb nog 87 kilo trafo's liggen, maar nu nog wat maken.....
Ik weet niet of dit als ongeoorloofd reclame maken wordt gezien, maar ik heb een metaalbewerkingsbedrijfje, dus gaatje in plaatje, (ik heb nog 3mm messingplaat), knop draaien, gaatje tappen kan ik voor de audioten doen en niet voor de hoofdprijs.
Groet,
Steven
Suc6 met je versterkerproject, ik vind het mooi en vooral dat jij en vele mensen op dit forum de zelfdiscipline hebben om eraan door te werken. Ik heb nog 87 kilo trafo's liggen, maar nu nog wat maken.....
Ik weet niet of dit als ongeoorloofd reclame maken wordt gezien, maar ik heb een metaalbewerkingsbedrijfje, dus gaatje in plaatje, (ik heb nog 3mm messingplaat), knop draaien, gaatje tappen kan ik voor de audioten doen en niet voor de hoofdprijs.
Groet,
Steven
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Heb interesse Steven. Ik zal een tekening maken met maten hoe het moet gaan worden, en dan stel ik voor dat we met PB verder gaan, prijs enzo, ok? Dank voor de reactie in elk geval.
Barry
Barry
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Je bent een topper Barry, ziet er héél mooi uit!
. Maar is goed om te weten, messingplaat lijkt steeds schaarser te worden.
Een beetje reclame zal hier toch wel mogen Steven? Ik zie hier tenslotte heel regelmatig allerlei namen van bedrijven langskomen, van trafobouwers tot mensen die ouwe condensators opvullen met rijstepap om tot een betere diepgang in de lage tonen te komenIk weet niet of dit als ongeoorloofd reclame maken wordt gezien, maar ik heb een metaalbewerkingsbedrijfje, dus gaatje in plaatje, (ik heb nog 3mm messingplaat), knop draaien, gaatje tappen kan ik voor de audioten doen en niet voor de hoofdprijs.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Kweeniewie het al zei maar de meter hoort eigenlijk van binnenuit te worden gemonteerd, vandaar dat ik aan een ring dacht. Mag best een flinke zijn, zwart zou niet misstaan denk ik.Barry2001 schreef:Dat plaatje, vind ik een goede suggestie. En dan inderdaad een vierkant plaatje, met ronde hoeken, in de stijl van de topplaat, heb nog wel een restje van die verf staan.
Wie kan zoiets voor mij maken? Dus een 3mm dik plaatje, 50mm in het vierkant, met een gat van 34mm (mag absoluut niet groter) in het midden. Mag rvs zijn, messing, of zelfs aluminium (is misschein wat slap met zo'n groot gat in het midden), ga het toch spuiten. Tegen betaling uiteraard!
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Een AZ1 gaat echt wel lukken lijkt me op die plaats.Barry2001 schreef:Ok, dank. Ik kijk nog even wat ik doe, ik ga denk in eerste instantie de AZ1's proberen. Heb ze toch liggen.. lukt het niet is dit een goed alternatief.Lampje schreef:Ja hoor die zijn er nog genoeg, kijk eens op deze site.
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
Het is allen jammer dat je met die voeten aan het rommelen bent.
Even een ander merk/type AZ1 proberen met bijvoorbeeld een gaas anode is er niet meer bij zo.
Juist omdat er zo ontzettend veel AZ1 buizen gemaakt zijn kan dit juist leuk zijn, en kan wel eens hele
mooie resultaten opleveren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Heb het nog even bekeken, ik denk dat dit het wordt: het is toch het mooist de meter van binnenuit te monteren inderdaad, ik laat 'm iets verzinken in het frame. Helemaal achter het frame is ook geen porum, dit is 3cm dik. Dus het mooie 34mm gat dat ik met de gemodificeerde speedboor heb gemaakt wordt vierkant.... Dit had ik dus wat eerder moeten bedenken :disco schreef:Kweeniewie het al zei maar de meter hoort eigenlijk van binnenuit te worden gemonteerd, vandaar dat ik aan een ring dacht. Mag best een flinke zijn, zwart zou niet misstaan denk ik.Barry2001 schreef:Dat plaatje, vind ik een goede suggestie. En dan inderdaad een vierkant plaatje, met ronde hoeken, in de stijl van de topplaat, heb nog wel een restje van die verf staan.
Wie kan zoiets voor mij maken? Dus een 3mm dik plaatje, 50mm in het vierkant, met een gat van 34mm (mag absoluut niet groter) in het midden. Mag rvs zijn, messing, of zelfs aluminium (is misschein wat slap met zo'n groot gat in het midden), ga het toch spuiten. Tegen betaling uiteraard!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ik vind die AZ1 standaard P buisvoet een verschrikking, die komt er zowiezo niet op. Als ik wil experimenteren met een mesh of gaas anode type (zijn die nog verkrijgbaar?) zou ik een verloopje kunnen maken, was de gedachte.Lampje schreef:Een AZ1 gaat echt wel lukken lijkt me op die plaats.Barry2001 schreef:Ok, dank. Ik kijk nog even wat ik doe, ik ga denk in eerste instantie de AZ1's proberen. Heb ze toch liggen.. lukt het niet is dit een goed alternatief.Lampje schreef:Ja hoor die zijn er nog genoeg, kijk eens op deze site.
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
Het is allen jammer dat je met die voeten aan het rommelen bent.
Even een ander merk/type AZ1 proberen met bijvoorbeeld een gaas anode is er niet meer bij zo.
Juist omdat er zo ontzettend veel AZ1 buizen gemaakt zijn kan dit juist leuk zijn, en kan wel eens hele
mooie resultaten opleveren.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Hoi Barry.
Ik ben je niet aan het stalken hoor;)
Natuurlijk wordt het gat van 34, of van 33,8 perfect rond. Boren in plaat geeft altijd een vijfhoekig gat, met plaatboor weet je niet hoe groot het gat wordt, boren in messing is al niks want de boor hapt en dan zit het plaatje in mn oog. Daarom moet het met het kotterdingeshulpstuk in de freesbank.
Trusten
Steven
Ik ben je niet aan het stalken hoor;)
Natuurlijk wordt het gat van 34, of van 33,8 perfect rond. Boren in plaat geeft altijd een vijfhoekig gat, met plaatboor weet je niet hoe groot het gat wordt, boren in messing is al niks want de boor hapt en dan zit het plaatje in mn oog. Daarom moet het met het kotterdingeshulpstuk in de freesbank.
Trusten
Steven
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Of zwart "steen"... niet voor iedereen weggelegd..
Het halfproduct......
Kees
Kees
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Die P voet is anders technisch wel de beste voet ooit gemaakt: Buis wordt in de voet getrokken, zeer goed contact, vuil ongevoelig, degelijk en veilig. Alleen erg duur om te maken.Barry2001 schreef:Ik vind die AZ1 standaard P buisvoet een verschrikking, die komt er zowiezo niet op. Als ik wil experimenteren met een mesh of gaas anode type (zijn die nog verkrijgbaar?) zou ik een verloopje kunnen maken, was de gedachte.Lampje schreef:Een AZ1 gaat echt wel lukken lijkt me op die plaats.Barry2001 schreef:Ok, dank. Ik kijk nog even wat ik doe, ik ga denk in eerste instantie de AZ1's proberen. Heb ze toch liggen.. lukt het niet is dit een goed alternatief.
Het is allen jammer dat je met die voeten aan het rommelen bent.
Even een ander merk/type AZ1 proberen met bijvoorbeeld een gaas anode is er niet meer bij zo.
Juist omdat er zo ontzettend veel AZ1 buizen gemaakt zijn kan dit juist leuk zijn, en kan wel eens hele
mooie resultaten opleveren.
Je zou deze van Yamamoto kunnen gebruiken:

- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Dat is wel interessant, ik wist niet eens dat ze nog gemaakt worden. Ik vind hier de maten:
http://www.jacmusic.com/sockets/Images/ ... P-Gold.JPG
Staat geen prijs bij, dat is meestal niet zo'n goed teken
En dit past volgens mij in hetzelfde gat/schroefgaten in de topplaat als de 4 pins voet die er nu in zit.
Nu ligt de voet van de buis er toch al af (heb ik overigens niet zelf gedaan, is zo gekocht) en ga ik zowiezo de 4 pins voet eronder zetten om te proberen, maar ik houd het in gedacht. Dank voor de tip!
http://www.jacmusic.com/sockets/Images/ ... P-Gold.JPG
Staat geen prijs bij, dat is meestal niet zo'n goed teken
En dit past volgens mij in hetzelfde gat/schroefgaten in de topplaat als de 4 pins voet die er nu in zit.
Nu ligt de voet van de buis er toch al af (heb ik overigens niet zelf gedaan, is zo gekocht) en ga ik zowiezo de 4 pins voet eronder zetten om te proberen, maar ik houd het in gedacht. Dank voor de tip!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Yamamoto voeten zitten globaal tussen de 40 en 70 euro per stuk.. Maar dan heb je wel iets moois..
Ik zie dat deze keramisch zijn en slechts 25-nog-iets kosten.
Kees
Ik zie dat deze keramisch zijn en slechts 25-nog-iets kosten.
Kees
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Deels of topic, maar deze eBay-verkoper heeft diverse soorten verloopvoeten in zijn leverprogram.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ik wilde eerst een messing plaatje voor de meters op het frame maken, waar de meter achter zou komen te zitten met afstandbusjes zodat de voorkant van de meter gelijk zou vallen met het plaatje. Kees (Audiomaniacs) kwam met het voorstel van Corian (= kunststeen, wat zich goed laat bewerken) een frontje te maken waar de voorkant van de meter precies in valt. In de oude situatie zaten ze dus gewoon los op de kast gemonteerd, nu heb ik ze 4mm laten verzinken in het frame, met de voorste ring van de meter in het frontje en dit vlak op het hout.
De frontjes heb ik gepolijst, uiteindelijk bleek chroompoets het beste te gaan. Nog staan uit de tijd dat ik een motor had met verchroomde uitlaten
100 jaar geleden, maar het spul gaat niet kapot blijkbaar.
Eerste foto laat zien eentje wel en eentje niet gepolijst, 2e foto is in het frame ingebouwd, voor het proberen de verlichting aangesloten, ledje geprikt, en wat stroom laten lopen.
Voor een ieder die ook met zoiets zit zou ik Kees willen aanbevelen: het is vakwerk, kost de wereld niet, en het is een mooie upgrade.
De frontjes heb ik gepolijst, uiteindelijk bleek chroompoets het beste te gaan. Nog staan uit de tijd dat ik een motor had met verchroomde uitlaten
Eerste foto laat zien eentje wel en eentje niet gepolijst, 2e foto is in het frame ingebouwd, voor het proberen de verlichting aangesloten, ledje geprikt, en wat stroom laten lopen.
Voor een ieder die ook met zoiets zit zou ik Kees willen aanbevelen: het is vakwerk, kost de wereld niet, en het is een mooie upgrade.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
dan moet je mailen.....RobertD schreef:Dat wil ik ook.....
Kees
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
audiomanics schreef:dan moet je mailen.....RobertD schreef:Dat wil ik ook.....
Kees
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ja, maar dan moet ik eerst een bijpassende versterker bouwen 
