AM signaal input voor MP3

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

AM signaal input voor MP3

Bericht door MichaelB »

Gents,

zoals jullie wellicht weten heb ik een oudere BMW gekocht.

Hierin wil een MP3 speler aansluiten (en geen ding wat je wisselaar vervangt) en toen kwam ik deze briljante oplossing tegen:
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/134100
Dit lijkt te werken, echter vraag ik me af waar hij de minus van het signaal op aansluit.

Als je goed kijkt dan lijkt hij dat te doen op de chip linksboven de TDA7318. Moet dit niet op dezelfde TDA7318 aangesloten worden?

Ik heb het geprobeerd zoals de foto's en beschrijving vermelden en idd. hoor ik, zodra ik AM op de radio kies, niets en heeeeeel in de verte, met de radio HEEL hard, een zacht gestoor op het ritme van het nummer wat speelt. Al het overige werkt zoals het hoort.

Iemand enig idee waarom dit niet werkt zoals aangegeven? Is het aangeboden signaal onvoldoende? (MP3 koptelefoon uit en Line-out geprobeerd). Moet het anders aangesloten worden?

Jullie hulp wordt erg gewaardeerd! Ben een nono op dit gebied... :(

TDA7318.pdf
(127.77 KiB) 44 keer gedownload
Pjotr

Re: AM signaal input voor MP3

Bericht door Pjotr »

Kun je dat niet beter op dat forum daar vragen? :mrgreen:

Is een Radio Becker, die maakte destijds i.i.g. die radio's die in BMW's gingen. Denk dat ie zo'n 15 - 20 jaar oud is. Zolang die het blijft doen nooit weg doen. Was in die tijd de top onder de auto radio's en die oude beestjes zijn dat nog steeds qua tuner gedeelte. Radio Becker valt tegenwoordig onder Harman Kardon, misschien kun je daar een service manual te pakken krijgen zodat je precies weet hoe het in elkaar zit?

Op zich zou die truck moeten werken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 15 jul 2011, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Is een draadje uit 2005...
Aangezien hier een paar goeroes zitten, dacht ik dat het hier ook wel terecht kon.

Ik heb inmiddels een andere draadjes gevonden die daar ook over gaan, maar tot nog toe zie ik niets succesvols, zucht.

Grmbl, ik HAAT dat zoeken. En als men nou eens logische benamingen voor de topics zou bedenken of zaken zou groeperen, maar goed :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja ik zag dat het een oud draadje was. Op zich moet dat zo werken. Heb je wel de condensators/elco's naar het AM gedeelte er uit gesoldeerd? Anders nog eens goed checken.

En verklooi dat ding niet hè :cry: zou erg zonde zijn :D
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik heb pinnetje 14 en 10 los gesoldeerd (gaat makkelijk en is zo weer te fixen). Daaraan heb ik het linker en rechter kanaal vast gesoldeerd (dit legt hij ook uit in een latere post, maar nogal onduidelijk). Maar dus nada, niet werken.

Zijn latere post in het "engels" :mrgreen: :

"Ummmm......... Seems I didn't make myself clear...

The TDA7318's pin assignment, Pin10 and Pin14 is a pair of R/L input.

In this case of BMW Business RDS Radio,The manufacture Blaupunkt make the print circuit short connect Pin 10 and Pin 14 to be one pin of input, or you can thinking that "one single mono output go into a pair stereo input" So, if you want to disconnected the AM Radio to TDA7318 you must de-soldering both pin 10 and pin 14 then connect Pin 10 to Right channel input and Pin 14 to Left Channel.

In my work that I cut AM Radio connect to TDA7318 by desoldering a small capacity, then desoldering Pin 14 from PCB(Print Circiut Board) then call this PCB point as "PCB 14", Actually this PCB 14 is connect to Pin/PCB 10, it's same thing as Pin 10 so, the 2 wire stereo input still go to Pin 10 and pin 14....
"
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmm, lekker helder :roll: Dat hij het een Blaupunkt noemt geeft te denken, dat is het overduidelijk niet. Is toch echt een RB uit de Mexico Professional serie.

Ik zou zelf ook even aan de hand van die datasheet van die audio processor de spoortjes op de print nagaan. Overigens waren de casette decks van deze radio's weer niet zo best, die vraten bandjes, d.w.z maakte daar sla van. Kun je niet de aansluiting van de cassette speler proberen?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Er staat Blaupunkt op de radio, ook die van mij. Tenminste dat staat op de sticker. Best mogelijk dat 'ie door een ander geproduceerd wordt.

Ik kan de tape pinnetjes gebruiken, geen probleem. Als dat zou werken, dan ook prima uiteraard. Op hetzelfde forum kwam ik ook al een manier tegen om de tape unit te laten denken dat er een tape in zit (kwestie van 1 palletje).

De AM oplossing had het mooiste geweest, aangezien die al jaaaaaren geen functie meer heeft (okee, bandjes gebruiken we ook al jaren niet meer) :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Er bestaan trouwens verloop CC. Een soort nep CC met 3,5mm aansluiting voor MP3 spelers. Die doen het best goed. Alleen weet ik niet of dat gaat met jouw cassettedeck. Als de cassette na invoeren naar beneden getransporteerd wordt gaat het wat moeizaam i.v.b. met het 3,5 mm plugje/snoertje wat er aan de zijkant uitsteekt.
sku_2599_2.jpg
http://www.dealextreme.com/c/auto-speci ... =relevence

Er zijn zelfs complete MP3 spelers in de vorm van een CC waar je een SD kaartje in kunt steken. Ook zijn er allerlei FM transmitters voor in de auto om een MP3 speler via de radio te laten spelen. FF verder zoeken bij DE
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Die ken ik, maar dan is je cassette de hele tijd actief, maarrrr HET IS GELUKT! :-)
Ik was vergeten het baantje van het pootje 10 te onderbreken. :roll: Toen ik dat eenmaal gedaan had werkte het!

De geluidskwaliteit is meer dan prima! :rock:

Nu nog de dock mooi ergens in verwerken en een soort van voorversterkertje tussen de speler en de radio zetten (het geluid van de line-out is erg zacht) en het is klaar. Als ik de speler via de hoofdtelefoon uitgang aansluit, dan is het goed, maar dat wil ik niet.

In ieder geval bedankt voor je hulp!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

=D> Mooi dat het gelukt is. Wat heb je voor player? Als het een iPod is zou ik niet gaan tobben. De hoofdtelefoon uitgang daarvan is beslist niet slecht.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Daarvoor wil ik m'n iPhone gaan gebruiken en idd. is het geluid uit de hoofdtelefoon uitgang zeker niet slecht, alleen vind ik het geen gezicht om deze zo aan te sluiten. Een dock aansluiting waar de telefoon ingeklikt wordt en opgeladen!, vind ik veel mooier.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”