monotube subwoofer CSS SDX15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: monotube subwoofer CSS SDX15

Bericht door Henkjan »

da's mooi geworden zeg. en ik denk dat de WAF (relatief gezien voor t formaat) ook nog wel goed zit zo.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ziet er strak uit, een grote sub kan ik altijd wel waarderen :D
meiborg

Bericht door meiborg »

Sjiek hoor,

Leuk zo'n Tube, stof met motiefje er op kan ook heel goed denk ik. Voel weer inspiratie opborrelen :D

Mvg Reinder
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb 'm recentelijk in t echt gezien, is toch wel een erg fors ding hoor. maar dankzij de vorm (en t kleedje) toch goed plaatsbaar in de meeste woonkamers. ik denk de hoogste WAF van dit formaat woofers
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Dikke sub, misstaat zeker niet!

Zal wel een heerlijk geweld geven :twisted:.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Dank voor alle lof!!!!
Echt een hoop geluid/trillingen laatst the expandebles gezien op bd en de explosies op het eind maken al dat werk echt weer goed.
Nu nog een mooi zwaar gordijn voor de ramen :lol:
blueznl

Bericht door blueznl »

Mooi ding! Waar is een dergelijke tube eigenlijk te koop?
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

blueznl schreef:
Mooi ding! Waar is een dergelijke tube eigenlijk te koop?
PM ivm naamgeving fabriekant.
Ejorne

Bericht door Ejorne »

Hoi vinnie411,

Ik ben benieuwd hoe jouw SDX bevalt en welke amp je erop hebt staan? Er was sprake van een hypex ds4, is deze het ook geworden? Ik draai daar zelf ook (nog steeds) mee op de SDX15.

Mijn ontwerp van oorspronkelijk ook DF maar heb onlangs eens FF geprobeerd en dat is een dik blijvertje geworden.
Waar voorheen mijn REW meting eruit zag als een hanekam van een hippie, is de curve nu veel mooier en binnen +/- 5db zonder smoothing op de curve aan te brengen. Een behoorlijke verbetering die duidelijk hoorbaar is.

Ik vraag me alleen nog af wat het grote probleem is geweest in mijn setup. Ik heb de sub in het midden op de lange muur als Downfire gehad. Alleen stond mijn sub lang niet zo hoog op zijn pootjes als bij jouw. Zou dat het voornaamste probleem bij mij geweest zijn?

Nu staat de sub in een frontfire opstelling links naast de linker frontspeaker en het geluid is zoals beschreven vele malen beter. Met de vraag over de oorzaak in mijn achterhoofd heb ik gisteren mijn sub nog eens geprobeerd op de oude plek maar dan niet als downfire maar zoals de huidige FF opstelling. Het geluid klinkt daar iets minder mooi en een stuk plaatsbaarder dan in de hoek. Maar zo slecht als het voorheen met DF klonk, leek het niet in mijn herinnering. De sub staat dus weer gelijk terug in de hoek.

Maar nu kamp ik nog steeds met de vraag wat zou nou de voornaamste oorzaak geweest zijn? Ik zie wel vaker DF opstelling met de SDX15. Dus dat zal het niet kunnen zijn. Blijft de pootjes over...

BlaBla, heel verhaal waar je waarschijnlijk niets mee kunt. Maar ik dacht het toch maar even mee te delen, misschien heb jij soortgelijke ervaring met de hoogte van de pootjes of anderszins iets wat met mijn ervaring te maken heeft?

Ik heb in ieder geval nog steeds veel plezier van dit monster. Veel mee lopen pielen, vooral in het begin. Maar ook dat is leuk natuurlijk... :lol:
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Hoogte van de pootjes hebben zeker invloed net als een plaat die eronder vast zit zodat de druk niet de sub omhoog blaast. Ik bedoel dan dat de kracht van de sub de sub zelf extra naar beneden drukt. Plaatsing is erg belangrijk maar merk er met df minder van dan met ff. Verder gebruik ik nog steeds een ds4.0 wat voor mij voldoende is.
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Zeer mooie sub geworden Vinnie.
Ik heb een vraag aan jouw,jij hebt de reflexpoort omhoog staan en de woofer onder.
Klinkt die basreflex mooi als je hem omhoog laat blazen,ik ben namelijk een bandpass aan het bouwen waar ik ze onder wilde doen.

Maar dat stond me niet helemaal aan,en ik zie net dat die van jouw boven zit.

Vr gr,Morca
bartsegers

Bericht door bartsegers »

een vraagje betreffende die monotub behuizing.
(ben zelf wat aan het rondneuzen namelijk)

Die pilaarbekisting, heeft die geen scheurnaad ?
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Nee, je moet speciaal zeggen dat je een scheurnaad wil bij bestellen.
Ze plaatsen er dan een soort zaagkabel in, maar de mijne heeft deze niet.
blueznl

Bericht door blueznl »

Ben zelf nu net zoiets aan het prutsen http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13402 en heb een drietal vragen:

1. Heb je details van de bevestiging van de schijf halverwege? Ik zie dat je deze aan de draadstangen hebt vast gemaakt (euh, nee, dat zie ik eigenlijk niet) maar hoe en waarom heb je dat (al dan niet :-)) gedaan? Simpelweg 2 moeren? Heb je deze geborgd? Zou wel erg vervelend zijn als ze zouden loslopen :-)

2. Waarom de draadstangen eigenlijk? Als je draadstangen gebruikt, zou ik haast zeggen dat ze de hele buis 'onder spanning' houden, of juist niet?

3. Waar heb je het vilt vandaan?

Zit zelf te dubben over het bracen van een tube en hoe ik dat dan het beste kan doen... Helpen de draadstangen ook bij het 'verplaatsen' van de tube, ie. bij het heelhouden van de kartonnen buitenkant als er (vreemde) krachten op boven en onderzijde komen? Ik maak me (misschien onterecht) wat zorgen over de grote klont ijzer welke onderin bungelt, en de lange hoge buis erboven...
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

1. De schijf halvewege gebruik ik om de baspoort tussen te klemmen. deze zit gewoon tussen 2 moeren. Heb hierbij loctite gebruikt als borging.
2. Daar RVS slecht magnetisch is ben ik niet bang voor de toegevoege stalen constructie. De draadeindes heb ik bewust genomen zodat er een stevige constructie ontstaat waarbij er geen krachten op de tube zelf komen.
De enige kracht die nu op de tube komt is de luchtverplaatsing van de woofer. Ik heb zelf geen probleem met verplaatsen behalve dat hij zo groot is. hij is erg stevig daar de grondplaat en alle houten delen met de draadeinde verbonden zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”