Subamp: minidsp + UcD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Koss
Contacteer:

Subamp: minidsp + UcD

Bericht door Koss »

Goedemiddag!

Als aansturing van mijn 2 subwoofers (en vervanging van 2x DS2) wil ik een subwoofersmp bouwen met de minidsp en 2 keer UcD180.
Ik ben nog een beetje met ideeën aan het spelen, die plemp ik hier neer :)

Aan/uit
Dit wil ik via de "trigger" uitgang van mijn NAD reciefer doen, als ik het goed begrepen heb komt hier 12V op te staan als de reciefer aan gaat.
Ik dacht zelf om hier een relais op aan te sluiten die de 'switch' ingang van de softstart aan te sluiten.
Ook niet onbelangrijk, ik wil geen in- en uitschakelplop (Dreun) deze had ik met de DS2 wel. Misschien niet schadelijk voor subwoofers... wel irritant :)

Minidsp
Ik weet nog niet helemaal hoe ik deze moet voeden, of een apart trafo'tje met de voedingsprint van Ray1510, of de 13V van de TR180.
Kan ik deze 13v hiervoor gebruiken? Is dat aan te raden of juist niet.

Volume
bijvoorbeeld s'avonds moeten de subs wat zachter, daarom een volume knop die alleen invloed heeft op de subs, niet de andere 2 uitgangen. Hier ook 2 opties: 1 haalbare, 1 waarschijnlijk omogelijk. :D
1. een stereo potmeter achter de minidsp. voordeel: simpel, nadeel: boring :)
2. de volume en bron print van knuisje ombouwen (en 80% van de print niet meer gebruiken). De reden waarom niet volgens mij niet kan: de mute schakeling is voor alle uitgangen, niet voor 2 van de 4. (klopt dit?) voordeel: ik wil wel eens wat ervaring op doen met IC's programmeren, geil display, bedienbaar op afstand. nadeel:waarschijnlijk niet mogelijk.

Kast
Hier ben ik nog niet helemaal uit. Of alles in 1 kast.. dan zal het een 19" 2U kast worden, of verdelen over 2 kasten.
1 kast hoeft niet verder uitgelegd te worden neem ik aan :)
verdelen over 2 kasten: de TR180 en softstart in de ene (misschien ST supply ook), de rest in een 2e. Zo kan het versterking gedeelte in een mooie kleine kast en kan ik de TR180 achter het meubel wegwerken.

Vragen:
1. Kan ik de "trigger" van mijn NAD gebruiken?
2. Kan ik de 16V van de TR180 gebruiken om (icm het voedingsprintje van ray1510) de minidsp te voeden?
3. Kan ik de TR180 ook scheiden van de ucd-supply/UcD's?

Ik ben nieuw in de zelfbouw versterkers business, als je iets ziet wat niet klopt... meteen brullen graag :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Subamp: minidsp + UcD

Bericht door Henkjan »

wat betreft t volume regelen: je kan ook eenvoudig een potmeter op de minidsp aansluiten, dan wordt het volume in de dsp geregeld. zie de minidsp handleiding voor details, is vrij simpel te doen.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Henkjan schreef:
wat betreft t volume regelen: je kan ook eenvoudig een potmeter op de minidsp aansluiten, dan wordt het volume in de dsp geregeld. zie de minidsp handleiding voor details, is vrij simpel te doen.
De Minidsp zit tussen de pre-out en main-in op mijn NAD. Als ik er een potmeter op de minidsp zou aansluiten zou dat ook invloed hebben op de front speakers, terwijl ik alleen de subwoofers zachter wil kunnen zetten.

EDIT: even met inkscape lopen spelen, ik hoop dat het er duidelijker op geworden is ;)
opzet.png
knuisje

Bericht door knuisje »

Koss schreef:
Volume
bijvoorbeeld s'avonds moeten de subs wat zachter, daarom een volume knop die alleen invloed heeft op de subs, niet de andere 2 uitgangen. Hier ook 2 opties: 1 haalbare, 1 waarschijnlijk omogelijk. :D
1. een stereo potmeter achter de minidsp. voordeel: simpel, nadeel: boring :)
2. de volume en bron print van knuisje ombouwen (en 80% van de print niet meer gebruiken). De reden waarom niet volgens mij niet kan: de mute schakeling is voor alle uitgangen, niet voor 2 van de 4. (klopt dit?) voordeel: ik wil wel eens wat ervaring op doen met IC's programmeren, geil display, bedienbaar op afstand. nadeel:waarschijnlijk niet mogelijk.
Het regelen van het volume op de minidsp met een potmeter kan alleen voor het mastervolume. De kanalen zijn op deze manier niet afzonderlijk te regelen. Je moet dus optie 1 gebruiken.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Daar was ik al bang voor...
Misschien tzt nog iets anders ervoor regelen.

Voor het verdere project:
De behuizing wordt één kast, wegens de aanschaf van een Squeezebox classic mis ik even de financieen om een mooie kast te kopen. Het wordt een kast van een oude decoder.

De TR180 en ucd supply ST heb ik reeds binnen.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

De voedingsprintjes voor de minidsp zijn binnen, zo ook de softstart en de UcD's

uiteraard ook een vraagje: de 12V trigger, moet ik nog een speciaal type relais?
of kan elk relais wat schakelt bij 12 volt?

Foto's komen vanavond of morgen
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Kleine update: componenten voor het voedingsprintje bestesteld en een foto :)
IMG_1836.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Volgens mij heb jij een DVD speler geript... :lol:
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Bijna goed! :)

Ooit een surround decoder gekregen van iemand en nog nooit gebruikt (omdat hij geen DTS ondersteund)
de printplaten zijn nog intact, ik wil zoveel mogelijk "ooit" een keer gebruiken :)

Dat moet jij toch kunnen waarderen als recyclekoning :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Koss schreef:
Dat moet jij toch kunnen waarderen als recyclekoning :D
Absoluut! Ga je ook nog iets met een frontplaat maken? Scheaffer of zo?
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Je kan wel een hele cleane front krijgen door die volumeknop naar de achterkant te verhuizen (als je daar een beetje bij kan).
Maar dan alsnog 1 knop voorop is niet lelijk ;).
Leuk project!
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Frontplaat Scheaffer? Misschien ooit.
Eerst moet het apparaat aan de binnenkant werken en kloppen, daarna ga ik me druk maken over cosmetische zaken :)

Haha ik ben eerst al hard genoeg aan het prutsen met steeds de verkeerde onderdelen te bestellen voor je voeding (hoe moeilijk kan het zijn! :))

Er komt een aan/uit knop aan de voorkant en een volumeknop. gewoon omdat die er al zaten, dus die ga ik eerst gebruiken.

Gesproken over de aan/uit knop en de 12V trigger, ik heb het volgende schematje in elkaar geprutst:

Zonder trigger werkt alleen de aan/uit knop, met trigger kan de aan/uit knop op "aan" en schakeld de trigger de versterker aan/uit.
Dit zodat ik makkelijk savonds de subs uit kan zetten, en is de volume voor het fijnere werk.
j.png
j.png (17.75 KiB) 874 keer bekeken
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Hier wat foto's
De bovenkant van het schakelprintje met usb en de dsp voeding
De bovenkant van het schakelprintje met usb en de dsp voeding
Hier zit het schakelprintje al op de achterkant vast, en de achterkant van de dsp voeding
Hier zit het schakelprintje al op de achterkant vast, en de achterkant van de dsp voeding
Vergeet de gaten helemaal aan de linkerkant even... die moet ik nog weg zien te werken :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Waarom zet toch iedereen die koelblokken ondersteboven ?... :?
(ik denk dat ik maar eens een boodschappenlijstje in het betreffende topic ga zetten.)
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Haha ik had daar al een opmerking over verwacht. :)
Ik heb inderdaad het verkeerde koelblok besteld. Ik moet vast nog een keer bij dickbest bestellen, doe ik dan de goede
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je moet de smalle uitvoering hebben:
DSCF1921.jpg
DSCF1921.jpg (11.1 KiB) 795 keer bekeken
klik.

(In verschillende hoogte's leverbaar.)
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Ondertussen ben ik al een heel stuk verder.

dus eventjes wat voortgangsfoto's.
wat stukjes metaal aan de binnenkant
wat stukjes metaal aan de binnenkant
Zonder kabeltjes
Zonder kabeltjes
Alle kabels aangesloten
Alle kabels aangesloten
maar nu stuit ik op een probleempje:
Één van de UcD modules werkt niet, en nou net degene waar ik NIET mee heb lopen prutsen.
(Ik had het eerst verkeerd aangesloten) Het ledje heeft een aantal keer geknipperd en bleef daarna uit.
De uitgangen maken geen kortsluiting, de ingang ook niet, control en aarde zijn aangesloten, hij krijgt spanning.. genoeg... teveel... 84 volt hmm.

Ik gok dat ik het gevonden heb, bij nameten blijkt de TR180 60 volt af te geven gemeten tussen een rode en gele ader. Dit klopt toch niet?
In elk geval morgen verder prutsen. Eerst slapen :)
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

nog ff snel nagemeten.

Softstart:
Input 223V wisselspanning
Output 223V wisselspanning

TR180:
geel-geel/rood-rood: 30V wisselspanning
paars-grijs: 12V wisselspanning

UcDSupplyST:
output: 2x 84V gelijkspanning
amp-on aangesloten op control van ucd
aarde aangesloten op de aarde van ucd

één ucd gaat aan en geeft geluid, de andere doet niets.
Deze output van de UcdSupply lijkt me niet te kloppen?
Iemand nog ideën?
SuperR

Bericht door SuperR »

Koss schreef:
nog ff snel nagemeten.
TR180:
geel-geel/rood-rood: 30V wisselspanning
paars-grijs: 12V wisselspanning

UcDSupplyST:
output: 2x 84V gelijkspanning
amp-on aangesloten op control van ucd
aarde aangesloten op de aarde van ucd
Die SupplyST mag geen 2*84V uitspugen. Ik hoop dat je 2*42 V bedoelt, dwz; +42V 0V en -42V. Laten we daar maar mee beginnen. En meet je diezelfde spanning op de aansluitterminals van de versterkermodule?
Dan zie ik op de foto maar 1 gele draad naar het supply bordje gaan. Dat kan niet!
Dan zie ik ook maar 1 bruine "0"-draad naar een bordje lopen. Die moet naar beide bordjes.

Beetje gratis hulp;
De trafo heeft als het goed is twee rode en twee gele draden, toch? (en nog twee 13Vac setjes, grijs-violet-grijs)
Haal je voeding-bordje even los van de trafo.
Haal je verstermodules los van je voedingsprint.
Zet 220 op je primaire windingen van de trafo. Meet met je multimeter op Vac-stand over rood-rood en meet daarna over geel-geel. Beide zouden 30Vac moeten leveren of iets in de buurt.
Haal je 220 van de trafo af en zet je je multimeter op "ohmstand" dan mag je tussen een geel en een rood draad geen weerstand meten. Dat wil zeggen, het zijn twee kabels, maar ze zijn nergens elektrisch met elkaar verbonden. Rood-rood of geel-geel zou wel een weerstand moeten tonen, in de orde van <10 Ohm. Beschouw rood-rood dus als deeltrafo1 en geel-geel als deeltrafo2.
Als je bovenstaande hebt bevestigd, EN ALLEEN DAN, kun je 1 gele en 1 rode draad samen op 1 connector knijpen, dit is je 'nul' van de voeding. Wat je nu dus doet is een verbinding maken tussen de twee eerst individuele deeltrafo's. Wat je nu dus hebt gedaan is het aan elkaar koppelen van die twee deeltrafo's waarbij je op precies de helft van de trafo een draadje hebt zitten, de geel-rood combi. Sluit deze combi-connector aan op je voedingprint op de connector waar 0 bij staat.
De twee andere kabels, 1 rood en 1 geel gaan ieder op het voedingbordje op de connector waar een ~ bij staat. Daarmee doelen ze op een wisselspanning.

Ga nu nog eens meten aan de pinnen van de uitgang van de voedingsprint;
Multimeter op Vdc. Zwart op een van de twee pinnen waar gnd bij staat. Rood op een pin waar + bij staat. Je multimeter moet nu iets in de orde van 42Vdc tonen. Vervolgens laat je je zwarte pen zitten en steek je rood bij de connectoren waar - bij staat. Je meter moet nu -42Vdc aangeven, negatief dus. En om het compleet te maken kun je rood op de connector zetten waar + bij staat en zwart op de connector waar - staat, hier moet +84Vdc op je schermpje staan.

Laten we daar maar mee beginnen! :) Succes
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 02 nov 2011, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Bedankt voor je reactie!

Een aantal dingen al gedaan, een aantal niet. Ik ben nu op m'n werk, als ik thuis ben zal ik ze even stap voor stap allemaal uitvoeren.

En ik hoop ook dat het niet 84V is :)

To be continued....
SuperR

Bericht door SuperR »

Mooi, probeer nav mijn tekst te begrijpen wat je doet, dat inzicht maakt alles namelijk een stuk eenvoudiger :)

Als je bovenstaande handelingen hebt uitgevoerd en hebt bevestigd dat je nu wel goede waarden meet;

Pak 1 versterkermodule;
Doe een kabel op de + connector van je versterkerprint, de meest rechter, bij de schroef.
Koppel deze kabel aan een van de + connectoren op je voedingsprint

Doe een kabel op de - connector van je versterkerprint, die zit als het goed is naast de +
Koppel deze kabel aan een van de - connectoren op je voeddingsprint

Doe een kabel op de gnd connector van je versterkerprint, die zit als het goed is naast de -
Koppel deze kabel aan een van de gnd connectoren op je voeddingsprint

Doe dit ook voor de andere versterkermodule! Dus + - en gnd.

De "dikke" kabels uit onderstaande tekening zouden dan allemaal goed moeten zitten. De DC protection en enable komen daarna pas..
Bijlagen
Untitled.png
SuperR

Bericht door SuperR »

Daarna, wederom, pas als je bovenstaande hebt bevestigd!

Maak een verbinding tussen de + connector onder de afdeling output van je versterkerprint en een DC check pint van je voedingsprint. Wat dat ding doet is het monitoren van de uitgang van je versterkerbord. Als blijkt dat daar te veel DC uit komt, waar luidsprekers niet zo dol op zijn, dan stopt hij het versterkerbord, om schade te voorkomen.

De + onder de afdeling output is dus ook de kabel die naar je luidspreker gaat. De gnd connector die er naast zit is natuurlijk voor je andere luidsprekerconnector.

Dan heb je nog de AMP-on, die verbonden moet worden bij de connector waar ook je signaal je bord in gaat. Wat hij precies doet weet ik niet, maar ik denk dat dat een spanninkje is dat hoog (genoeg) wordt zodra de elco's op de voedingsprint genoeg zijn opgeladen en (te ver) zakt zodra de spanning van de trafo wordt gehaald.

Als je dit voor beide bordjes hebt aangesloten zouden alle aansluitingen moeten zitten zoals eerde gepost plaatje.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Met 220 op de primaire windingen meet ik:
Geel/geel: 31.8Vac
Rood/rood: 31.8Vac

Zonder spanning:
rood/rood: 0.7 Ohm (beeeep)
geel/geel :0.8 Ohm (beep)
rood/geel (2x): NA (geen beep)

rood en geel op 1 connector
andere rood en geel op ~ van ucdsupply

spanning weer op erop.
Zwart van de multimeter op GND.
rood op +: 42.5 Vdc
rood op -: 42.5 Vdc
tussen + en -: 85.3 Vdc (Phew :))

Let's carry on.

Aangeslote volgens jou stappenplan, bijna dan, ik heb 1 GND gebruikt en die doorgelust (daarom leek het misschien alsof één ucd maar aangesloten was.
Het schema ziet er nu zo uit:
ucd.png
nog steeds werkt maar één van de ucd's

Nog andere ideën of wordt het tijd voor een mailtje naar hypex :)
SuperR

Bericht door SuperR »

Koss schreef:
Met 220 op de primaire windingen meet ik:
Geel/geel: 31.8Vac
Rood/rood: 31.8Vac

Zonder spanning:
rood/rood: 0.7 Ohm (beeeep)
geel/geel :0.8 Ohm (beep)
rood/geel (2x): NA (geen beep)

rood en geel op 1 connector
andere rood en geel op ~ van ucdsupply

spanning weer op erop.
Zwart van de multimeter op GND.
rood op +: 42.5 Vdc
rood op -: 42.5 Vdc
tussen + en -: 85.3 Vdc (Phew :))
Mooi dat je dat hebt gedaan en dat het (half) lijkt te werken.
Nu zeg je dus; 1 module werkt wel en 1 niet. Wat vragen;
Hang je er RECHTSTREEKS een luidspreker aan?
Heb je de weerstand van die belasting al gemeten?
Hangt je + luidsprekerterminal per ongeluk aan de aarde van de versterker?
Is je bron de MiniDSP? Zo ja, wat voor code staat er op de MiniDSP?
Heb je de "input" kabels al eens verwisseld tussen de twee bordjes?
Kijk je naar een statusled?
Is er zichtbaar schade aan componenten? Gebroken/gescheurde componenten? Bol staande elco's? Connector die niet lekker in de printplaat zit?

Probeer anders nog maar wat goede fotos te maken!?
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

SuperR schreef:
Mooi dat je dat hebt gedaan en dat het (half) lijkt te werken.
Nu zeg je dus; 1 module werkt wel en 1 niet. Wat vragen;
Hang je er RECHTSTREEKS een luidspreker aan?
Heb je de weerstand van die belasting al gemeten?
Hangt je + luidsprekerterminal per ongeluk aan de aarde van de versterker?
Is je bron de MiniDSP? Zo ja, wat voor code staat er op de MiniDSP?
Heb je de "input" kabels al eens verwisseld tussen de twee bordjes?
Kijk je naar een statusled?
Is er zichtbaar schade aan componenten? Gebroken/gescheurde componenten? Bol staande elco's? Connector die niet lekker in de printplaat zit?

Probeer anders nog maar wat goede fotos te maken!?
Ik hang er geen belasting of input aan, ik kijk naar de statusled.
Ik had gisteren al gecontroleerd of er kortsluiting was op de uitgang, dit LEEK niet zo te zijn.
Echter maakt de aansluitterminal toch kortsluiting :( :oops:

Er is geen zichtbare schade aan de componenten maar ik weet niet of dat nog uitmaakt.
als ik de uitgangen loskoppel van het bordje blijft de statusled uit :(
Plaats reactie