voorversterker 12v

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nielsg

voorversterker 12v

Bericht door nielsg »

beste mensen,

ik zou graag een voorversterker maker voor in mn kratradio aangezien daar een versterkertje op basis van de TA2020 zit en mijn mp3 max 32mWatt uitstuurt. Nou was mijn blik gevallen op de regelversterker van circuits online maar ik lees dat de LM1036 en de tda 1524a niet meer gemaakt worden en dat het een redelijk oude schakeling is hedendaags. Mijn vraag is nu wat is wijsheid, een lm1036 op sporen(wel gevonden overigens) of weet er iemand een ander alternatief als voor-versterker. De loudness en balance functie hoeft niet direct maar, een bass, treble en volume zijn wel essentieel. Het is uiteraard ook mogelijk om op de mp3 speler veel in te stellen(cowon d2 voor de geïnteresseerden) maar als er bv een telefoon op aangesloten word met muziek heb je dat juist weer niet. ik had zelf ook al gekeken bij velleman voor een simpel schakelingetje met de zelfde functies, maar dat is een wisselspanning uitvoering ipv gelijk...domper

mvgr niels
mischa72
Contacteer:

Re: voorversterker 12v

Bericht door mischa72 »

Ik heb zelf zo'n TDA1524 voorversterker gehad van Velleman. Ik heb nog even gekeken, maar hij is er niet meer. Op zich beviel ie best goed, kan ver uitgestuurd worden en vervormde in mijn setup eigenlijk nooit. De LM1036 is vergelijkbaar.

Groeten,
Mischa
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Toevallig heb ik beide schakelingen opgebouwd met printje liggen van de LM1036 (elektuur ontwerp) en TDA1524 (conrad ontwerp).
Ik doe er eigenlijk niets meer mee, dus mocht je interesse hebben dan kan je één of allebei van mij overnemen.
Vraagprijs zal de helft van de kostprijs zijn.

Een andere optie is om een dual supply te maken uit een DC voeding m.b.v. een chipje of kleine schakeling.
Dan kun je het Velleman kitje gewoon gebruiken.
Het voedingsgedeelte kun je daar dan weglaten en eventueel enkele ontkoppel condensatortjes op de uitgangen plaatsen
Als de TA2020 al ontkoppelt is met een bipolaire condensator op de ingangen, dan hoeft dat zelfs niet.

Kijk maar even op virtual ground circuits.
Het meest eenvoudige is de 'Sijosae rail splitter', bestaat slechts uit 10 componentjes.
Werkt voldoende voor kleine toepassingen.
nielsg

Bericht door nielsg »

@chris_t:u heeft PM

zo;n omvormer is toch juist inefficiënt, ik zou dan persoonlijk eerder naar een andere 12v oplossing kijken

mvgr niels
nielsg

Bericht door nielsg »

met dank aan chris, is er nu een afgebouwd bordje in mijn bezit! nogmaals bedankt!
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Geen dank nodig hoor, het doet mij al goed dat ik iemand anders ermee blij kan maken ^^.

Als iemand trouwens nog op zoek is naar dit LM1036N ic-tje, ik heb nog een reserve exemplaar liggen.
Er is niet aan gesoldeerd en werkt 100%.
Plaats reactie