Relaixed volume regeling
Moderator: Beheerdersteam
- Bart0l0meus
Relaixed volume regeling
Hallo!
Na er lang over nagedacht te hebben is die dan eindelijk bijna klaar; een eigen relaixed volume regeling.
Enkele features:
- 4 on-gebalanceerde ingangen
- inverterende opamp buffer met LM4562
- MMB0207 Melf weerstanden
- shunt regelaar voor opamp voeding
- extra relais voor enable van de UCD bijvoorbeeld
Luc zal binnenkort de foto van de kale pcb erop zetten!
Na er lang over nagedacht te hebben is die dan eindelijk bijna klaar; een eigen relaixed volume regeling.
Enkele features:
- 4 on-gebalanceerde ingangen
- inverterende opamp buffer met LM4562
- MMB0207 Melf weerstanden
- shunt regelaar voor opamp voeding
- extra relais voor enable van de UCD bijvoorbeeld
Luc zal binnenkort de foto van de kale pcb erop zetten!
Laatst gewijzigd door Bart0l0meus op vr 10 jun 2011, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Relaixed volume regeling
komt er ook een gebalanceerde versie?
Daar ben ik namelijk wel in geinteresseerd..
- Vinculum
- Contacteer:
Potentieel interessant! Wat zijn de geschatte kosten voor de print met componenten?
- Bart0l0meus
Op het moment niet. Bij veel interesse zou ik kunnen kijken of zich dat loont.BertDB schreef:komt er ook een gebalanceerde versie?
Ik verwacht zon 50 euro met componenten van farnell. Vooral ook afhankelijk van de gekozen relaisVinculum schreef:Potentieel interessant! Wat zijn de geschatte kosten voor de print met componenten?
- Vinculum
- Contacteer:
Is het 1 regelunit die 4 ingangen schakelt of zijn deze 4 ingangen afzonderlijk (of per 2) te regelen?
- Bart0l0meus
het is 1 stereo volumeregeling die gekoppeld kan worden aan een van de 4 stereo ingangen.
Bij een uitgebreid topic hoort een goede teaser 
Later meer.. Ben net terug van de kaakchirurg...
Later meer.. Ben net terug van de kaakchirurg...
En dat voor 5 dollar.Ah!buis schreef:Aha,een kunstgebit uit Hongkong,als dat maar goed gaat (zit)
.
Goede aankoop!
groeten,
Aat
klinkt veelbelovend, kan de volumeregeling gebypassed worden voor 1 van de ingangen? (ht throughput zegmaar)
Gelukkig geen kunstgebit.
Gisteren twee verstandskiezen moeten laten trekken, maar dit viel gelukkig reuze mee
En nu on-topic:
Bart en ik vonden het concept achter de relaixed volume control erg goed.
Alleen vonden we het totale systeem wel erg veel plek in beslag nam.
Dit mede doordat de volume regeling gebalanceerd is uitgevoerd.
Omdat wij beide nooit gebalanceerde ingangen gebruiken hebben we besloten een (kleinere) ongebalanceerde uitvoering te ontwerpen.
Zoals Bart al opsomde bestaat de volume regeling uit 4 stereo ingangen die worden gebufferd met een inverterende LM4562 stage.
Na de bufferende opamp zit de analoog/discrete volume regeling zoals we die allemaal van de relaixed kennen.
Alleen is deze versie (net als de relaixed2) gekozen voor MMB0207 melf weerstanden.
Voor de voeding heeft Bart 2 mooie shunt regulators ontworpen die enorm ruisarm moeten zijn.
Het hart van de PCB is een ATmega processor van Atmel waarvan we zelf de software schrijven.
Het microcontroller bestuurd de input en volume control relais, en een VFD display.
Het front van het systeem (nog in de maak) bestaat uit het VFD display, een rotary encoder en 2 toetsen waamee het systeem bestuurd kan worden.
Dit alles hebben we netjes op een print van 13x9 weten te plaatsen, wat een stuk kleiner is dan het orginele relaixed ontwerp!
We zullen binnenkort ook het schema van de print plaatsen.
Kritiek, tips.... kom maar op!
Gisteren twee verstandskiezen moeten laten trekken, maar dit viel gelukkig reuze mee
En nu on-topic:
Bart en ik vonden het concept achter de relaixed volume control erg goed.
Alleen vonden we het totale systeem wel erg veel plek in beslag nam.
Dit mede doordat de volume regeling gebalanceerd is uitgevoerd.
Omdat wij beide nooit gebalanceerde ingangen gebruiken hebben we besloten een (kleinere) ongebalanceerde uitvoering te ontwerpen.
Zoals Bart al opsomde bestaat de volume regeling uit 4 stereo ingangen die worden gebufferd met een inverterende LM4562 stage.
Na de bufferende opamp zit de analoog/discrete volume regeling zoals we die allemaal van de relaixed kennen.
Alleen is deze versie (net als de relaixed2) gekozen voor MMB0207 melf weerstanden.
Voor de voeding heeft Bart 2 mooie shunt regulators ontworpen die enorm ruisarm moeten zijn.
Het hart van de PCB is een ATmega processor van Atmel waarvan we zelf de software schrijven.
Het microcontroller bestuurd de input en volume control relais, en een VFD display.
Het front van het systeem (nog in de maak) bestaat uit het VFD display, een rotary encoder en 2 toetsen waamee het systeem bestuurd kan worden.
Dit alles hebben we netjes op een print van 13x9 weten te plaatsen, wat een stuk kleiner is dan het orginele relaixed ontwerp!
We zullen binnenkort ook het schema van de print plaatsen.
Kritiek, tips.... kom maar op!
Laatst gewijzigd door Lucas op za 11 jun 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Software matig is dit prima op te lossen.Paul schreef:klinkt veelbelovend, kan de volumeregeling gebypassed worden voor 1 van de ingangen? (ht throughput zegmaar)
b.v. -> Als kanaal x geselecteerd wordt is de gain fixed 1.
Ziet er een fraai printje uit.Die relais hebben die een ingebouwde diode of zitten die in de driverICs?
Met de verbindingen naar de spoelen zo langs de AF-leidingen geen kans op overspraak,misschien een RC bij de ICs?
Anne
Met de verbindingen naar de spoelen zo langs de AF-leidingen geen kans op overspraak,misschien een RC bij de ICs?
Anne
We maken gebruik van de ULN2003, deze heeft intern een diode.Ah!buis schreef:Ziet er een fraai printje uit.Die relais hebben die een ingebouwde diode of zitten die in de driverICs?
Anne
We hebben gekozen om twee aard potentialen te maken.
-analoge GND (linker blauwe vlak) voor de opamp, audiolijn etc.
-digitale GND (rechtervlak) voor de relais aansturing, microprocessor etc.
Bij het schakelen van de relais kan er dus nooit overspraak ontstaan op de audio lijn.
Ik maak me ook absoluut niet druk voor overspraak tussen twee sporen die dicht bij elkaar liggen.
Met de gebruikte vermogens en frequenties kan ik dit volledig uitsluiten.
Wow, erg professioneel gemaakt !
Maareuh .. smd
Dat zal de anti-smdclub hier niet graag horen, moi inclusief
Maareuh .. smd
Dat zal de anti-smdclub hier niet graag horen, moi inclusief
Een dubbele brilLucas schreef:Vertel, wat is er niet goed aan SMD
Handig,als je voor twee werkt,voor- en achter-kant op één plaatje,en wat een plaatje
Anne
Niks, afgezien dat het voor een normaal mens veeeels te klein is om prettig mee te werken...Lucas schreef:anti-smd club?
Vertel, wat is er niet goed aan SMD
Daarom pleiten wij van de ZBA-Anti Smd club voor het gebruik van electronenbuizen, Transistoren, en andere vormen van discrete elektronica....
En moeten we dan IC's gebruiken, dan gaat de voorkeur natuurlijk uit naar ouderwetse DIL packages...die zie je tenminste in tegenstelling tot die SOIC rotzooi.
[Zwaar offtopic, bijvoorbaat mijn excuses. van de week had ik een glasvezel cursus van mijn werk, die krengen zijn dus 125 micron... (1/10e millimeter) dat moet je dan dus gaan strippen en lassen....GRRRR....
Maar voor de rest vind ik het een prachtig ontwerp en een hele mooie print hebben jullie ervoor laten maken, mijn complimenten!
Gaan jullie ook iets met uitlezing op een display doen?
Lucas schreef:Het hart van de PCB is een ATmega processor van Atmel waarvan we zelf de software schrijven.
Ach, je hebt gelijk, overheen gekeken... 
(ik geef gewoon mijn -7 de schuld, werkt altijd...
)
(ik geef gewoon mijn -7 de schuld, werkt altijd...
De laatste keer dat ik je zag had je anders geen bril op, toch...??? 
Contactlenzen... maar ik vind een bril toch handiger met knutselen, die kan ik afdoen.
Dan wordt het maar eens tijd hier een pro-smd club te starten
.
Bart en ik zijn nog jong en hebben nog een goed stel ogen.
Ook hebben wij (mede door onze opleiding) al veel ervaring met SMD.
Maar wij hebben voornamelijk voor SMD gekozen om de print zo klein mogelijk te houden.
Waarschijnlijk ga ik de print bestucken met behulp van pasta en een hete lucht oven.
Hierdoor hoef ik wat minder met de soldeerbout te prutsen.
Bedankt voor alle leuke complimenten.
Meer volgt later.
Bart en ik zijn nog jong en hebben nog een goed stel ogen.
Ook hebben wij (mede door onze opleiding) al veel ervaring met SMD.
Maar wij hebben voornamelijk voor SMD gekozen om de print zo klein mogelijk te houden.
Waarschijnlijk ga ik de print bestucken met behulp van pasta en een hete lucht oven.
Hierdoor hoef ik wat minder met de soldeerbout te prutsen.
Bedankt voor alle leuke complimenten.
Meer volgt later.