Mac allister gereedschap?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
xander79

Mac allister gereedschap?

Bericht door xander79 »

Beste mensen,

Ik wist even niet waar ik dit moest posten!
Tegenwoordig verkopen ze bij de Hornbach Mac allister gereedschap.

Heeft iemand ervaring met deze merk? Is het wat of kan je het beter
laten liggen en een ander merk kopen?

Xander.
Arno

Re: Mac allister gereedschap?

Bericht door Arno »

Wat ik er van gezien heb was geen rommel voor het geld. Maar het hangt er denk ik wel een beetje vanaf wat je nodig hebt. Ik bedoel dat je aan een lamellofrees wel andere eisen stelt dan aan een schroeftol, bijvoorbeeld.
xander79

Bericht door xander79 »

Thanks voor de reactie!

Ga wel even kijken wat ik ga doen.....blijkt dat ik via mijn werk flinke korting kan krijgen
op DeWalt en Hitachi :mrgreen:.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien een beetje laat, maar ik ben op zoek naar een nieuwe accuschroefboormachine. Ik heb bijvoorbeeld een slijptol van MacAllister. Bevalt prima en Hornbach had een actie waarbij je € 25,00 retour kreeg op je oude apparaat. Ik zie dat deze actie nu nog loopt tot 31-12-2010 !!

Wellicht mijn oude Bosch inruilen (die hier al 3 jaar staat met kapotte accu's) en mooi voor 100 piek een nieuwe kopen.

Voor mij de volgende afweging:
Koop ik om de 4 jaar een compleet nieuwe machine van rond de 100 euro omdat deze versleten is, of koop ik om de 4 jaar een nieuwe machine omdat de accu van de machine van 200 euro versleten is........

Met een wettelijke garantietermijn van 2 jaar tegenwoordig ben ik voor de helft van de levensduur al "gedekt".

Wie helpt mij de knoop door te hakken?

Groeten,
Mischa
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Fijne schroefmachines van Bosch, maar belachelijk dat een nieuwe accu duurder net zo duur is als een nieuw apparaat in de aanbieding, incl. kofferset en met reserve accu.

Toen de accu van mijn Bosch na 12 jaar de geest gaf, stond ik daarom voor hetzelfde dilemma. Alleen had ik haast, dus kocht ik tijdelijk (dácht ik) een rood/grijs geval waar met koeieletters Gamma op stond, omdat de zoon van een vriend als Gamma-medewerker ook op aanbiedingen 20% korting kreeg. Voor 25,- had ik een koffer met machine + 2 accu's. Stukken minder degelijk en soepel als de Bosch, maar na 3 jaar doet hij nog steeds wat hij moet doen op de 1e accu. De 2e neem ik pas in gebruik als de 1e het begeeft (of als ik eens geen tijd heb om rekening te houden met de laadtijd van 4 uur).

Een volgende keer doe ik ditzelfde met een Bosch o.i.d., als die met 2 snelladende accu's wordt aangeboden. Of hebben dergelijke sets ook een langere laadtijd? Anders zou dit een meewegend voordeel kunnen zijn t.o.v. de McAllister.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, in mijn 20 jaar oude Hitachi zitten nicads die ik om de 10 jaar vervang, de cellen in het pack zelf dan, niet het complete pack.

Voor het haar kinderatelier heeft mijn vrouw goedkope van Ferm en Gamma als boormasjien. Is in no time aan gort. Slechte koppen en veel speling en bij eentje slingert de boor. Gaan meestal maar een half jaar mee.

Met die Hitachi is heel wat afgeragd en nog steeds niet versleten. Dus ja, goede kwaliteit van Hitachi, Makita etc. loont wel vind ik. Probleemloos gereedschap scheelt ergernis. Om mijn werk hebben we in de assemblage veel Rayobi (itstieweer :D ) in gebruik, vooral de kleintjes. Is ook tamelijk onverwoestbaar.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels bij Gamma een Metabo 14,4V Li-Ion besteld met een enkele accu. Hebben nu een actie waarbij je 20% korting krijgt, ben ik voor goed 130 euri klaar. Nu maar hopen dat de accu langer meegaat dan de vorige. Overigens zouden 2 nieuwe accu's € 150,00 gaan kosten. Deze is met een 30min snellader, dus doorwerken tot de accu leeg is, op de lader en dan heb ik tijd voor een kop koffie. Goed geregeld toch?

Nogmaals bedankt.

Groeten,
Mischa
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Gaan meestal maar een half jaar mee.
Dan haal je toch een nieuwe? Er zit toch een garantietermijn van 2 jaar op? Overigens was die Gamma-machine zeker geen koopadvies. Zoals gezegd was dat een noodoplossing, al vervang ik hem natuurlijk niet zolang hij zijn werk doet. Onder "Bosch o.i.d." schaar ik overigens ook absoluut het merk Ryobi. Wegens een aantal decennia goede ervaringen ermee gaat daar zelfs mijn voorkeur naar uit.

Het ging me om de 2e accu, welke inzetbaar zou kunnen zijn om de levensduur te verlengen. Tenzij het een Lithium-Ion accu is: die verslechtert bijna even hard als deze ongebruikt op de plank ligt.

Ps: ik zie intussen dat Mischa al is voorzien. :)
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Pjotr schreef:
Tja, in mijn 20 jaar oude Hitachi zitten nicads die ik om de 10 jaar vervang, de cellen in het pack zelf dan, niet het complete pack.
Heeft iemand daar ervaring mee in Makita accu's? Ik heb een fijne Makita accuboor (met klopboor stand, da's reuze praktisch om even snel iets op te hangen her en der in huis). De boor is nog lang niet versleten, maar de accu's wel. Zelfde dilemma: nieuwe originele accu's kosten belachelijk veel.
Arno

Bericht door Arno »

AntonZ schreef:
Pjotr schreef:
Heeft iemand daar ervaring mee in Makita accu's? Ik heb een fijne Makita accuboor (met klopboor stand, da's reuze praktisch om even snel iets op te hangen her en der in huis). De boor is nog lang niet versleten, maar de accu's wel. Zelfde dilemma: nieuwe originele accu's kosten belachelijk veel.
In heel veel accu's van boormachines zitten sub-c cellen. Deze kun je kopen met soldeerlipjes, bij oa Conrad. De accu moet je vaak openbreken en daarna weer dichtlijmen. Ik heb dit al vaker gedaan, en als de machine verder nog goed is, dan is het het zeker waard.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:rock: yes, weer een smoes reden om een apparaat open te schroeven :rock:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wees dan wel voorzichtig als je ook de intentie hebt het weer in elkaar te zetten en verder te gebruiken. En er zit meestal een thermistor in als temperatuur beveiliging, die is zo afgeknapt als je niet uitkijkt.

Ze zijn meestal ultrasoon dichtgelast en dat is een beetje priegelen met een lancet mesje om ze net open te krijgen. Ik stop er Sanyo cellen met soldeerlip in van de modelbouw winkel. Zijn erg robuust en gaan lang mee.

Wat betreft Li-ion accu's, die kun je het beste voor langere tijd bijna leeg bewaren, dan gaan ze het langste mee. Maar meestal toch niet meer dan 2 jaar. Die ouwe NiCads zijn veel robuuster.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

OK, eerst eens zien of ik hier in de buurt die cellen kan vinden. Dan aan de gang om de boel te openen.

Kennelijk zijn er andere malloten op de wereld die zoiets ook al eens gedaan hebben, en het nog mooi weten te documenteren ook. Dat scheelt weer wat nutteloos gepruts.

http://www.kichline.com/chuck/fixit/makita/default.htm

Dank voor het meedenken.
trabbit

Bericht door trabbit »

Pjotr schreef:
Wat betreft Li-ion accu's, die kun je het beste voor langere tijd bijna leeg bewaren, dan gaan ze het langste mee. Maar meestal toch niet meer dan 2 jaar. Die ouwe NiCads zijn veel robuuster.
Ik heb mij speciaal geregistreerd om dit tegen te spreken. Dit is absoluut onjuist! Lithium ion accu's mogen niet helemaal op raken daar gaan ze juist kapot van. Lithium ion accu boormachines hebben daarom ook beveiliging hiertegen (ze vallen van het ene op het andere moment uit).

Een Lithium accu moet je altijd opladen voordat je hem opbergt, je mag hem ook niet voor langere tijd in de oplader laten zitten! Het beste bij langere tijd niet gebruiken blijkt opladen tot 70% te zijn, maar dit is wat moeilijk :wink: .

Verder heb ik ook een totaal andere ervaring, maar jouw negatieve ervaring kan komen door fout gebruik.

Mijn ervaring is:
  • - DeWalt: accuboormachine zeer slecht (na jaar intensief gebruik totaal op).
    - Hitachi: Aardig maar niet meer dan dat.
    - Makita: Degelijk, doet wat die moet doen!
    - Festool: Erg goed, maar de oplader heeft een keer kortsluiting gemaakt, mag niet voor zo'n duur apparaat! Krijgt voordeel van de twijfel.
    - Bosch groen: Aardig.
    - Bosch blauw: geen ervaring mee, schijnt erg goed te zijn.
    - Metabo: Erg goede ervaring mee, accu's gaan lang mee (nu twee jaar oud beginnen minder te worden, maar dit is wel na gemiddeld twee keer per dag opladen. Nicads waren bij mij na 6 maanden al minder en na een jaar op). De boor is ook meerdere keren paar meter naar beneden gevallen. Hij blijft het doen!
bartsegers

Bericht door bartsegers »

de mac allister accuschroef machine kwam als beste uit de consumententest van een tijd geleden.

http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... cificaties

wellicht dat je lid bent, dan kun je de test lezen...
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

MacAllister is het huismerk van Hornbach en wordt erg veel gebruikt door kluspolen..
Niet omdat het zo lang meegaat... maar omdat het een garantie heeft van 5 jaar (je kan een hoop machientjes afraggen in die tijd)

Zelf heb ik bijna alles gehad van macallister, met wisselende ervaringen:
met de klopboor heb ik een goede ervaring... met de decoupeerzaag alleen maar drama. (heb nu een metabo)
De accuboor had ik de oude nicad versie, die vond ik te lomp(nu ook metabo), met de nieuwe li-ion heb ik dan weer geen ervaring.

In elk geval een kopie maken van het bonnetje en beide goed bewaren: Het hittepapier van de kassabon is na verloop van tijd onleesbaar!
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

trabbit schreef:
Pjotr schreef:
Ik heb mij speciaal geregistreerd om dit tegen te spreken. Dit is absoluut onjuist! Lithium ion accu's mogen niet helemaal op raken daar gaan ze juist kapot van. Lithium ion accu boormachines hebben daarom ook beveiliging hiertegen (ze vallen van het ene op het andere moment uit).

Een Lithium accu moet je altijd opladen voordat je hem opbergt, je mag hem ook niet voor langere tijd in de oplader laten zitten! Het beste bij langere tijd niet gebruiken blijkt opladen tot 70% te zijn, maar dit is wat moeilijk :wink: .

Verder heb ik ook een totaal andere ervaring, maar jouw negatieve ervaring kan komen door fout gebruik.

Mijn ervaring is:
  • - DeWalt: accuboormachine zeer slecht (na jaar intensief gebruik totaal op).
    - Hitachi: Aardig maar niet meer dan dat.
    - Makita: Degelijk, doet wat die moet doen!
    - Festool: Erg goed, maar de oplader heeft een keer kortsluiting gemaakt, mag niet voor zo'n duur apparaat! Krijgt voordeel van de twijfel.
    - Bosch groen: Aardig.
    - Bosch blauw: geen ervaring mee, schijnt erg goed te zijn.
    - Metabo: Erg goede ervaring mee, accu's gaan lang mee (nu twee jaar oud beginnen minder te worden, maar dit is wel na gemiddeld twee keer per dag opladen. Nicads waren bij mij na 6 maanden al minder en na een jaar op). De boor is ook meerdere keren paar meter naar beneden gevallen. Hij blijft het doen!
Ik heb begin dit jaar een DeWalt gekocht (10,8v ding met 2x li-ion accu), wat overigens een heel fijne machine is gezien zijn klein formaat, en in deze beschrijving stond ook dat je ze het best geladen moest opbergen.

Gebruik is niet echt zwaar, gipsplaatschroeven van 4x45 en houtschroeven van 5x80 krijgt hij met regelmaat voor z'n kiezen, 22mm gaten boren met speedboor is ook geen probleem.

Op werk hebben we Hitatchi, welk type weet ik niet maar hij is groen en accu is 14,4v en 3.0Ah en die doen het prima (6x120 of 6x160 schroeven gaat ook prima :D)
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”