Scanspeak Reference Plus

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Zweitse »

Anne. ik begrijp het niet helemaal. Bedoel je dat er iets niet klopt in het filter!!!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Ah!buis »

Ach,ik weet het niet zeker,ben er al heeel lang niet meer mee bezig geweest.
Het voelt niet goed en om na al dat fraaie werk een teleurstelling te voorkomen,dacht ik vraag het 's.
In de hoop dat iemand,die er meer ervaring in heeft,wat aandachter naar die filters kijkt,misschien is er niks aan de hand.
Vermoedelijk zit je niet te wachten op een ingewikkeld verhaal maar wel een schakeling die je probleemloos kunt nabouwen.
Dus als het een heel verhaal over filters wordt kan ik idd beter verhuizen.
Anne
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door jeroen_d »

Waarom zou er wat aan de hand zijn? Je kunt altijd opmerkingen maken over het filter, ik ben een van degene die dat heeft gedaan, maar op zich is dit een beproefd ontwerp. Gaat gewoon zonder probleem werken hoor!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Zweitse »

Ik ga er ook vanuit dat het gaat werken. Ik hoop dat ik met een week of twee de eerste klanken uit de speakers kan beluisteren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Ah!buis »

Na wat zoekwerk meen ik te weten wat er schort.Zo te zien zijn gewoon C2 en L2 van plaats verwisseld.
Veel plezier met de bouw,
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Zweitse »

@Anne, zou je aan kunnen geven wat nu eigenlijk het probleem is. De Scanspeak reference plus is gewoon een bestaand ontwerp. Hoe kom je tot de conclusie dat er iets verkeer is. Kijk anders even op de site van Speaker & Co. Daar staat het filter gewoon zoals het hoort te zijn, en ik zie geen verschil met het filter wat ik heb.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Ah!buis »

Even rondgekeken bij Speaker&co,vanalles maar waar hebben ze dat filter verstopt?
't Is allemaal eigenlijk geen probleem,als het slecht klinkt probeer dan de mid-LS parallel aan de L ipv de C.
Anne
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door jeroen_d »

Helemaal niet!!! Het is een soort van 2 1/2 weg systeem. Het filter voor de mid moet daarom een laagdoorlaatfilter zijn. De mid parallel zetten aan de spoel maakt er een hoogdoorlaatfilter van. Dat zal een zeer slechte aansluiting met het hoog geven en het hele lagere middengebied zal worden weggefilterd. De klank van de speaker zal compleet om zeep worden geholpen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Ah!buis »

Je kunt best gelijk hebben,zoals ik al zei 't maar een vermoeden.Toen ik hier nog aan meedeed waren LS's voor het middengebied goed voor een bepaald vermogen op voorwaarde dat het laag vanaf iets van een 300Hz buiten werd gehouden met een filter van minstens 12dB/oktaaf.Maarja er is sindsdien waarschijnlijk het nodige veranderd.
Oh ja,haast vergeten,met de midLS over de L moet het filter wel onder het middengebied afsnijden en niet zoals hier aan de bovenkant.Dus even de LS over de L zetten gaat idd niet zomaar.
Anne
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door jeroen_d »

Ter informatie: de middentoner hier gebruikt is geen zuivere middentoner maar een midwoofer. Hij is even groot als de woofer. Het sublaag wordt niet door hem verzorgd, hij zit in een gesloten behuizing en is daarmee bandbreedte beperkt aan de onderkant. Het laagste laag komt toch van de onderste woofer vandaan in een BR behuizing.

Alle bouw informatie over de type drivers, kast en filter is te vinden op de volgende link: http://www.audiocomponents.nl/scan-spea ... eline.html
Hieruit is af te leiden welke ontwerpkeuzes gemaakt zijn. Je kunt het hiermee eens zijn of niet, maar het is een beproefd ontwerp met een behoorlijke dynamiek.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Zweitse »

Jeroen, bedankt voor de uitleg. Ik denk dat we het hier maar bij moeten laten. Ik hoop in iedergeval zeer binnenkort te kunnen genieten van mijn Scanspeak's.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Ah!buis »

Ook bedankt Jeroen,ik ga die audiocomponents 's goed bestuderen.Proberen toch wat bij te blijven O:) .
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Zweitse »

Zo, eindelijk maar toch. De speakers zijn klaar, en staan nu in te spelen. De eerste indruk is een zeer open en helder geluid. Als het geheel een tijdje heeft ingespeeld zal ik nog eens een berichtje plaatsen, maar ga nu eerst maar eens genieten van mijn eerste project.
Bijlagen
DSCF0260.JPG
DSCF0261.JPG
DSCF0262.JPG
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door cobaltjeh »

Die staan er mooi bij, kleuren erg mooi tegen de wand zo.
Geen slechte keus dat wit.

Veel plezier met het genieten van de nieuwe speakers zou ik zeggen! :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Barry2001 »

Mooi hoor Zweitse, ziet er strak uit. Wat heb je onder de speakers staan, is dat een marmeren plaat? En heeft íe 1 BR poort?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Zweitse »

Ja, de speakers staan inderdaad op een marmeren plaat, en heeft een baspoort aan de achterzijde.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door audioot »

mooie speakers én mooie set zweitse
feliz
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Ah!buis »

Heel fraai,zo rechte strakke lijn zonder fratsen.Doet me denken aan de vormgeving,in de jaren '60,van Braun.
Die hadden de randen en hoeken een heel lichte ronding gegeven,maak het minder kwetsbaar voor stoten.
Anne
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door JeroenGRT »

Mooi resultaat! Bekende voorversterker trouwens! Zo'n Marsh heb ik ook eens thuis beluisterd...was behoorlijk onder de indruk.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Kalimba »

Zow die zijn heel mooi geworden! :rock:
Ben je trouwens niet bang dat de hond met z'n staart tegen de tweet komt?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scanspeak Reference Plus

Bericht door Zweitse »

Ik ga er vanuit dat de hond de tweeters wel met rust laat. Anders maar op zoek naar en kleinere hond, of grotere boxen. :lol:
Gesloten