DKM schreef:Ik dacht juist dat difuses ledjes geadviseerd werd ivm de kijkhoek. Maar ja dat is inderdaad inboeten op het effect overdag.
8x8x8 lijkt me inderdaad het minimale om een leuk effect te creeren, maar dat is toch aardig wat ledjes.
ik had eerder uitgerekend dat je snel op 75 euro aan materiaalkosten uit ga komen.
Hoe heb je de leds zo mooi haaks en recht gekregen?
Daar ben ik ook van uitgegaan eerst, led's met een diffuus kopje. Ik heb er echter geen kunnen vinden die fatsoenlijk licht gaf bij 12.5% dc en betaalbaar was, in totaal EUR 100,- voor de led's vond ik het maximum. Kijk maar eens bij de inleiding bij die foto met led's, de laatste 3 zijn diffuus.
Ben uiteindelijk op deze led's met een kleine openingshoek uitgekomen, die toch ook aan de zijkant veel licht geven. Inderdaad geven ze naar boven toe meer helderheid, maar ok, in het totaal plaatje komt het toch mooi uit vind ik. Diffuus lijkt mooi en zou ideaal zijn, maar je houdt volgens mij geen licht over als je gaat schakelen.
Voor het solderen moet je zowiezo een mal gebruiken (zie inleiding) en draad gebruiken dat makkelijk soldeert. Had eerst dus 1mm dik staaldraad (pianostaal) bij een modelbouwshop gekocht om te proberen. Het is mooi stevig materiaal maar het soldeert gewoon te slecht. Heb nu vertind koperdraad gebruikt van 1mm dik, dat gaat goed. Het lijkt dun, maar in kubusvorm is het samen een stevig geheel. Dit draad komt van een rol, en ik heb steeds stukken van ca 1.50 meter in de bankschroef gedaan en met de accuboormachine dit rechtgetrokken, een oud truukje. Hierna op maat knippen, 8 led's is 7 stukken van 3cm = 21cm totaal. De vertikale kathodes iets langer natuurlijk omdat je ze onderaan nog wilt aansluiten.
Dan netjes werken, een scheve laag werkt in je hele kubus door. Eerst de 8 lagen apart bouwen, daarna met het opbouwen van de lagen blokjes gebruiken van de juiste dikte, dan kan je weinig gebeuren. En testen he, die lagen, zodat je niet achteraf merkt dat je de anode en kathode van een led hebt omgedraaid..
En het is erg leuk om te doen, qua werk enzo valt het echt wel mee, het meeste werk was het uitzoeken hoe en wat.