hallo filtertechneuten ,
heb sinds kort een set t121k en een set 5n412db en een set 7c014dbe units en nog een set t101k (een blijft achter) , wil ik eigenlijk een mooie monitor mee bouwen , heb t121 en 5n412db in een br behuizing zitten volgens afmetingen van vorige eigenaar maar is om te janken , klinkt heel mat en uit tweeter komt niet wat ik van focal tweeters gewend ben , heb dus een paar mogelijkheden , kleine monitor of een iets grotere , van filters heb ik echt geen kaas gegeten , kasten bouwen lukt prima , iemand zin en tijd om mij verder te helpen ??
gr mijkie
of evt. tweeter en kleine woofer in front en grotere woofer in de achterkant ??
wie kan mij helpen met filter ontwerp (focal units)
Moderator: Beheerdersteam
Re: wie kan mij helpen met filter ontwerp (focal units)
Als je de T/S-parameters kan achterhalen of meten, kan je met Boxsim vrij eenvoudig een geschikte box met filters ontwerpen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Met T/S parameters kun je geen filter maken.
De T/S parameters zijn er enkel voor om te bepalen in wat voor soort kast een woofer kan.
Voor een filter zul je metingen moeten doen voor impedantie en frequentie responsie (onder meerdere hoeken)
De T/S parameters zijn er enkel voor om te bepalen in wat voor soort kast een woofer kan.
Voor een filter zul je metingen moeten doen voor impedantie en frequentie responsie (onder meerdere hoeken)
Met T/S heb je toch echt alle basisgegevens, ook voor het filter.
Het kan natuurlijk geen kwaad deze met aanvullende metingen te verifiëren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
nee, je zult toch echt op z'n minst ergens een frequentie response vandaan moeten hebben
Ik vind 'kan geen kwaad' toch wat zwak uitgedrukt. De T/S gegevens zeggen niet genoeg over het oplopen van de impedantie in midden en hoog. Verder niet genoeg over de mate van bundeling van de driver. Ook niet genoeg over hoe lang de unit zich als zuiver piston gedraagt en op welke manier hij opbreekt. Ook niet hoe de unit in de kast het doet als gevolg van diffractie. etc etc. Zonder akoestische metingen krijg je hooguit een box die goed klinkt, mits je de goede drivers hebt gekozen en veel luisterervaring en filter tune ervaring, bijna nooit eentje die natuurgetrouw klinkt.mtb schreef:Met T/S heb je toch echt alle basisgegevens, ook voor het filter.
-
mijkie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
heb inmiddels contact gehad met louis van artspeak , hij kan mij verder helpen met specs en het later ontwerpen en maken van het filter , duurt nog ff voordat ik begin ,hij zit in een verhuizing en ik heb nog wat klussen te doen , hou jullie op de hoogte
mijkie
mijkie