Gisteren de laatste plaat bitumen gesneden en die ligt warm te worden in het heerlijke zonnetje buiten. Na maanden wachten/ sparen etc kan ik weer verder en daar ga ik dit weekend flink voor gebruiken!
Bouw Scan-Speak Vertigo
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw Scan-Speak Vertigo
Onderstaande afbeelding is van waar ik gebleven ben.
Gisteren de laatste plaat bitumen gesneden en die ligt warm te worden in het heerlijke zonnetje buiten. Na maanden wachten/ sparen etc kan ik weer verder en daar ga ik dit weekend flink voor gebruiken!
De andere kast nu ook met pritex en bitumen bekleed en de lijmtangen van de 1ste dichtgelijmde kast gehaald.
Ik zit nog met 2 vragen:
Wat is de juiste lengte van de HP-70 BR poort?
Ik gebruik voor het eerst torx-parkers en is het aan te raden om eerst voor te boren voordat ik de torx er in draai?
Een paar foto's:
Ik zit nog met 2 vragen:
Wat is de juiste lengte van de HP-70 BR poort?
Ik gebruik voor het eerst torx-parkers en is het aan te raden om eerst voor te boren voordat ik de torx er in draai?
Een paar foto's:
Zonder voorboren kan wel, MDF is zacht, maar ik zou het toch wel doen..
Heb je er trouwens aan gedacht die 2 rondhouten te vervangen voor een bracing plaat?
Ik vind die stokken echt afdoen aan een mooi ontwerp als de Vertigo.
Heb je er trouwens aan gedacht die 2 rondhouten te vervangen voor een bracing plaat?
Ik vind die stokken echt afdoen aan een mooi ontwerp als de Vertigo.
Dankje.
De stokken zitten gelukkig aan de binnenkant. Ik heb er ook niet over nagedacht verder en zie er ook geen reden toe. zo'n stijve zware ("dode") kast heb ik niet eerder gehad. Het klussen wordt nu ook wel extreem zwaar door het gewicht. De weegschaal geeft 34.6 aan zonder de voet, units filtering etc
Als ze klaar zijn plak ik er eerst filtjes onder zodat ze te verschuiven zijn. Later misschien iets van mooi ogende spikes.
Het enige is nog de poort. In de bouwtekening staat niks over de poortlengte. Die wordt normaal gesproken bij een ontwerp toch uitgemeten lijkt me?
De stokken zitten gelukkig aan de binnenkant. Ik heb er ook niet over nagedacht verder en zie er ook geen reden toe. zo'n stijve zware ("dode") kast heb ik niet eerder gehad. Het klussen wordt nu ook wel extreem zwaar door het gewicht. De weegschaal geeft 34.6 aan zonder de voet, units filtering etc
Als ze klaar zijn plak ik er eerst filtjes onder zodat ze te verschuiven zijn. Later misschien iets van mooi ogende spikes.
Het enige is nog de poort. In de bouwtekening staat niks over de poortlengte. Die wordt normaal gesproken bij een ontwerp toch uitgemeten lijkt me?
Ik zou gewoon even met Speaker&Co bellen, zij kunnen de juiste poortlengte wel vertellen lijkt me.
22 cm. En ik heb het eens nagekeken: die rondhouten zijn 'origineel' in de MKII-versie. Oorspronkelijk zat er helemaal geen versteviging, maar dat bleek toch wat te veel plaatresonanties op te leveren.
Ik wist niet dat er een eerdere versie van de Vertigo was. De wanden zijn ze enorm dik met idd de rondhouten en 2lagen bitumen aan de zijwanden bij de woofers.
De Ultimo is in vergelijking veel dunner maar toegegeven wel een heel erg moeilijk onder controle te krijgen laag.
De Ultimo is in vergelijking veel dunner maar toegegeven wel een heel erg moeilijk onder controle te krijgen laag.
Ik heb het net even nagekeken en de voor en achterwand zijn idd 30mm. De rest 25mm. De Vertigo is 25mm met op de zijwanden en het mid-compartiment 2 lagen bitumen. Gevoelsmatig dacht ik dus dat de Vertigo dus veel dikker zou zijn maar dat zal denk ik met het enorme gewicht te maken hebben dan.
Vandaag eindelijk eens aan het schuren gegaan. Steeds geen tijd of geen lekker schuurweer maar vandaag wel!
De Ultimo had ik vlot in elkaar maar de Vertigo duurt dus vele maanden.
-Hierna de voeten maken
-In de voeten alvast een voorziening maken met m8 moeren voor evt. spikes
-Goede vebinding verzinnen en maken om de voet aan de kast te monteren
-speakers er in en luisteren met de Ultimo filters (tijdelijk dus 2-weg)
-filter bij elkaar sparen
-Nadenken over de afwerking.
Qua afwerking wil ik ze misschien verven op een kunstige manier. Mocht dit niet bevallen dan is mijn vraag of ik ze daarna nog kan afschuren en fineren.
Weet iemand dat of heeft iemand daar ervaring mee?
De Ultimo had ik vlot in elkaar maar de Vertigo duurt dus vele maanden.
-Hierna de voeten maken
-In de voeten alvast een voorziening maken met m8 moeren voor evt. spikes
-Goede vebinding verzinnen en maken om de voet aan de kast te monteren
-speakers er in en luisteren met de Ultimo filters (tijdelijk dus 2-weg)
-filter bij elkaar sparen
-Nadenken over de afwerking.
Qua afwerking wil ik ze misschien verven op een kunstige manier. Mocht dit niet bevallen dan is mijn vraag of ik ze daarna nog kan afschuren en fineren.
Weet iemand dat of heeft iemand daar ervaring mee?
Als je fineer mooi vind, kan ik je aanraden te fineren! Ontzettend leuk om te doen, zeker met de contactlijm-methode (dan vliegt het erop!!)
Overigens, denk je dat je ze spelend hebt voor het einde van de maand??? En kom je wel eens in breda
jan
Overigens, denk je dat je ze spelend hebt voor het einde van de maand??? En kom je wel eens in breda
jan
Fineren lijkt me ook erg leuk om te doen en vind ik ook het mooiste. Ik ben wel geschrokken van de prijzen van fineer, €300/€500 is wat ik hoorde om beide Vertigo's te doen. Er zal toch wel een goedkoper adres zijn om fineer te halen?
Spelen als 2-weg (ultimo) lukt deze maand misschien wel. De kast is ong. speelklaar alleen de voet moet ik nog doen. Dan de Ultimo kasten en filters verkopen en daarna de filters voor de Vertigo maken. In die tussentijd moet ik luisteren naar m'n CT209
Heel af en toe kom ik in Breda voor fam. bezoek. Met het O.V. ik kan ze jammergenoeg niet meenemen
maar heb jij ook Vertigo's?
Spelen als 2-weg (ultimo) lukt deze maand misschien wel. De kast is ong. speelklaar alleen de voet moet ik nog doen. Dan de Ultimo kasten en filters verkopen en daarna de filters voor de Vertigo maken. In die tussentijd moet ik luisteren naar m'n CT209
Heel af en toe kom ik in Breda voor fam. bezoek. Met het O.V. ik kan ze jammergenoeg niet meenemen
viewtopic.php?f=26&t=12857
Fineren lijkt duur, maar probeer eens te lakken in dezelfde kwaliteit....ga je nog schrikken wat dát kost. De meesten denken dat ze klaar zijn als de speakers "nog even"moeten worden afgewerkt. Maar voor vloerstaanders is 500 euro geen gek bedrag wil je hem top-notch afwerken....
Voor fineer, misschien weet arno nog een mooi adresje? Overigens stond hier een tijd gelden een link naar zeer voordelig fineer op marktplaats. Ik heb het mijn destijds uitgezocht bij Leeuwenburg, lignaflex (fineer op papieren drager) samen met wijlen fineermannetje. Koste toen wat minder dan die 300 euro, terwijl ik toch een behoorlijk kostbaar setje kocht....
http://www.leeuwenburgh.com/producten.p ... =lignaflex
jan
Fineren lijkt duur, maar probeer eens te lakken in dezelfde kwaliteit....ga je nog schrikken wat dát kost. De meesten denken dat ze klaar zijn als de speakers "nog even"moeten worden afgewerkt. Maar voor vloerstaanders is 500 euro geen gek bedrag wil je hem top-notch afwerken....
Voor fineer, misschien weet arno nog een mooi adresje? Overigens stond hier een tijd gelden een link naar zeer voordelig fineer op marktplaats. Ik heb het mijn destijds uitgezocht bij Leeuwenburg, lignaflex (fineer op papieren drager) samen met wijlen fineermannetje. Koste toen wat minder dan die 300 euro, terwijl ik toch een behoorlijk kostbaar setje kocht....
http://www.leeuwenburgh.com/producten.p ... =lignaflex
jan
Goedemorgen
Enige tijd geleden
begon ik aan de bouw van de Vertigo's. Ik begin nu alweer aan het vervolg
Dit weekend begonnen aan de voet en woensdag naar Haarlem om filteronderdelen en terminals te kopen. A.s. weekend hoop ik dan eindelijk te kunnen spelen met de Vertigo's.
@Wowly, ik ben er nog steeds niet uit wat de afwerking wordt. Ik twijfel tussen pianolak zwart, hoogglans zwart metallic of fineer. Vanwege de hoge afwerkingskosten heb ik nog tijd genoeg om na te denken
*Foto's volgen...
Enige tijd geleden
Dit weekend begonnen aan de voet en woensdag naar Haarlem om filteronderdelen en terminals te kopen. A.s. weekend hoop ik dan eindelijk te kunnen spelen met de Vertigo's.
@Wowly, ik ben er nog steeds niet uit wat de afwerking wordt. Ik twijfel tussen pianolak zwart, hoogglans zwart metallic of fineer. Vanwege de hoge afwerkingskosten heb ik nog tijd genoeg om na te denken
*Foto's volgen...
Ik heb ook een stel Vertigo's in hoogglans zwart gehad....het zag er echt zeer netjes uit. Een groot nadeel vond ik dat je er echt alles op zag...bovendien spiegelt het wel heel erg...denk dat mijn gesloten Vertigo + 23W kasten straks mat of zijdeglans zwart word.
Dat is inderdaad waar met hoogglans. Ook de kleine krasjes door het poetsen zijn na verloop van tijd denk ik dan zichtbaar met zonlicht er op.
Fineren lijkt me alleen erg moeilijk vanwege de facetten. Ik heb wel wat ervaring met fineren maar dat was recht toe recht aan.
Even een foto van de status nu:
Fineren lijkt me alleen erg moeilijk vanwege de facetten. Ik heb wel wat ervaring met fineren maar dat was recht toe recht aan.
Even een foto van de status nu:
Wat vraag je trouwens voor de Ultimo kasten? Ik zag ze op marktplaats staan.
Mijn gefineerde Vertigo kasten gaan straks misschien in de verkoop...
Mijn gefineerde Vertigo kasten gaan straks misschien in de verkoop...
De Ultimo's zijn verkocht en worden zaterdag gehaald. Daarna gaan ze van MP af.
Hoeveel Vertigo's heb je dan (zwart en gefineerd?)
Ik ga nu de units plaatsen, eindelijk haha. Net bij Speaker&Co de filter componenten besteld en wil die woensdag halen.
Ik begrijp alleen niet wat voor een weerstanden er worden gebruikt op de tekening:
"xxOhm, 6W, bifil" staat op de tekening.
Die zie ik dus niet bij Speaker & Co en heb 10Watt metaalfilm besteld. Zijn dat de juiste?
Hoeveel Vertigo's heb je dan (zwart en gefineerd?)
Ik ga nu de units plaatsen, eindelijk haha. Net bij Speaker&Co de filter componenten besteld en wil die woensdag halen.
Ik begrijp alleen niet wat voor een weerstanden er worden gebruikt op de tekening:
"xxOhm, 6W, bifil" staat op de tekening.
Die zie ik dus niet bij Speaker & Co en heb 10Watt metaalfilm besteld. Zijn dat de juiste?
Jammer! Anders had ik mijn gefineerde Vertigo kasten wel willen ruilen met de Ultimo kasten 
Ze zijn gewild lijkt wel die designed by Kalimba
Jouw 4 Vertigo's zijn wel prachtig zag ik!
Nog wat foto's:
Jouw 4 Vertigo's zijn wel prachtig zag ik!
Nog wat foto's:
Ze staan sinds gisteren te spelen met de filters van de Ultimo. Een diep overheersend laag, maar eindelijk weer muziek
Ik had niet verwacht dat een kast zoveel invloed zou hebben. Morgen naar speaker&co om het Vertigo filter te halen. (Kan haast niet wachten uit enthousiasme haha)
Ik had niet verwacht dat een kast zoveel invloed zou hebben. Morgen naar speaker&co om het Vertigo filter te halen. (Kan haast niet wachten uit enthousiasme haha)
Eindelijk alle filter onderdelen en aansluitingen binnen.
Nu puzzelen hoe ik het "mooi" en goed plaats na de fijne uitleg bij Speaker & Co
Nu puzzelen hoe ik het "mooi" en goed plaats na de fijne uitleg bij Speaker & Co
dag Maarten,,
ik zie dat Zaterdag de Vertigo's beluisterd kunnen gaan worden,,
ik ben zeer benieuwd hoe ze klinken ,, het schiet igg op,,
mvrgr Tom
ps mijn RSQ8P staan hier ook tekoop,,
ik zie dat Zaterdag de Vertigo's beluisterd kunnen gaan worden,,
ik ben zeer benieuwd hoe ze klinken ,, het schiet igg op,,
mvrgr Tom
ps mijn RSQ8P staan hier ook tekoop,,
Dag Tom,
Wat leuk dat je hier ook bent! Ik ben druk bezig om ze z.s.m. spelend te krijgen. Kan niet wachten haha. Tot zaterdag!
Wat leuk dat je hier ook bent! Ik ben druk bezig om ze z.s.m. spelend te krijgen. Kan niet wachten haha. Tot zaterdag!