Welke Mark Audio

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Tweek

Welke Mark Audio

Bericht door Tweek »

Ik wil een filterloze mini sat maken van ca 1-3 liter

Na eea gelezen te hebben lijkt me een Mark audio Alpair wel wat, maar vind ik het nog wel lastig de juiste te vinden.
Ik ben niet op zoek naar bas, belangrijk is dat jazz, vocaal, instrumenten realistisch zijn.
Verder heb ik een buizen voorversterker en zal er een klasse D eindversterker waarschijnlijk bijkomen.

Ik hou wel van het ribbon geluid vandaar dat ik geneigd ben naar de units tot 30 KHz te kijken, is dat terecht ? (of moet ikdan per definitie de alpairs opgeven)

alpair 5 : frequentie loopt goed door maar moet gefilterd worden ?
alpair 6 : frequentie loopt minder goed door maar hoeft niet gefilterd worden ?
alpair 6p : lees ik weinig over, zou beter moeten klinken ?
alpair 7 : niet erg lineair ? maar verder goed?
alpair 10 : mooi lineair, meer vermogen maar hoog kan tegenvallen ?

Duss ik kan wel wat advies gebruiken :)

alvast bedankt
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Welke Mark Audio

Bericht door Henkjan »

al deze zullen voldoende hoog hebben, weliswaar niet tot 30kHz maar voor muziek genoeg.

De Alpair5 is voor woonkamer gebruik niet geschikt om in z'n eentje de was te doen, die moet je in t laag ontlasten.
Verder zijn al de genoemde geschikt voor wat je wil, maar zal de output in t laag natuurlijk minder zijn naarmate de speaker kleiner wordt.
Tweek

Bericht door Tweek »

Hoi Henk jan,

Dank voor je antwoord, welke zou je zelf prefereren ?
De 7 of de 10 ?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Mag ik me ertussen gooien? Vast wel, toch? :wink:

Mijn voorkeur zou, zonder sub, absoluut uit gaan naar de Alpair 10 zodat je nog wat body in je muziek overhoudt. Alleen in zo'n kleine behuizing hou je met beide speakers bijna 0 laag meer over. We hebben het dat niet over een beetje gebrek aan laag, maar gewoon geen...

De 10 komt in 3 liter (gesloten behuizing) niet verder dan 96Hz bij -3dB en 78Hz bij -6dB.
Nog steeds gaat mijn voorkeur uit naar de 10, maar dan zeker in een grotere behuizing (iets van 10 liter bassreflex). Je komt dan namelijk wel tot zo'n 55Hz -3dB, wat volgens mij toch wel het minimum moet zijn om lekker van muziek te kunnen genieten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ah, 3 liter had ik ff overheen gelezen... dat is wel erg klein idd.

vertel dan eerst eens wat hoe de rest van je set er uit ziet, en hoe deze nw sats daar in moeten passen
Tweek

Bericht door Tweek »

Om eerlijk te zijn wil ik eerst eens kijken of ik er mee kan leven, niets onder de 100 Hz.

Mocht het nou echt niet bevallen dan zit ik te denken aan een kleine subwoofer.

Eea heeft te maken met ze beperkte ruimte en de gebruikelijke WAF factor ...

Het idee was ontstaan na de review gelezen te hebben van de Eclipse TD510/ 712
http://www.eclipse-td.net/products/td510/index.html
http://www.whathifi.com/Review/Eclipse-TD-712z-Mk2/
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Tweek schreef:
Om eerlijk te zijn wil ik eerst eens kijken of ik er mee kan leven, niets onder de 100 Hz.
kleine kans, hoe wil je bv een contrabas horen? je luistert toch Jazz?
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

100 Hz is echt helemaal géén laag, dan mis je zelfs bij vrouwenstemmen al iets. Ik zou zeggen, probeer het. Je vindt vanzelf wel uit of je een subwoofer erbij wilt. (Of liever, dát je een subwoofer erbij wilt. :mrgreen: )

Er stond in de Hobby Hifi een keer een sub-sat setje op basis van de Omnes Audio 3.01 alu in bolvormige gesloten kastjes. Ik denk dat de Markaudio drivers beter zijn, maar je zal op een vergelijkbaar concept uitkomen. Henk-Jan is voor zijn stealth projekt ook aan het denken geweest over een kleine Markaudio in kleine gesloten kastjes, misschien is dat een aanknopingspunt?

Ik ben een fan van kleine breedbandspeakertjes, maar nooit zonder woofer voor het laag.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Wat houd een -3 of - 6 db punt in? :?:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de frequentie waar de output van de woofer 3 danwel 6 dB lager is dan in t laagmid
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Om de vraag in de topic titel te beantwoorden: de Alpair 10, de rest heeft te weinig laag en zal dus in een TL moeten, de 10 doet 't prima in een ~15 liter bassreflex.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
DragoSz

Bericht door DragoSz »

En waarvoor is dat handig? valt dit trouwens voor of na de het begin van bult?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat is handig om in 1 getal uit te drukken hoe laag een speaker weer kan geven
Tweek

Bericht door Tweek »

Ok jullie hebben me overtuigd, een grotere kast is nodig :roll:

Om ruimte te besparen en toch aan de 10 liter te komen, zou het een idee kunnen zijn om een kast te delen tussen de twee luidsprekers ?
Het wordt een wat aparte constructie dan, een stuk kast achter de platte TV, zegmaar kast zijnde wand model van een paar centimeters diep.

Sowieso iets wat ik me wel afvraag,als je twee speakers (drivers) in 1 open kast plaatst zullen ze dan elkaar beinvloeden ?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Tweek schreef:
Om ruimte te besparen en toch aan de 10 liter te komen, zou het een idee kunnen zijn om een kast te delen tussen de twee luidsprekers ?
Als je daarmee bedoelt: 1x 10 liter voor 2 speakers, dan: Nee. Bedoel je 2x 10 liter maar alleen een schotje tussen beide om deze te delen, dan: Ja :mrgreen:
Tweek schreef:
Sowieso iets wat ik me wel afvraag,als je twee speakers (drivers) in 1 open kast plaatst zullen ze dan elkaar beinvloeden ?
Ja, die beïnvloeden elkaar ontzettend. Mocht je de twee breedbanders in 1 kast willen zetten, dan gaat er niet alleen laag van de ene naar de andere, maar ook een groot deel van het mid. Je stereo beeld wordt daardoor beïnvloed. Plus dat de speakers een soort van passief membraam voor elkaar zijn (zoals een subwoofer met een passief membraam).
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Het is misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar een speaker gebruiken over het gehele frequentiegebied is vragen om moeilijkheden. Zelfs als het mogelijk zou zijn om een circel van 4 inch diameter als een perfecte piston the laten functioneren over het gehele frequentiegebied (wat nog niemand is gelukt); dan nog gooit het afstraalkarakter wel roet in het eten. Op zijn minst is een 6 dB low shelf filter nodig om hiervoor te compenseren. Mark-audio laat niet voor niets geen grafiekjes zien op 30 en 60 graden; alleen recht op z'n snufferd zijn ze +/- ok. Ook een kastje met een enkele breedbander kan in de praktijk niet filterloos. Beter maar Aura NS3 (gaat lekker laag in 2 liter) o.i.d. met een 10 dollar tweetertje en een handig gekozen 6dB scheidingsfilter dat eerst afstraalgedrag woofer compenseert en vervolgens ruimte maakt voor het hoog. Kost stukken minder dan de in mijn ogen wat overprijsde Mark-audio speakers.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Ik weet niet waar je woont anders mag je een keer komen luisteren naar mijn alpair10.
Deze zijn nu nog ongefilterd en kan je horen wat ze presies doen.
Je kan ook wachten en naar Breda komen daar staan ze ook.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

vacuphile schreef:
... Markaudio laat niet voor niets geen grafiekjes zien op 30 en 60 graden; ....
correctie: dat laat Markaudio wel zien, kijk maar eens op het officiele Markaudio forum op diyaudio.com.

Dat een breedbander in het hoog meer bundelt dan een tweeter is bekend (is gewoon natuurkunde), en dat zegt dus helemaal niets over de beleefde weergave kwaliteit. Als breedbandliefhebber vind ik het een beetje stemmingsmakerig antwoord, een setje met een low budget tweeter is gewoon niet te vergelijken met een goede breedbander, daar zijn hele andere keuzes gemaakt bij het ontwerp. Ik persoonlijk zou 9/10 keer kiezen voor een goede breedbander dan voor een goedkope 2weg van ongeveer de zelfde prijs, anderen zouden voor de 2weg kiezen.

En wat betreft filterloos: met een aantal drivers (en sommige Markaudio drivers zijn daar een voorbeeld van, maar ook de Visaton FRS8 hoort in dat rijtje; overeenkomst is een "bult" in het lage mid van de op IEC baffle gemeten response) is een neutraal klinkende en vlak metende speaker te maken zonder filter. voorbeelden: Needle met FRS8, Needle met Aplair6p gen2, Conic met Alpair10 gen1, Flat5 met Tangband W5-1611. Maar dat werkt dus alleen voor die specifieke combi, in de meeste gevallen zal je inderdaad beter af zijn met een correctienetwerkje om de klank neutraal te krijgen.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Henkjan schreef:
Dat een breedbander in het hoog meer bundelt dan een tweeter is bekend (is gewoon natuurkunde), en dat zegt dus helemaal niets over de beleefde weergave kwaliteit.
Hé.. Pssst... :wink:

http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Ta ... ::672.html

Afbeelding
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Henkjan schreef:
vacuphile schreef:
... Markaudio laat niet voor niets geen grafiekjes zien op 30 en 60 graden; ....
correctie: dat laat Markaudio wel zien, kijk maar eens op het officiele Markaudio forum op diyaudio.com.
Heb gezocht maar geen grafiekjes kunnen vinden, wel deze passage van mr. Markaudio:

Interesting that Buzz keeps his 10's 15 degrees off-axis. Please be aware that for many room situations, users may need to be either on axis or between 5 to 10 degrees. Its important for DIYers to experiments and work out the optimum position to suite their listening tastes and room needs. There's no "fixed" position, that's precisely why I design-in a HF rising response. It gives end-users more opportunity to adjust to achieve a desired sound.
Must dash

Cheers
Mark.

Oftewel, +/- 10 luisterhoek, volgens Mark zelf. Nu is het horses for courses, en er zijn natuurlijk toepassingen waar dit geen probleem hoeft te zijn.

groet,
vacuphile
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Ivo schreef:
Henkjan schreef:
Dat een breedbander in het hoog meer bundelt dan een tweeter is bekend (is gewoon natuurkunde), en dat zegt dus helemaal niets over de beleefde weergave kwaliteit.
Hé.. Pssst... :wink:

http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Ta ... ::672.html

Afbeelding
You can't screw with mother nature, met andere woorden, Tangband heeft te maken met dezelfde bundeling als andere drivers met dezelfde diameters. Er is wel onderzoek gedaan naar het afstraalgedrag van drivers met een concave, convexe en vlakke conus; maakt allemaal hoegenaamd niets uit. De rest is marketing.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er zitten wel verschillen, m.n. vlakke conussen zorgen voor minder bundeling, maar dat moet je wel zien binnen de groep. vergelijkbaar met een 4 maal zo klein membraan van een tweeter wordt het nooit natuurlijk.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb metingen gezien van deze Tang Band en een maatje groter, van de hand van Hobby hifi, waar uit blijkt dat deze drivers heel weinig bundelen, tot 15 kHz nagenoeg niet en daarboven weinig. Als ik dan naar een recente tweetertest van Hobby hifi kijk, zie ik daar ook wel wat tweeters die beneden 15 kHz ook wel wat bundelen. Overigens haalt Tang Band natuurlijk trucs uit om dit membraan zo af te laten stralen, het is geen rigid piston.

Ik hou overigens zeer zeker van luidsprekers met een goed (breed) afstraalgedrag, overstappen van een 3" naar 2" breedbandspeaker met beter afstraalgedrag vond ik erg goed te merken. Aan de andere kant, een behoorlijk sterk bundelende 8" breedbandspeaker was dan nog weer beter, het is uiteindelijk de som der delen die het eindoordeel maakt. Ik ben geraakt door de rondstraler uit de meest recente Hobby Hifi. Geen bundeling, nette metingen, groot bereik.
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Ivo schreef:
Ik heb metingen gezien van deze Tang Band en een maatje groter, van de hand van Hobby hifi, waar uit blijkt dat deze drivers heel weinig bundelen, tot 15 kHz nagenoeg niet en daarboven weinig. Als ik dan naar een recente tweetertest van Hobby hifi kijk, zie ik daar ook wel wat tweeters die beneden 15 kHz ook wel wat bundelen. Overigens haalt Tang Band natuurlijk trucs uit om dit membraan zo af te laten stralen, het is geen rigid piston.

Ik hou overigens zeer zeker van luidsprekers met een goed (breed) afstraalgedrag, overstappen van een 3" naar 2" breedbandspeaker met beter afstraalgedrag vond ik erg goed te merken. Aan de andere kant, een behoorlijk sterk bundelende 8" breedbandspeaker was dan nog weer beter, het is uiteindelijk de som der delen die het eindoordeel maakt. Ik ben geraakt door de rondstraler uit de meest recente Hobby Hifi. Geen bundeling, nette metingen, groot bereik.
Het Tangbandspeakertje waar we het hier over hebben heeft een spreekspoel die maar weinig kleiner is dan het honingraatmembraam dat de conus vormt. Al met al gericht op maximale rigiteit, en zo hoort het ook. Verder doen de natuurkrachten hun werk. Vanuit een frequentieplot op 0, 30 en 60 graden kan je zonder veel poespas opmaken wat bij benadering de diameter van de driver is, onafhankelijk van de constructie van de conus.

Op zich kan bundeling ook gehoormatig voordelen bieden, omdat dan meer direct dan indirect geluid het oor bereikt. Het zorgt er alleen wel voor, dat het toepassingsgebied van de luidspreker wordt beperkt.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Hallo Vacuphile. Ik heb het terug gevonden. In Hobby Hifi 6/2010 staan metingen van dit speakertje. Leuk om dat er eens bij te pakken, desnoods kan ik je er via PB aan helpen.
Plaats reactie