Bouw van een GainClone

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

Bouw van een GainClone

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Na een beetje rondgekeken te hebben naar verschillende DIY versterkers, ben ik uitbeland bij een GainClone, omdat ik er positieve dingen over gelezen heb, en hij is niet al de complex, ik ben nog maar een beginner :wink: . Nu is gister een pakketje aangekomen van Dantimax, waar ik deze modules heb gekocht: http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... 64722.html

En dit zat daar in:
Afbeelding
Een LM3875TF, met printplaat en alle benodigde componenten.

Ik had nog nooit op een printplaat gesoldeerd, maar het ging naar mijn idee erg goed:
Afbeelding

De LM3875TF op zijn plek:
Afbeelding

En klaar is kees ( of koen in dit geval):
Afbeelding

Zo, en nu ga ik met de 2e aan de slag :)
Miniwatt

Re: Bouw van een GainClone

Bericht door Miniwatt »

SoCoM schreef:
Ik had nog nooit op een printplaat gesoldeerd, maar het ging naar mijn idee erg goed:
Afbeelding
Oehhh, pas hier op hoor! :lol:
De solderingen links zien er prima uit, aan de rechter kant... :?

Gefeliciteerd met je eerste zelfbouw! Ga lekker door! :)
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb zover ik er nog bij kon het een beetje gecorrigeerd, maar zoveel kwaad zou dat toch niet kunnen of wel? Aan de andere kant van de printplaat zit alles in ieder geval netjes.

Het zijn er nu iig 2 8) :

Afbeelding

Weet iemand nog een site waar je mooie behuizingen kan kopen?
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

http://www.modushop.biz/ecommerce/index_l2.php

Zijn wel vrij aan de prijs als je de verzendkosten erbij opteld, maar dan heb je ook een behoorlijke behuizing. Bijvoorbeeld deze behuizing, inclusief koelprofiel :D Mocht je wat simpelers zoeken, dan volstaat de Conrad vaak ook wel met wat kleinere metalen kastjes, maar die kunnen niet tippen aan de kasten van Modushop in mijn ogen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een Geinkloon heeft helemaal niet zoveel koeling nodig bij normaal muziek gebruik. Zo'n alu profiel kastje van Conrad voldoet dan prima. Desnoods schroef je nog een plat ribben profieltje er tegen aan op de achterkant.

Moet wel in verhouding blijven met de Dantimax kitjes. (Vind ik zelf erg goed en zijn goed verzorgd)
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik denk dat ik het bij een kastje van Conrad hou, toch wat goedkoper, en ik hoef geen extra koelblok te kopen als ik deze neem: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=522945

Daar zou de printplaat precies in de breedte in passen 8)

Nu ben ik een beetje aan het uitzoeken wat voor ringkerntrafo(s?) en potmeter voor het volume nodig heb. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik 2 ringkerntrafo's wil of niet. Ik lees dat 2 beter is, maar wat raden jullie me aan?

Over de eigenschappen van de ringkerntrafo's wordt het een en ander me ook niet helemaal duidelijk, de handleiding zegt dat voor mijn 4 ohm speakers, een 2x18 volt trafo goed zou zijn. Maar moet ik dan 50VA, 80VA of 120VA hebben ? :-s

Zo ver ik lees op internet moet ik een 50k potmeter hebben, klopt dit?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, dan kan ik weer verder met de gainclone :D
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Als je de versterkers echt netjes wilt maken kan je nog wat filtering toevoegen.
Een uitgangs filter en een ingangs filter.

- Over pootje 7 en 8 100 of 200p hiermee ga je oscillatie tegen.
- uitgangs filter. RC filter met 100nf en 2ohm weerstand.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SoCoM schreef:
Over de eigenschappen van de ringkerntrafo's wordt het een en ander me ook niet helemaal duidelijk, de handleiding zegt dat voor mijn 4 ohm speakers, een 2x18 volt trafo goed zou zijn. Maar moet ik dan 50VA, 80VA of 120VA hebben ? :-s
De vuistregel is dat je ongeveer 2x zoveel VA nodig hebt voor de trafo als het max. vermogen van de versterker. En omdat je ook 4 ohm wil aansturen wat meer stroom vraagt dan 8 ohm, zou ik voor de 120 VA gaan. Aannemende dat je per kanaal een aparte trafo neemt. Let wel op dat het nog makkelijk in het kastje past.

Ik zou er 2 monoblokjes van maken als je die Conrad kastjes kiest. Niet alleen heb je dan een betere koeling maar het voorkomt ook problemen met aardlussen. Zit je wel met 2 aparte volume pometers.

I.i.g. is 2 aparte trafo's beter dan 1 gemeenschappelijke gehoormatig.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

ik ben gestopt met de bouw, de 2 ampjes zijn te koop, zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8306
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Jammer !!

Je hebt een groot gedeelte al thuis....... :cry: :cry:

Ik wilde net een voorstel doen voor een behuizing.
Komt'ie als nog even (wie weet...... :wink: )

http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1998
(Past'ie mooi in hoor; ze passen precies in 1 HE hoogte)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
I.i.g. is 2 aparte trafo's beter dan 1 gemeenschappelijke gehoormatig.
Maakt het nog een verschil met twee versterkers op één gelijkrichting als je achter een enkele trafo voor elke versterker een eigen gelijkrichting zet? Dus eigenlijk dubbel mono achter de trafo.

Groeten,
Mischa
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Maakt het nog een verschil met twee versterkers op één gelijkrichting als je achter een enkele trafo voor elke versterker een eigen gelijkrichting zet?
Dat is bij de Dantimax-setjes inderdaad het geval; op elke print zit de gelijkrichting voor dat kanaal.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Nee, ik heb echt besloten om mijn tijd en geld aan mijn speakers te besteden, maar toch nog bedankt voor de suggestie :wink:
Plaats reactie