Lijnuitgang laptop versterken
Moderator: Beheerdersteam
Lijnuitgang laptop versterken
Bij de wedstrijden electrospeed maken we gebruik van een geluidstrack voor het starten van een heat.
Dit wordt afgespeeld via een setje speakers van 0,8W (Medion) via de line uitgang.
Zodra het iets minder dan windstil is, moeten we muisstil zijn op de playback te kunnen horen, als de boten eenmaal onderweg zijn kun je het aftellen van de vaartijd dus niet horen...
Ik heb afgelopen zondag provisorisch een paar hoorns eraan geplakt, dat verhoogt het rendement enigzins, maar het hield niet over.
Als voeding is er 12V van een tractiebatterij beschikbaar en geschikte speakers heb ik, of kan ik maken.
De vraag is welke versterker geschikt is om voldoende volume te krijgen?
Kan een auto booster rechtstreeks door de line-out worden aangestuurd?
Suggesties s.v.p.
Groeten, Jan.
Dit wordt afgespeeld via een setje speakers van 0,8W (Medion) via de line uitgang.
Zodra het iets minder dan windstil is, moeten we muisstil zijn op de playback te kunnen horen, als de boten eenmaal onderweg zijn kun je het aftellen van de vaartijd dus niet horen...
Ik heb afgelopen zondag provisorisch een paar hoorns eraan geplakt, dat verhoogt het rendement enigzins, maar het hield niet over.
Als voeding is er 12V van een tractiebatterij beschikbaar en geschikte speakers heb ik, of kan ik maken.
De vraag is welke versterker geschikt is om voldoende volume te krijgen?
Kan een auto booster rechtstreeks door de line-out worden aangestuurd?
Suggesties s.v.p.
Groeten, Jan.
Re: Lijnuitgang laptop versterken
Ik snap je verhaal niet helemaal. Waar wil je de speakers nou voor gaan gebruiken en onder welke omstandigheden?
De kratradio met line-in lijkt me de ideale oplossing voor je!
Mijn verhaal is blijkbaar niet helemaal duidelijk, kan gebeuren...
1) Het signaal komt van een laptop.
2) de huidige versterking van 0,8W schiet ernstig tekort (Medion setje, met usb voeding, bestaande uit twee zwarte bolletjes met een mini breedbandertje.)
3) is zoiets geschikt?
http://cgi.ebay.nl/TDA7377-Car-Amplifie ... 336687cc34
De aangesloten speakers zijn 4Ohm en eventueel hoorngeladen om het rendement verder op te krikken, geluidskwaliteit is secundair, het gaat erom dat het luid genoeg kan.
4) Ik zal even zoeken naar de kratradio.
Groeten, Jan.
1) Het signaal komt van een laptop.
2) de huidige versterking van 0,8W schiet ernstig tekort (Medion setje, met usb voeding, bestaande uit twee zwarte bolletjes met een mini breedbandertje.)
3) is zoiets geschikt?
http://cgi.ebay.nl/TDA7377-Car-Amplifie ... 336687cc34
De aangesloten speakers zijn 4Ohm en eventueel hoorngeladen om het rendement verder op te krikken, geluidskwaliteit is secundair, het gaat erom dat het luid genoeg kan.
4) Ik zal even zoeken naar de kratradio.
Groeten, Jan.
Ik heb gisteren de kit uit de link in de post hierboven besteld, mocht het niet voldoen, dan is er geen 'mega' investering verloren gegaan.
Heeft er iemand ervaring met deze kitjes?
De specs zijn zéér sumier, ik zie bijvoorbeeld geen waarde van een koellichaam staan.
Groeten, Jan.
Heeft er iemand ervaring met deze kitjes?
De specs zijn zéér sumier, ik zie bijvoorbeeld geen waarde van een koellichaam staan.
Groeten, Jan.
Vandaag kwam ook de kit uit de link binnen, héél klein doosje.
Ik was in de veronderstelling, dat ik een printplaat en een zakje onderdelen had gekocht (kit en DIY in de beschrijving), tot mijn verbazing kwam er een gebouwd exemplaar uit het doosje.
En dat voor nét een tientje!
De versterker is een TDA7377, hoeveel KW koellichaam moet ik daaraan schroeven voor vol vermogen?
Gevonden!
Volgens de datasheet van de TDA7377 zou 1,8 °C/W voldoende moeten zijn, een SK0875SA bijvoorbeeld, of liever groter??
Groeten, Jan.
Ik was in de veronderstelling, dat ik een printplaat en een zakje onderdelen had gekocht (kit en DIY in de beschrijving), tot mijn verbazing kwam er een gebouwd exemplaar uit het doosje.
En dat voor nét een tientje!
De versterker is een TDA7377, hoeveel KW koellichaam moet ik daaraan schroeven voor vol vermogen?
Gevonden!
Volgens de datasheet van de TDA7377 zou 1,8 °C/W voldoende moeten zijn, een SK0875SA bijvoorbeeld, of liever groter??
Groeten, Jan.
Een andere optie had denk ik een ta2020 tripath kunnen wezen. Ik heb sinds vorige week 2 binnen gekregen. elk ongeveer 13 euro en zonder verzend kosten. voor gebruik op de laptop kan dat prima en ze zijn al kant en klaar. alleen een 12 volt adaptertje erbij voor het versterkertje.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT
Dat is inderdaad ook een lief kastje.
Mijn insteek was om de onderdelen, die ik nog had liggen te kunnen gebruiken, om het budget zo laag mogelijk te houden (zelfbedrog natuurlijk, want ook die spullen zijn een keer gekocht...)
Vandaag de versterker geprobeerd, nadat ik er een kastje omheen had gezet en een koellichaam aan had geschroefd.
Poeh, wat een puist volume uit zo'n bescheiden chipje!
Daar het signaal boven het omgevingslawaai moet kunnen uitkomen heb ik een paar voorzethoorntjes met een paar oude Ø 10 cm 10W speakertjes gebruikt.
Door de hoorntjes gaat het rendement fors omhoog en is voluit ronduit onaangenaam als je binnen een paar meter van de speakers staat.
Ondanks dat mijn koellichaam kleiner is dan de waarde uit de datasheet (1,8 °C/W), krijgt het amper temperatuur.
Daar het signaal niet noemenswaardig veel laag bevat, durf ik het wel aan zonder geforceerde koeling.
Morgen zal ik er een paar foto's van plaatsen.
Groeten, Jan.
Mijn insteek was om de onderdelen, die ik nog had liggen te kunnen gebruiken, om het budget zo laag mogelijk te houden (zelfbedrog natuurlijk, want ook die spullen zijn een keer gekocht...)
Vandaag de versterker geprobeerd, nadat ik er een kastje omheen had gezet en een koellichaam aan had geschroefd.
Poeh, wat een puist volume uit zo'n bescheiden chipje!
Daar het signaal boven het omgevingslawaai moet kunnen uitkomen heb ik een paar voorzethoorntjes met een paar oude Ø 10 cm 10W speakertjes gebruikt.
Door de hoorntjes gaat het rendement fors omhoog en is voluit ronduit onaangenaam als je binnen een paar meter van de speakers staat.
Ondanks dat mijn koellichaam kleiner is dan de waarde uit de datasheet (1,8 °C/W), krijgt het amper temperatuur.
Daar het signaal niet noemenswaardig veel laag bevat, durf ik het wel aan zonder geforceerde koeling.
Morgen zal ik er een paar foto's van plaatsen.
Groeten, Jan.
Gefeliciteerd met de goede werking, zo zie je maar hoe eenvoudig het soms is en dat voor een tientje.
Hier een paar ploaties.
De behuizing is ook gerecycled, de voor en achterzijde heb ik opnieuw gemaakt van 3 mm ABS, want de oorspronkelijke frontjes hadden natuurlijk gaten op plekken waar ik niks mee kon. Ruimte zat, 'a whole lot of nothing', maar ik had rekening gehouden met het feit, dat er wellicht nog geforceerde koeling nodig zou zijn, en dan is een ruime behuizing wel prettig. En nog een plaatje van de 'state of the art' hoorntjes met de 10 cm speakertjes erin. De speaker aansluitingen zijn XLR, de kabels zitten rechtstreeks aan de speakers, om het geheel zo 'Idiotensicher' mogelijk te maken, je hebt er niks aan dat iemand per ongeluk de speakers in tegenfase kan aansluiten en er dan gemeutel komt, 'dat het volume toch wat tegenvalt...'.
Ik moet de chassisdelen nog even vervangen door metalen versies; de contacten van de plastieken, die er nu in zitten zijn dusdanig los, dat het signaal weg kan vallen als je aan de kabel komt. (Ik weet nu ook weer waarom deze in de rommelbak lagen, het is troep.)
Groeten, Jan.
De behuizing is ook gerecycled, de voor en achterzijde heb ik opnieuw gemaakt van 3 mm ABS, want de oorspronkelijke frontjes hadden natuurlijk gaten op plekken waar ik niks mee kon. Ruimte zat, 'a whole lot of nothing', maar ik had rekening gehouden met het feit, dat er wellicht nog geforceerde koeling nodig zou zijn, en dan is een ruime behuizing wel prettig. En nog een plaatje van de 'state of the art' hoorntjes met de 10 cm speakertjes erin. De speaker aansluitingen zijn XLR, de kabels zitten rechtstreeks aan de speakers, om het geheel zo 'Idiotensicher' mogelijk te maken, je hebt er niks aan dat iemand per ongeluk de speakers in tegenfase kan aansluiten en er dan gemeutel komt, 'dat het volume toch wat tegenvalt...'.
Ik moet de chassisdelen nog even vervangen door metalen versies; de contacten van de plastieken, die er nu in zitten zijn dusdanig los, dat het signaal weg kan vallen als je aan de kabel komt. (Ik weet nu ook weer waarom deze in de rommelbak lagen, het is troep.)
Groeten, Jan.
achteraf had het zelfs nog goedkoper kunnen wezen. 13 euro voor een ta2020 ampje. alleen een 12v voeding nodig.
Ik vind het het 'lief' uit zien, zo klein en dan ook nog een flink vollume 
Maar als ik het goed begrijp zijn er nog wat puntjes op de i die gedaan moeten worden?
suc6
Maar als ik het goed begrijp zijn er nog wat puntjes op de i die gedaan moeten worden?
suc6
De puntjes in de vorm van metalen XLR chassisdelen en normale XLR aan de kabels zijn er inmiddels opgezet.EppeRRR schreef:Ik vind het het 'lief' uit zien, zo klein en dan ook nog een flink volume
suc6
De kabel van 0,75mm² gelijk vervangen door 2 x 1,5mm², dan maakt de weerstand ervan op een lengte van 4 m per speaker in ieder geval weinig meer uit.
Ik heb nog een 12V ringkerntrafo met 2 x 12V secundair 'gevonden' (op de plank met nog af te maken of wegens een belabberde versterkerkit nooit gelukte projecten).
Met 9,3A zou dit voldoende moeten zijn voor de locaties waar 230V beschikbaar is, desnoods zet ik de secundaire wikkelingen parallel, de gelijkrichting en afvlakelko zitten al op de print.
Da's dus het volgende 'puntje'.
Nadeel is dat de trafo net in de behuizing past die daardoor iets van z'n lichtgewichtcharme verliest en ik niet weet of ik ver genoeg van de print weg kan blijven om geen brom in te vangen.
Da's voor een volgende experimenteer sessie.
Groeten, Jan.
Afgelopen zondag de set-up voor het eerst op 12V accu geprobeerd.
Met de hoornspeakertjes eraan hebben we volume genoeg, zelf bij de harde wind op die dag, da's alvast goed.
Minder goed is de storing, die de versterker oppikt van de draadloze keypad, die we gebruiken om de gevaren ronden te registreren, het is net of je voor een knetterende frituurpan, met nog andere bijgeluiden, staat...
Zowel de laptop als de versterker werden vanaf dezelfde accu gevoed, kan dat er invloed op hebben?
Ik heb eventueel een aparte accu beschikbaar om dit te testen (de volgende keer op 28 Juni).
De vorige keer had de andere (niet de carkit, dus) versterker 230V voeding en was er behalve wat licht gesputter niks aan bijgeluiden te horen, terwijl dezelfde keypad gebruikt was.
Wie heeft er suggesties?
Groeten, Jan.
Met de hoornspeakertjes eraan hebben we volume genoeg, zelf bij de harde wind op die dag, da's alvast goed.
Minder goed is de storing, die de versterker oppikt van de draadloze keypad, die we gebruiken om de gevaren ronden te registreren, het is net of je voor een knetterende frituurpan, met nog andere bijgeluiden, staat...
Zowel de laptop als de versterker werden vanaf dezelfde accu gevoed, kan dat er invloed op hebben?
Ik heb eventueel een aparte accu beschikbaar om dit te testen (de volgende keer op 28 Juni).
De vorige keer had de andere (niet de carkit, dus) versterker 230V voeding en was er behalve wat licht gesputter niks aan bijgeluiden te horen, terwijl dezelfde keypad gebruikt was.
Wie heeft er suggesties?
Groeten, Jan.
Niemand?
Zou gescheiden voedingen helpen, of strooit de keypad domweg z'n 'rotzooi' zo gul rond, dat een simpele 12V kit het wel moét oppikken?
Groeten, Jan.
Zou gescheiden voedingen helpen, of strooit de keypad domweg z'n 'rotzooi' zo gul rond, dat een simpele 12V kit het wel moét oppikken?
Groeten, Jan.
Probeer de hoog frequente rommel van de 2,4ghz draadloze keypad er eens uit te filteren via een buffer tussen de accu en de versterker! Daarnaast probeer de chipamp print te isoleren van invloeden van buitenaf.
Laatst gewijzigd door hovingtim op ma 06 jun 2011, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De chip-amp zit in een metalen behuizing, wat moet ik daar nog aan afscherming aan toevoegen?
Bij de volgende race-dag hebben we 230V tot onze beschikking, ik zal dan een separate voeding voor de versterker meenemen, eens zien of 'ie dan ook zoveel oppikt.
Groeten, Jan.
Bij de volgende race-dag hebben we 230V tot onze beschikking, ik zal dan een separate voeding voor de versterker meenemen, eens zien of 'ie dan ook zoveel oppikt.
Groeten, Jan.