5.1 of 7.1

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bas focal m180
Contacteer:

5.1 of 7.1

Bericht door bas focal m180 »

Ik ben aan't rondneuzen voor een surround versterker .
Maar ik moet wel zeggen dat ik achterloop met mijn kennis wat er heden zoal verkocht wordt.

Voor mijn kamer lijkt me 5.1 voldoende , maar hoe zit het als ik een 7.1 koop , kan ik hem 5.1 laten spelen door de versterker zo intestellen op 5.1 weergave ?
Of is het niet aansluiten voldoende van de twee ''bijna rear speakers'' ?

Hdmi is net als een scart , 4 in 1 out , dus schakelen via je surround receiver.

omdat ik diverse yamaha apparatuur heb wou ik daarbij blijfen.
Deze lijkt me wel wat yamaha RX-V567
http://nl.yamaha.com/nl/products/audio- ... mode=model
Alle info welkom met voorbaad dank Bas .
Bijlagen
yamaha RX-V567.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: 5.1 of 7.1

Bericht door Henkjan »

afaik is het meeste bronmateriaal 5.1, wat jammer is want van wat ik gelezen heb is 7.1 echt een stuk betere surround ervaring

maar het grote voordeel van 7.1 is natuurlijk dat je 2 extra speakers hebt om te bouwen :rock:
John P

Bericht door John P »

Wat mij opvalt bij surroundversterkers is, dat zij zo snel verouderen (max 1 jaar) en daarna met flinke korting verkocht worden. Als je niet de allerlaatste snufjes nodig hebt is het slim om even af te wachten tot de introductie van een nieuw model en dan een restmodel te kopen. Dit kan tot de helft van de prijs schelen.
bas focal m180
Contacteer:

John P schreef:
Wat mij opvalt bij surroundversterkers is, dat zij zo snel verouderen (max 1 jaar) en daarna met flinke korting verkocht worden. Als je niet de allerlaatste snufjes nodig hebt is het slim om even af te wachten tot de introductie van een nieuw model en dan een restmodel te kopen. Dit kan tot de helft van de prijs schelen.
Dat klopt , die nieuwe snufjes hoef ik niet , heb ik nu ook niet , sterker nog heb helemaal geen surround :lol: .
Dus met een instap model ben ik al geholpen , nouja eentje hoger dan een instap model.
Moet lowbudget blijfen want audio heeft nog altijd mijn voorkeur.

Kopen doe ik toch pas over enkele maanden , eerst goed informeren.
Eerst ga ik 2 lang lopende projecten afmaken , ook nog zelf audiomeubels maken , en vande zomer shoppen , geld wil maar niet groeien dus moet ik sparen.

Maar blijfd de vraag in een kamer van 4x4 lijkt me een 5.1 beter omdat de afstanden niet groot zijn , kan je een 7.1 de 2 bijna rear uitzetten zodat je een 5.1 hebt , of wordt het naar een 5.1 kijken.
John P

Bericht door John P »

De meeste kwaliteitsmerken leveren alleen 5.1 als instapmodel, 7.1 of hoger is de norm. Bij mijn denon van 7 jaar oud kun je zelf uitkiezen hoeveel kanalen je wilt, zelfs gewoon stereo is mogelijk. Ik schat in dat dit een standaardfunctionaliteit is bij alle types.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Bas, ik heb hier ook naar gekeken. Je kunt bij vrijwel alle modellen zelf een luidsprekerconfiguratie kiezen. Van stereo tot het maximale aantal luidsprekers (2.0, 2.1, 3.0, 3.1, 4.0, 4.1, 5.0, 5.1, en the sky is the limit, of het aantal kanalen...). Je kunt dus best een model met 7.1 kopen. Vaak kun je in je DVD-speler ook dergelijke instellingen doen, dus als je analoge uitgangen op je DVD-speler hebt en één of twee overcomplete versterkers, ben je er ook.
bas focal m180
Contacteer:

oke , bedankt Jhon en Ivo .
Dan kan ik rustig rond kijken naar aanbiedingen , hoef ik geen instapmodel te nemen maar net iets hoger , die instapmodelen zijn het net niet want daar wordt op bezuinigd let op bv speaker aansluitingen.
Ik kijk rustig hoe de prijzen zijn ,voor € 300 - €350 is er al wat, het is leuk om een surround aan te schaffen en zo nu en dan zo een film te kijken.
Maar audio blijfd het toch wel.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zet voor je zelf ook goed op een rij wat je wil kunnen instellen. wil je bv de crossover naar de .1 zelf in kunnen stellen? en is het gewenst om bv de surround kanalen bij een andere freq af te kappen dan de fronts? dit zijn slechts 2 voorbeelden, je kan ze zelf wel aanvullen als je er even voor gaat zitten. en mijn advies is: download van te voren de gebruiksaanwijzingen van de fabriekswebsite, en zoek t zelf op of ze kunnen wat jij wil, want in de winkel testen is er vaak niet bij, en vertrouwen dat de verkoper een vraag die moeilijker is dan wat hij van t frontje van t ding kan lezen zal kunne beantwoorden is wel erg optimistisch
blueznl

Bericht door blueznl »

Neem een 7.1, maar zorg ervoor dat je er een hebt die ook daadwerkelijk 7.1 kan decoderen. Dus...

- 7.1 via HDMI
- 5.1 via SPDIF en / of HDMI
- optioneel 5.1 of 7.1 via analoog (maar als HDMI goed werkt is dit steeds minder belangrijk)

Heb zelf een Sony 1200ES, welke geen HDMI audio ondersteund... nou heb ik toch geen ruimte voor een 7.1 opstelling, dus zo erg is dat nou ook weer niet :-)
Forza

Bericht door Forza »

Een receiver met HDMI (1.3/1.4) is sowieso handig. Het is een gewoon een switch en je hebt maar 1 kabel nodig voor beeld en geluid (vanuit een HDMI apparaat). Voor je er een koopt moet je sowieso even een winkel binnenstappen die ze heeft staan en kan laten horen. Ik heb +- 2 jaar geleden een receiver gekocht en er zaten behoorlijke verschillen tussen niet alleen de klank maar ook gebruiksgemak en rauw vermogen. Mijn keus viel toen op de Denon AVR1909, nog steeds erg tevreden mee!
blueznl

Bericht door blueznl »

Het heeft niet zoveel zin audio te switchen, daar is de versterker juist voor! :mrgreen:
Martijn v

Bericht door Martijn v »

blueznl schreef:
Neem een 7.1, maar zorg ervoor dat je er een hebt die ook daadwerkelijk 7.1 kan decoderen. Dus...

- 7.1 via HDMI
- 5.1 via SPDIF en / of HDMI
- optioneel 5.1 of 7.1 via analoog (maar als HDMI goed werkt is dit steeds minder belangrijk)

Heb zelf een Sony 1200ES, welke geen HDMI audio ondersteund... nou heb ik toch geen ruimte voor een 7.1 opstelling, dus zo erg is dat nou ook weer niet :-)
Analoog gaf bij mij ergenissen i.v.m. lipsync bij HDaudio, en kost aardig wat meer bij een bluray speler.
7.1 werkt enkel met voldoende ruimte en is de moete pas waard bij opnames gemaakt met 7.1.(vind ik)
Ik gebuik nu al weer een jaartje als tussen oplossing een Onkyo 508 (koste een stuk minder als mijn bluray speler).
En geniet hiermee nog steeds van bij 5.1 (ook i.v.m. ruimte geen 7.1).
bas focal m180
Contacteer:

Na een aantal dagen rond neuzen en lezen wordt het mij allemaal wat duidelijker.
Dinsdag ben ik vrij en ga ik maar eens een ritje maken naar http://www.besthomecinema.nl in Amersfoort.
Kan ik rustig eens wat bekijken/horen/zien.
Ze hebben ook wat ouder types marantz staan , SR5004 bv voor €399,-
Of voor een simpeleren gaan klein en best lief ziet ie eruit, de marantz NR1501 ook €399,- , maar die kan ik ook bij Ruud Speakerland krijgen.

Ja en dan nog zo iets , de kleur da's ook weer iets waar ik een week ofzo over kan nadenken.
Bijlagen
Marantz-SR-6004-Silver-AV-Receiver-0.jpg
NR1501.jpg
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb dus de 1501 staan. Prima ding! Kan hem iedereen aanraden en het is tenminste niet zo'n lomp bakbeest in je kamer maar een normaal formaat.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Bas,

Als je dan toch afwijkt van Yamaha, waarom dan niet deze voor iets meer, maar dan heb je wel een receiver met een erg mooie "pure audio" schakelaar, waarmee je alle surround meuk uitschakelt en stereo draait.

Groeten,
Mischa
bas focal m180
Contacteer:

Ik ben dinsdag langs geweest , en beviel de marantz nr1501 mij het meest .
Omdat hij simpel en klein is , marantz houd redelijke restwaarde en ik kan een centerspeaker bouwen/kopen die wat groter is .
Hij wist dat ik uit nijmegen kwam , en dus ook dat de kans klein is dat ik daar weer eens kom , zegt de beste man €399 is internet prijs , €349 winkel prijs.
Dat noem ik netjes , dus gekocht voor €349 in het zwart.
Dus als ik tzt weer op dat gebied iets nodig heb , tv of blu-ray bv dan rijd ik weer even langs, omdat ik het combineer nijmegen - amersfoort , en dan naar een kennis in utrecht.
Bijlagen
marantz_nr_1501.jpg
50322-marantz-nr15012.jpg
Plaats reactie