Motorpot
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Motorpot
Wie kan mij wegwijs maken met de motorpots? Ik heb een schakeling waar een soort balanspotmeter in zit die ik op een motorpot wil laten werken, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe die werken. Deze motorpot moet eigenlijk de stand van een andere potmeter 'kopieren'. DWZ het gaat hier om een gitaarversterker, waarbij ik tussen 2 kanalen kan mixen met een stereo-pot die ik op beide 'andersom' naar aarde laat lopen. Op het frontpaneel werkt dit al. Echter wil ik ook dat dit dmv een zg footcontroler (soort gaspedaal, waar standaard een 100k -half taper- mono potmeter in zit) te besturen is en de potmeter op het frontpaneel mee gaat. (Hij moet ook nog eens razendsnel reageren) Dus: een 100k lin pot, moet een 50k (liefst stereo) motorpot aansturen en volgen... Als motorpots nu gewoon op stuurspanningen werken van bijv 0-12V en bij 6V in het midden staan kom ik er wel uit, maar het zal allemaal wel wat ingewikkelder liggen.
Bij voorbaat dank voor alle info.
Re: Motorpot
Zo eenvoudig is het niet... Motorpots draaien alleen op wel/geen spanning. B.v. 5V is rechtsom en als je de draadjes omdraait linksom. Slipkoppeling op de motor. 0V is geen beweging.
Je zou dus het pedaal kunnen veranderen in 2 schakelaars en daarmee up/down regelen. Maar in een bepaalde stand zetten zoals het pedaal staat wordt al een stuk lastiger:
spanning op de potmeter in het pedaal zetten. Loper uitlezen met ADC en je hebt je stand (of pot vervangen door rotary encoder; beter). Wil je de potmeter van het het front uitlezen, dan zal daar dus nog een potmeter (b.v. 4 voudige gebruiken) of rotary encoder op moeten. Kan je met een controller (eventueel dus met ADCs) de standen uitlezen en de motorpot bijregelen. Die motorpots zijn overigens niet zo snel.
Beter lijkt me 2 rotary encoders; 1 in pendaal en 1 op het front. En dan ipv een potmeter relais om de balans te regelen. Beweging van front of pedaal resulteert dan in een onmiddelijke nieuwe stand met de relais. Display erbij met de waarde en klaar
Je zou dus het pedaal kunnen veranderen in 2 schakelaars en daarmee up/down regelen. Maar in een bepaalde stand zetten zoals het pedaal staat wordt al een stuk lastiger:
spanning op de potmeter in het pedaal zetten. Loper uitlezen met ADC en je hebt je stand (of pot vervangen door rotary encoder; beter). Wil je de potmeter van het het front uitlezen, dan zal daar dus nog een potmeter (b.v. 4 voudige gebruiken) of rotary encoder op moeten. Kan je met een controller (eventueel dus met ADCs) de standen uitlezen en de motorpot bijregelen. Die motorpots zijn overigens niet zo snel.
Beter lijkt me 2 rotary encoders; 1 in pendaal en 1 op het front. En dan ipv een potmeter relais om de balans te regelen. Beweging van front of pedaal resulteert dan in een onmiddelijke nieuwe stand met de relais. Display erbij met de waarde en klaar
Wouw, dat is nog eens bruikbare informatie. Rotary encosers lijkt me de juiste aanpak. Alleen moet ik voor de uitlezing iets anders verzinnen, want de hele stijl van de amp is nogal vintage. De footcontroler moet de potmeter op het front 'over-rulen' zodra die wordt aangesloten. Ik zal me gaan verdiepen in de rotary encosers en adc's de komende dagen. Wat ik alleen niet goed begrijp is de pot vervangen door een relais om te regelen. Mijn gevoel zegt dat dat duidt op meerdere relais die in verschillende combinaties verschillende weerstandswaarden schakelen?
Erg bedankt voor de hulp en het meedenken.
Grtz
Erg bedankt voor de hulp en het meedenken.
Grtz
gebruik zelf 6 relais voor 64 standen. Er zijn zat voorbeelden op het net. Google maar eens op relays volume control.
Als je encoders gebruikt, heb je uiteraard geen adc nodig.
Als je encoders gebruikt, heb je uiteraard geen adc nodig.