Transformator door meten?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Dude

Transformator door meten?

Bericht door Dude »

Hallo ik ga binnenkort een buizenverserker maken incombinatie met de black beauty's (paasproject 2009), nou had ik via ebay een setje transformators gevonden (die geschikt zijn voor de el84)

Alleen nou wil ik ze eigenlijk doormeten om er zeker van te zijn dat ze werken, hoe moet dit?

En het aansluiten zwart en grijs = plus en min aan de stekker kant en rood en blauw = de plus en min versterker kant?

Maakt het eigenlijk uit wat plus of min is?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Bijlagen
DSCF4303.JPG
DSCF4310.JPG
Ah!buis

Re: Transformator door meten?

Bericht door Ah!buis »

'nAvond,
die plus en min heeft niet zoveel belang.Als er een tegenkoppeling gebeurt vanuit de LS-aansluiting kun je daaruit weten in welke richting aan te sluiten,maar praktisch,als ie oscilleerd keer er een om.
Bij stereo is het wel de bedoeling dat beide kanten op dezelfde manier worden aangesloten.
Om te weten wat voor trafo het is en of t'ie het doet,eerst bepalen wat de buis en de LS-kant is.
Met een ohm-meter geeft de buiskant een paarhonderd ohm en de LS-kant bijna 0 ohm.
Nu sluit de buiskant aan het net (230V) en meet de wisselspanning op de LS-kant.(iets tussen 5 en 10V)
De transformatieverhouding is dan 230/LSspanning.Kwadrateer die waarde noem dat X;
Bij een EL84 is de nodige anodeweerstand meestal rond 5600 ohm.Als je nu 5600/X bereken heb je de LS-weerstand met die trafo.
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”