Frequentie bereik vs. fs

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
blueznl

Frequentie bereik vs. fs

Bericht door blueznl »

Speaker fabrikanten geven voor hun speakers een bepaald frequentie bereik weer. Bij het bouwen van subwoofers is de onderste frequentie welke het eind product kan halen toch wel een van de meest belangrijke, lijkt me :-)

Dat brengt me tot een tweetal vragen: waarop baseren de fabrikanten eigenlijk dat frequentie bereik? Is daar een bepaalde standaard voor, zoiets als " bij frequentie 'fl' en 'fh' is het rendement nog steeds x% en de vervorming minder dan y% " of is het meer zoiets als " wow, dit klinkt goed in de folder " ?

(Vermoedelijk het laatste, ik weet het :-))

Maar daarop doorgeborduurd, stel je neemt een speaker met een groot frequentie bereik, lees: zo laag mogelijk (ik praat over subs hier) is het dan nog van belang dat ook fs zo laag mogelijk is (voor een BR) of is dat dan irrrelevant?

Ik weet dat in bepaalde configuraties (bijvoorbeeld met frequentie afhankelijke versterkers in een dichte kast) een hoge fs helpt, omdat je alles er onder houdt, maar hoe is het met BR's?
Tom Magchielse

Re: Frequentie bereik vs. fs

Bericht door Tom Magchielse »

Je kunt eigenlijk geen globaal frequentiebereik voor woofers opgeven. Het frequentiebereik wordt geheel bepaald door het type van de kast, de grootte van de kast, de afstemming enz. In een banddoorlaat BR kun je, mits de Qts laag genoeg is, zelfs een bereik instellen dat beduidend onder Fs ligt. Alleen een ontoereikende Xmax kan dan nog roet in het eten gooien. Alleen als je de kast specificeert kun je iets zeggen over het frequentiebereik.
groet, Tom
threshold

Bericht door threshold »

Inderdaad, het gaat er om in welke kast je de driver bouwt.
Wat een beetje in het algemeen geldt, is dat een hele lage Qts het moeilijk maakt om erg laag te komen, ook al is fs laag. En een hoge Qts beperkt ook de keuze van de kast. Maar hier kun je wel vaak lager komen, ook al is de fs niet zo laag (transmissielijn, high-pass bas).
blueznl

Bericht door blueznl »

En wat zie je dan als een lage QTS en wat als een hoge QTS?
Chris_T

Bericht door Chris_T »

blueznl schreef:
Speaker fabrikanten geven voor hun speakers een bepaald frequentie bereik weer. Bij het bouwen van subwoofers is de onderste frequentie welke het eind product kan halen toch wel een van de meest belangrijke, lijkt me :-)

Dat brengt me tot een tweetal vragen: waarop baseren de fabrikanten eigenlijk dat frequentie bereik? Is daar een bepaalde standaard voor, zoiets als " bij frequentie 'fl' en 'fh' is het rendement nog steeds x% en de vervorming minder dan y% " of is het meer zoiets als " wow, dit klinkt goed in de folder " ?
Als bij het frequentiebereik geen afwijking is gegeven (+ | - dB), mag je die gewoon negeren. Zo ver ik weet is er geen standaard voor en kunnen ze naar eigen dunk iets opgeven.
Het zou mij niets verbazen als het opgegeven onderste en bovenste frequentiebereik op een -10dB punt ligt.
En wat zie je dan als een lage QTS en wat als een hoge QTS?
Hangt helemaal van de toepassing af ;) Neemt men een Qts van 0.6 voor een BR-systeem dan is dat hoog, maar voor een CB-systeem is dat weer een normale waarde.
Plaats reactie