speakers verbouwen
Moderator: Beheerdersteam
speakers verbouwen
vraagje, wil zelf ook wat in elkaar knutselen en vraag me wat af.
de bedoeling is om een 7.0 set te maken van bestaande luidsprekers die ik nog heb staan.
dat zijn 3 weg jamo studio 180. heb geen verdere info maar ze zijn 4-8 ohm en als ik meet op de terminal geeft die 6 ohm aan.
heb dus voor iedere behuizing van alles 2x maar las dat je maar 1 tweeter per box mag gebruiken.
heb de boel aan elkaar geknoopt en dan kom ik of op 3 ohm uit of rond de 12. alleen als ik de vanuit de laag speaker begin en daar de plus met de min van de andere verbindt dus serie geloof ik en dan 2 mids eraan hang en 1 tweeter kom ik uit op 12 ohm . echter tussen de laag en de mid zit een condensator en vandaar uit gaat die dus naar mid en tweeter. op de tweeter zit nog een spoel gelijmd. als ik nu die tweeter met spoel rechtstreeks op de laag unit aansluit dus zonder condensator ertussen die is voor de mid dan kom ik uit op 7 ohm. zou dat voor het geluid iets uitmaken dat die tweeter zo aangesloten zit met alleen een spoel.
nu is het dus de bedoeling om een symetrisch geheel te krijgen wat betreft de voor speakers. de bedoeling is voor l-c-r dat het 3 dezelfde modellen worden met van links naar rechts mid tweeter mid en dan de laag speakers per 2 in 1 aparte behuizing die eronder komen te staan. gaat dit werken omdat de afstand ongeveer hetzelfde wordt kwa hoogte als de originele behuizing.
hoop op wat antwoord van experts
oja de mid zit uit fase aangesloten origineel, is dit ok en moet ik dat in de nieuwe setup ook zo aanhouden.
antwoorden die ik al heb gehad op ander niet zo actief forum zijn: Bij een weerstand van 6 ohm op de multimeter hebben ze een impedantie van 8 Ohm
waarop ik weer antwoorde en geen bericht meer kreeg : en als ik ze op 3,2 ohm hou via de multimeter heb ik dan 4 ohm effectief want dan zou ik hem wel zo aan kunnen sluiten. mijn versterker kan dat wel aan geloof ik.
de bedoeling is om een 7.0 set te maken van bestaande luidsprekers die ik nog heb staan.
dat zijn 3 weg jamo studio 180. heb geen verdere info maar ze zijn 4-8 ohm en als ik meet op de terminal geeft die 6 ohm aan.
heb dus voor iedere behuizing van alles 2x maar las dat je maar 1 tweeter per box mag gebruiken.
heb de boel aan elkaar geknoopt en dan kom ik of op 3 ohm uit of rond de 12. alleen als ik de vanuit de laag speaker begin en daar de plus met de min van de andere verbindt dus serie geloof ik en dan 2 mids eraan hang en 1 tweeter kom ik uit op 12 ohm . echter tussen de laag en de mid zit een condensator en vandaar uit gaat die dus naar mid en tweeter. op de tweeter zit nog een spoel gelijmd. als ik nu die tweeter met spoel rechtstreeks op de laag unit aansluit dus zonder condensator ertussen die is voor de mid dan kom ik uit op 7 ohm. zou dat voor het geluid iets uitmaken dat die tweeter zo aangesloten zit met alleen een spoel.
nu is het dus de bedoeling om een symetrisch geheel te krijgen wat betreft de voor speakers. de bedoeling is voor l-c-r dat het 3 dezelfde modellen worden met van links naar rechts mid tweeter mid en dan de laag speakers per 2 in 1 aparte behuizing die eronder komen te staan. gaat dit werken omdat de afstand ongeveer hetzelfde wordt kwa hoogte als de originele behuizing.
hoop op wat antwoord van experts
oja de mid zit uit fase aangesloten origineel, is dit ok en moet ik dat in de nieuwe setup ook zo aanhouden.
antwoorden die ik al heb gehad op ander niet zo actief forum zijn: Bij een weerstand van 6 ohm op de multimeter hebben ze een impedantie van 8 Ohm
waarop ik weer antwoorde en geen bericht meer kreeg : en als ik ze op 3,2 ohm hou via de multimeter heb ik dan 4 ohm effectief want dan zou ik hem wel zo aan kunnen sluiten. mijn versterker kan dat wel aan geloof ik.
Laatst gewijzigd door zwerfkat op za 26 feb 2011, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: speakers verbouwen
Poeh wat een verhaal. Het is me allemaal niet duidelijk wat je wilt doen. Ga je bestaande boxen in een nieuwe behuizing stoppen en een dipool maken? Wat betreft de dipool werking.. Daar mag gerust een tweeter bij. Een mooie dipoolafstraling zul je echter niet krijgen naar de hogere frequenties. Ik zou zelf echter alleen een dipoolluidspreker voor de fronts gebruiken. Center en rears kunnen beter een bredere afstraling hebben.
Misschien kun je proberen heel helder te formuleren wat je precies wilt doen en wat je wilt weten.
Misschien kun je proberen heel helder te formuleren wat je precies wilt doen en wat je wilt weten.
het zit nu zo, ik heb een aantal setjes staan van de studio 180. ik wil dus een 7.0 luidsprekersysteem maken heb een onkyo tx-nr906. ik heb in mijn kamer in het verlengde een muur staan voor projectie en de plasma valt in de muur in een nis zodat het scherm kan zakken. onder dat scherm wil ik van links naar rechts 3 identieke speakers in de breedte dus. die speakers worden ook in de muur gebouwd in een behuizing en dat alleen de kap uitsteekt zodat het gelijk zit met de steenstrips die daar omheen komen. die 3 kastjes wil ik omdat ze in de breedte komen dus ieder voorzien van MID - HIGH - MID alleen de originele jamo studio 180 heeft LOW - MID - HIGH . nu wou ik dus per 2 bestaande jamo's 1 nieuwe maken. nu zit ik dus nog met de LOW, nu komt er onder die 3 brede die in de muur komen eerst nog een soort tafel waar alles op komt te staan, daaronder wil ik dus 3 subkisten maken waar die LOW in komen dus 2 per kist. dit wordt dan aangesloten op de andere behuizing die in de muur zit.
voor achter de bank komt eenzelfde idee dus maar dan in de lengte dus MID -HIGH -MID en daaronder ook in een aparte kist de 2 LOW's per kanaal dus, dit worden dan de surround backs die tegen over elkaar komen te staan.
nu de zijkant dacht ik dus een soort van dipole achtig iets te maken maar dan zit ik dus met aan iedere schuine kant een MID en HIGH dus eigenlijk 1 HIGH teveel dus mischien is 1 HIGH genoeg maar welke kant moet die dan staan.
dus je krijgt als je alles bij elkaar neemt per nieuwe speakerkanaal zoals ik het wil 2x LOW 2x MID en 1x HIGH vandaar die impedantievraag.
hoop dat ik het zo wat beter heb uitgelegd, me handen jeuken nogal dus wil alles aan gaan sluiten.
voor achter de bank komt eenzelfde idee dus maar dan in de lengte dus MID -HIGH -MID en daaronder ook in een aparte kist de 2 LOW's per kanaal dus, dit worden dan de surround backs die tegen over elkaar komen te staan.
nu de zijkant dacht ik dus een soort van dipole achtig iets te maken maar dan zit ik dus met aan iedere schuine kant een MID en HIGH dus eigenlijk 1 HIGH teveel dus mischien is 1 HIGH genoeg maar welke kant moet die dan staan.
dus je krijgt als je alles bij elkaar neemt per nieuwe speakerkanaal zoals ik het wil 2x LOW 2x MID en 1x HIGH vandaar die impedantievraag.
hoop dat ik het zo wat beter heb uitgelegd, me handen jeuken nogal dus wil alles aan gaan sluiten.
Hehe. Het wordt me iets duidelijker. Je de speakers in de muur gaan maken en ook nog eens met een aanpassing in de driver mtm ipv wtm oid. Eigenlijk ga je dus een heel nieuwe speaker maken. Dit zal niet eenvoudig zijn. Je zult verschillende dingen zullen meten en met die gegevens zul je je ontwerp af kunnen maken. Dit is niet iets dat je zomaar doet. Misschien kun je beter een bestaand ontwerp inbouwluidspreker maken. Het lijkt me trouwens onzinnig om een dipoolsurround te gaan maken. Volgens mij stamt dit idee uit het dolby prologic tijdperk. Bij een 7.1 of 5.1 track kun je beter geen dipool surround nemen.
ja ok, dat kan nog altijd anders gemaakt worden dat dipole gebeuren. ik zie verder geen verschil tussen inbouw of opbouw. de MID en HIGH van de jamo's zijn allebij gesloten aan de achterzijde dus of ik ze nu op een plank schroef of kastje maakt niet zoveel uit geloof ik. het gaat me puur om de impedantie die dus verandert als ik er een extra LOW en MID aan hang, daar gaat mijn vraag eigenlijk over. die losse subkisten zal ik maar zeggen waar de LOW's in komen die staan gewoon op de vloer en hebben dezelfde inhoud als 2 originile jamo's bij elkaar zo ongeveer.
Er is wel degelijk een verschil tussen inbouw en een box. Als het goed is, is er baffle step compensatie toegepast. Als dit bij inbouw wordt toegepast zal het laag teveel aangezet worden. De woofers zullen gefilterd zijn. Als dingen gaat veranderen zal de filterwerking worden verstoord.
Je plannen zijn mooi, maar ik ben bang dat je niet het gewenste resultaat gaat krijgen. Los van het feit of het gaat lukken met de impedantie. Bij het verbouwen zul je grotendeels gelijke stappen moeten verrichten als bij het ontwerpen van een nieuwe luidspreker. Dit is geen eenvoudige klus en zonder basis kennis gaat dit veelal mis omdat het simpelweg onderschat wordt. Hierdoor verliest men over het algemeen ook de interesse in zelfbouw en dat is zonde natuurlijk
.
Je plannen zijn mooi, maar ik ben bang dat je niet het gewenste resultaat gaat krijgen. Los van het feit of het gaat lukken met de impedantie. Bij het verbouwen zul je grotendeels gelijke stappen moeten verrichten als bij het ontwerpen van een nieuwe luidspreker. Dit is geen eenvoudige klus en zonder basis kennis gaat dit veelal mis omdat het simpelweg onderschat wordt. Hierdoor verliest men over het algemeen ook de interesse in zelfbouw en dat is zonde natuurlijk
vergeet ff alles over hoe en wat , vraag is hoe knoop ik dit het beste aan elkaar.
Ik wil de pret niet drukken, maar gezien de formulering van de vraag lijkt me dit een nogal ambitieus project. Even aan elkaar knopen is er zeker niet bij. Hoeveel kennis heb je over filteren en over luidsprekerbehuizingen?zwerfkat schreef:vergeet ff alles over hoe en wat , vraag is hoe knoop ik dit het beste aan elkaar.
ik wil de standaard filters gebruiken die erop zitten. vraag is dus dat de impedantie verandert als ik er een extra MID en LOW aanhang en dan op welke manier kan ik hem aansluiten. dat het niet klinkt dat merk ik vanzelf maar ga er vanuit dat dat wel mee zal vallen.
als ik dus 2 low - 2 mid en 1 high met elkaar verbind en ik zit op 3 ohm via de multimeter kan mijn versterker dat aan (onkyo-tx-nr906) dat is eigenlijk het enige wat ik voorlopig wil weten, dat filtergebeuren komt later wel
als ik dus 2 low - 2 mid en 1 high met elkaar verbind en ik zit op 3 ohm via de multimeter kan mijn versterker dat aan (onkyo-tx-nr906) dat is eigenlijk het enige wat ik voorlopig wil weten, dat filtergebeuren komt later wel
Heel simpel: dat werkt niet. Het filter is ontworpen op een bepaalde impedantie, die gaat veranderen als je er extra drivers aanknoopt.zwerfkat schreef:ik wil de standaard filters gebruiken die erop zitten. vraag is dus dat de impedantie verandert als ik er een extra MID en LOW aanhang en dan op welke manier kan ik hem aansluiten. dat het niet klinkt dat merk ik vanzelf maar ga er vanuit dat dat wel mee zal vallen.
Daarnaast verandert de gevoeligheid met een extra laag en mid unit als je ze parallel zet (+6 dB), waardoor de tweeter relatief te zacht staat.
Als je de extra drivers in serie aansluit, dan stijgt de gevoeligheid niet maar alleen de impedantie. Maar ik zie het nut niet zo aangezien het sowieso slecht gaat klinken.
Of je versterker het aankan weet ik zo niet, maar ik vermoed dat het wel goed gaat zolang je de volumeknop niet vol opendraait. Verder is andere filters maken natuurlijk mogelijk, maar dat is ontzettend lastig voor een drieweg-speaker met units waarvan je geen gegevens hebt.
het nut is het volgende . ik vindt het geen gezicht als ik horizontaal ( zo komen de boxen te hangen) dus alleen een mid en high heb. bij verticale plaatsing boven elkaar is natuurlijk wel om aan te zien. daarom wou ik dus per horizontale behuizing een MID - HIGH - MID omdat dit er beter uitziet dan 2 drivers naast elkaar die niet even groot zijn. denk dat ik het gewoon ga proberen en kijken wat er gebeurt. had laatst 2 kasten op 1 kanaal gezet en dat klonk ook goed.
2 kasten op 1 kanaal is heel wat anders dan speakers bij je scheidingsfilter aanknopen. Verder geef ik je gelijk dat het mooier is als het symmetrisch is!zwerfkat schreef:het nut is het volgende . ik vindt het geen gezicht als ik horizontaal ( zo komen de boxen te hangen) dus alleen een mid en high heb. bij verticale plaatsing boven elkaar is natuurlijk wel om aan te zien. daarom wou ik dus per horizontale behuizing een MID - HIGH - MID omdat dit er beter uitziet dan 2 drivers naast elkaar die niet even groot zijn. denk dat ik het gewoon ga proberen en kijken wat er gebeurt. had laatst 2 kasten op 1 kanaal gezet en dat klonk ook goed.
Zelf vind ik alleen geluidskwaliteit wel iets belangrijker en naast het genoemde probleem met het scheidingsfilter zorg je er zo voor dat je allerlei interferentie krijgt waarmee het afstraalgedrag slechter wordt.
Maar goed, aangezien je hebt aangegeven dat je gewoon eens lekker wilt proberen (en dat is zeker in het begin erg handig) moet je dat gewoon doen en kijken wat het effect is! Dus gewoon die mid en laag units in serie schakelen en zien wat er gebeurt
2 kasten op 1 kanaal is heel wat anders dan speakers bij je scheidingsfilter aanknopen. Verder geef ik je gelijk dat het mooier is als het symmetrisch is!zwerfkat schreef:het nut is het volgende . ik vindt het geen gezicht als ik horizontaal ( zo komen de boxen te hangen) dus alleen een mid en high heb. bij verticale plaatsing boven elkaar is natuurlijk wel om aan te zien. daarom wou ik dus per horizontale behuizing een MID - HIGH - MID omdat dit er beter uitziet dan 2 drivers naast elkaar die niet even groot zijn. denk dat ik het gewoon ga proberen en kijken wat er gebeurt. had laatst 2 kasten op 1 kanaal gezet en dat klonk ook goed.
Zelf vind ik alleen geluidskwaliteit wel erg belangrijk en naast het genoemde probleem met het scheidingsfilter zorg je er zo voor dat je allerlei interferentie krijgt waarmee het afstraalgedrag slechter wordt.
Maar goed, aangezien je hebt aangegeven dat je gewoon eens lekker wilt proberen (en dat is zeker in het begin erg handig) moet je dat gewoon doen en kijken wat het effect is! Dus gewoon die mid en laag units in serie schakelen (dat is beter dan parallel in dit geval) en horen wat er gebeurt
Je kunt geen goed geluid verwachten hoe je het wilt maken. Het kan er wel mooi uit zien. Als je wilt dat het goed smoelt en dat je goed geluid hebt kun je een bestaand ontwerp kiezen of het filter aanpassen. Dit laatste is behoorlijk ambitieus. Het is uiteraard prima wat je wilt doen, maar probeer je wel te realiseren dat het weleens tegen kan vallen op de manier wat je wilt doen.
weer ff tijd gehad om te knustelen.
heb het gedaan zoals je zij mid en laag in serie en hoog parallel kom ik uit op 12,1 ohm via de multimeter. wat zou ongeveer de impedantie nu zijn ?
als 2e heb ik gedaan de laag parallel , de mids in serie en hoog ook parallel en kom ik uit op 3,2 ohm.
wat betreft die mids, daar zit een condensator tussen van 1uF 50v . als ik hem in serie aansluit heb ik 1 condensator gebruikt in de plus leiding. is dit ok. dus vanaf de + leiding daartussen condensator naar de + van mid1 dan vanaf mid1- naar + mid2 en dan - retour .
oja origineel zit de mid uit fase, nu lees ik dat voor de fronts je bipools moet gebruiken, wat is het effect als ik de mids normaal aansluit?
de fronts komen dus op een rij, mid-hoog-mid per kast en de laag units in een aparte kist eronder. is de plaatsing van de units nog belangrijk.
dus die mids met hoog ertussen wat voor afstand moet ik aanhouden tussen die units. ik heb de keuze alle3 naast elkaar of high in het midden en de mids wat meer naar buiten.
heb het gedaan zoals je zij mid en laag in serie en hoog parallel kom ik uit op 12,1 ohm via de multimeter. wat zou ongeveer de impedantie nu zijn ?
als 2e heb ik gedaan de laag parallel , de mids in serie en hoog ook parallel en kom ik uit op 3,2 ohm.
wat betreft die mids, daar zit een condensator tussen van 1uF 50v . als ik hem in serie aansluit heb ik 1 condensator gebruikt in de plus leiding. is dit ok. dus vanaf de + leiding daartussen condensator naar de + van mid1 dan vanaf mid1- naar + mid2 en dan - retour .
oja origineel zit de mid uit fase, nu lees ik dat voor de fronts je bipools moet gebruiken, wat is het effect als ik de mids normaal aansluit?
de fronts komen dus op een rij, mid-hoog-mid per kast en de laag units in een aparte kist eronder. is de plaatsing van de units nog belangrijk.
dus die mids met hoog ertussen wat voor afstand moet ik aanhouden tussen die units. ik heb de keuze alle3 naast elkaar of high in het midden en de mids wat meer naar buiten.