Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Mooi, die Statement. :)


Zijn er trouwens geen betaalbare DSP-oplossingen die een fasereine hogere-orde crossover kunnen maken? Een Lyngdorf zou dit moeten kunnen maar is helaas ver boven budget :?
Vraag Henkjan maar 'ns naar een Mini-DSP? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Je moet eigenlijk geen constante fase nastreven. Mik juist op minimale group-delay, ofwel een vlakke fasecurve. Ik zou niet te erg over de effecten van het crossover inzitten. De frequentieresponse en het off-axis gedrag zijn veel belangrijker.

Die mid lijkt me geschikt, maar je hebt dan niet meer echt de mogelijkheid om te experimenteren met een lager crossoverpunt.

Ander idee:

Ga voor een 2-weg die tot ongeveer 150 hz moet kunnen weergeven en neem vier kleine subjes die je door de kamer verspreidt. Dan houd je de boel compact en krijg je bovendien een betere laagweergave door de hele kamer heen; ik vermoed namelijk dat je op meerdere plekken in de kamer goed geluid wilt.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door JvS »

Aaah, hij schreef in de startpost juist dit:

[q]Dit keer ga ik het echt doorzetten. Ik weet nu wat ik wil: een grote gesloten speaker, elektronische correctie + filtering met veel mogelijkheden voor toekomstige upgrades, een middendriver die vrijwel alle muziek voor z'n rekening neemt en een high tech tweeter die voor de nodige verfijning en detail bovenin moet zorgen.[/q]
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ Martijn M: Duly noted.

In dat laatste heb je absoluut gelijk trouwens. Punt is alleen - misschien klinkt het een beetje stom - dat ik graag iets wil hebben dat er mooi uitziet en dat het vooral ook niet teveel ruimte in mijn kamer inneemt (zowel qua ruimte als visueel). Daarom mijn keuze om het wel bij 2 speakers te houden, ondanks dat dat nadelen oplevert. Ik ben bereid om met een optimaal geluid op de luisterplek en een OK geluid in de rest van de kamer te leven.


Ik merk dat ik wat betreft fasereinheid en dergelijke niet echt eenduidige informatie kan vinden. Sommigen zeggen dat het erg belangrijk is, sommigen wijzen enkel op de group delay, weer anderen menen dat zelfs eerste-orde filters niet OK zijn. Overtuigende objectieve data zijn moeilijk of niet aan te treffen.

Het grote risico van de overvloed aan informatie is dat ik ontmoedigd raak en geneigd word om de boel maar te laten voor wat het is... Precies zoals de vorige keren dat ik met zelfbouwplannen rondliep. Dat ga ik deze keer niet nogmaals laten gebeuren. Tijd om knopen door te hakken dus.

Ik ga als midrange kiezen voor de Tangband W5-1611A. Een veelzijdige driver die genoeg mogelijkheden biedt om met de overnamefrequenties te spelen, en bovendien qua rendement (90 dB) nog redelijk goed in de buurt van de tweeter komt. Dat moet in combinatie met de Dayton RSS315, de NEO3 en de Behringer een heel leuk spelend systeem kunnen opleveren denk ik zelf.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen,

Wees nu verstandig en neem gewoon drivers van één fabrikant, de Dayton reeks die je in je OP liet zien lijkt mij een prima vertrekpunt. Combineert lekker en je hebt aardig wat speelruimte wat filtering en kastontwerp betreft. Anders blijf je namelijk eeuwig ronddwalen in het doolhof van driver combinaties.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Henkjan »

:?: denk toch niet dat dat een voordeel heeft, behalve dan dat de keuze minder groot is
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Leeuwarden »

Het helpt over het algemeen wel om de bomen door het bos te blijven zien...
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op zo 20 feb 2011, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

SSassen schreef:
Wees nu verstandig en neem gewoon drivers van één fabrikant, de Dayton reeks die je in je OP liet zien lijkt mij een prima vertrekpunt. Combineert lekker en je hebt aardig wat speelruimte wat filtering en kastontwerp betreft. Anders blijf je namelijk eeuwig ronddwalen in het doolhof van driver combinaties.
Die RS100 breekt erg lelijk op (Klik) en heeft bovendien een behoorlijk laag rendement, vandaar dat ik daar de Tangband voor in de plaats kies. Die heeft een vlakkere respons, is wat groter en zwaarder belastbaar. Op zich zou deze ook nog vervangen kunnen worden door de CSS, overigens, die presteert volgens mij ook uitstekend.

De Dayton PT2C ribbons zijn qua afstraling, inzetbaarheid gewoon ondergeschikt aan de NEO3.

Kortom, het zijn zeer vergelijkbare, maar betere drivers die ervoor in de plaats zijn gekomen. Waarom is het dan onverstandig om voor beter presterende alternatieven te kiezen? Het feit dat 2 drivers van hetzelfde merk zijn betekent toch niet per se iets?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Leeuwarden »

Die RS 100 wordt anders heel aardig getest door Zaph (http://zaphaudio.com/smalltest/).
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

Koen,

Ga gewoon eerst diverse soorten luidsprekers luisteren en maak aan de hand daarvan je keuze.
De hoeveelheid goede raad die je op alle fora krijgt is tenslotte ook altijd persoonlijk :rock:

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ Leeuwarden: Ja, dat klopt.

@ Eelco: Ik heb niet echt tijd en/of geld om van alles en nog wat te gaan testen.

Ik wil gewoon beginnen met het project en niet wéér verzanden in eeuwig gepeins over wat aan te schaffen. In die zin werken de goed bedoelde (en zeer gewaardeerde) adviezen ook weleens een beetje averechts: iedereen vindt wel weer iets anders belangrijker / beter en raadt dus weer wat anders aan.

De vorige keren dat ik met zelfbouwplannen bezig was heb ik me door het feit dat het schijnbaar nooit ideaal is (en al helemaal niet in ieders ogen) laten ontmoedigen. Ik heb inmiddels begrepen dat ik daarom zo af en toe een streep moet trekken en - desnoods stronteigenwijs - zelf een keuze te maken aan de hand van wat ik langs alle kanalen te weten kom.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door dre »

kijk koen is wakker! 8)
gewoon je eigen keuze maken!
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

Tuurlijk !

Aber... is luisteren testen...? Luisteren kost je niks is brengt je meer dan alle raad op alle fora...

Ik zou gewoon eerst eens bijvoorbeeld die Nescio en Hans een beluisteren... maar wie ben moi zei den gek 8)

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Da's helemaal waar. Maar ik heb in de afgelopen jaren ook niet stilgezeten ;)
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

Oh...niet ?

En je zegt dat je 'iets' mist bij breedbanders.... :D

Even een gedachte over... dat afstraalgedrag. Als je met een EQ gaat werken wat maakt dat afstraalgedrag dan nog uit...?
Je bent immers toch aan het meten en optimaal inregelen op je luisterplek.

Nog bruter... wat doet dat afstraalgedrag er eigenlijk toe... het gaat er toch om hoe het klinkt op je luisterplekkie ?

Of zie ik iets, wellicht ongelooflijk essentieels over het hoofd ?
Ik leer namelijk erg graag bij :rock:

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Mijn kamer is best smal, dus als de reflecties van de zijmuren erg grillig zijn neem ik aan dat je dat best gaat horen. Afstraalgedrag kun je natuurlijk ook niet veranderen met de EQ. Je verandert dan immers alleen de amplitude, niet de ruimtelijkheid. Ik heb weleens een setup gehoord waarbij het ruimtelijke beeld vanaf een bepaalde frequentie ineens ontzettend "dichtkneep" en dat is gewoon geen natuurlijke ervaring. Dat wil ik dus vermijden ;)
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

En dat was met breedbander ?

Punt is een beetje dat ik nog nooit zo een ruimtelijkheid heb gehoord als ik nu doe met die Tangbands.... Dat het anders klinkt als ik een paar meter van mijn luisterplek aan de eettafel zit... vind ik geen probleem... ik luister namelijk geen muziek aan de eettafel.

Een goed of slecht afstraalgedrag doet er toch alleen toe als je niet op je luisterplek zit....?

Of begrijp ik de term afstraalgedrag niet ?

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Nou ja, dat was met een elektrostaat die het bij een paar honderd Hz van een tweetal woofers overnam.

Afstraalgedrag is ook van belang in verband met de reflecties. Als je een driver hebt die niet zo breed afstraalt is dat op zich niet zo'n probleem, maar als je meerdere drivers hebt waarvan er ééntje sterk bundelt en de ander juist erg breed afstraalt krijg je een slechte off-axis tonale balans.

Op het moment dat je altijd on-axis luistert en geen reflecties hebt (dus off-axis geluid toch nooit hoort) is dat prima, maar als je wel reflecties krijgt (zoals in mijn kamer gegarandeerd het geval zal zijn) is de frequentierespons ineens scheef. Als je dat recht gaat trekken hoor je dus wel alles even hard, maar zullen bepaalde geluiden veel "smaller" weergegeven worden in ruimtelijke zin, omdat die dan niet gereflecteerd via de muur maar alleen vanuit de speaker je oor bereiken.

In jouw kamer heb je daar maar beperkt last van omdat je vrij veel ruimte naast je speakers hebt ;)
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

Okee dat was mij reeds duidelijk O:)

Maar die off-axis 'ellende' gaat vaak tussen de 12 en de 15Khz ofzo spelen bij een breedbander en wat ga je dan uiteindelijk missen ?

Kom mijn speakers en mij maar een keer halen :wink:

En brengen :D

gegroet, Eelco
Laatst gewijzigd door Eelco Tijnagel op zo 20 feb 2011, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door hannesie »

En als je er voor 27 mei nog niet uit bent, kun je altijd nog in Breda erg veel indrukken opdoen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door k.p. »

Eelco Tijnagel schreef:
Okee dat was mij reeds duidelijk O:)

Maar die off-axis 'ellende' gaat vaak tussen de 12 en de 15Khz ofzo spelen bij een breedbander en wat ga je dan uiteindelijk missen ?

Kom mijn speakers en mij maar een keer halen :wink:

En brengen :D

gegroet, Eelco
Die off-axis ellende begint bij een conventionele luidspreker al onder 1kHz. Het is bewezen dat constant afstraalgedrag belangrijk is. Op welke manier dat dit constant moet zijn is niet zeker. Wat je vaak ziet is dat een luidspreker voor zijn crossoverpunt minder energie opzij afstraalt. Bij een breedbander is het zo dat hij naar de hogere frequenties toe minder energie opzij zal afstralen. Als je Engels goed is en als je je meer in de materie wilt verdiepen, dan zou je Sound Reproduction van Floyd Toole eens kunnen lezen.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Zoiets zou het dan qua kast moeten gaan worden:
Bronbestand:<br />http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/Speakers.jpg
Bronbestand:
http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/Speakers.jpg
Het onderstuk is ongeveer 35 cm breed, 70~80 cm hoog en 40 cm diep, het hele zaakje in totaal zo rond een goede 110 cm.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

GRMBLLLL... Klopt het dat Parts-express zo'n 250 euro rekent voor verzenden naar Nederland? :-s
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door arjank »

Als je de voordelen van de W5-1611 als breedbander wilt behouden dan kun je ook eens kijken naar mijn ontwerp in dit draadje http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=8567 Hier heb ik gebruik gemaakt van een ambient tweeter, deze zorgt er alleen voor dat er meer hogentonenenergie in de ruimte komt. In feite gaat de tweeter pas meespelen buiten de afstraalhoek van de W5. Dit werkt echt perfect, je houdt op deze manier de puntbron weergave maar wel met een goede afstraling in het hoog.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door hannesie »

Ik heb kort geleden 4 Drivers besteld (Parts-express) en de kosten voor het transport waren hoger dan de units.

Later bleek ook nog eens dat er maar 1 was, en die is opgestuurd waardoor de kosten voor 1 driver helemaal de pan uitrijzen.

Vervolgens kreeg ik ook nog een rekening van de douane voor 4 drivers :oops:

Ik heb toen maar hier in Nederland gekeken, en 1 maal de aanvullende driver gekocht.

Ik denk dat ik dat niet snel weer zou doen.

De schets die je maakt voor de kasten vind ik erg mooi en geslaagd, ziet er gelikt uit zeg maar. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”