Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar amp

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar amp

Bericht door psygarden »

ik dit met een opstelling-vraag, naar aanleiding van geplande verbouwingen ben ik mijn installatie aan het vereenvoudigen, en vooral onzichtbaar (dus geen draden meer in het zicht)

Welk apparaat maakt het mij mogelijk om fullhd video af te spelen van de NAS, en audiostreams te ontvangen van pc's & macbook ?

Centraal staat er een TV met bijhorende versterker, met daarop aangesloten 4 b&w speakers (momenteel DM6 als main speakers, en DM12 als sattelietjes)

voorlopig is mijn pc hier rechtstreeks op aangesloten, maar door de nieuwe indeling na de verbouwingen zal dit niet meer mogelijk zijn.

De vereisten:
- vanop de Macbook van de vrouw des huizes draadloos muziek kunnen afspelen via de versterker
- vanop de desktop in de tegenovergestelde hoek van de kamer muziek kunnen afspelen via de versterker
- full HD films (divx, mkv, ...) kunnen afspelen die op een NAS centraal staan op de TV & Versterker
- bediening met Logitech Harmony (film kiezen van NAS, muziek bedienen,...)
- optioneel: audio kunnen kiezen en spelen van de NAS, zonder tussenkomst van de vaste pc of laptop

Voorzieningen:
- Simpele Dell TV (met hdmi)
- Simpele Sony Surround versterker (zonder hdmi)
- Gigabit verbindingen aan de TV & computer & NAS, en Wifi N in de kamer
- Thecus 4200eco NAS
- Macbook pro
- Desktop

Ik ben bereid om toestellen te vervangen als het noodzakelijk is voor bepaalde functies, maar niet alles ;)

Bedankt voor alle tips ;)

ps. in attachment een ruwe schets van de kamerindeling
Bijlagen
Capture.JPG
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door MichaelB »

Dat is een simpele! :mrgreen:

XBMC op een Asrock ION330HT. De laatste al dan niet met een BR speler.
Deze is gelijk aan de situatie zoals wij die nu thuis hebben. Deze Asrock speelt ALLES vlekkeloos af, zelfs 1080p BR's, door de hardware acceleratie.

Al met al ben je dan voor 250-300 euro klaar.

Er is afstandsbediening software voor zo'n beetje ieder device beschikbaar. Incl. iOS/Android/WinMo toestellen.

Het enige wat lastig wordt is: "audiostreams kunnen ontvangen VAN pc's en macbook. Wat versta je daar onder? Op je macbook/pc de muziek hebben en deze dan streamen naar de mediacenter die deze via de versterker afspeelt?
Dit kan op de Mac met Airplay, echter heb je daar weer specifieke hardware aan de ontvangende kant voor nodig. Op de pc zal dit vast makkelijker/gratis kunnen. Hier heb ik helaas niet echt kaas van gegeten.

Ik zet de muziek die ik wil luisteren gewoon op mediacenter (of NAS) en voila. Start de muziek vanuit XBMC.

Oh ja en uiteraard gebruiken wij ook een Logitech harmony (de 555) voor dit alles :lol:
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door psygarden »

MichaelB schreef:
Het enige wat lastig wordt is: "audiostreams kunnen ontvangen VAN pc's en macbook. Wat versta je daar onder? Op je macbook/pc de muziek hebben en deze dan streamen naar de mediacenter die deze via de versterker afspeelt?
Dit kan op de Mac met Airplay, echter heb je daar weer specifieke hardware aan de ontvangende kant voor nodig. Op de pc zal dit vast makkelijker/gratis kunnen. Hier heb ik helaas niet echt kaas van gegeten.
Hier zit ik inderdaad verveeld, niet alles wat ik afspeel staat als mp3 op een computer, streaming muziek van Deezer.com of last.fm komt regelmatig voor... En hier zou ik dan graag de bediening houden waar dit nu is (dus op de laptop waar je op dat moment op werkt, of de pc) en toch de audio routen via netwerk/een apparaat naar de versterker...

Airplay maakt dit mogelijk, maar er bestaan precies nog niet echt veel toepassingen buiten die van Apple zelf...

Bedien je XBMC ook vlot met de Logitech?
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door Ronald_1 »

Je kunt in XBMC een link aanmaken naar bv. last.fm als music source. XBMC kan dan direct de last.fm stream afspelen.

Verder heeft XBMC een ingebouwde webserver. Hiermee kun je met een webbrowser vanaf je laptop inloggen op XBMC en vanaf je laptop bedienen.

Ik maak ook gebruik van XBMC in combinatie met een AsRock ION330 en ben hier net als MichaelB heel enthousiast over. :D
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door psygarden »

Ronald_1 schreef:
Ik maak ook gebruik van XBMC in combinatie met een AsRock ION330 en ben hier net als MichaelB heel enthousiast over. :D
Kan je even bevestigen dat die processor ook 1080p MKV bestanden kan afspelen zonder haperingen? ik lees gemende dingen op internet...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door MichaelB »

Ik weet dat er in ieder geval een plug-in voor Last.fm is. Hier is wat leesvoer over het een en ander. Wellicht is er ook iets voor Deezer.com?
Andere muziek streamen heb ik zelf nog nooit uitgezocht. Geen idee of dat mogelijk is.

Wat je uiteraard ook kan doen is de directories op je Mac en PC delen en deze aan XBMC koppelen. Wil je dan iets afspelen, dan doe je dat via XBMC. Je streamt dan niet, maar gebruikt je pc's als een soort van NAS. Het is dan wel noodzaak dat de MP3's altijd in dezelfde directorie komen.

In de forums van XBMC is echt gigantisch veel informatie te vinden. Wellicht is het handig om eens de live-cd versie te proberen (kan ook op een USB stick geïnstalleerd worden), dan kan je al een beetje kijken of het wat voor je is. Hier in huis is het in ieder geval 100% geaccepteerd. Mijn vriendin vindt het een verademing. Kies de skin en indeling die je prettig vindt en voila.

Bediening via de Logitech is gewoon perfect. Er missen geen functies of knoppen en het programmeren stelt ook niet zoveel voor (heb je in 1-2 uurtjes voor elkaar).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door MichaelB »

psygarden schreef:
Ronald_1 schreef:
Ik maak ook gebruik van XBMC in combinatie met een AsRock ION330 en ben hier net als MichaelB heel enthousiast over. :D
Kan je even bevestigen dat die processor ook 1080p MKV bestanden kan afspelen zonder haperingen? ik lees gemende dingen op internet...
Bevestigt! :lol:

Ik heb een aantal 1080p MKV's met DTS en die spelen zonder problemen en dan niet af en toe een hapering, maar gewoon 100% vloeiend.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door psygarden »

Een oplossing zou dus kunnen zijn:

1) Versterker met Airplay ondersteuning + XMBC mediacenter
2) AirPort Express (AirTunes) + XMBC MediaCenter

Heeft iemand ervaring met "virtuele geluidskaarten" om alle audio van mijn desktop pc naar de mediacenter te streamen? en hoe snel ik zou kunnen switchen tussen een virtuele geluidskaart en de echte (met hoofdtelefoon)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door MichaelB »

psygarden schreef:
Een oplossing zou dus kunnen zijn:

1) Versterker met Airplay ondersteuning + XMBC mediacenter
2) AirPort Express (AirTunes) + XMBC MediaCenter
:mrgreen:

Optie 2, dit is het meest flexibel en goedkoop (koop een 2e hands op MP). Je bent dan niet afhankelijk van de versterker. Het enige wat je nodig hebt, is een line-in.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door psygarden »

Kom net tot de conclusie dat "Airtunes" enkel werkt met Itunes, en niet met geluid van quicktime, browsers, ...

jammer... ik had gehoopt op het principe van een "virtuele geluidskaart" die alles forward naar een andere pc...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door MichaelB »

Klopt idd. het werkt alleen met iTunes.

Het enige wat het bij jou wat lastiger maakt, dat is dat je ook zaken vanaf andere systemen wil kunnen afspelen, maar daar moet met wat noeste zoekarbeid best wel wat voor te vinden zijn.

Je zou wel kunnen kiezen voor een wireless audio transmitter. Zoiets bijvoorbeeld. Dan kan je alles overal afspelen, maar of dat is wat je wil?
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door psygarden »

MichaelB schreef:
Je zou wel kunnen kiezen voor een wireless audio transmitter. Zoiets bijvoorbeeld. Dan kan je alles overal afspelen, maar of dat is wat je wil?
Ik zou het jammer vinden hiervoor iets aan de laptop te moeten aansluiten, aangezien er wifi n in de laptop zit, wat meer dan voldoende zou moeten zijn...

voor Windows zijn er wel virtuele soundcards te vinden om afstand naar een versterker over netwerk te overbruggen, voor mac heb je dan airtunes (beperkt tot itunes), en ik moet (om het interessant te maken) natuurlijk ook nog een cross-platformoplossing vinden...

bedankt voor de tips tot nu toe, extra ingevingen zijn altijd welkom ;)
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door Ronald_1 »

Je kunt ook een gedeelde folder maken van de map met muziek op je laptop. In XBMC voeg je deze folder toe als music source. Op die manier kun je vanuit XBMC je muziek op de laptop benaderen.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door psygarden »

Ronald_1 schreef:
Je kunt ook een gedeelde folder maken van de map met muziek op je laptop. In XBMC voeg je deze folder toe als music source. Op die manier kun je vanuit XBMC je muziek op de laptop benaderen.
Daar ben ik me van op de hoogte maar hier zijn een aantal nadelen aan verbonden:
* de bron moet als mp3 (of gelijkaardig bestand) in een bepaalde map op je pc/laptop staan
* de Mediacenter moet opstaan (in het geval van Airtunes niet, in het geval van virtuele soundcards wel, ...)
* de bediening kan enkel via de XMBC interface (niets uit je browser, quicktime, ...)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door Lieuwe »

Ik denk dat hier wel wat bruikbare opties tussen zitten.
http://www.simpleeditions.com/8001/how- ... our-stereo
Dat Airfoil lijkt me wel het uitzoeken waard. Is te downloaden als trial dus dan zou je met 2pc's kunnen experimenteren wat je ermee kan.
Het werkt voor windows en voor de mac.

*Edit*: Het lijkt me dat Airfoil de perfecte oplossing is. Eventueel icm een airport. Voor hoever ik het nu kan zien, installeer je op de server Airfoil Speakers en op de client de gewone airfoil. Dan kan je ze volgens mij vrij eenvoudig verbinden met elkaar. Het lijkt me dat hij gewoon de output pakt van je windows geluid, dus compatible met eigenlijk alles, maar dit weet ik niet zeker. Dan zal je het even moeten proberen.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: Mediacenter / streamen van verschillende apparaten naar

Bericht door psygarden »

Weer een probleem minder precies!

:goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”