Mini Sub : W6-1139SG

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Goedemiddag ZBA,
Iedereen de nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Het is een nieuwjaar dus tijd voor een nieuw project. Lees vrijwel alles op dit forum en vind het een prachtige hobby. De Black Beauties hebben me ook verschrikkelijk doen verbazen wat voor moois je zelf kunt bouwen. Daarom dus hoogste tijd voor Project 2 8) .
Dit wordt een klein subje om me Black Beauties te ondersteunen.

Een W6-1139SG in GHP behuizing. De versterker Conrad 50watt komt in een aparte kamer omdat ik die plastic behuizing niet vertrouw :lol: .
Spullen zijn allemaal binnen nu nog aan de slag gaan O:) .

Allereerst foto's:
Plek waar de sub mag komen
Plek waar de sub mag komen
De kast + tv meubel gaan wat naar links zodat de sub tussen de tv meubel en muur geplaatst kan worden. Dit heeft ook als voordeel dat de rechter speaker wat meer vrijheid heeft ( gordijn =; ).
Versterker + sub
Versterker + sub
Hout + voetjes + HP + weerstanden
Hout + voetjes + HP + weerstanden
Nieuwe vriendjes ? :)
Nieuwe vriendjes ? :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door b_force »

Wat een schattig idee :)

In die Conrad versterker zit trouwens standaard al een boost!!
Die zou ik er eerst uithalen voordat je GHP gaat gebruiken.
Anders is het dubbelop namelijk.

En om heel eerlijk te zijn, kun je dan net zo goed elektronisch boosten ipv GHP :hide: :wink:
(is makkelijker af te stellen, goedkoper en je moet toch op die plek zijn).
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Heb 2 weerstanden liggen om de boost weg te halen. Jij bedoelt zonder GHP en dan de boost van de versterker aanpassen?
Hij is nog niet af dus aanpassingen kunnen gemaakt worden :) .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door b_force »

Die twee grote weerstanden die daar liggen? :lol:

Ja, idd zonder GHP en dan de boost in de versterker aanpassen.
Mits nodig hoor.
Ik zou namelijk eerst proberen zonder boost.
Je altijd nog kijken of je meer wilt.
Het gaat namelijk wel ten koste van maxSPL (ook met GHP).

Ik begrijp dat je deze versterker hebt?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=301043
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door b_force »

Ik zou beginnen met R26 en R27 te vervangen voor 82k weerstanden.
Hoeveel liter (effectief) wordt het subje?
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Die weerstanden heb ik niet helemaal goed besteld :o, dat klopt :lol: .
Wordt 9liter daar heb ik de sub al vanaf gehaald. Demping is niet meegerekend.
Die Conrad versterker heb ik dat klopt. Max SPL is minder belangrijk als hij daarmee wat lager gaat. Als het niet veel lager is dan ga ik natuurlijk voor de SPL maar dat is een beetje wikken wegen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door b_force »

9 liter is wel lekker ruim :)
Maar is gunstig voor totale rendement -> minder vermogen nodig.

Ik zou dus eerst gaan voor die twee 82k weerstanden (gewoon doodnormale simpele weerstandjes).
-3dB zit dan rond de 36Hz. (hangt een beetje vanaf hoe je lowpass filter instelt)
Lijkt me een prima startpunt :)
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Das ook lekker. Soldeer alleen niet graag zelf aan de versterker. Heb niet veel ervaring + materialen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door b_force »

Heb je:

1 - een soldeerbout?
2 - kniptang?
3 - schroevendraaier?
4 - geduld?

:wink:
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Haha ja dat wel. Heb het topic ook gezien. Moet gewoon lukken maar ben bang dat ik hem gelijk mol :P.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door b_force »

We helpen je er wel mee :)
Het lijkt moeilijk dan het is.

Ik heb even voor je gekeken, de standaard boost is wel echt smerig.
Highpass filter zit op 28Hz met een Q van 1,58.
Of te wel een boost van 4,44dB (op 30Hz) :(

Het is mij echt een raadsel waarom ze dat doen.
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Zonder boost moet hij zeker beter klinken. Linkje naar de juiste weerstanden?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door b_force »

Weerstanden?

Gewoon standaard 0,25W koolweerstandjes, of (mooier) 1% metaal (0207).
Maar denk niet dat je die per twee kunt kopen (of de verzendkosten zijn walgelijk hoog tov de prijs).
Kost je minder dan een euro. Heb je even een PB gestuurd.
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Gisteren bezig geweest met het hout werk. Alle kanten liggen klaar en het gat voor de versterker is gemaakt. Ook heb ik in de tussenwand aansluiten vast gezet. De voorkant ging alleen een beetje mis. De decoupeerzaag werkte niet helemaal omdat het zaagje er niet goed in zat :o . Het rondje was daarom te groot en het zag er niet echt uit. Dit wordt dus een nieuwe voorkant. Die gaat hopelijk beter :lol: daarna beginnen met lijmen.
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Nu een update met wat foto's.
Vandaag niet veel tijd gehad maar wel een nieuwe voorkant kunnen maken met nu wel een goed rondje erin 8).
Volgende week de voorkant erop lijmen en dan veel schuren :wink:.
Voorkant er even voorgezet
Voorkant er even voorgezet
Achterkant
Achterkant
Achterzijde van de voorkant met wat extra ruimte voor de aansluitingen
Achterzijde van de voorkant met wat extra ruimte voor de aansluitingen
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door EppeRRR »

Dat is een mooi klein kistje, is het al gelukt met je versterker?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door b_force »

Hoe groot is dat kistje nu?

Volgens mij komt die wel in dezelfde orde van grootte als mijn minisub. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Thanks. Hij is niet super klein dat klopt. Zo uit me hoofd is hij 30cm hoog, 24cm breedt en de diepte volgens mij ook iets van 28 a 30cm.
Die versterker moet erin passen daardoor wordt het gewoon wat groter. Met een DS1.2 had het een stuk kleiner gekunt maar die kost ook wat meer.

Heb nog geen aanpassing aan me versterker gedaan :shock: .
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door DragoSz »

Ziet er schattig uit.
Welke kleur word die?
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Waarschijnlijk de zelfde kleur als me vorige project. Heb ik een mooi matchend 2.1 setje.
Vanavond even bezig geweest maar het was eigenlijk te koud. Bitum was niet te snijden zo hard en de lijm was ook nogal dik :shock:.
Voorkant zit nu ook vast maar daar heb ik geen foto van. Kist staat binnen buiten in de schuur veel te koud voor hem :lol:.
Bitum
Bitum
Bitum2
Bitum2
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door DragoSz »

Het is net een visbak O:)
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Mooi he :P. Zit nu ook een bovenkant op met een rond gaatje daar ga ik vis door gooien.
Lijm komt er weer aardig tussenuit die voorkant zit wel vast :wink:.
Morgenavond geen tijd dus die klemmen mogen nog een poosje zitten.
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Hij is helemaal geschuurd en voorzien van een grond laag. Zal morgen even tijd maken om een foto te schieten.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door cobaltjeh »

Ik ben benieuwd hoe dat kleine subje er uit komt te zien. :)
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Bericht door spammetje »

Hier de beloofde foto's.
Achterkant
Achterkant
voorkant
voorkant
Gisteren niks kunnen doen, maar wel een subwoofer kabel gescoord dus die heb ik vast :lol: .
Gesloten