digitale volume control
Moderator: Beheerdersteam
Re: digitale volume control
Je kunt tot stapjes van 0.5dB maken maar 1dB is klein genoeg. Anders blijf je draaien aan de rotary encoder.
Re: digitale volume control
Heel erg gaaf, vooral die uitlezing op het display. Gebruik je de uP ook voor de bronkeuze? Zo ja, hoe heb je dat geregeld op het display? Springt dat om?
Groetjes,
Mischa
Groetjes,
Mischa
Re: digitale volume control
Nee, ik heb geen bronkeuze. Ik heb maar één 5.1 bron dus dat vond ik niet nodig.
Re: digitale volume control
Natuurlijkknuisje schreef:Nee, ik heb geen bronkeuze. Ik heb maar één 5.1 bron dus dat vond ik niet nodig.
Re: digitale volume control
het zijn inderdaad leuke kitjes uit HK, daar kun je niet tegen bouwen gewoon.
Ik ben nu zelf ook aan het experimenteren met zo'n Kit en kom tot wat modificaties om het onderste uit de kan te halen.
- ten eerste wil ik de PGA 2311 vervangen door de 2310 (geschikt voor + en -15V)
- De analoge voedingspanning kan nu naar + en - 15V en dan maar meteen een betere voeding.
- een aparte 5V voeding voor de controller
- De meegeleverde chinch bussen vervangen voor betere (WBT of zo)
- koppel Elco's aan de ingang weg laten en doorverbinden (die horen daar niet!)
- Een uitgangsbuffer toevoegen (gebalanceerd) met hoogwaardige opamps
- De offset wegwerken met een DC servo
Ik ben nu zelf ook aan het experimenteren met zo'n Kit en kom tot wat modificaties om het onderste uit de kan te halen.
- ten eerste wil ik de PGA 2311 vervangen door de 2310 (geschikt voor + en -15V)
- De analoge voedingspanning kan nu naar + en - 15V en dan maar meteen een betere voeding.
- een aparte 5V voeding voor de controller
- De meegeleverde chinch bussen vervangen voor betere (WBT of zo)
- koppel Elco's aan de ingang weg laten en doorverbinden (die horen daar niet!)
- Een uitgangsbuffer toevoegen (gebalanceerd) met hoogwaardige opamps
- De offset wegwerken met een DC servo
Re: digitale volume control
Een mooi strevenMr Tube schreef:om het onderste uit de kan te halen.
Re: digitale volume control
Alleen de eerste twee punten staan nog ter discussie, de specs van de 2311 zijn toch wel beter dan de 2310.
met name de ruis en de bandbreedte zijn aanzienlijk beter maar ook vervorming is lager. In dat geval wordt het PGA2311P vervangen door een 2311PA, die heb ik ook liggen. Aan de ene kant ben ik een groot voorstander van een groot uitstuurbereik maar vind het verschil in specs te groot, binnen de + en - 5V range lijkt me eigenlijk ook wel voldoende.
met name de ruis en de bandbreedte zijn aanzienlijk beter maar ook vervorming is lager. In dat geval wordt het PGA2311P vervangen door een 2311PA, die heb ik ook liggen. Aan de ene kant ben ik een groot voorstander van een groot uitstuurbereik maar vind het verschil in specs te groot, binnen de + en - 5V range lijkt me eigenlijk ook wel voldoende.
Re: digitale volume control
Vraagje:Mr Tube schreef:het zijn inderdaad leuke kitjes uit HK, daar kun je niet tegen bouwen gewoon.
Ik ben nu zelf ook aan het experimenteren met zo'n Kit en kom tot wat modificaties om het onderste uit de kan te halen.
- ten eerste wil ik de PGA 2311 vervangen door de 2310 (geschikt voor + en -15V)
- De analoge voedingspanning kan nu naar + en - 15V en dan maar meteen een betere voeding.
- een aparte 5V voeding voor de controller
- De meegeleverde chinch bussen vervangen voor betere (WBT of zo)
- koppel Elco's aan de ingang weg laten en doorverbinden (die horen daar niet!)
- Een uitgangsbuffer toevoegen (gebalanceerd) met hoogwaardige opamps
- De offset wegwerken met een DC servo
Ik wil straks het moederbord van mijn DCX samen met de kitjes in een behuizing bouwen. VOor de DCX wil ik dan een nieuwe i/o print maken (naar voorbeeld van DCX2496.fr). De vraag is nu: In het i/o design zitten koppel-C's, in de volume kitjes zitten koppel-C's en in mijn Hypex modules zitten koppel-C's (weliswaar hele goeie). Wat is er op tegen om alle koppel-C's behalve die in de Hypexen te overbruggen? ZOu de volume regeling last hebben van wat DC dat evt uit de DAC's van de DCX komt? Wat is hier de gangbare filosofie?
Wat is het doel van de uitgangsbuffer waar je het over hebt?
Gr rOdy
Re: digitale volume control
In principe zal de volumeregeling met een beetje offset ook goed moeten werken, een beetje offset van een paar mV zal geen probleem zijn behalve als je omschakelt naar andere inputs. De ingangs condensator die in de kit zit vind ik in elk geval onzin, zelf zou ik de uitgang van de DAC nog wel graag van een C voorzien.
Bufferen vind ik wel gewenst als je met een losse eindversterker gaat werken, de inwendige opamp van de chip vertrouw ik niet met capacitieve belasting en zo. Verder wil ik een gebalanceerde uitgang wat ook nog wel wat aanpassingen vereist, in elk geval wil ik de interne opamp een beetje met rust laten en het "zware werk" door een aparte buffertrap laten verzorgen.
Ik overweeg de LM6172 als buffer trap, deze wordt ook in de DCS Pucchini toegepast voor hetzelfde doel.
Op de laatste buffertrap komt dan ook een servo te zitten waarvoor ik nog even een leuke opamp moet uitzoeken, dat moet in elk geval een FET opamp zijn met lage offset (zal wel een OPAxxx worden).
Bufferen vind ik wel gewenst als je met een losse eindversterker gaat werken, de inwendige opamp van de chip vertrouw ik niet met capacitieve belasting en zo. Verder wil ik een gebalanceerde uitgang wat ook nog wel wat aanpassingen vereist, in elk geval wil ik de interne opamp een beetje met rust laten en het "zware werk" door een aparte buffertrap laten verzorgen.
Ik overweeg de LM6172 als buffer trap, deze wordt ook in de DCS Pucchini toegepast voor hetzelfde doel.
Op de laatste buffertrap komt dan ook een servo te zitten waarvoor ik nog even een leuke opamp moet uitzoeken, dat moet in elk geval een FET opamp zijn met lage offset (zal wel een OPAxxx worden).
Re: digitale volume control
Mijn electronicakennis is niet zo groot dus kun je eea misschien uitleggen? Waarom wel de uitgangs-C bij de DAC? Waarom is de interne opamp van de PGA's niet zwaar genoeg?Mr Tube schreef:In principe zal de volumeregeling met een beetje offset ook goed moeten werken, een beetje offset van een paar mV zal geen probleem zijn behalve als je omschakelt naar andere inputs. De ingangs condensator die in de kit zit vind ik in elk geval onzin, zelf zou ik de uitgang van de DAC nog wel graag van een C voorzien.
Bufferen vind ik wel gewenst als je met een losse eindversterker gaat werken, de inwendige opamp van de chip vertrouw ik niet met capacitieve belasting en zo. Verder wil ik een gebalanceerde uitgang wat ook nog wel wat aanpassingen vereist, in elk geval wil ik de interne opamp een beetje met rust laten en het "zware werk" door een aparte buffertrap laten verzorgen.
Ik overweeg de LM6172 als buffer trap, deze wordt ook in de DCS Pucchini toegepast voor hetzelfde doel.
Op de laatste buffertrap komt dan ook een servo te zitten waarvoor ik nog even een leuke opamp moet uitzoeken, dat moet in elk geval een FET opamp zijn met lage offset (zal wel een OPAxxx worden).
Ik heb op de HTS WTB wel een beetje over opamps enzo gehad maar juist dit soort designfilosofien stellen mij nog steeds voor een raadsel....verlicht mij!
Mijn Hypex modules hebben een LM4562 ingangsbuffer dus dat zou toch voldoende moeten zijn voor de PGA's om aan te sturen?
Tnx
Gr rOdy
Re: digitale volume control
Rody,
in jouw geval is het niet nodig om te bufferen omdat de Hypexen direct verbonden worden, ook extern zal het niet direct nodig zijn. Waarom ik het wel wil is omdat ik langere gebalanceerde kabels eraan hang naar monoblokken of actieve luidsprekers, dat schept de behoefte om het asymmetrische signaal om te zetten naar gebalanceerd.
De PGA2311 is in staat om 600 Ohm aan te sturen dus de uitgang direct aansluiten is geen enkel probleem en een flinke kabel met wat capaciteit ook niet zolang je in serie met de uitgang maar een kleine weerstand monteert van pakweg 75 Ohm.
Wil je het onderste uit de kan halen vind ik dat je de uitgang van de PGA niet met lange kabels moet belasten naar ver weg staande eindversterkers, zeker omdat de interne opamp ook nog wordt gebruikt voor de volumeregeling en dus variabele gain heeft. Ik heb dan de voorkeur voor een constante belasting van de PGA en een buffer erachter die snel en stevig is, het is echter geen noodzaak maar een voorkeur.
in jouw geval is het niet nodig om te bufferen omdat de Hypexen direct verbonden worden, ook extern zal het niet direct nodig zijn. Waarom ik het wel wil is omdat ik langere gebalanceerde kabels eraan hang naar monoblokken of actieve luidsprekers, dat schept de behoefte om het asymmetrische signaal om te zetten naar gebalanceerd.
De PGA2311 is in staat om 600 Ohm aan te sturen dus de uitgang direct aansluiten is geen enkel probleem en een flinke kabel met wat capaciteit ook niet zolang je in serie met de uitgang maar een kleine weerstand monteert van pakweg 75 Ohm.
Wil je het onderste uit de kan halen vind ik dat je de uitgang van de PGA niet met lange kabels moet belasten naar ver weg staande eindversterkers, zeker omdat de interne opamp ook nog wordt gebruikt voor de volumeregeling en dus variabele gain heeft. Ik heb dan de voorkeur voor een constante belasting van de PGA en een buffer erachter die snel en stevig is, het is echter geen noodzaak maar een voorkeur.
Re: digitale volume control
Ik vergat nog de uitgangs C.....
het hangt er vanaf, vaak zit er wel wat offset op de uitgang en dan is het wel beter om er een C tussen te hebben. Meten is weten dus waarom niet even meten op de uitgang? als de offset minder dan een 1mV is dan kan de condensator er echt wel tussenuit, ook geen probleem als deze rechstreeks naar de PGA gaat.
Arie
het hangt er vanaf, vaak zit er wel wat offset op de uitgang en dan is het wel beter om er een C tussen te hebben. Meten is weten dus waarom niet even meten op de uitgang? als de offset minder dan een 1mV is dan kan de condensator er echt wel tussenuit, ook geen probleem als deze rechstreeks naar de PGA gaat.
Arie
Re: digitale volume control
Ik ga ook gebalanceerd werken omdat de DCX dat nu eenmaal uitgeeft en de Hypexen dat standaard vragen. Ik ga echter 1 pga per gebalanceerd kanaal gebruiken waarbij ik links en rechts als + en - schakel.Mr Tube schreef:Rody,
in jouw geval is het niet nodig om te bufferen omdat de Hypexen direct verbonden worden, ook extern zal het niet direct nodig zijn. Waarom ik het wel wil is omdat ik langere gebalanceerde kabels eraan hang naar monoblokken of actieve luidsprekers, dat schept de behoefte om het asymmetrische signaal om te zetten naar gebalanceerd.
De hypexen worden met een kort (0.5m?) stukje gebalanceerde kabel verbonden dus zou geen probleem moeten zijn.Mr Tube schreef:De PGA2311 is in staat om 600 Ohm aan te sturen dus de uitgang direct aansluiten is geen enkel probleem en een flinke kabel met wat capaciteit ook niet zolang je in serie met de uitgang maar een kleine weerstand monteert van pakweg 75 Ohm.
GR rOdy
Re: digitale volume control
Geen scope dus kan het niet meten. Waar het mij om ging is dat er in de Hypexen al een C zit dus waarom zou ik er verder terug in de keten nog nodig hebben... Wat zijn naast opstoken van je spreekspoelen nog meer redenen om geen DC offset te willen hebben?Mr Tube schreef:Ik vergat nog de uitgangs C.....
het hangt er vanaf, vaak zit er wel wat offset op de uitgang en dan is het wel beter om er een C tussen te hebben. Meten is weten dus waarom niet even meten op de uitgang? als de offset minder dan een 1mV is dan kan de condensator er echt wel tussenuit, ook geen probleem als deze rechstreeks naar de PGA gaat.
Arie
Gr ROdy
Re: digitale volume control
Gebalanceerd doorgeven is natuurlijk perfect en als de rest van het signaalpad al gebalanceerd is dan is dat ook de enige goede oplossing.
De offset kun je ook met een multimeter meten, daar heb je geen scope voor nodig.
Ik ben bang dat de prestaties van de PGA achteruit gaan als er offset aanwezig is op de ingang, met name de zerodetect functie kan in de war raken bij zachte passages en voor behoorlijke klikken zorgen als je de volume verandert. De ingangs condensator van de PGA kan er wel uit maar de DAC moet wel redelijk offsetvrij zijn.
De offset kun je ook met een multimeter meten, daar heb je geen scope voor nodig.
Ik ben bang dat de prestaties van de PGA achteruit gaan als er offset aanwezig is op de ingang, met name de zerodetect functie kan in de war raken bij zachte passages en voor behoorlijke klikken zorgen als je de volume verandert. De ingangs condensator van de PGA kan er wel uit maar de DAC moet wel redelijk offsetvrij zijn.
Re: digitale volume control
Vandaag het een en ander weze testen maar er is nog wel een probleempje, via de afstandbediening werkt het normaal maar het volume regelen met de rotary encoder ho maar.
De signalen komen binnen op de aansluitpinnen 2x alleen de INT0 achter de twee diodes is permanent laag, aan de andere kant van de diodes is een logische 1 aanwezig dus aan de diodes kan het niet liggen. Pull up weerstand is ook in orde en ik meet geen sluiting naar GND, kan weinig anders zijn dan de processor zelf.... Heb de INT0 pin ook al los gehad met een pull up en die blijft laag.
Heeft iemand toevallig nog source code van dit project of iets vergelijkbaars? Dit omdat ik zelf nog wel wat wijzigingen zou willen aanbrengen. Heb ook nog een Mega 8515 processor liggen die geheel pin compatible is, moet dus wel voor Atmel zijn.
De signalen komen binnen op de aansluitpinnen 2x alleen de INT0 achter de twee diodes is permanent laag, aan de andere kant van de diodes is een logische 1 aanwezig dus aan de diodes kan het niet liggen. Pull up weerstand is ook in orde en ik meet geen sluiting naar GND, kan weinig anders zijn dan de processor zelf.... Heb de INT0 pin ook al los gehad met een pull up en die blijft laag.
Heeft iemand toevallig nog source code van dit project of iets vergelijkbaars? Dit omdat ik zelf nog wel wat wijzigingen zou willen aanbrengen. Heb ook nog een Mega 8515 processor liggen die geheel pin compatible is, moet dus wel voor Atmel zijn.
Re: digitale volume control
Ik hen geprobeerd de sourcecode los te weken bij de verkoper maar deze claimt die niet te hebben. Zit er nu een Atmel of een Syncmos op? Ze worden met beiden geleverd. Ik heb er 2 met Syncmos. Ga waarschijnlijk maar 1 controller gebruiken dus kun je er wel een uitproberen...Mr Tube schreef:
Heeft iemand toevallig nog source code van dit project of iets vergelijkbaars? Dit omdat ik zelf nog wel wat wijzigingen zou willen aanbrengen. Heb ook nog een Mega 8515 processor liggen die geheel pin compatible is, moet dus wel voor Atmel zijn.
Gr Rody
Re: digitale volume control
Altijd fijn om er een uit te proberen.
bij mij zit er een Atmel 89C52 in
bij mij zit er een Atmel 89C52 in
Re: digitale volume control
Nog verder gekomen? Ik wacht nog even tot ik zelf alles draaiend heb voordat ik onderdelen ga donerenMr Tube schreef:Altijd fijn om er een uit te proberen.
bij mij zit er een Atmel 89C52 in
Vorderingen zijn te volgen in http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12715.
GR ROdy
