gezocht: 16cm full-range voor folded baffle
Moderator: Beheerdersteam
gezocht: 16cm full-range voor folded baffle
Zoals de titel het zegt: ik ben opzoek naar een ~16cm (6.5") full-range driver, die het goed doet in een open folded baffle.
Mag gerust coaxial oid zijn.
Mag gerust coaxial oid zijn.
Dat kan ik absoluut afraden, tenzij het vooral een probeerseltje is. In een open baffle hou je geen bas meer over met zo'n drivertje. Maar mijn ervaring, met een GF 200 8" op een kleine baffle, is dat je je na een tijdje gaat storen aan het gebrek aan bas, vervorming in het laag of te laag volume. Afhankelijk van de grootte van je baffle en je luisterniveau, zou ik een 6,5" niet lager inzetten dan 100-150 Hz.Nils_vn schreef:'k ga em inzetten tot elke frequentie dat 'm aan kan...
daarom ook een full-range...
dient ook als bass speaker dus
- bartsegers
Helemaal mee eens. Een woofer in een kast (BR / IB / ...) met erboven een breedbander in OB kan heel mooi. Let op max. belastbaarheid van de breedbander in OB.Ronkel schreef:Dat kan ik absoluut afraden, tenzij het vooral een probeerseltje is. In een open baffle hou je geen bas meer over met zo'n drivertje. Maar mijn ervaring, met een GF 200 8" op een kleine baffle, is dat je je na een tijdje gaat storen aan het gebrek aan bas, vervorming in het laag of te laag volume. Afhankelijk van de grootte van je baffle en je luisterniveau, zou ik een 6,5" niet lager inzetten dan 100-150 Hz.
de breedbanders die zo bij me opkwamen (niet gecontroleerd):
Monacor SP-165X & SP-130X
Visaton BG17
Omnes Audio L5
Wolf
Die tangband heeft idd wel een erg mooie korf 
Een beetje meer info van mijn kant lijkt me wel aangewezen.
Ik zoek een 6.5" breedbander voor het vervangen (upgraden zeg maar) van een exemplaar uit ver vervlogen tijden: download.php?id=14596
Hier heb ik niet de mogenlijkheid om de kast ingrijpend te veranderen.
Wel kan ik eventueel voor er onder een extra 'laag-kast' gaan maken, die dan aangestuurd word door de 'speaker uit'. Filteren word dan wel lastig, en daar ben ik al geen held in
.
Dus blijft de zoektocht naar een goede breedbander die het in deze barre omstandigheden kan waar maken.
Een beetje meer info van mijn kant lijkt me wel aangewezen.
Ik zoek een 6.5" breedbander voor het vervangen (upgraden zeg maar) van een exemplaar uit ver vervlogen tijden: download.php?id=14596
Hier heb ik niet de mogenlijkheid om de kast ingrijpend te veranderen.
Wel kan ik eventueel voor er onder een extra 'laag-kast' gaan maken, die dan aangestuurd word door de 'speaker uit'. Filteren word dan wel lastig, en daar ben ik al geen held in
Dus blijft de zoektocht naar een goede breedbander die het in deze barre omstandigheden kan waar maken.
Ja, die buizen was ik even vergeten, en bni. zal zo'n kast luchtdicht maken in de praktijk iid. waarschijnlijk maximaal een lekke kast op leveren, zoals je zegt ...Nils_vn schreef:de behuizing luchtdicht maken is geen optie denk ik, buizen hebben wat koeling nodig, bovendien zal het zelfs met dicht achterpaneel niet verder komen dan een lekke kast
Kan je niet een high-pass toepassen, dan vergroot die veiligheids-buffer ook weer eniszins de keuze van drivers (dan zou bv. een CSS FR125 ook net gaan [Qts 0.56 / Xmax 3 mm.])
W.
- bartsegers
En wat vind je van die hennep breedbanders?
http://www.bassmasters-heaven.nl/files/ ... peaker.pdf
er is ook een 6,5" . wel prijzig...
http://www.bassmasters-heaven.nl/files/ ... peaker.pdf
er is ook een 6,5" . wel prijzig...