Balanced Mini DSP -> SPDIF in en out (2)

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Rizzo

Balanced Mini DSP -> SPDIF in en out (2)

Bericht door Rizzo »

Na alle mooie verhalen over de mogelijkheden van een DSP en de lovende resultaten van een cornerwoofer opzet wil ook ik een dergelijke opzet. Op dit moment speelt er een UcD 400 met scan speak reference SE gevoed door een media player via een tentlabs b-dac. Dit setje wordt aangevuld met een gesloten sub met een Hypex D.S 4.0 plate amp in combinatie met een scan speak 23w woofer.

Omdat een opzet met cornerwoofers om een significante investering vraagt, heb ik eerst een balanced versie van de MiniDSP aangeschaft. Om mee te spelen experimenteren :wink: .

Dit weekend was ie binnen en snel een eenvoudige testopstelling gemaakt en lekker geëxperimenteerd.
IMG_6776.JPG
IMG_6775.JPG
Eindelijk was het mogelijk om de sub in de hoek te zetten. Was wel flink wat meten en proberen om het geheel goed in elkaar te laten overlopen, maar al met al was het belovend. Ik ga er mee door. Echter niet met deze eenvoudige set-up. De mini-dsp balanced produceert een onacceptabele bak ruis, en in vergelijking met de tentlabs dac echt een hele stap achteruit.

Mijn idee is nu om met 2 mini-digi's een digitale ingang te creëren en 2x een digitale uitgang (links sub/sat en rechts sub/sat). Op het MiniDSP forum zijn er anderen die ook iets dergelijks ook van plan zijn. Met een beetje mazzel is daar binnenkort te lezen hoe je 2 minidigi's en 1 minidsp op elkaar aansluit. Dat is me op dit moment nog niet helemaal duidelijk.

Deze set-up heeft als gevolg dat er een extra dac bij moet komen. Helaas is de 2 channel cross over plugin zo geconfigureerd dat de digitale (SPDIF) uitgangen alleen links/rechts worden uitgestuurd en niet sub/sat. Ik ben dus gedwongen om een 2e tentlabs aan te schaffen (prijzig!) of zelf en 4 kanaals DAC te bouwen. Vanwege mijn gebrek aan kennis (zelf ontwerpen is uitgesloten, ben een behoorlijke noob) denk ik aan een dubbele Buffalo II opzet. Komt ongeveer overeen met een 2e tentlabs dac.

De bronkeuze en het volume tenslotte zal geregeld worden door de print van knuisje (zie foto). Hopelijk komt Conrad binnenkort door met de rest van mijn bestelling zodat ik die kan afmaken.

Wordt vervolgt!
BertDB

Re: Balanced Mini DSP -> SPDIF in en out (2)

Bericht door BertDB »

ziet er veelbelovend uit !
ik volg dit topic alvast met interesse ! :mrgreen:
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Interessant topic, over een MiniDSP balanced/UcDs/cornerwoofer configuratie heb ik ook zitten nadenken.

Wel jammer van die ruis. Heb je alleen een MiniDSP gebruikt voor je proefopstelling of heb je ook getest met een MiniDIGI en digitaal inputsignaal? Ik ben wel benieuwd of de ruis uit de ADC of de DAC komt namelijk.
knuisje

Bericht door knuisje »

Vreemd, in dit topic is een meting gedaan en de ruisvloer bleek zeer laag te liggen.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Wat ik heb gedaan is eigenlijk heel simpel. Ik heb de balanced uit van de tentlabs naar de balanced ingangen laten gaan. De uitgangen vervolgens gebalanceerd naar de ucd en de sub. Niets bijzonders dus.

Echter, direct na het aansluiten was een flinke ruis te horen. Op zacht luister niveau echt storend. Zodra de volume print van Knuisje af is zal ik de mini digi aanlsuiten en het eens via de digitale ingang proberen.

Daarnaast was een hoop ruimtelijkheid, rust en detail verdwenen die er zonder de minidsp wel is. Als dit veroorzaakt wordt door de AD en DA conversie hoop ik dit dit zo te omzeilen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik ga vanavond naar die DAC van Guido Tent luisteren.

Ben ook wel benieuwd waarom je een al verwerkt digitaal signaal weer door een DSP gaat halen en vervolgens er weer met een mogelijk mindere DAC uit komt?

Het zou naar mijn idee het mooist zijn als je de DAC van Guido na de MiniDsp zou kunnen hangen.

Ben wel benieuwd naar de verschillen.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Ik snap je punt hannesie en dat is eigenlijk precies waar ik naartoe wil. Het is absoluut onlogisch om er nog eens een ad/da stap tussen te zetten. Desondanks weet ik nu welke waarde ik aan de ad/da conversie mag hechten van de MiniDSP. De opstelling was "quick 'n dirty" om eens te testen wat je kan doen met een DSP.

De Tent DAC is 2 kanaals (stereo) dus niet voldoende om de 4 uitgangen van de MiniDSP te doen. Alleen op de sat of de sub kanalen zetten is helaas niet mogelijk vanwege de plugin configuratie. Je krijgt namelijk bij de 2-way advanced plugin uitgang 1&2 of 3&4 op de SPDIF wat betekent links of rechts.

De Tent DAC is trouwens erg mooi, ik ben benieuwd wat je ervan gaat vinden!
knuisje

Bericht door knuisje »

Rizzo schreef:
Alleen op de sat of de sub kanalen zetten is helaas niet mogelijk vanwege de plugin configuratie. Je krijgt namelijk bij de 2-way advanced plugin uitgang 1&2 of 3&4 op de SPDIF wat betekent links of rechts.
Dan moet je de 2.1 plugin nemen. Dan heb je de hoog uitgangen op 3&4 en de laag uitgangen op 1&2.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Klopt inderdaad, dat zou voor nu een oplossing zijn. Echter, bij een cornerwoofer opstelling kan de 2.1 plugin niet worden toegepast, vandaar deze route.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Blijf je dan bij het gebruik van 1 woofer?
Of komt er 1 meer, tenslotte zo een plugin kost je de kop niet voor een tijdelijke oplossing.
knuisje

Bericht door knuisje »

Die 2.1 plugin is juist bij uitstek geschikt voor een cornerwoofer toepassing. Je kunt 2 satellieten en 1 of 2 subs (mono of stereo) aansturen. En zoals gezegd zitten de satellieten op I2S-uit 3&4 en de subs op 1&2 dus je kunt voor de satellieten en de subs apart een dac aansluiten (b.v. alleen je tent-dac voor het hoog en voor het laag geen externe dac).

Als je het trouwens echt goed wilt doen sla je de SPDIF-uit over en maak je gebruik van I2S uit. Dit heb ik gedaan met 2 van deze bordjes voor in totaal 4 kanalen. Maar je kan ook andere dacs nemen met I2S-in zoals een Hong Kong Dac. Op deze manier heb je ook geen 2 Minidigi bordjes nodig.

En het hoort niet dat je minidsp hard ruist, er is waarschijnlijk iets mee mis.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

hannesie schreef:
Blijf je dan bij het gebruik van 1 woofer?
Of komt er 1 meer, tenslotte zo een plugin kost je de kop niet voor een tijdelijke oplossing.
Yup! Er komt er nog één bij. Of dat met nog een scan speak 23w of wellicht met 2x een peerless XXLR, daar ben ik nog niet uit.

Ik ga meteen eens die plugin nader bekijken, de kosten zijn het inderdaad niet.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

knuisje schreef:
Die 2.1 plugin is juist bij uitstek geschikt voor een cornerwoofer toepassing. Je kunt 2 satellieten en 1 of 2 subs (mono of stereo) aansturen. En zoals gezegd zitten de satellieten op I2S-uit 3&4 en de subs op 1&2 dus je kunt voor de satellieten en de subs apart een dac aansluiten (b.v. alleen je tent-dac voor het hoog en voor het laag geen externe dac).

Als je het trouwens echt goed wilt doen sla je de SPDIF-uit over en maak je gebruik van I2S uit. Dit heb ik gedaan met 2 van deze bordjes voor in totaal 4 kanalen. Maar je kan ook andere dacs nemen met I2S-in zoals een Hong Kong Dac. Op deze manier heb je ook geen 2 Minidigi bordjes nodig.

En het hoort niet dat je minidsp hard ruist, er is waarschijnlijk iets mee mis.
Schitterend toch dit forum! Goed tip om de I2S kanalen te gebruiken, in eerste instantie heb ik daar niet naar gekeken omdat ik nog niet helemaal begrijp hoe dat in de praktijk moet. Klopt het dat je die hebt afgetakt direct van de minidsp op via de data out pinnen op de expansion connector? Wat ik nog even niet zie is welke precies.

De manual van de Buffalo II zegt het volgende:

TTL Level I2S
Make sure the SPDIF switch is open. Connect I2S signals as follows:
Source GND → GND
Source Bit Clock → DCK
Source Word Clock(LRCK) → D1
Source Data → D2

De I2S manual van de minidsp zegt:

About I2S
I2S stands for Inter-IC Sound protocol and is most commonly used to carry audio information between IC’s. The
bus consists of the following lines:
• MCLK: Master clock provided to the DSP IC. Must be synchronous with I2S clocks
• BCLK/SCLK: The bit clock line, in our case SCLK = 64 * LRCK = 64 * Fs
• LRCK: The frame synchronization which is equal to the sampling frequency (Fs)
• I2S_DATA_IN: Data input to the DSP IC. Signal available on expansion header
• I2S_DATA_OUT: Data output to the DSP IC. Signal available on expansion header

en

14 I2S_IN_LRCLK
16 I2S_DATA_OUT1&2
18 I2S_DATA_OUT5&6
20 I2S_OUT_LRCLK
22 3.3V
24 3.3V
26 GND
28 Analog In #2
21 I2S_OUT_BCL

Klot het dan dat:

Pin 16 (stel ik heb out 1&2 nodig) op D2
Pin 26 op source ground
Pin 20 op LRCLK
Pin 21 op BCLK?

Wat de ruis betreft, ik ga eens naar de voeding kijken. Ik heb nu deze voeding: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT (zie het topic van Cobaltjeh "voeding voor minidsp") icm met een simpele muur adapter. Misschien dat een solidere voeding iets verandert?
Laatst gewijzigd door Rizzo op vr 28 jan 2011, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Rizzo schreef:
Wat de ruis betreft, ik ga eens naar de voeding kijken. Ik heb nu deze voeding: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT (zie het topic van cobaltje "voeding voor minidsp) icm met een simpele muur adapter. Misschien dat een solidere voeding iets verandert?
Ik heb deze voeding ook thuis liggen, ik kan eens testen wat deze hier doet. Ik ben zelf ook nog een voeding aan het maken dus ik kan eventueel vergelijken. Ik heb ze nu draaien op een pc voeding en heb nu alleen een lage ruis.

Ik ga nu met tulp in het lijkt dat hier wat ruis van komt, wanneer ik optisch in de dsp ga met de minidigi is de ruis weg.
knuisje

Bericht door knuisje »

Rizzo schreef:
Klot het dan dat:

Pin 26 op source ground
Pin 20 op LRCLK
Pin 21 op BCLK?
Ja, dat zou moeten werken. Maar ik denk niet dat je voor het laag enig verschil gaat horen tussen de interne dac op de dsp en de Buffalo dac.

Je kunt eens kijken of de ruis weg is als je geen externe voeding gebruikt, maar de minidsp vanuit usb voedt.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als je het een keer wilt proberen, ik heb hier een andere voeding gemaakt, met een TubeHeaterSupply van Guido Tent en dat werkt prima, H.I. Ambacht en Dordt is niet ver. :mrgreen:
Ik gebruik dan de MimiDigi voedingsaansluiting.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Lijkt me een prima idee, we wonen niet ver van elkaar. Heb je de Tent dac nog beluisterd? Anders kunnen we dat ook wel even regelen.

De 2.1 plugin is trouwens besteld. Daar los je inderdaad het probleem mee op dat de sub en de sat outs niet gescheiden via spdif uit kunnen.

Vanwege de I2S optie van knuisje laat ik voorlopig een 2e minidigi even achterwege. De reactie van het minidev team was trouwens alsvolgt:

"Configuration of a 2 x miniDIGI + 1 x miniDSP is definetely not a plug-and-play. It will require some specific configuration of the jumpers. Instead of spending some time writing a full blown app note, we'd prefer that you contact us the day that you purchase your 2nd miniDIGI. Being such a unique configuration, it's easier for us that way.

Thanks for your understanding."
Rizzo

Bericht door Rizzo »

knuisje schreef:
Rizzo schreef:
Klot het dan dat:

Pin 26 op source ground
Pin 20 op LRCLK
Pin 21 op BCLK?
Ja, dat zou moeten werken. Maar ik denk niet dat je voor het laag enig verschil gaat horen tussen de interne dac op de dsp en de Buffalo dac.

Je kunt eens kijken of de ruis weg is als je geen externe voeding gebruikt, maar de minidsp vanuit usb voedt.
Thanks! Dan wordt het I2S in plaats van een 2e SPDIF. Het grootste verschil met mijn oude DAC en de Tentlabs zal hem in het laag gek genoeg. Dieper en strakker, wordt het hoog ook meteen mooier :lol:

Vandaar dat ik een externe DAC voor het laag ga proberen naast de Tentlabs voor de sat's.

De balanced MiniDSP is trouwens niet te voeden met USB, een externe voeding van 12v is noodzakelijk. USB proberen om de ruis kwijt te raken zal helaas niet gaan.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Wat voor spanning komt uit dat muurblokje?
Rizzo

Bericht door Rizzo »

cobaltjeh schreef:
12v DC volgens de specs. De voeding meet 12v DC voordat deze de minidsp ingaat.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Rizzo schreef:
cobaltjeh schreef:
12v DC volgens de specs. De voeding meet 12v DC voordat deze de minidsp ingaat.
Je gaat van een regelbare muur adapter, naar het HK supply bordje. Ik neem aan dit HK bordje ingesteld is op 12 volt.
Dit zou betekenen dat het voedingsblokje ervoor op zijn minst z'on 14 volt uit moet voeren. De spanningsregelaar moet altijd iets meer voltage krijgen dan hij uit moet voeren.

Wat beter zou zijn is een trafo aansluiten op het HK supply bordje.
knuisje

Bericht door knuisje »

Precies, dit gaat niet werken. Misschien het muurblokje direct op de minidsp aansluiten?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Het is zelfs nog minder dan 12 volt. Je hebt ook nog de spanningsval van de diodes van de voedingsprint. Ik zou er een 12 volt, of 15 volt transformator achter hangen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Bij mij draait het probleemloos op 5 V :mrgreen:
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Even de tijd gehad om eens na te denken over de voeding. Zowieso moest er nog een 15v voeding komen voor de print van Knuisje. De Minidsp met de Minidigi heeft een voeding nodig tussen de 12v - 18V.

Het idee is nu om 2 12v ringkernen (bijv http://nl.farnell.com/multicomp/mcfe015 ... dp/9531661) aan te schaffen en deze naar 15V DC te brengen middels 2 lm317 bordjes (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT) die ik nog heb liggen. Dan is zowel de voeding geregeld voor de Digi/dsp als de volumeprint.

Moet toch lukken zo?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”