ik zelf dacht aan een slot type, omdat dit veel mooier in het front van de speler te bouwen valt. ik wil deze in een mooi houten behuizing stoppen (ik heb nog een mooi stuk massief ahorn en idem zebrano staan, ooit gekocht voor de 41Hz amp (GB van jaaaren terug
welke CD-ROM voor bij de groupsaankoop controller
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
welke CD-ROM voor bij de groupsaankoop controller
zo, nu er binnenkort 10 CD spelers gebouwd gaan worden, komt de vraag welke drive daar in gaat natuurlijk op... welke hebben goede audiofiele eigenschappen? zijn er met SPDIF uit? of zijn er zelfs hidden gems met een fatsoenlijke DAC er al in?
ik zelf dacht aan een slot type, omdat dit veel mooier in het front van de speler te bouwen valt. ik wil deze in een mooi houten behuizing stoppen (ik heb nog een mooi stuk massief ahorn en idem zebrano staan, ooit gekocht voor de 41Hz amp (GB van jaaaren terug
) maar daar blijft dan wel voldoende over voor deze) dus dan is de voorkant van zo'n standaard laatje natuurlijk geen porum. sleufje frezen, beetje afronden..
Ik ga er eerst een oude Lite-On CD-RW brander in stoppen om het geheel te testen. Deze heeft wel TTL-out, dus er moet nog een kleine converter tussen (er is al animo voor een groupbuy). Audiofiel?? Ben ik een simpele ziel, of kan er vrij weinig verprutst worden aan het digitale signaal door de drive:P? Het is natuurlijk wel erg handig als de drive van nature lekker stil is en geen F-16 in het geluidsbeeld plaatst 
Je vergeet dat een CD rom speler die audio afspeelt maar op 1x speed draait. ik heb er meerdere getest en allemaal waren ze vrijwel onhoorbaar.Paultjuhh schreef:Het is natuurlijk wel erg handig als de drive van nature lekker stil is en geen F-16 in het geluidsbeeld plaatst
Als je nieuw gaat kopen kun je denk ik het beste voor een Plextor gaan.
CD ROM spelers zijn nieuw onderhand vrijwel niet meer te krijgen.
CDR recorders gaan zeldzaam worden. DVD-RW is nu de standaard.
prijsvoorbeeld
Re: welke CD-ROM voor bij de groupsaankoop controller
Voordat ik de TEAC kast te pakken had, heb ik een tijdje met het idee gelopen om Kees Soeters (Audiomaniacs) een frontplaa(tje) te laten maken/frezen.Henkjan schreef:dus dan is de voorkant van zo'n standaard laatje natuurlijk geen porum. sleufje frezen, beetje afronden..
is dat geen idee? die spelers met een sleuf zijn nieuw ook niet echt makkelijk te vinden.
- Vinculum
- Contacteer:
Ik zit in de computerbusiness dus heb wel wat spelertjes om mee te experimenteren. Van hele oude (misschien wel heel degelijke) 16 speedjes tot moderne 52 speed en natuurlijk de nieuwe dvd(rw) spelers.
Ik weet niet of het noodzakelijk is om een CD(RW) only drive te moeten hebben of dat een moderne dvd combo ook kan. De reden voor Union Research om een computerspeler te nemen was een glazen lens en een loopwerk met veel metalen onderdelen ipv plastic. Ik weet niet hoe dat met moderne spelers is tov de oude.
Wat betreft de uitvoering in de toekomstige cd-speler ben ik nog niet uit of het een slot, voor of bovenlader word. De lades van computerspelers staan nu niet bekend om hun zeer degelijke look and feel dus een slot zorgt voor een heel strak frontje en je hoeft de lade niet te zien. Idem met een bovenlader. Voor het laatste moet je wel weer ruimte hebben in je kast bijv.
Ik weet niet of het noodzakelijk is om een CD(RW) only drive te moeten hebben of dat een moderne dvd combo ook kan. De reden voor Union Research om een computerspeler te nemen was een glazen lens en een loopwerk met veel metalen onderdelen ipv plastic. Ik weet niet hoe dat met moderne spelers is tov de oude.
Wat betreft de uitvoering in de toekomstige cd-speler ben ik nog niet uit of het een slot, voor of bovenlader word. De lades van computerspelers staan nu niet bekend om hun zeer degelijke look and feel dus een slot zorgt voor een heel strak frontje en je hoeft de lade niet te zien. Idem met een bovenlader. Voor het laatste moet je wel weer ruimte hebben in je kast bijv.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
iemand deze al getest toevallig?in een ander topic, fluppie schreef:Iemand deze al gebruikt : Sony Optiarc AD-7630A (P-ATA) ?? Dit is een slim-line slot-in dvd writer. http://www.freezinghardware.eu/product/ ... zwart.html .
Sony Optiarc AD-7630A - DVD+/-RW - Slim IDE - zwart
Zoals in een ander topic aangegeven post ik hier de link naar de site voor de CD-Rom Tool.
De compatibiliteitslijst: http://cdromtool.sourceforge.net/compatible.php
Hier kun je het programma downloaden: http://cdromtool.sourceforge.net/downloads.php
Met dit programma ben je in staat om de snelheden van je drive aan te passen.
Groeten,
Mischa
De compatibiliteitslijst: http://cdromtool.sourceforge.net/compatible.php
Hier kun je het programma downloaden: http://cdromtool.sourceforge.net/downloads.php
Met dit programma ben je in staat om de snelheden van je drive aan te passen.
Groeten,
Mischa
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- scanspeakman
Re:
Plextor is niet meer het plextor van vroeger. Toen zaten er nog mooie sanyo units in. Tegenwoordig is het allemaal OEM werk van lite-on en pioneer.ray5150 schreef:Als je nieuw gaat kopen kun je denk ik het beste voor een Plextor gaan.
Die ouwe lite-on cd-writers waren overigens ook prima; een beetje uit de tijd dat 16x of 24x schrijven de standaard was.
Scanspeakman
Nee hoor, je kunt de drive programmeren met deze tool. Je schrijft nieuwe settings in de drive-controller aan boord van de cd-rom drive. Dit kun je volgens mij zelfs via zo'n usb-ide converter, maar dat weet ik niet zeker. Ik zal het eens testen. Anders hoef je je drive alleen maar even in een pc te hangen, settings aan te passen en je bent klaar !Marp schreef:En nou nog Windows op je controller zien te installeren...
![]()
Groeten,
Mischa
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Weet je dat wel zeker, Mischa? Daarvoor dient de controller aan boord van elke drive namelijk wel beschrijfbaar te zijn. Of het moet zo zijn dat het programma de firmware van alle drives kent, en deze aanpast en overschrijft... Wat me eerlijk gezegd nogal sterk lijkt.
Het welbekende "CD Bremse", en afgeleiden daarvan die in de loop der jaren opdoken, zijn in elk geval enkel in staat om de ingebouwde controller tijdelijk op lage snelheid te zetten. Zodra je de PC opnieuw opstart zonder CD Bremse houdt de CD/DVD-drive weer zijn ingebakken defaultsnelheden aan. Dus ook wanneer je de drive uitbouwt.
Het welbekende "CD Bremse", en afgeleiden daarvan die in de loop der jaren opdoken, zijn in elk geval enkel in staat om de ingebouwde controller tijdelijk op lage snelheid te zetten. Zodra je de PC opnieuw opstart zonder CD Bremse houdt de CD/DVD-drive weer zijn ingebakken defaultsnelheden aan. Dus ook wanneer je de drive uitbouwt.
Uhm, ik geloof dat je gelijk hebtMarp schreef:Weet je dat wel zeker, Mischa? Daarvoor dient de controller aan boord van elke drive namelijk wel beschrijfbaar te zijn. Of het moet zo zijn dat het programma de firmware van alle drives kent, en deze aanpast en overschrijft... Wat me eerlijk gezegd nogal sterk lijkt.
Hiermee is het tooltje dus waardeloos !!
Sorry als ik iemand op het verkeerde spoor heb gezet.
Groeten,
Mischa
Ik weet niet of je zo'n tooltje echt nodig hebt.
Als je een cd in de speler/recorder doet, zal hij hem automatisch herkennen als zijn de een audio CD en vervolgens overschakelen naar single speed.
eventuele herrie word eerder veroozaakt door gebrekkig mechanisch ontwerp, mate van slijtage van het loopwerk, en een slechte balans van de CD.
Als je een cd in de speler/recorder doet, zal hij hem automatisch herkennen als zijn de een audio CD en vervolgens overschakelen naar single speed.
eventuele herrie word eerder veroozaakt door gebrekkig mechanisch ontwerp, mate van slijtage van het loopwerk, en een slechte balans van de CD.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Helaas Ray, was dat laatste maar waar.ray5150 schreef:Als je een cd in de speler/recorder doet, zal hij hem automatisch herkennen als zijn de een audio CD en vervolgens overschakelen naar single speed.
Marp schreef:Een speler die op 1x draait, hoor je gewoonlijk niet. Inmiddels heb ik diverse CD/DVD-spelers en -branders getest. Allen hoor ik duidelijker draaien dan een speler die ik met CD-Bremse op 4x of zelfs 8x instel.
Marp schreef:Dus jullie drives spelen volledig geruisloos? Dat vind ik nogal onbegrijpelijk.....Ik heb 8 drives getest, en geen van allen draait singlespeed! Wel is het zo dat ik bewust getest heb met een CD die slecht in balans is (Flairck / Polydor). Deze trilt ook in mijn stand-alone DVD-speler, maar niét in dedicated Audio CD-spelers (spelers die dus daadwérkelijk singlespeed draaien). Met andere CD's zijn de drives vrij stil, maar zeker niet 100% geruisloos en ze draaien beslist niet singlespeed.