Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bertor
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Kortom, wat ik zou doen zijn:
- Het filter van je huidige speakers op orde (laten) brengen.
- Het laag aanvullen met twee of meer actieve subwoofers.
- Het optimaal (laten) afstellen van je systeem (met je Lyngdorf) door iemand met een meetsysteem en verstand en ervaring met DSP's en roomcorrectie.
Niks aan toe te voegen ;)
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Montana schreef:
Accuton maakt mooie drivers, maar als het aankomt op dynamiek zijn deze drivers niet beter dan bijvoorbeeld ontwerpen van Scanspeak en zelfs goedkopere merken als Peerless.
Ik denk dat het nogal uitmaakt of je:
1. Het over een woofer of tweeter hebt. Een tweeter werkt ook typisch in het bereik van golflengtes van zijn eigen afmetingen, en krijgt daardoor een klank signatuur mee.
2. Het over harde of zachte conussen hebt als het gaat om het vormen van een homogene belasting t.a.v. lucht. Dat meet je met een sweep niet terug.
Montana schreef:
Dynamiek wordt vooral beperkt door vervorming.
En luchtverplaatsing, en homogene afstraling.
Montana schreef:
Ze hebben dus ook hun beperkingen.
Net zoals iedere unit bepaalde eigenschappen die je moet leren kennen voordat je ermee kan ontwerpen. Ik heb die dingen dik 2 jaar vervloekt. En als ik met andere units bezig ben, moet je er weer op een hele andere manier mee ontwerpen.
Montana schreef:
Je zou kunnen denken aan een soort van opzet die ik een paar jaar geleden had. Ik had Accuton midhoog met Excel W22 laag in een gesloten kast. Dit aangevuld met cornerwoofers, echter zonder correctie.
Waarom een W22 als je toch al met corner woofers werkt?
Montana schreef:
Door de C220 te ontlasten in het laag, en daarvoor hoef je de br niet weg te halen, en gebruik te maken van meerdere subs, neemt de dynamiek niet alleen in het laag met sprongen toe, maar dus ook in het laagmid.
Mits je het enorm enorm enorm goed doet. Zowat alle subs die ik gehoord heb staan te hard in een systeem, en zorgen er juist voor dat het hele muziek beeld gecomprimeerd gaat klinken.

Ik ken iemand die met een flinke JBL jaap draait op een buizenbakje, en ik heb nog nooit zo realistisch een (in dezelfde ruimte opgenomen) drumstel uit een speaker horen komen. Zonder sub, een doodnormale woofer op een "slecht gedempte" buizenbak. Met een goed afgestemd design hoeft het niet perse ingewikkeld te zijn.
Laatst gewijzigd door marc.heijligers op di 14 dec 2010, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
marc.heijligers

Montana schreef:
Woofers van Eton blinken nou niet echt uit als ware dynamiekmonsters. Ze vervormen op normaal niveau al meer dan hun goedkopere concurrenten, maar een 12" scheelt natuurlijk al wel veel.
Hoe zit volgens jou de relatie vervorming-dynamiek in elkaar, en waarom is dat de dominante factor?
marc.heijligers

Martijn M schreef:
De C79 is niet zo zeer een betere driver dan de C89; het is gewoon net een ander ding en beiden hebben ze hun sterke en zwakke punten.
Hoe moeten we dan de metingen van Jeroen plaatsen?
Martijn M schreef:
Met een ander filter zou je jouw huidige speaker daarom ook aan jouw klankwensen moeten kunnen aanpassen.
Hoe maak je die vervelende off-axis piek onhoorbaar?
Martijn M schreef:
Niets ten nadele van de Milestones (die vast en zeker heel goed klinken), maar ik zou mijn tijd liever besteden aan het aan (laten) passen van de huidige filters.
Ik zou daar ook mee beginnen, en daarna bepalen of ik de C89 zou vervangen.
Martijn M schreef:
Houd er bovendien rekening mee dat de Milestones in jouw ruimte wel eens heel anders zouden kunnen klinken dan bij Marc!
Zou kunnen? Zeker weten zelfs! Als ik mijn speakers 5cm verschuif klinken ze al anders. Net zoals iedere speaker. Vandaar ook mijn suggestie, stap voor stap, en niet meteen 2000 euro tegen aan knallen. Dat kon wel eens niet gaan knallen namelijk! : :lol:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Marc, of het zo is weet ik niet maar ik denk dat het allemaal wat simpeler in elkaar zit. Ik heb nu een sb acoustics tweeter van 40 euro en die klinkt beter dan de C12. Homogener.. Bij de C12 hoor ik, net als bij de Neo3 in die tijd een soort luchtig karakter, en ik neig dat toe te schrijven aan de matige frequentierespons (reso op 7 en 14Khz) die die tweeters hebben en niet zozeer aan hun conusmateriaal. Het is mij al gelukt om met dsp units met verschillende conusmaterialen exact hetzelfde te laten klinken. toptweeters zie ik eerder bij scanspeak. bijv hun 6600.

qua afstraalgedrag vind ik dat veel mids niet voor elkaar onderdoen mits hun on ax respons tot bepaalde hoogte netjes is. Of ax zie ik dan meestal ook weinig raars. Het vergelijk met andere merken durf ik dus makkelijker te maken.

Ik gebruikte een W22, omdat de C89 niet laag genoeg komt. Ik wil niet op 250 Hz crossen naar cornerwoofers ivm interferenties. In mijn huidige opzet spelen mijn fronts ook over het volle bereik mee en worden ze alleen aangevuld door subs tot max 100Hz.

Ik zou niet voor de Eton kiezen, omdat ik in een dergelijke speaker voor de hoogste kwaliteit zou gaan. Ik zou een woofer niet kopen voor de looks. Ik zou dus xmax en vervorming bovenaan mijn lijst zetten. Iets waar de eton op beide gebieden tekort komt. Ook de C12 zou om die reden tegenwoordig afvallen voor mij, maar ik heb bijv wel de C90N173mid gekocht.. Maar met zelf ontwerpen kan je dat ook makkelijk roepen. "na-bouwers" worden in hun keuzes gelimiteerd en andere ontwerpers zien juist wél voordelen waar een ander nadelen ziet.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

marc.heijligers schreef:
Martijn M schreef:
De C79 is niet zo zeer een betere driver dan de C89; het is gewoon net een ander ding en beiden hebben ze hun sterke en zwakke punten.
Hoe moeten we dan de metingen van Jeroen plaatsen?
Martijn M schreef:
Met een ander filter zou je jouw huidige speaker daarom ook aan jouw klankwensen moeten kunnen aanpassen.
Hoe maak je die vervelende off-axis piek onhoorbaar?
Je een punt hoor, Marc. Die plots zien er tamelijk beroerd uit. Op jouw baffle (en dat van FFF) heb je overigens wel facetten, dus dat maakt dat de plots voor de C79 er in verhouding nog iets beter uit zien. Die C89 lijkt me hoe dan ook een lastig beestje om te filteren. Mijn eerste ingeving zou zijn vierde orde of meer op 2 khz plus een eventuele zuigkring op 5 khz. Of is dat vloeken in de 'zo-weinig-mogelijk-filtercomponenten-gebruiken-kerk'?
FFF

Bericht door FFF »

Tja lastig lastig.

Als ik het voor elkaar krijg om Marc's resultaat te benaderen dan ben ik erg blij en voorlopig tevreden.
Zoals ik aangaf klinkt het bij marc ontzettend veel beter als bij mij.

Een idee zou inderdaad kunnen zijn om het soup filter en het milestone filter te bouwen met voorlopig de C89/T6 en een goedkope setup. Eens puur kijken hoever ik met de C89 kan komen... Moet zeggen dat ik m'n hoofd er een beetje over breek. lastig lastig. Wellicht opnieuw beginnen met hetgeen wat ik heb en het beter maken.

De oorzaak kan ook een fout zijn in het filter, of een paar "rotte appels" tussen de componenten. Natuurlijk kan de kamer akkoustiek en de plaatsing ook een flinke duit in het zakje doen...

Mijn voorkeur is nu (denk ik...) om het huidige filter uit de kast rte halen. Dan de unit gaten meer lucht geven (vooral de mid) en de demping aanpassen. En dan eens expirimenteren met de filters van zowel de Soup als de Milestone.

Even een voor evel wellicht simpele vraag:

Stel ik wil goedkope spoelen gebruiken om te testen, die hebben een andere weerstand als de luxere spoelen. Is het dan een kwestie van eenweerstand voor de spoel zetten zodat ik zelfde waarde heb of zijn er mer factoren?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

FFF schreef:

Stel ik wil goedkope spoelen gebruiken om te testen, die hebben een andere weerstand als de luxere spoelen. Is het dan een kwestie van eenweerstand voor de spoel zetten zodat ik zelfde waarde heb of zijn er mer factoren?
Voor testen no problemo.
markbakk

Bericht door markbakk »

marc.heijligers schreef:
bertor schreef:
Slaat nergens op ja, plaats een sub maar eens tegen de wand, of in de hoek. Gratis en voor niets* 6 of 12 dB erbij :mrgreen:
Hoe kan een passieve reflecterende wand in een huiskamer 6dB aan energie creëren als je een speaker dichterbij zet? Je verlegt de dip t.g.v. de wand reflectie naar andere frequentie.
Marc, ooit gehoord van het principe van de hoornluidspreker? No offense, maar het is niet allemaal golftheorie in de huiskamer. Zeker niet in de buurt van grensvlakken.
FFF

Bericht door FFF »

Montana schreef:
FFF schreef:

Voor testen no problemo.
In het algemeen de vraag, veel bestaande ontwerpen hebben een spoel met een bepaalde rdc waarde en weerstand. Bij spoelen komen die waardes nooit overeen want je kijkt meestal naar het aantal mH. Wellicht zit er ook verschil in weerstand bij de Caps.

Hoe los je dat op als je een ontwerp na gaat bouwen met andere caps & coils? Of is het verschil in weerstand zo klein dat je daar geen rekening mee hoeft te houden? Kan me voorstellen dat dit een reden is waarom mijn filter een beetje uit z'n verband geraakt is omdat ik allemaal onderdelen heb gebruikt die niet door Tony gebruikt zijn. Zo hebben mijn spoelen o.a. wat meer weerstand.
markbakk

Bericht door markbakk »

In het algemeen is de Rdc van spoelen vooral van belang wanneer deze in serie geschakeld zijn met de betreffende luidsprekerunit. Zo lang je niet hele fikse afwijkingen hebt (Rdc 2x zo hoog en in de grootte-orde van meer dan 10% van de Rdc van het betreffende chassis) zullen de afwijkingen erg meevallen (stukken minder groot dan de invloed van de opstelling en de luisterruimte :wink: ). De verliesfactoren in foliecondensatoren onderling vergelijkend zou ik me daarover niet zoveel zorgen maken.
FFF

Bericht door FFF »

markbakk schreef:
In het algemeen is de Rdc van spoelen vooral van belang wanneer deze in serie geschakeld zijn met de betreffende luidsprekerunit. Zo lang je niet hele fikse afwijkingen hebt (Rdc 2x zo hoog en in de grootte-orde van meer dan 10% van de Rdc van het betreffende chassis) zullen de afwijkingen erg meevallen (stukken minder groot dan de invloed van de opstelling en de luisterruimte :wink: ). De verliesfactoren in foliecondensatoren onderling vergelijkend zou ik me daarover niet zoveel zorgen maken.
Bedankt!

Maar hoe zit het dan met de weerstand van een spoel? of zijn die waarden te klein om invloed te hebben? gaat allemaal om ohm's achter de komma denk ik.
markbakk

Bericht door markbakk »

Met Rdc doel ik (zoals gebruikelijk) op de gelijkstroomweerstand van een spoel. Dat kán een spreekspoel zijn, maar ook een filterspoel. Die filterspoel heeft idealiter géén gelijkstroomweerstand, maar dat is zonder supergeleiding een utopie.
barbapapa

Bericht door barbapapa »

MAGNAT
2dandl0.jpg
:rock: :rock: :rock: :rock:
Laatst gewijzigd door barbapapa op do 06 jan 2011, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
FFF

Bericht door FFF »

markbakk schreef:
Met Rdc doel ik (zoals gebruikelijk) op de gelijkstroomweerstand van een spoel. Dat kán een spreekspoel zijn, maar ook een filterspoel. Die filterspoel heeft idealiter géén gelijkstroomweerstand, maar dat is zonder supergeleiding een utopie.
aha... ik pak het woordenboek er wel bij :roll:
marc.heijligers

markbakk schreef:
Marc, ooit gehoord van het principe van de hoornluidspreker?
Ja, dat noemen ze akoestische koppeling.
markbakk schreef:
No offense, maar het is niet allemaal golftheorie in de huiskamer. Zeker niet in de buurt van grensvlakken.
Bij een golflengte van ettelijke meters is een speaker op 0.3m of 1m afstand van zo'n grensvlak 6dB erbij? Ik ben in afwachting naar je technische verklaring en ondersteunend cijfermateriaal.
marc.heijligers

Martijn M schreef:
Mijn eerste ingeving zou zijn vierde orde of meer op 2 khz plus een eventuele zuigkring op 5 khz. Of is dat vloeken in de 'zo-weinig-mogelijk-filtercomponenten-gebruiken-kerk'?
Niks tegen 4e orde en zuigkringen. Maar waarom C89 + 4e orde + zuigkring + tweeter naar 2kHz duwen i.p.v een C79 + 2e orde? Dat laatste lijkt me makkelijker.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Akkoord, maar niet als je de kast met drivers al kant-en-klaar hebt.
marc.heijligers

Montana schreef:
Marc, of het zo is weet ik niet maar ik denk dat het allemaal wat simpeler in elkaar zit. Ik heb nu een sb acoustics tweeter van 40 euro en die klinkt beter dan de C12.
Ik geloof dat techniek en mening hier nogal door elkaar heenlopen, en dat dit niks met "simpel" te maken heeft. Dit is weer typisch een "dat zeg jij!" argument.

De C12 laat zich niet makkelijk afstemmen, en als je die bij de 2 a 3 kHz ook maar iets laat tilten, dan krijg je hardheid in de klank, met daaroverheen een ziltig laagje. Als je de C12 "correct" filtert, krijg je een hoog weergave met een enorme klank rijkdom in overeenstemming met hoe ik instrumenten in het echt ervaar. Het verbaast menig luisteraar thuis hoe natuurlijk deze speakers kunnen klinken.

Maar je kan veel units prima laten klinken, mist goed gefilterd, dat is zeker waar. Accutons zijn niet heilig, maar ze zijn zeker erg goed als je weet hoe je ermee moet werken. En dat is niet simpel kan ik je vertellen, en heeft heel veel doorzetting vermogen nodig.
Montana schreef:
Het is mij al gelukt om met dsp units met verschillende conusmaterialen exact hetzelfde te laten klinken.
Ik snap niet waarom je het dan over top tweeters hebt, die kan je dan toch ook hetzelfde laten klinken? Met DSP kan je de afstraal karakteristiek van een tweeter niet regelen.
Montana schreef:
toptweeters zie ik eerder bij scanspeak. bijv hun 6600.... Het vergelijk met andere merken durf ik dus makkelijker te maken.... Ik zou niet voor de Eton kiezen, omdat ik in een dergelijke speaker voor de hoogste kwaliteit zou gaan....
"Mijn papa's Volvo is beter dan jouw papa's BMW..." Ik ben al gestopt met dit soort flauwekul toen ik 12 jaar oud was... Het begint een beetje erg flauw te worden, en ik zou het prettig vinden als je statements wat beter technisch beargumenteerd zou worden.
Montana schreef:
"na-bouwers" worden in hun keuzes gelimiteerd en andere ontwerpers zien juist wél voordelen waar een ander nadelen ziet.
Iedereen heeft een mening over zaken, en hebben "na-bouwers" de keuze om op basis wat ze zien en/of horen te bouwen wat ze willen. In dat opzicht is dus niemand beperkt. Ik vind het dus ook onjuist om over voor- en of nadelen te spreken, terwijl het gewoon over keuzes maken gaat.

Vergelijk: "Mijn auto rijdt niet lekker". Ah meneer, kwestie van de vering en suspension anders afstemmen, U heeft namelijk een sport pakket, dan bent U voor een appel en een ei weer tevreden met Uw eigen auto. "NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Als je comfortabel wil moet je een zwaardere auto kopen, of neeeeeeeee, moet je de auto op zijn kant leggen, of neeeeeeeee, moet je je ventilatie gaten in een andere vorm frezen, of neeeeeee, moeten er vleugels met meer motoren achterop" etc. etc. etc.

FFF vind dat de Milestones hem bieden wat hij zoekt. Hij kan van 215 euro tot 2000 euro een flinke stap in die richting maken. Er kan ook van alles anders, ook leuk om te doen, maar is dat denk je wat FFF vraagt met 90% van het resultaat reeds in zijn huiskamer staand?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb zelf ook heel lang met thiel gewerkt en geconcludeerd dat het niets is voor een beginner en zeker niet om snel klaar mee te zijn. Vandaar dat het 2,5 jaar duurde dat ik het goed spelend kreeg. Het was alleen wel echt een bijzonder systeem geworden, niet vergelijkbaar met een commercieel scanspeak ontwerp uit de zelfbouwzaken. Het speelde niet alleen goede opnames mooi maar ook matige mp3-tjes. Het was een enorm rustige gedetailleerde weergave die heel groots en layed back speelde. Gedeeltelijk afstemming, gedeeltelijk de C79 en C12 die heel lekker samenvielen. Het laag was een visaton TIW 360X in een 120 liter kritisch gedempte TL. Het grote probleem was de overgang van laag naar midden, zeker omdat je dit met een huiskamer meetsysteempje niet goed krijgt.

Voor FFF; blijf nou niet hangen in afschuiningen of de kwaliteit van filtercomponenten; de topologie van het filter is hoofdzakelijk de klankbepaler wanneer het goede units betreft.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat Montana eerder bedoelt te zeggen, is dat er heel wat drivers net zo goed presteren of beter presteren dan een Accuton.
Dat terwijl ze veeeeel goedkoper zijn en veel gemakkelijker te filteren zijn.
Er is meer dan Accuton (ja echt waar hoor!)
Daarnaast snap ik het ook niet helemaal, want je verkiest de C79 omdat die makkelijker te filteren is, maar neemt daarentegen een tweeter die verschrikkelijk moeilijk te filteren is :-s Dat strookt natuurlijk niet helemaal lekker.

Ik begrijp überhaupt niet waarom er perse peperdure drivers gezocht moeten worden.
Technisch gezien hebben die zeker niet altijd een meerwaarde.
(wellicht een subjectieve meerwaarde, maar daar valt moeilijk over te twisten).
Alle hoorbare aspecten daarin zijn in een meting en een reeks grafieken dat daarop volgt prima uit te drukken.
Of het überhaupt hoor baar is, laat ik dan maar even in het midden.

Dan kom ik direct bij het argument van Martijn_M uit, om namelijk tijd,geld en moeite te steken in waar nu daadwerkelijk de essentie ligt.
Een van die dingen is nu inderdaad gaan voor meerdere subwoofers.

Als je er van houdt KAN dat heel hard gaan en dynamisch zijn met weinig vervorming, maar dat is absoluut niet de voornaamste reden om meerdere subwoofers te gaan nemen.
Als we het overigens toch hebben over het laag, vind ik het bijna bizar dat men hier loopt te muggenziften over bizarre wissewasjes in een zo'n "high-end" systeem, maar men vervolgens wel kiest voor een BR-systeem met een woofer. Daar waar echte subwoofer toch meestal een hoop meer kunnen neerzetten.

Mits je dat inderdaad alleen goed doet?
Maaruhm, we hebben het over een high-end systeem?
Waarom zou men dan ineens aan de nodige extra woofers minder aandacht besteden dan aan de rest?
Daarnaast, lijk je er bijna mee te suggereren dat een ouderwetse BR beter is?
Aangezien je zegt, "Mits je het enorm enorm enorm goed doet".
Is een BR dan veel makkelijker enorm goed? :-s
FFF

Bericht door FFF »

wouter schreef:
1 Heb zelf ook heel lang met thiel gewerkt en geconcludeerd dat het niets is voor een beginner en zeker niet om snel klaar mee te zijn. Vandaar dat het 2,5 jaar duurde dat ik het goed spelend kreeg. Het was alleen wel echt een bijzonder systeem geworden, niet vergelijkbaar met een commercieel scanspeak ontwerp uit de zelfbouwzaken.

2 Voor FFF; blijf nou niet hangen in afschuiningen of de kwaliteit van filtercomponenten; de topologie van het filter is hoofdzakelijk de klankbepaler wanneer het goede units betreft.
1: Je geeft zelf de reden waarom ik beginnen ben met Thiel units, en waarom ik een succesvol ontwerp kopier. De units zijn gewoon ontzettend goed en het systeem dat ik bij marc heb gehoord is gewoon letterlijk top.

2: Ben ik achter. Bij Marc zat hier een daar een kroonsteentje (omdat hij nog aan het fine tunen is) en dat klonk als een klok. Beter dan wat hele dure commerciele ontwerpen die ik heb gehoord met zilveren spoelen en bekabeling...
b_force schreef:
3 Wat Montana eerder bedoelt te zeggen, is dat er heel wat drivers net zo goed presteren of beter presteren dan een Accuton.
Dat terwijl ze veeeeel goedkoper zijn en veel gemakkelijker te filteren zijn.
Er is meer dan Accuton (ja echt waar hoor!)

4 Daarnaast snap ik het ook niet helemaal, want je verkiest de C79 omdat die makkelijker te filteren is, maar neemt daarentegen een tweeter die verschrikkelijk moeilijk te filteren is :-s Dat strookt natuurlijk niet helemaal lekker.

5 Maaruhm, we hebben het over een high-end systeem?
Waarom zou men dan ineens aan de nodige extra woofers minder aandacht besteden dan aan de rest?
Daarnaast, lijk je er bijna mee te suggereren dat een ouderwetse BR beter is?
Aangezien je zegt, "Mits je het enorm enorm enorm goed doet".
Is een BR dan veel makkelijker enorm goed? :-s
3: Daar ben ik me van bewust, heb echter al accton units dus ik hoef mezelf niet de vraag te stellen welk merk ik ga kopen. Ben zelf niet echt een prijsbewust type en deze units passen nu eenmaal bij een Avalon clone en bij de bouwtekening van het leuke ontwerp die ik destijds tegen ben gekomen.

4: De reden dat ik een C79 wil is niet omdat die zo makkelijk te filteren is maar omdat ik daar al een heel succesvol en doordacht filter van op papier heb staan (milestones) zodat ik niet zelf het wiel uit hoef te vinden maar hooguit de spaken moet stellen.

5: Ik heb nergens iets gelezen waarom er in de woofers minder energie gestopt zou worden. Ik ben wel van mening dat:
- Als ik Marc niveau benader ik de woofers niet nodig heb.
- Dat de laagkwaliteit zo hoog ligt dan ik bang ben dat kwantiteit (meer laag) ten koste gaat van kwaliteit (snelheid en defnitie)
- Het laatste stukje over BR begrijp ik niet helemaal. Ben wel bang dat een gesloten kast niet veel dieper dal gaan als de soup/milestone. Natuurlijk kan je die subs flink boosten maar verwacht daar niet te vinden wat ik zoek.

Ik heb het al een aantal keer gezegt, ik ga eerst kijken hoe ver ik kom met een ander filter en een wederopbouw van de speakers. Mis ik dan nog iets dan kan ik altijd nog testen met corner woofers o.i.d.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

marc.heijligers schreef:
bertor schreef:
Heb ik dat gedaan? Voelbaar sublaag is er namelijk voldoende naar mijn idee. Om die reden zullen subwoofers met een Milestones ook niet gaan, tenzij je ze voor lager dan 40Hz wil gaan inzetten.

Diep voelbaar sublaag is iets anders als punch. Dat laatste heeft met woofer oppervlakte te maken.
Waarom, welke fysica zit daar achter? Moet je daarvoor woofers met een diameter in dezelfde ordegrootte als de golflengte die moet worden weergegeven?
marc.heijligers schreef:
bertor schreef:
Slaat nergens op ja, plaats een sub maar eens tegen de wand, of in de hoek. Gratis en voor niets* 6 of 12 dB erbij :mrgreen:
Hoe kan een passieve reflecterende wand in een huiskamer 6dB aan energie creëren als je een speaker dichterbij zet? Je verlegt de dip t.g.v. de wand reflectie naar andere frequentie.
Daar heb je wel een punt, op zich is dit wat kort door de bocht. Zolang de golflengte veel groter is dan de afstand tot de wand zal het verschil veel kleiner zijn dan 6 dB.
marc.heijligers schreef:
bertor schreef:
Dat verhaal van die 10 cello's is natuurlijk je reinste onzin.
Als je het letterlijk neemt wel. 8)
Damn, we missen de sarcasm-smiley hier op het forum! :lol:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

marc.heijligers schreef:
"Mijn papa's Volvo is beter dan jouw papa's BMW..." Ik ben al gestopt met dit soort flauwekul toen ik 12 jaar oud was... Het begint een beetje erg flauw te worden, en ik zou het prettig vinden als je statements wat beter technisch beargumenteerd zou worden.
De reden geef ik ook, maar die quote je niet. Vervorming en xmax..

Ik krijg nu het gevoel dat er voor jou maar 1 merk op eenzame hoogte staat. Dat er 2,5 jaar nodig is om een 3 weg filter te maken spreekt in ieder geval niet voor de units, of de ontwerper moet écht niet weten wat hij doet of vindt het leuk om niet persé doelgericht te werk te gaan. (=algemeen iemand)

kan er wel over doorgaan, maar ik heb het idee dat dat alleen maar voer om te kraken is :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ach, jouw avatar zegt genoeg :wink:

Met goede units iets goeds maken is niet heel erg moeilijk en komt vaak wel goed.
Met goedkope units iets heel goeds maken is een leuke uitdaging.
Met in potentie zeer goede units iets zeer goeds maken is een enorme klus zonder tevredenheidsgarantie

Ik richt me tegenwoordig vooral op de bovenste 2 :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”