bert stoltenborg schreef:Maar heeft hij het wel eens geprobeerd?
Er zijn ook weinig redenen om het te proberen:
- De grondtoon van de base zit bij de 50 a 60Hz, en een flinke harmonische bij de 120Hz.
- De dip t.g.v. de eerste grond reflectie zit bij de +/- 400Hz (op 2m luisterafstand, bij een luisterhoogte van 90cm, woofer hoogte 50cm). Door je speaker 2m van de achterwand te plaatsen, krijg je t.g.v. een achterwand reflectie een versterking op diezelfde frequentie! Laat dat nou ook de afstand van speaker unit tot een typisch Hollands plafond zijn. M.a.w., de power response zal op de luisterplek eerder een bult vertonen dan een dip op de eerste vloer reflectie.
Verder:
- Zoals Jeroen al zegt, in een café bij een live band op een podium van 50cm hoog heb je geen last van gebrek aan punch. Kennelijk zijn dit soort reflecties niet zo belangrijk.
- Door de speaker neer te leggen heb je nog steeds plafond (en wand) reflecties, en dus modes in je kamer. Je haalt dus maar 1 reflectie vlak weg van de velen die je hebt. In het boek van Toole kan je zien dat hij adviseert om meerdere subwoofers op verschillende plaatsen in een ruimte te plaatsen, om zoveel mogelijk modi weg te werken als dat je voornaamste punt is. Ik vraag me wel af hoe je dat dan netjes over laat lopen naar satelliet speakers, omdat de power response van je laag niet smooth overloopt naar je mid toe. En je zet ook niet 10 cello's in je kamer als je een echte cello wil horen... Laat staan dat een echte cello homogeen naar alle kanten zou afstralen, maar dat is een ander verhaal.
- Zet je speaker nooit op een symmetrische plaats tussen plafond, vloer, zijwand en achterwand. Want dan heb je een hele sterke mode (lees, ik snap die speakers niet me een woofer op 1.25m hoogte)
- Door de speaker neer te leggen ga je je reflectie probleem naar het mid gebied verplaatst worden, daar waar je wanden en plafond niet meer gaan helpen, en zal het de stereo imaging niet verbeteren.
- Heel veel drums zijn nogal slecht opgenomen als het gaat om punch.
- De Milestones hebben geen gebrek aan laag. Ze kunnen alleen je buik niet misselijk stampen. Dat heeft weinig met de plaatsing te maken, maar zoals eerder gezegd met de afmeting van de woofer om een gerichte drukgolf te maken (denk ook aan hoofdtelefoons met grotere units). Pak een woofer zo groot als een base-drum, et voila, punch zoals een base. Daar gaat een kleine woofer naar de grond toe geplaatst niet hetzelfde bereiken.
- Zet de 2 speakers midden voor de luisteraar, met 1 speaker uitgezet, en speel een stuk muziek met laag erin. Zet de speaker die uit staat weer terug op zijn plek, en speel hetzelfde stuk muziek. Dat zal minder vol klinken, vanwege de kleinere effectieve baffle. Dat vind je terug in een stuk fundament gebied, maar het zal niet meer bas hebben.
Uiteraard zal het verplaatsen van je speaker welke kant ook uit een impact hebben op het timbre. Maar het zal niet opleveren wat FFF zocht.