Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

disco

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door disco »

daniel schreef:
dan heb je nog steeds geen kortsluitwikkeling. Dat zo'n strooiveld lokaal wat wervelstroompjes kan induceren prima, maar da's echt geen drama. Anders zouden we geen enkele trafo meer in/op een metalen behuizing kunnen zetten.
Hmm, de ervaring van grijze heren leert anders. Misschien dat we samen een Myth Buster proef kunnen formuleren? Trouwens, een kortsluitwikkeling bij een HS-trafo is ook niet echt een drama te noemen, waarover hebben we het 0,1W?
daniel schreef:
had in de haast over het woord 'capaciteit' heengelezen. Ik ken die modellen niet, dus kan niet oordelen over de absolute waarde. Maar extra parasitaire capaciteit van potting compound om de trafo heen (parasitaire capaciteit tov wat eigelijk?) zal mijns inziens altijd verwaarloosbaar zijn tov de capaciteit tussen de wikkelingen onderling en de kern.
Over het wel of niet verwaarloosbaar zijn van verliezen en de invloed van grootheden die zich in de marge begeven zullen de meningen altijd verdeeld blijven, malle voorbeelden te over :-# De uitgangstrafo blijft omgeven met mysterie en legende getuige de hoge bedragen die door liefhebbers worden neergeteld voor topproducten van weleer.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat zijn de ontwikkelingen hier, ben bezig met de voorbereiding. Dwz trafo's voorbereiden op het ingieten, nadenken hoe ik dit wil gaan doen, ben daar wel uit inmiddels.

De topplaten. Die zijn van 3mm dik RVS gemaakt, eerste idee was deze eens op te poetsen met commandant. Dit heb ik gedaan, en dit werkt uitstekend. TE uitstekend, want ik vind het een potje lelijk...niks voor mij, dat geglim. Niks doen, kan maar zie je altijd vingers e.d., blanke lak, hmmm, heb toch besloten ze te spuiten. Wilde eerst poedercoaten, maar je blijft toch een ZBA'er, maar eens wat proberen. Hoe het niet moet heb ik zelf met de KT88 ervaren: hier heb ik 2 fouten gemaakt. Verkeerde primer, en ik vermoed dat ik de verf niet goed heb laten uitharden.

Ik zag forumgenoot Vinculum met Hammerite werken, dit leek me eigenlijk ideaal om eens te proberen: eerst de platen met een ontvetter bewerkt, hierna goed afgespoelt onder de kraan met gewoon water. Goed drogen. Vervolgens een hechtprimer aangebracht welke oa is geschikt voor aluminium en RVS. Dit 3 uur laten drogen, vervolgens in 3 lagen de kleurlak erop in dunne laagjes, met een tussenpoos van 15 min. Dit alles volgens de gebruiksaanwijzing. Na en ruim half uur is het al stofdroog, het hele proces gaat eigenlijk best snel zo. En dus minder kans voor stof e.d. om je werk te ruineren....

Zie hieronder het resultaat, ben ervan overtuigd dat dit veel beter gaat dan zoals ik het de KT88 heb gedaan. Vind het wel mooi eigenlijk, het geeft zo een heel licht hamerslag effect. Hammerite schijnt echt knetterhard te worden, ik ga me dan ook nu keurig aan de 6 weken uithardtijd houden, het ligt nu uit te harden dus. Zal niet meevallen, maar dit ga ik wel doen :D

2 picjes van het resultaat. Ook te zien is de ombouw waar het geheel in moet komen, dit is mahonie. De middelste ombouw is bedoelt voor een voorversterker, dat wordt een later projekt. De ombouw is alleen nog maar de vorm zelf, de inslag waar de boven- en onderplaat in komen, paneeltje achterkant voor connectoren moeten erin gefreesd worden. Dit gaat een "first" voor mij worden, eerst maar even oefenen op een stukje afvalhout.... ik heb in elk geval de beschikking over een bovenfrees.

Wordt vervolgd.
Bijlagen
IMG_2692.JPG
IMG_2708.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zo, de trafo's heb ik voorbereid voor het ingieten. Zoveel mogelijk met kleuren gewerkt, en aan de voedingstrafo labeltjes voor de zekerheid. Nadat alles aangesloten is de verbindingen (voor zover mogelijk) nog een keer Ohms doorgemeten, klaar voor het gieten.

Hierbij heb ik goede tips van Simon (doppendoos) gekregen, waarvoor dank! Eerst ontvetten van het materiaal. Het is zaak droog te werken, de trafo's en kappen heb ik daarna een paar uur in de oven gehad op 60 degC om hier zeker van te zijn. Hierna de hars met verharder mengen, en in de kappen gieten. Je ziet dat (ook door de temperatuur) de hars zich goed gelijkmatig verdeeld. Het opwarmen van trafo's en kappen is ook bedoelt om de hars niet te snel te laten afkoelen. Te snel afkoelen geeft luchtbellen, wat weer zorgt voor plaatselijk warme plekken wat brommende trafo's kan veroorzaken.

Het drogen hierna gebeurd door ze gewoon op kamertemperatuur te laten staan, niet met een heatgun oid.

Bijgevoegd picjes, 1 keer voor het ingieten en 1 keer erna. Volgens mij is het goed gelukt, alleen heb ik me verkeken op de hoeveelheid hars die ik nodig heb, hier moet ik dus nog wat van bijbestellen. Ik heb het "afgerond" op een hele kap zodat ik het kan afmaken als de nieuwe hars weer binnen is. Nooit eerder gedaan, het gieten, maar het valt me zo achteraf erg mee eigenlijk!
Bijlagen
IMG_2724.JPG
IMG_2727.JPG
BertDB

Bericht door BertDB »

Ik vind het er reuzegoed uitzien ! =D>
Denk dat jij hier transfo-ingieter van het forum gaat worden :lol:

btw: Wat een enorm dikke transfokappen zijn dat zeg! :shock:
Lekker kwaliteit natuurlijk, maar waar komen ze vandaan ?
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er schitterend uit Barry.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het moet in 1 keer goed dat gieten, dus was wel blij met de tips van Simon :D en zoals gezegd nog niet eerder gedaan, dus dat is dan wel weer spannend he. Maar het wordt een mooie gladde emulsie, en zo te zien met weinig tot geen luchtbellen.

De kappen zijn van 3mm dik staal. Waar ze vandaan komen, ik vermoed AE. Ik heb de hele set eerder dit jaar van een forumgenoot overgenomen, dus ik kan het mis hebben. Ze moeten nog bewerkt worden, hier en daar wat schuren en daarna spuiten. Het voelt "degelijk" aan ja, dus het zal nog wel weer wat bij op het totaal gewicht drukken ....
BertDB

Bericht door BertDB »

De kapjes van AE zijn van 1mm alu dacht ik :P

Op hoeveel zit je nu al qua gewicht?
Bij zo'n buizenversterker ga je rap naar de 20kg :shock: :-s
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Volgens mij is Walter (waar ik de spullen van gekocht heb) nog wel aktief op het forum, lees je mee Walter, waar komen de kappen vandaan?

Het gewicht, de KT88 zit op zo'n 25kg, heb het niet gewogen maar 20kg (per monoblok) kun je wel aan komen ja. De topplaten zijn ook 3mm, maar dan van RVS. De onderplaten heb ik besteld bij Metaalwinkel.nl, na een tip hier op het forum, dit wordt geperforeerd aluminium van 3mm dik. Heb trouwens tevens de platen voor de nog te bouwen voorversterker besteld, kan ik gelijk die kast straks frezen als ik daar toch mee bezig ga. De voorversterker zelf zal wel volgende winter worden :D Schijnt trouwens wel een aardig artikel over in de nieuwe Audio Elektor special te staan, die ik na voorinschrijving HELAAS nog niet binnen heb terwijl 'ie al wel in de winkel ligt overal :(

En nu begint het buizenbloed ook bij jou weer te stromen Bert.... of niet? :mrgreen:
BertDB

Bericht door BertDB »

Het buizenbloed heeft altijd wel al gestroomd :mrgreen: , ik heb alleen een korte pauze ingelast na de vorige projecten.
Ik heb er veel van geleerd, maar heb moeten realiseren dat het beter moet.
Vooral naar afwerking van behuizing ben ik gewoon erg perfectionistisch en veeleisend.
Ook naar klank (ik duld echt niets van ruis/brom), en daar had ik ook wel wat last van.
Nu de versterkers verkocht zijn ga ik een nieuwe start nemen.
Ik begin met een voorversterker met de 1G4GT, daar zijn al heel wat onderdelen voor binnen en een voorraadje buizen is ook aangelegd :P

M'n huidige transistorversterker heeft ook last van een vervelend brommetje, en dat irriteert mij dus mateloos :D
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dit herken ik, brom/ruis is uit den boze. Niets voor niets was het even zweten met de KT88 :mrgreen: en heb ik weer helemaal gedemonteerd. Maar goed, die is nu helemaal zoals ik 'm heb willen hebben. Ook het spuitwerk is iets dat blijkbaar eerst een keer mis moet gaan, voor je dit over de knie hebt.

Leuk zeg, die voorversterker, is het een bestaand idee of een eigen?

NB had ik je geloof ik nog niet verteld, maar heb de boorstandaard binnen gekegen, dank!
BertDB

Bericht door BertDB »

Barry2001 schreef:
Dit herken ik, brom/ruis is uit den boze. Niets voor niets was het even zweten met de KT88 :mrgreen: en heb ik weer helemaal gedemonteerd. Maar goed, die is nu helemaal zoals ik 'm heb willen hebben. Ook het spuitwerk is iets dat blijkbaar eerst een keer mis moet gaan, voor je dit over de knie hebt.

NB had ik je geloof ik nog niet verteld, maar heb de boorstandaard binnen gekegen, dank!
Tis een eigen idee.
Ik moet nog wat sleutelen aan het schema.
Voordeel is dat ik met een lagere spanning kan werken bij deze buis (rond de 90V) en daarvoor ga ik een ringkern gebruiken die gemaakt is van Amplimo voor de Lampucera (heeft een Groupbuy voor gelopen hier). Kees heeft er nette bijpassende printjes voor gefreesd en zo is de voeding klein en compact en moet ik niet met die grote transfokappen op de kast gaan werken :p. Twordt dus een geïntegreerd design, waarbij de buisjes ook intern gehouden worden.
Voedingsfilter moet ik nog ontwerpen, maar doordat de transfospanning na gelijkrichting te hoog is moet die omlaag, en kan ik werken met RCR filters ipv LCL wat die zware smoorspoelen ook uitsluit :wink:
Buis is vrij ongekend en op aanraden van Triodedick aangeschaft, ik verwacht er dus veel van :lol:

Veel plezier met je boorstandaard overigens ! :mrgreen:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
Barry2001 schreef:

Tis een eigen idee.
Ik moet nog wat sleutelen aan het schema.
Voordeel is dat ik met een lagere spanning kan werken bij deze buis (rond de 90V) en daarvoor ga ik een ringkern gebruiken die gemaakt is van Amplimo voor de Lampucera (heeft een Groupbuy voor gelopen hier). Kees heeft er nette bijpassende printjes voor gefreesd en zo is de voeding klein en compact en moet ik niet met die grote transfokappen op de kast gaan werken :p. Twordt dus een geïntegreerd design, waarbij de buisjes ook intern gehouden worden.
Voedingsfilter moet ik nog ontwerpen, maar doordat de transfospanning na gelijkrichting te hoog is moet die omlaag, en kan ik werken met RCR filters ipv LCL wat die zware smoorspoelen ook uitsluit :wink:
Buis is vrij ongekend en op aanraden van Triodedick aangeschaft, ik verwacht er dus veel van :lol:

Veel plezier met je boorstandaard overigens ! :mrgreen:
Interessant, loopt er al een thread van? Ga ik zeker volgen. Zeker een voorversterker, lagere spanning en de buisjes intern heeft zo z'n charme. Heb zelf ook al wat zitten denken, maar ben er nog niet helemaal uit. En geen smoorspolen, dat scheelt ook. Ben benieuwd!
BertDB

Bericht door BertDB »

nog geen thread, eerst moet het schema op poten staan :mrgreen:
Maar het wordt simpel. Eenvoud siert, en dat geldt hier zeker.
VT67

Bericht door VT67 »

Hey Barry

Leuk om te zien hoe mijn spullen eindelijk tot een werkende versterker worden samengebouwd.
De trafo kappen zijn gemaakt (op het bedrijf waar ik werk) uit een stuk stalen buis waar gewoon een dekseltje op gelast is.
Ze zijn inderdaad wat aan de zware kant, maar ja :wink:

Regards
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok Walter, dank voor je antwoord! Ik vind het wel wat hebben, die mooie zware kappen. Dan heeft je collega trouwens goed werk afgeleverd, ze zien er strak afgewerkt uit. Ik denk dat ik hier en daar nog iets moet schuren en dan zijn ze al spuitklaar.

Verder gaat alles z'n gangetje, heb er wel vertrouwen in dat dit mooi gaat worden, kijk zo af en toe maar eens in deze thread zou ik zeggen! Het is nu winter (lees hobby)tijd en dan gebeurd en tenminste wat :D
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

xbake schreef:
Ik begin met een voorversterker met de 1G4GT, daar zijn al heel wat onderdelen voor binnen en een voorraadje buizen is ook aangelegd :P
Hier liggen ook al een tijdje wat 1H4GT's te wachten op een schakeling...
Naar aanleiding van een Glass Audio artikel (nr2/1996 - David O'Rourke) eens gekocht voor weinig maar nog steeds niets mee gedaan.
BertDB

Bericht door BertDB »

kupfer_m schreef:
xbake schreef:
Hier liggen ook al een tijdje wat 1H4GT's te wachten op een schakeling...
Naar aanleiding van een Glass Audio artikel (nr2/1996 - David O'Rourke) eens gekocht voor weinig maar nog steeds niets mee gedaan.
Waar wacht je nog op? :lol:
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

xbake schreef:
Waar wacht je nog op? :lol:
Eerst eens iets proberen met E80L in pushpull en E80F driver/fasedraaier à la Quad II.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb de hars binnen gekregen en de 2e voedingstrafo + de 2 UGT's gegoten. 4 liter hars zit er inmiddels in.....wordt vervolgd.
Bijlagen
IMG_2729.JPG
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er prachtig uit Barry.
Het heeft wel wat. :D
BertDB

Bericht door BertDB »

Dat doet AE je niet beter! :rock:
Spijtig dat je er achteraf niets meer van terug gaat zien.. maar de herinnering blijft :lol:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

"moge de herinnering kracht geven" of zoiets :D

Het is nu een kwestie van laten uitharden, en dat gaat vrij snel, ik heb het gieten eerder deze middag gedaan en het is nu al redelijk massief. Nog maar even laten liggen, en dan kan ik de kappen gaan voorbereiden voor het spuiten. Maar goed dat ik dat niet van tevoren heb gedaan, want ik zag vanmiddag dat bij het eerdere gieten er een druppel bovenop de kap is gekomen. En dat zag ik weer niet eerder omdat ze op de kop staan.... maar dat gaat goedkomen.

Nu de oven weer vrij is kan de kip erin. Dus.... :mrgreen:
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Goeie vorderingen :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Inderdaad,fraai werk.Hopelijk gaat de boel niet eerst een tijd stinken als ie warm wordt. :-&
Bij dit soort dingen zit ik me af te vragen,heb je al 's berekend hoeveel kW je daar hebt?
Nee,geen eenheid van arbeid,gewoon hoeveel kilo per Watt uitgang :lol:
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb nooit eerder hars toegepast Anne, maar het is een beproeft goedje, ben ik niet bang voor.

En het gewicht, tsja. Als dat een rol speelt kun je maar beter naar de moderne klasse D versterkers overstappen denk ik :D Maar het wordt zwaar zat ja, als dat ooit naar een luisterdag oid moet.....
Plaats reactie