Verschil Seas W15CH001 en W15CY001
Moderator: Beheerdersteam
Verschil Seas W15CH001 en W15CY001
De Seas W15CY001 en W15CH001 lijken me beide erg interessante units. Nu zijn de units qua frequentie curve redelijk vergelijkbaar, het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken is een ander Qts, wat resulteert in een andere eis voor het kastvolume. Verder heeft de W15CH001 radieel geplaatste magneten, terwijl dit bij de W15CY001 axiaal is. Dit heeft invloed op de maximale flux dichtheid 1 vs 1.1 T en dus de aandrijfkracht. Wel heeft de W15CH001 naar mijn idee betere ventilatie van de spoel. Heeft iemand ervaring met beide units? Zoja, dan vraag ik me af wat de gehoormatige verschillen tussen de units zijn.
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Verschil Seas W15CH001 en W15CY001
De vershillen zijn denk ik heel erg klein, membraam en ophanging zijn denk ik identiek.
Het verschil zit in de aandijving (magneet)
Het verschil wordt denk ik meer hoorbaar als je ze in een open baffle
zou gaan gebruiken ,de een heeft een grote magneet achter zich en de ander niet , de W15CH001 ziet er mooier uit met name in een open baffle maar is ook iets duurder.
Het verschil zit in de aandijving (magneet)
Het verschil wordt denk ik meer hoorbaar als je ze in een open baffle
zou gaan gebruiken ,de een heeft een grote magneet achter zich en de ander niet , de W15CH001 ziet er mooier uit met name in een open baffle maar is ook iets duurder.
Neem aan dat je bedoelt: betere ventilatie van de conus aan de achterkant... M.i. is dat ook het grootste voordeel. Het zal vooral spelen bij dikke baffles die je niet hebt afgeschuind aan de binnenkant en idd. bij open baffles. Maar bij de laatste is (meer nog) je kamerinrichting de bepalende factor. Ik denk dat de warmteafgifte van de spoel aan de motor bij de Y-versie wat beter zal zijn, dat zie je weliswaar niet terug in de sheets, maar: hoe meer geleidend metaal om die spoel, hoe beter de warmteafdracht, zou ik denken. En dat leidt in theorie in elk geval tot een beter thermisch gedrag.WMC schreef:Wel heeft de W15CH001 naar mijn idee betere ventilatie van de spoel.
Nee, ik doelde ook daadwerkelijk op de spoel, ik heb namelijk niet het idee dat de luchtspleet constant is rond de spoel. Dit leidt natuurlijk wel tot een inhomogeen magnetisch veld, maargoed. Overigens is de ventilatie van de conus natuurlijk ook stukken beter.
De grote vraag is echter, heeft iemand ze al ooit eens beide geprobeerd?
De grote vraag is echter, heeft iemand ze al ooit eens beide geprobeerd?
Waarom zou je de spoel zo goed willen ventileren dan? Wss. is warmteafgifte door radiatie belangrijker.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zeker met zo'n kleine magneet er bij is het wel handig als de spoel ook met lucht gekoeld wordt