Aardbeving sub.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

gforse
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 18:35

Aardbeving sub.

Bericht door gforse »

Na weer naar een concert te zijn geweest verbaasde het me hoeveel daar de subwoofers kunnen laten trillen.

Ik heb al aardig wat gezien en gehoord wat betreft PA subs. nu ging ik dus wat zoeken voor dit soort subs maar dan op de hifi manier. want tja een PA sub klinkt een stuk anders in huis dan in een hal.

Nu vroeg ik me dus af wie wat wel is heeft gebouwt en er gewoon onderste boven was? en vooral de uitdaging van kleine kasten en kleine subs met het meeste resultaat.

Niet zoals dit http://www.royaldevice.com/custom.htm :P ( ben wel erg benieuwd hoe dat zal klinken :O )
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Wowly »

gforse schreef:
Nu vroeg ik me dus af wie wat wel is heeft gebouwt en er gewoon onderste boven was? en vooral de uitdaging van kleine kasten en kleine subs met het meeste resultaat.
Vind je het erg als ik er niets van snap?? :lol:

jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Marp »

Aangezien je over aardbeving spreekt, en refereert aan trillen bij een concert, zou ik eerder denken aan zoiets dan aan klein. Wil je echter klein, dan haal je niet eruit wat erin zit, wat je dan kompenseert door er extra vermogen in te pompen op de laagste frequenties, en het overige te onderdrukken. Natuurkundige wetten omzeil je niet, dus het moet érgens vandaan komen.

Oftewel: moet het klein zijn, plaats dan een stevige subwoofer met flinke X-max in een (te) kleine gesloten behuizing, en corrigeer hem aktief (alternatief voor dit laatste is de Q verlagen d.m.v. een flinke condensator ervoor). Zo zijn er wel meerdere goede subs gebouwd met bijv. een Peerless (X)XLS 12" in 35 á 45 ltr. Voor die subwoofer zijn inmiddels aardig wat goede alternatieven. Ondermeer van CSS, Dayton en WaveCor. Het concept blijft hetzelfde.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Aardbeving sub.

Bericht door wouter »

Peerless heeft 10 en 12" units met een lineaire slag van ca 12,5 mm en maximale slag van 20 mm (beide one way)
Een 15" CSS driver met 30 mm Xmax gaat met een enorm vermogen dan wel wat verder.

Ik denk alleen dat bij concerten het voornamelijk vanaf 40 Hz erg luid gaat. En thermisch vraagt dat ook nog al wat van een driver... Een open systeem zal rond die freqenties een hoger rendement hebben, vooral een hoorn sub. Maar dat is weer niet compact te krijgen met een 15" unit. Dus, bovenstaande reactie van Marp is zo'n beetje alles wat er je erover moet weten :wink:

Zie hier 15" en 1000 Watt
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11528

Ik heb hier wel eens gelezen dat iemand 4 van die units gebruikte. Waarschijnlijk staat daar nu dit voor de deur:
Afbeelding
gforse
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 18:35

Re: Aardbeving sub.

Bericht door gforse »

al wat geinige project zo :)

Het ging me eigenlijk meer om dan met een PA systeem vaak alles beter te maken valt omdat het vaak groot mag zijn en door zware versterkers aan word gedreven. en nog is dat niet elke zaal erg akoestisch is dus heb je wat meer speling. ook kan de bas wat meer "weg" in tegen deel van een huis kamer waar het soms nog beter klinkt bij de buren of in het toilet. dus vroeg ik me eigenlijk af of iemand ( zoals die projecten die jullie als voorbeeld gaven) iets monsters heeft gebouwd voor thuis en toch met een uitdaging zoals budget en ruimte.

wat me op zich ook interesseert is dat je "subwoofers" hebt die niet aangedreven worden door een spoel en geluid maar door een motor en een aandrijf stang die vervolgens de conus aandrijft. ( gebruiken ze ook wel is bij concerten en bij attracties) het principe van dit ding is een geluid druk te creëren door alleen de conus aan te drijven. hierdoor hoor je ook vaak geen tonen maar is het wel erg voelbaar. ligt meestal rond de 15-30hz . heeft iemand dit al wel is zelf gebouwd of gehoord?

Dit topic is misschien meer een idee van wat voor soort monstersubs dr zijn maar toch bruikbaar in huis :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Marp »

Licht eens toe wat de bedoeling is. Wil je advies, omdat je een subwoofer gaat bouwen? Of ben je nieuwsgierig naar het bestaan van kleine monsterachtige subs die, al dan niet met drijfstang, op een Hifi manier het huis laten schudden :?:

De opgesomde tegenstellingen maken dat niet duidelijk. :-s
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aardbeving sub.

Bericht door bertor »

Als je echt extreem wilt zul je zoiets moeten bouwen:

http://www.danleysoundlabs.com/tapped_h ... L=TH%20221
gforse
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 18:35

Re: Aardbeving sub.

Bericht door gforse »

Marp schreef:
Licht eens toe wat de bedoeling is. Wil je advies, omdat je een subwoofer gaat bouwen? Of ben je nieuwsgierig naar het bestaan van kleine monsterachtige subs die, al dan niet met drijfstang, op een Hifi manier het huis laten schudden :?:

De opgesomde tegenstellingen maken dat niet duidelijk. :-s

Eigenlijk beiden. ik ben nog druk bezig met het oriënteren wat voor zuil luidspreker ik wil bouwen. mijn oog is gevallen op de Vifa basis. ( alleen kan je die niet meer in een bouwpakket krijgen.) want ik hou ervan als het goed laag gaat en je dit merkbaar voelt :D dus ging ik is kijken wat er nou is. vandaar eigenlijk beiden kwa nieuwsgierigheid. en mocht er leuke dingen voorbij komen om te bouwen, dan kan ik dat overwegen :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Martijn H »

gforse
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 18:35

Re: Aardbeving sub.

Bericht door gforse »

Dat soort filmpjes bedoel ik niet maar wel geinig :P

anders dit dan :

http://www.youtube.com/watch?v=cedfX-gz ... re=related ( iets wat doorspoelen)
http://www.youtube.com/watch?v=fd2in_hA ... re=channel ( iets wat doorspoelen)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Vuurkat »

Steve heeft zelfs nog een nóg extremer ding gemaakt met 8x 18" :P
http://www.youtube.com/watch?v=PhnQvyWfbaw#t=5m10s

Wil je met voelbare bas van die discobas die je in je borstkas voelt of echt diepe bas die je niet kan horen maar wel alles laat trillen?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Marp »

Mjah, ik kan er niets mee.... "de hifi manier" ontgaat me hier nogal.

--
Ps: het valt me nu op dat je tijdens je virtuele zoektocht andere ingevingen voortijdig staakt en naar een steeds extremere laagweergave kijkt. Is er nog wel eens iets gekomen van je voornemens om jezelf in het echt te oriënteren bij S&C op wat zoal mogelijk is?
gforse
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 18:35

Re: Aardbeving sub.

Bericht door gforse »

Dat waren natuurlijk eerst wilde/extreme ontwerpen. ben nog steeds van plan een keer een luisterafspraak te maken bij S&C maar kwam er tot nu toe niet van. ik ben erg geïnteresseerd wat er nou mogelijk is op "hifi"gebied bij het maken van zo'n subwoofer waar behoorlijk wat laag en komt met een redelijk hoog rendement. ( wat je dus zowel voelt als hoort) Omdat ik ook nog 2 zuil luidsprekers een keer wil bouwen waar veel laag in zit. was ik ook benieuwd wat er is om een 2.1 setje bv te maken en dan dus die zuilen aan te vullen met een sub. aangezien ik van lekker laag haal en dat in niet veel zuilen zit.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Aardbeving sub.

Bericht door k.p. »

Lastig te begrijpen wat je wilt. Geluidsdruk is volgens mij gewoon geluidsdruk. Er is geen onderscheid tussen voelbare en hoorbare bas als het om dezelfde toon gaat in principe. Een lagere toon is meer voelbaar, maar dit zal, zoals reeds aangegeven, niet hetgeen zijn wat je doorgaans bij P.A. apparatuur hebt. Meestal houdt het daar onder de 40Hz al snel op. Mijn ervaring is overigens dat een houten vloer iets toe kan voegen aan de basweergave. Ik vermoed dat er met gebruik van bas shakers een vergelijkbaar effect te behalen is.

Het hierboven gezegd is niet de absolute waarheid. Het zal wat complexer zijn dan zoals beschreven. Ik vermoed echter dat de voelbaarheid niet aan de subwoofer toegeschreven moet worden, maar dat er meer gekeken moet worden naar: het frequentieverloop op de luisterplek, akoestiek en het meetrillen van hetgeen waarmee je direct contact hebt. Er zijn subwoofer ontwerpen genoeg die genoeg SPL leveren met een lage vervorming.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aardbeving sub.

Bericht door TheoK »

Daar kun je de buren wel mee plagen zeg.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
gforse schreef:
Nu vroeg ik me dus af wie wat wel is heeft gebouwt en er gewoon onderste boven was? en vooral de uitdaging van kleine kasten en kleine subs met het meeste resultaat.
Vind je het erg als ik er niets van snap?? :lol:

jan
Ja Jan, dat vind ik vreemd van jou. Hij zoekt gewoon een masseur.................... :mrgreen: Moet jij toch snappen :lol:

Wil je echt zoveel luchtverplaatsing dan kom je op servo subs uit. Op Diyaudio.com is daar volgens mij iemand mee bezig geweest om zelf zo'n driver te knutselen, die had niet zoveel succes meen ik.

B.t.w. ondersteboven luisteren lijkt mij niks. En grote vermogens onder de 20 Hz heeft niet alleen risco's van in stortingsgevaar voor je huis maar ook instortingsgevaar voor jezelf (organen en hart wat in resonantie kan komen).
gforse
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 18:35

Re: Aardbeving sub.

Bericht door gforse »

excuses het is inderdaad een beetje vaag als ik zo terug lees.

waar het me om draait/intreseert is.

toon hoogtes wat veel "bas" opleverd, zoals jullie al zeiden waarschijnlijk de 40Hz.
wat voor soorten subwoofer ontwerpen zijn er, en moet een sub altijd een grote kamer hebben of kan je het ook anders oplossen?
Wie is wel iets tegen gekomen wat geen gebruikelijke sub was maar goed presteerde?
zijn er nog leuke en intressante ontwerpen voor een sub?
voor delen en nadelen van een hoorn sub? ( aangezien die vaak voor PA gebruikt worden)
wat show off project e.d.

kortom wat info over wie wat en waar :P
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Aardbeving sub.

Bericht door wouter »

heb je al wat succes gehad met de zoekfunctie binnen showcase bijvoorbeeld?
gforse
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 18:35

Re: Aardbeving sub.

Bericht door gforse »

Kom ik nu pas achter, zal is zoeken :oops:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Aardbeving sub.

Bericht door hovingtim »

Heb hier al een tijdje de sub zero van de hobby hifi spelen met een 18'' driver erin, echt aardbeving niveau heb ik hem never nooit staan, maar hij gaat mooi laag en kan flink wat klappen uitdelen!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Aardbeving sub.

Bericht door wouter »

@ mods, zou het een idee zijn een subwoofer gedeelte te starten op het forum?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Aardbeving sub.

Bericht door bas focal m180 »

hovingtim schreef:
Heb hier al een tijdje de sub zero van de hobby hifi spelen met een 18'' driver erin, echt aardbeving niveau heb ik hem never nooit staan, maar hij gaat mooi laag en kan flink wat klappen uitdelen!
Met de mivoc of p audio????????
gforse
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 18:35

Re: Aardbeving sub.

Bericht door gforse »

wouter schreef:
@ mods, zou het een idee zijn een subwoofer gedeelte te starten op het forum?
is inderdaad een goed idee!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
@ mods, zou het een idee zijn een subwoofer gedeelte te starten op het forum?
ja, dat is een idee
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”