Iemands UCD versterker beluisteren op mijn highend speakers?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bert003

Re: Iemands UCD versterker beluisteren op mijn highend speakers?

Bericht door bert003 »

Nou, dat was een leerzame middag!
Leon en Macsel zijn op bezoek geweest met hun versterkers en een DAC.

De versterkers van Leon (700W) en Macsel (180W) klonken voor mij identiek. We hebben ze opengeschroefd en bekeken, tips voor de bouw uitgewisseld, erg leerzaam allemaal voor mij.
Per saldo klinken ze erg fraai en vermoedelijk ga ik voor de 400W versie.
Waar ik bang voor was gebeurde niet. Mijn luidsprekers klinken erg open en helder en ik was bang dat het een beetje te veel van het goede was om er ook nog eens een open klinkende versterker aan te hangen. Maar nee, het klonk juist beter dan mijn minder open Denon.
Echter, waar ik op gehoopt had gebeurde ook niet. De laag-problemen werden niet door gebrek aan controle van de Denon veroorzaakt, maar door de ruimte. En dat bleef.
Inmiddels zit in de lengte van de kamer te luisteren en dat gaat een heel stuk beter. Dank voor de tip, Leon.

Maar wat uiteindelijk voor de grootste verrassing zorgde was de DAC. Die had Leon meegenomen, voor mij eigenlijk alleen om de aansluiting te kunnen maken tussen mijn Squeezebox en de UCD versterkers. Die DAC van Leon maakte echt een enorm verschil. Wat klinkt het hoog veel mooier en gedetailleerder dan met de DAC in mijn Denon! Die kant moet ik dus op. Mijn speakers klonken ook rustiger, totaal niet vermoeiend.

Uiteindelijk hebben we geprobeerd om als voortrap de DAC te gebruiken en als eindtrap mijn Denon. En dat verschil was groter dan de DAC in mijn Denon naar de UCD als eindversterker.
Het mooiste is natuurlijk en de losse DAC én de UCD. In dat opzicht is Leon echt helemaal klaar.

Na een hoop gewissel en geluister ben ik heel wat wijzer geworden, maar waar ik nooit aangedacht had is dat ik waarschijnlijk de meeste winst ga halen uit de DAC en dan pas uit de versterker.

Macsel en Leon, heel veel dank voor jullie belangeloze demonstraties. Het was een verhelderende en gezellige middag!
Beide heren wilde geen vergoeding aannemen voor de gemaakte reiskosten, dus dat zal ik als donatie aan het forum schenken.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Wat was dat dan voor DAC !!!!. Ik wil zelf ook een DAC bouwen, maar ben er nog niet uit welke DAC chip ik het beste kan gebruikren.

viewtopic.php?f=20&t=12076
Leon

Bericht door Leon »

Dat was deze: http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx
Opgebouwd als dual mono DAC (dus 2 borden, 1 voor links en 1 voor rechts). Een plaatje is hier te zien: http://www.twistedpearaudio.com/forum/d ... sts&t=1287
Kost wel een berg meer dan alles waar je tot nog toe naar hebt gekeken , maar het klinkt dan ook wel erg lekker.
TonioRoffo

Bericht door TonioRoffo »

Vreemd zo'n grote verschillen in DAC - zeker al als je je Denon als eindbak hebt gebruikt.

't Was toch niet zo dat je Denon ergens nog processing aan't doen was? (Audyssey of zo?)
bert003

Bericht door bert003 »

Nee, de versterker stond op pure direct en geconfigureerd op slechts 2 speakers en dan doet audissey sowieso niks.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik heb deze DAC wel op mijn lijste staan, maar er is zo moeilijk aan te komen.
Leon

Bericht door Leon »

Vreemd zo'n grote verschillen in DAC
Vreemd? Dat valt wel mee. De set die ik gebruik kost veel meer dan de Denon, en is maar 2 kanaals in plaats van de 7.1 die Denon moet afhandelen. Daar komt nog bij dat de Denon allerlei zaken heeft als een afstandbediening, HDMI, etc. Per kanaal is er in mijn set dus een veel groter budget, dat ook nog eens als DIY budget ingezet is. En dat hoor je domweg ook in het resultaat.
er is zo moeilijk aan te komen
Gewoon bestellen zodra het kan en dan een paar maanden wachten. Heb ik ook gedaan.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Heb je toevallig ook een paar fototjes van je DAC.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vreemd, bij de UCD is het verschil wel groot tussen de dac of niet, bij de pioneer niet. Wat zegt dat over de UcD? En over de Pioneer?

Ik heb dit verschil vaker gehoord, een Ucd legt alles genadeloos bloot. En dat is een verdienste van de UcD...
Leon

Bericht door Leon »

Dat is niet helemaal wat er staat. Ten opzichte van wat Bert had staan was alles wat we wisselden een verbetering. Maar de Denon (er was geen Pioneer) als voorversterker gebruiken en een UCD als eindtrap (plan nr 1) gaf minder verbetering dan de DAC en de Denon als eindtrap. De beste combinatie was de DAC met UCD, en het maakte helemaal niet zoveel uit welke van de twee (180HG HXR of 700HG HXR). Met de Denon als DAC/Pre klonk alles nog wel goed maar wat rommeliger, en Bert gaf ook aan dat hij daarnaar luisterend er snel moe van werd.
Plaats reactie