nieuwe fullrange driver van Dayton
Moderator: Beheerdersteam
nieuwe fullrange driver van Dayton
Misschien dat deze binnenkort ook in europa te krijgen is, ziet er interssant uit.
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-346
Voor een dayton verhoudingsgewijs duur.
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-346
Voor een dayton verhoudingsgewijs duur.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: nieuwe fullrange driver van Dayton
Handig voor je kinderen, een keer spiesen en die vingertjes liggen open

ze hebben zich toegespitst op hoger rendement.

Ik had ze al gezien. Wel mooi. Jammer van de whizzer-cone. Het rendement lijkt heel hoog maar nu loopt het van 400-4k op van 90 naar 100dB/W. En breakup-nodes. Ik vraag me af wat je dan overhoud na filteren. De meting is in ieder geval wel eerlijk.
Tangband heeft ook mooie nieuwe fullrange drivers (W3-1878, W4-1879, W5-1880, W6-1916) met een stompe fase-plug (recht afgesneden met sleufjes), daar heeft alleen de grootste een whizzer. Het rendement is heel netjes maar niet superhoog en hij gedraagt zich zo te zien heel erg netjes.

Ik had ze al gezien. Wel mooi. Jammer van de whizzer-cone. Het rendement lijkt heel hoog maar nu loopt het van 400-4k op van 90 naar 100dB/W. En breakup-nodes. Ik vraag me af wat je dan overhoud na filteren. De meting is in ieder geval wel eerlijk.
Tangband heeft ook mooie nieuwe fullrange drivers (W3-1878, W4-1879, W5-1880, W6-1916) met een stompe fase-plug (recht afgesneden met sleufjes), daar heeft alleen de grootste een whizzer. Het rendement is heel netjes maar niet superhoog en hij gedraagt zich zo te zien heel erg netjes.

Dat die Dayton opbreekt vind ik geen verrassing, zijn grote voorbeeld de Philips 9710 doet dat ook. Helemaal niet erg als je weet hoe je dit met wat correctienetwerkjes weet recht te brijen. Ik verwacht dat die Dayton net zoals die Philips fenomenaal voor vocalen zal zijn. Kwa rendement hou je na filteren denk ik 90-92dB over, axiaal in het hoog op laten lopen tot zo'n 96dB zodat je off-axis ook nog een beetje hogetonen overhoud. Ik zou met die Dayton best een aardig speakertje kunnen bouwen.
Die nieuwe Tangband zijn ook erg mooi, wel prijzig voor tangband begrippen.
Die nieuwe Tangband zijn ook erg mooi, wel prijzig voor tangband begrippen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ach, tegenwoordig zet visaton de AL170 ook in tot 5kHz, dus breedband geluid wordt meergewaardeerd dan het wegfilteren van de breakup nodes - in sommige kringen. De ontwerper was een breedband-fan.
Dat ze bij TB die dingen geen heatpipe hebben genoemd, zoals bij Eton. De SPL-curves zijn in iedergeval met lage resolutie of veel smoothning voor mijn gevoel. Dat is al tijden zo helaas...
Dat ze bij TB die dingen geen heatpipe hebben genoemd, zoals bij Eton. De SPL-curves zijn in iedergeval met lage resolutie of veel smoothning voor mijn gevoel. Dat is al tijden zo helaas...
Laatst gewijzigd door wouter op wo 20 okt 2010, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat viel mij ook al opwouter schreef:........ De SPL-curves zijn in iedergeval met lage resolutie of veel smoothning voor mij gevoel. Dat is al tijden zo helaas...
Dat break-up bij zang niet relevant zou zijn ben ik het niet mee eens. Heb toch wel meegemaakt dat een sopraan zo'n speaker in tweeën zong (figuurlijk dan), klonk echt lelijk. Eigenlijk zou ik zeggen juist wel.
Vind die Dayton overigens wel een snoepje en erg uitdagend.
Tja, die Tangband curves zijn op een kleine schaal. Maar als je goed kijkt zijn ze wel eerlijk denk ik, deze loopt bv van 1-2k 6dB op. Maar uiteindelijk lopen over het geheel van 200-20kHz best wel heel netjes vlak.
Dat ze zo duur zijn voor Tangbands komt denk ik door de magneten. Ze hebben nu ineens 6 van deze bamboe conus, koperen faseplug, neo magneten van 'pepermuntjes' drivers.
Die Daytons zijn idd erg uitdagend. Nu vraag ik me alleen af wat er gebeurt met de frequentiekarakteristiek als je de whizzer en met een mesje af zou snijden.
Dat ze zo duur zijn voor Tangbands komt denk ik door de magneten. Ze hebben nu ineens 6 van deze bamboe conus, koperen faseplug, neo magneten van 'pepermuntjes' drivers.
Die Daytons zijn idd erg uitdagend. Nu vraag ik me alleen af wat er gebeurt met de frequentiekarakteristiek als je de whizzer en met een mesje af zou snijden.
- SSassen
- Contacteer:
Dan hou je gewoon een 8" middentoner over?]eep schreef:Nu vraag ik me alleen af wat er gebeurt met de frequentiekarakteristiek als je de whizzer en met een mesje af zou snijden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
In sommige kringenwouter schreef:Ach, tegenwoordig zet visaton de AL170 ook in tot 5kHz, dus breedband geluid wordt meergewaardeerd dan het wegfilteren van de breakup nodes - in sommige kringen. De ontwerper was een breedband-fan.
...