Mijn installatie nu gaat een beetje veel veranderen. Huidige setup is een Marantz NR1501 surround versterker waarop een MediaCenter (XBMC) is aangesloten middels een digitale interlink. Daarnaast is er een TV aangesloten op de analoge ingang. De gameconsole (Wii) is aangesloten op de TV. Als luidsprekers staat er nu een setje Rapide's met 2 baskasten maar zonder filter (gewoon parallel aangesloten dus een lekkere impedantie voor de versterker
Waar gaat het naar toe?
Aangezien ik in de praktijk echt nooit surround gebruik en ik in mijn nieuwe woning daar ook niet echt mooi ruimte voor heb wil ik toch weer terug naar stereo. Na veel overleg en denkwerk ben ik gezwicht voor een mooie Single Ended KT88 versterker (Zelfbouw!). Het MediaCenter zal nog steeds de primaire bron zijn en zal in eenzelfde behuizing komen als de versterker.
Nu zit ik alleen nog met ingangsselectie, volumeregeling, digitaal naar analoog en eventueel versterking.
Originele idee was een simpele schakelaar voor ingangsselectie. Een motorpot met afstandsbediening voor volume en een hongkongDAC oid voor de DA omzetting.
Vannacht (don't ask) dacht ik ineens aan de MiniDSP en MiniDIGI. En toen begon het brainstormen... Zou de volgende setup een mooie oplossing kunnen zijn:
MediaCenter gaat met een digitale interlink naar de MiniDIGI. Deze zet het SPDIF/COAX om in I2S wat naar de MiniDSP gaat. Volgens de manual moet je hiertussen een schakelaar kunnen zetten waarmee je kunt schakelen tussen digitaal en analoog (in mijn geval dus tussen MediaCenter en TV).
De miniDSP verzorgt de filtering tussen de Rapide en de baskasten waarbij de KT88 de Rapide voor zijn kiezen krijgt en het laag door een nader te bepalen versterker word aangestuurd. Daarmee bespaar ik op de kosten voor het filter en geeft me in de toekomst veel speelruimte bij eventueel andere speakers. En natuurlijk alle andere voordelen van DSP.
Volumeregeling en ingangsselectie kunnen worden gedaan middels de print die Knuisje ontworpen heeft.
Voor de aansturing van het laag zijn ook meerdere mogelijkheden. Ik heb nog een mooie GainClone liggen. Misschien is de MiniAMP een optie. En in een wat extremere bui (en duurdere) kan ik dezelfde buizenversterker bouwen maar met 807's (heb ik namelijk al liggen).
Mocht ik in de toekomst geen 2weg speakers maar 3 of 4 weg willen hoef ik alleen maar 1 miniDSP bordje toe te voegen en voor versterking te zorgen. Dat geeft wel een heel flexibel systeem volgens mij wat op een mooie manier oud en nieuw combineert zonder de bank te breken, al is dat laatste relatief natuurlijk.
Kosten van de miniDSP en miniDIGI zijn $150. Ik heb nog geen idee wat de verzendkosten & invoerkosten zijn maar laat het op 150-200 euro uitkomen. Een hongkongDAC met alle attributen, verzendkosten etc. zal ook tussen de 100 en 150 euro kosten. Het filter voor de Rapide's zal ook snel richting de 100 euro lopen voor een paartje. Afhankelijk van de soort versterking (GainClone is gratis, miniAMP is $60, 807 buizenbak is paar honderd) zal het om het even zijn welke kant het word qua kosten.
Wat denken jullie hiervan? Is dit een zinnige oplossing of ben ik aan het raaskallen?