Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

Geen haast hoor, ik vind het al fantastisch dat je wilt helpen..

Fritzzz.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door hannesie »

30 jaar geleden waren er kennissen die als standaard antwoord gaven als je vroeg, hoe gaat het??

Altijd : DRUK, DRUK, DRUK, DRUK, DRUK, :mrgreen:

Het is in deze tijd niet anders lijkt het.

Ik maak mij er niet druk om, ben zelf ook weer aan het studeren op meten 8) 8)

DRUK, DRUK, DRUK, :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door b_force »

eeeeh? :roll: :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Ik ben gisteren avond nog bezig geweest een filter te ontwerpen, maar er is nog niks concreets uitgekomen.
Wellicht vandaag nog, maar ik moet ook nog die van hannesie opmeten (en mijn meetstandaard afmaken).
Dit dus :oops:

DRUK, DRUK, DRUK, DRUK,
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door b_force »

Update.
Dit is een grafiekje op 15 graden.
De rest komt er nog aan.
Bijlagen
Nieuw filter.png
Nieuw filter netwerk.png
Nieuw filter netwerk 90dB.png
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

he, dat ziet er goed uit. Bovenste grafiek is van het filter zoals je het al gelijk had aangepast toch?
De onderste ziet er weer strakker uit. Ik ga proberen volgende week het nieuwe filter in elkaar te knutselen. Deze week even niet, want ik heb gisteren een dochter gekregen!!

In elk geval enorm bedankt B_force! En je fineer geef ik volgende week een keer af als dat goed is.
groetjes,

Fritzzz.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door hannesie »

Gefeliciteerd met je dochter :) , komt die nu bij je nieuwe aanwinst?? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

voor haar heb ik een ander soort box....
dat ze voorlopig nergens aankomt.

Fritzz.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door b_force »

Fritzzz schreef:
he, dat ziet er goed uit. Bovenste grafiek is van het filter zoals je het al gelijk had aangepast toch?
De onderste ziet er weer strakker uit. Ik ga proberen volgende week het nieuwe filter in elkaar te knutselen. Deze week even niet, want ik heb gisteren een dochter gekregen!!

In elk geval enorm bedankt B_force! En je fineer geef ik volgende week een keer af als dat goed is.
groetjes,

Fritzzz.
Hoi,

Nee, is beiden hetzelfde filter :lol:
Wacht nog maar even met componenten bestellen.
Het is een idee, moet nog even kijken of het beter/anders kan.
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

Hoi,

Ik was al aan het shoppen...
Heb je de crossfrequentie nu nog aangepast?

Fritzzz
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

Heb je de crossfrequentie nu nog aangepast?
ik zie het al: op 2500hz ongeveer. Grafiekje was op m'n iPhone niet goed te zien.
En het is hetzelfde filter; maar was is dan het verschil tussen die twee grafieken?? Ik zie toch iets verschil geloof ik.

Fritzzz.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door b_force »

Fritzzz schreef:
Heb je de crossfrequentie nu nog aangepast?
ik zie het al: op 2500hz ongeveer. Grafiekje was op m'n iPhone niet goed te zien.
En het is hetzelfde filter; maar was is dan het verschil tussen die twee grafieken?? Ik zie toch iets verschil geloof ik.

Fritzzz.
Kijk maar eens goed links en onder :wink:
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

Hoi,

Ja, ik zie de verschillende tekst wel, maar ik weet niet precies wat dat netwerk 90dB wil zeggen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door b_force »

Fritzzz schreef:
Hoi,

Ja, ik zie de verschillende tekst wel, maar ik weet niet precies wat dat netwerk 90dB wil zeggen.
Het is enkel een andere schaal.
50dB of 90dB ook de frequentie schaal is anders.
Hierdoor "zoom" je de grafiek in.
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

Aha. Dan zocht ik het al te diep. Vandaar dus dat die onderste wat vlakker lijkt.
Fritzzz
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

Even een update. Ik heb inmiddels de kasten toch helemaal strak gekregen. Het fineer was inderdaad hier en daar gaan bubbelen, ik denk bij het lakken. Nu met een strijkijzer en een houtblokje weer helemaal glad gezet. Daarna van grof naar fijn helemaal gladgeschuurd en gespoten in twee lagen 2K blanke lak. Net de tweede laag erop gezet, en kijk: dat was de look die ik hebben wilde. Lekker vette hoogglans. Nu laat ik het een weekje staan en dan polijst ik het nog machinaal na.

Voor de staande golven heb ik inmiddels dan toch maar een minidsp aangeschaft. Die kan nu ook werken met geimporteerde metingen vanuit Room Equalizer Wizard, dus al met al moet ik daar een goede correctie op de kamerakoestiek mee kunnen fabrieken. (wel eerst een meetsetje samenstellen). Ik begin maar met een paar notches op de resonanties die ik al ken.

En dan is B-force nog naar het filter aan het kijken. Ik moet nog even sparen voor goede componentjes.

fritzzz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Pjotr »

Mooi dat het je toch gelukt is \:D/

Zo zie je maar, als je maar vol houdt.
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

@ b-force:
Update.
Dit is een grafiekje op 15 graden.
De rest komt er nog aan.
Je hebt het filter al aardig omgegooid. denk je dat er echt nog grote verbeteringen mogelijk zijn? Of is dit het wel zo'n beetje. Anders ga ik het maar op deze manier opbouwen denk ik?

Fritzzz
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Zelfbouw loont: topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

hijg hijg.
fineer nu helemaal strak, dan 3 lagen 2K blanke lak, steeds licht opgeschuurd, na de laatste laag opschuren met P1200 nat, dan met Brillo, dan met Commandant M4, dan met een lichtere lakpolish, en dan in de was. Wat een takkenwerk, maar MOOI! foto's volgen.

En nu ze na een paar weken weer goed in elkaar zitten, gelijk de gelegenheid de minidsp uit te proberen om de staande golven aan te pakken. Werkt ook prima. Nu eerst een ruwe geschatte notch op beide ergste pieken gezet, maar binnenkort maar eens uitproberen te werken met de nieuwe mogelijkheid om akoestiekmetingen en correctiecurves te importeren.

het uiterlijk van de speakers is nu eindelijk zoals ik ze bedacht had, en ook het geluid is steeds beter aan het worden. tijd om de titel van deze draad te veranderen: zelfbouw is wel de moeite waard.

fritzzz.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw loont: topas neo 2

Bericht door Henkjan »

Fritzzz schreef:
....tijd om de titel van deze draad te veranderen: zelfbouw is wel de moeite waard.
=D>
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door Fritzzz »

weer een update.
b-force heeft een nieuw filter ontwerp gemaakt. Dit vorige week opgebouwd, speelt inmiddels lekker. Dat scheelt toch wel flink met het vorige filter. Het stereobeeld is een stuk minder afhankelijk van de plek waar je zit. Verder is het geluid wat natuurlijker. Stemmen via de tv klinken veel echter. Muziek klinkt gebalanceerder. Ik twijfel nog of het hoog iets zachter moet. Geeft wel lekker veel detail weer.

erg tevreden dus.

Toekomstplannen: minidsp beter instellen, gebaseerd op metingen. (nu gebaseerd op een simulatie in REW). En verder misschien de tweeters een klein beetje dempen, ik ga dat eerst eens met de minidsp proberen.

Fritzzz
Bijlagen
Nieuw filter netwerk 2.png
Nieuw filter FR2.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Bericht door b_force »

En ik de tweeter juist een beetje extra geven omdat ik vaak te horen krijg dat ik die altijd zoveel demp :lol:

Ik kom wel weer eens keertje langs :)
Checken we gelijk even je akoestiek
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

zelfbouw loont!

Bericht door Fritzzz »

@b-force,

sinds ons laatste contact is het wel een stuk beter gaan klinken. Moest kennelijk een beetje inspelen. maar ik heb graag je hulp bij die laatste tweaks.

ben natuurlijk wel een beetje bang dat het project op een gegeven moment helemaal af is. Dan moet ik weer iets nieuws gaan maken. Een hele mooie FAST ofzo...

fritzzz.
Gesloten