metaalzaag met breed blad (gezocht)
Moderator: Beheerdersteam
metaalzaag met breed blad (gezocht)
Ik wil een aantal vierkante metalen poten zo haaks mogelijk met de hand doorzagen.
Hiervoor gebruik ik een o.a. een verstekbak.
Normale metaalzaagjes hebben een erg dun blad en ik ben bang dat ik hierdoor de
haakse rechte lijn niet goed kan houden.
Weet iemand of een dergelijke metaalzaag met breed blad ook bestaat?
Hiervoor gebruik ik een o.a. een verstekbak.
Normale metaalzaagjes hebben een erg dun blad en ik ben bang dat ik hierdoor de
haakse rechte lijn niet goed kan houden.
Weet iemand of een dergelijke metaalzaag met breed blad ook bestaat?
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Is het niet makkelijkker om een metaal bedrijf/groothandel in de buurt op te zoeken?
Die hebben van die grote afkortmachines die tegen een (kleine) vergoeding die poten perfekt haaks afzagen.
Die hebben van die grote afkortmachines die tegen een (kleine) vergoeding die poten perfekt haaks afzagen.
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Dat is ondoenlijk omdat de tafel bestaat uit een geheel framewerk met daarop een houten blad.
Daarbij komt dat de tafels erg groot zijn en erg zwaar. Ik moet ze denk ik echt op lokatie afzagen.
Maar bedankt voor je reactie, in iedergeval.
Daarbij komt dat de tafels erg groot zijn en erg zwaar. Ik moet ze denk ik echt op lokatie afzagen.
Maar bedankt voor je reactie, in iedergeval.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
heb je misschien een afkortzaag waar je een metaalzaagblad in kunt zetten?
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Zo simpel ligt dat niet. Je hebt het dan over heel andere draaisnelheden, en zo'n blad moet ook gekoeld worden.MechanicalAnimal schreef:heb je misschien een afkortzaag waar je een metaalzaagblad in kunt zetten?
Mipo, als je de poot nou netjes rondom aftekent met een blokhaak/geodriehoek en een watervaste stift. Als je dan rustig zaagt, zonder verstekbak, maar gewoon langs het lijntje, dan moet het toch wel lukken?
Je begint op een hoek en dan zaag je heel rustig langs de twee aangrenzende lijntjes. Als je bij de twee andere hoeken bent aangekomen, draai je de boel om en doe je hetzelfde vanaf de andere kant. Vijl d'rlangs en klaar ben je. Toch?
Of met een dunne (1mm) doorslijpschijf op de haakse slijper. Maar dan heb je kans op verkleuring als het om blank materiaal gaat, of bladderende verf.
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
I.d.d. rondom aftekenen en rustig met een gewone metaal handzaag rondom gaan. Het is wel een takke werk maar dat gaat prima. Het scheelt een stuk als je daarvoor een nieuwe scherpe zaag gebruikt. Vijl er langs en klaar.
Zelf heb ik dat aftekenen gedaan door er gewoon en paar lagen schilderstape rondom omheen te plakken en daarlangs te zagen. Heb je ook minder kans op beschadigingen door uitschieters.
Zelf heb ik dat aftekenen gedaan door er gewoon en paar lagen schilderstape rondom omheen te plakken en daarlangs te zagen. Heb je ook minder kans op beschadigingen door uitschieters.
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Voor dit soort zaken gebruik ik altijd geleiders, een stukje afvalhout op het werkstuk klemmen en klaar is Klara. Als je een stuk hout kiest wat hoger is dan je zaagblad dan hou je ook die richting een beetje haaks. Je kunt ook aan de andere kant van het zaagblad een tweede blokje klemmen, op die manier maakt het niet uit hoe breed je blad is ... je maakt je eigen verstekbak 
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Een ander trucje is om twee of drie zaagbladen in de zaag te plaatsen om een 'dikkere' zaag te krijgen, dit kan alleen bij dit soort zagen:
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Dat lijkt me idd handig als je twee tot drie keer zo lang bezig wilt zijn met zagen?SARK schreef:Een ander trucje is om twee of drie zaagbladen in de zaag te plaatsen om een 'dikkere' zaag te krijgen, dit kan alleen bij dit soort zagen:
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Ik weet niet hoeveel tijd/geduld mipo heeft maar het was wel zijn initiële vraagArno schreef:Dat lijkt me idd handig als je twee tot drie keer zo lang bezig wilt zijn met zagen?
mipo schreef:Weet iemand of een dergelijke metaalzaag met breed blad ook bestaat?
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Ik denk dat hij een 'hoog' blad bedoelt, voor meer stabiliteit. Niet een dik blad.
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Mipo, wat zijn de afmetingen van wat je wilt zagen?
Arno, ik krijg wel een site maar geen plaatjes?
Arno, ik krijg wel een site maar geen plaatjes?
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Is idd een prima ding, zoiets staat hier ook al 20 jaar. Is bij zowat iedere gereedschapswinkel te koop. Kun je ook metaal zagen inzetten of een carborundum zaag voor steen. Maar zie daar maar eens netjes een tafelpoot met een hele tafel er aan vast in te krijgen 
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Juist Arno. dacht ik al. Prima ding, heb er ook zo één en daar zaag ik zonder probleem alles haaks mee. Maar, Mipo, net als met alle andere zaag stukken, je moet niet te snel willen zagen. Geef de zaag de tijd om z'n werk te doen terwijl jij het ding "stuurt" . En bij dit ding kun je dus ook hoge zaagbladen krijgen.
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Met een lijmklem hang je het hele apparaat aan de tafelpootPjotr schreef:Maar zie daar maar eens netjes een tafelpoot met een hele tafel er aan vast in te krijgen
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Allemaal goeie tips! Zelf had ik al bedacht om een verstekbak om de poot te klemmen,
alleen is een standaard bakje niet hoog genoeg. Het blokje van Sark, of twee blokjes naast elkaar,
is mischien wel een mooie manier om mee te starten..
De verstekzaag alla Arno kan ook (deze heb ik notabene zelf hier staan
) maar je werk vastklemmen
op dit ding gaat niet echt goed.
alleen is een standaard bakje niet hoog genoeg. Het blokje van Sark, of twee blokjes naast elkaar,
is mischien wel een mooie manier om mee te starten..
De verstekzaag alla Arno kan ook (deze heb ik notabene zelf hier staan
op dit ding gaat niet echt goed.
idd ik bedoel een hoog bladIk denk dat hij een 'hoog' blad bedoelt, voor meer stabiliteit. Niet een dik blad.
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Heb je niet een lijmklem liggen?mipo schreef:De verstekzaag alla Arno kan ook (deze heb ik notabene zelf hier staan) maar je werk vastklemmen
op dit ding gaat niet echt goed.
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
van metaal (of hout) zelf een verstekbak maken die je met lijmklemmen om de poten klemt? is niet zo erg moeilijk om te doen.
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
En als je nou eens een flinke pijpensnijder neemt?
daar moet je het heel simpel mee kunnen doen:
daar moet je het heel simpel mee kunnen doen:
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Vierkante-pijpensnijder?ray5150 schreef:En als je nou eens een flinke pijpensnijder neemt?
daar moet je het heel simpel mee kunnen doen:
Re: metaalzaag met breed blad (gezocht)
Jah, in het vakje naast de vierkante gaten boren........... Afijn vijf jaar later zit Mipo nog steeds te puzzelen.....richard schreef:.........Vierkante-pijpensnijder?
Ooit moest ik eens 4 labtafels met gelaste poten 10 cm lager hebben. 2 uur later was het klusje geklaard met een gewone handzaag en die poten waren van 2,5 mm 50x50 buis. Niet zeuren dus, zagen...

