eerste keer meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

eerste keer meten

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik heb al nu al ongeveer anderhalf jaar de Mivoc XSB 250 set en geniet er erg van, maar ik heb een tijdje geleden de kans gehad om ze te laten meten. Ik doe namelijk een Licht, beeld en geluids op leiding op het ROC-MN in utrecht. De opleiding is pas verhuisd en we hebben heel wat leuk nieuw speelgoed gekregen, waaronder dus de apparatuur om speakers te meten.

Nu heb ik dus een aantal screens kunnen maken van de meting, maar wat mij opvalt is dat de lijn over het geheel redelijk lineair is, maar niet totaal niet zo recht als ik vaak met metingen op dit forum zie. Ligt dit aan mijn speakers, de meetapparatuur of het programma?

Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven, en een oordeel over de meting :)

EDIT: oja, alles onder de 30-35 hertz komt door de luchtventilatie in het geluids lokaal van mijn school....
Bijlagen
Speaker 1 met 4,7 ohm weerstand in het hoog.
Speaker 1 met 4,7 ohm weerstand in het hoog.
Speaker 2 met 6,8 ohm weerstand in het hoog.
Speaker 2 met 6,8 ohm weerstand in het hoog.
Speaker 1 met 4,7 ohm weerstand in het hoog en dichtgepropte bassreflex poort.
Speaker 1 met 4,7 ohm weerstand in het hoog en dichtgepropte bassreflex poort.
Speaker 1 + 2, bovenste 2 op 60 cm gemeten en onderste 2 op 1 meter.
Speaker 1 + 2, bovenste 2 op 60 cm gemeten en onderste 2 op 1 meter.
hannesie
Contacteer:

Re: eerste keer meten

Bericht door hannesie »

Wat gebeurt er als je op de button Average klikt??

Is dat iets als Smooting, welk programma is dit, ik zie Smaart staan maar ik ken het niet.

http://www.eaw.com/products/software/
Ik neem aan dat het dit zal zijn.

Maar ik ben ook maar een startertje met meten :)
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb helaas geen optie om er wat aan te veranderen, mijn speakers staan inmiddels weer thuis :(

Het is inderdaad Smaart, misschien dat ik in de toekomst zelf een meetsetje koop ( geen idee hoeveel dat kost ) of dat ik ze nog een keer mee neem naar school zodra ik mn rijbewijs heb :)
k.p.

Bericht door k.p. »

Ik vermoed dat je best veel reflecties op pikt in je meting. Dit zou zou het gras verklaren Het laag blijft dan nog best netjes vind ik. Die piek net onder de 30 hz zou ook weleens een kamerresonantie kunnen zijn. Anders meet je op een heel laag niveau of het ventielatiesysteem maakt enorm veel kabaal :P. Als je de luidspreker vrij kunt opstellen kun je dmv een impuls meting waarschijnlijk beter zien wat de luidspreker zelf doet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb eerder het idee dat hier gewoon met witte ruis gemeten is. Dan krijg je dat "gras", dat is inherent aan meten met ruis. Dat kun je verminderen door over meerdere metingen te gaan middelen.

Beter is om met gesynchroniseerde "periodic noise" te gaan meten.
Plaats reactie