uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: uitschakelvertraging te ontwerpen [MiniDSP]
Hier hangt ook veel af van de grootte van de afvlak elco's in de voeding.
Voor tweeters hoef je niet bang te zijn, die worden doorgaans voldoende beschermd door de condensator(s) in het filter. Tenzij de boel flink staat te oscilleren en dan is er iets goed mis.
Voor tweeters hoef je niet bang te zijn, die worden doorgaans voldoende beschermd door de condensator(s) in het filter. Tenzij de boel flink staat te oscilleren en dan is er iets goed mis.
- Leeuwarden
Jah, je hebt tenslotte niet voor niets een DSPLeeuwarden schreef:D'r zit geen filter tussen...
- Leeuwarden
Ahum... ik bedoel, maar dat snapte je vast wel, een passief filter met daarin een fijne condensator...
Ben het plaatsen van een extra condensator wel met je eens maar in principe moet het toch ook zonder kunnen.
Hoe check je zoiets trouwens... gewoon even een middentonertje oid aan de tweeter eindtrap hangen en richten op iets goedkoops voor het geval dat?
Ben het plaatsen van een extra condensator wel met je eens maar in principe moet het toch ook zonder kunnen.
Hoe check je zoiets trouwens... gewoon even een middentonertje oid aan de tweeter eindtrap hangen en richten op iets goedkoops voor het geval dat?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=doKdD-mwzcc[/youtube]Henkjan schreef:ik vind 'm erg hard, ik zal straks eens proberen of t te filmen is.
Aj, das een ferme uitslag dat die cone maakt ...
lijkt me niet gezond als je dat veel doet.
Er is hier een paar posts terug toch een prima bruikbare schakeling geplaatst ?
lijkt me niet gezond als je dat veel doet.
Er is hier een paar posts terug toch een prima bruikbare schakeling geplaatst ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
je bedoelt die van Kees? gaat 'm niet worden als ik 1 knop wil gebruiken die zowel de amp als de minidsp uit moet zetten die vanuit de zelfde voeding gevoed worden. als wat ik wil echt niet kan, zal ik mss die route op moeten, maar vooralsnog hoop ik op iets wat ik 'voor' de minidsp kan zetten
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Trouwens, voor tweeters met een condensator ervoor maakt het niet veel uit natuurlijk.
Het zou de voeding kunnen zijn.
Tijd om zoiets aan een scope te hangen
Ergens een bleeder weerstandje plaatsen ofzo.
Het zou de voeding kunnen zijn.
Tijd om zoiets aan een scope te hangen
Ergens een bleeder weerstandje plaatsen ofzo.
Heb je dit probleem ook als je de minidsp niet extern voedt maar alleen via USB en je trekt de USB-kabel eruit?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Ik voed m via de USB... en ja, het zelfde gebeurt als ik de kabel uit de dsp trek. op t minidsp forum heeft iemand al gemeten, en er komt bij t uitzetten een dc op de uitgang van de minidsp
Normaliter zit er daarom altijd een mute transistor in de uitgang. Audiofielen vinden dat niet verantwoord en en halen hem er vaak uit (standaard verhaal cd speler "upgraden") en in dit geval is die mute transistor weggelaten.
Wil je het verantwoord aanpakken dan moet er toch een mute relais in.
Wil je het verantwoord aanpakken dan moet er toch een mute relais in.
- Leeuwarden
Maar ik begrijp dat sommigen er wel en sommigen er geen last van hebben?
Als ik naar het filmpje van Henkjan kijk zouden er al heel wat tweeters gesneuveld moeten zijn...
MiniDSP geeft ook nergens een waarschuwing zover mij bekend...
Als ik naar het filmpje van Henkjan kijk zouden er al heel wat tweeters gesneuveld moeten zijn...
MiniDSP geeft ook nergens een waarschuwing zover mij bekend...
Ik hoor een beetje een geluid als "Krrrppppprrrr" Geen grote uitslag op de speaker, je voelt het wel (met je vinger).Leeuwarden schreef:Maar ik begrijp dat sommigen er wel en sommigen er geen last van hebben?
Wellicht is er ook een verschil met de amp die er achter hangt. Goed, hier heb je niets aan, maar doe er je voordeel mee
- Leeuwarden
Wel even nieuwsgierig: heb jij de tweeter er rechtstreeks aan hangen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hé, je hebt al gelijk gekregen hoorPjotr schreef:Wil je het verantwoord aanpakken dan moet er toch een mute relais in.
btw: zat net wat te bedenken, zou ik niet gewoon een blokje oplaadbare batterijen kunnen pakken? en dan dus een diode er voor om het voeden van de amp vanuit die batterijen tegen te gaan?
Waar slaat dat nou weer op? Ik schreef het in relatie tot dat CD-speler getweak.Henkjan schreef:hé, je hebt al gelijk gekregen hoorPjotr schreef:Wil je het verantwoord aanpakken dan moet er toch een mute relais in......................
- Leeuwarden
Okee, nu we dat uit de weg hebben even het volgende...
Omdat iemand zo netjes is geweest om een opgekrikt voedinkje voor de HK DAC te fabrieken,
Ben ik in de gelukkige positie dat ik twee van de oorspronkelijke voedinkjes van de genoemde DAC over heb.
Dus broeit er het volgende in mijn hoofd: de 5V voor de voeding van de MiniDSP gebruiken en de 12V
voor het eerder getoonde schema van Pjotr. Raaskal ik weer eens of heb ik hier een serieuze mogelijkheid?
Omdat iemand zo netjes is geweest om een opgekrikt voedinkje voor de HK DAC te fabrieken,
Ben ik in de gelukkige positie dat ik twee van de oorspronkelijke voedinkjes van de genoemde DAC over heb.
Dus broeit er het volgende in mijn hoofd: de 5V voor de voeding van de MiniDSP gebruiken en de 12V
voor het eerder getoonde schema van Pjotr. Raaskal ik weer eens of heb ik hier een serieuze mogelijkheid?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
oh ja joh? had ik dus niet door.....Pjotr schreef:Waar slaat dat nou weer op? Ik schreef het in relatie tot dat CD-speler getweak.Henkjan schreef:hé, je hebt al gelijk gekregen hoorPjotr schreef:Wil je het verantwoord aanpakken dan moet er toch een mute relais in......................
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
blij dat ik niet de enige ben die t simpel wil houden, dit is wat Tony (van MiniDSP) voorstelt:die softstart is dus alleen nodig als de amp geen inschakelvertraging heeft. het enige
dat ik nog heb is of die cap niet te snel laadt en bij het aanzetten de voeding onderuit trekt? nu ff testen (even een USB kabel opofferen voor d ewetenschap)
btw: dat er in sommige gevallen een "plonk" optreed is een bewuste keuze, omdat zij er van uitgegaan zijn dat een minidsp altijd in een geïntegreerd systeem wordt opgenomen waar de in en uitschakel volgorde vast ligt
btw: dat er in sommige gevallen een "plonk" optreed is een bewuste keuze, omdat zij er van uitgegaan zijn dat een minidsp altijd in een geïntegreerd systeem wordt opgenomen waar de in en uitschakel volgorde vast ligt
In a miniDSP, with
the embedded output caps discharging, that's something we can't get
around unless we were to add circuity by adding an additional ADC + DAC
IC which would obviously increase the price... We also don't want to
compromise with smaller caps as it would affect the quality...
- Leeuwarden
Ze mogen daar dan weel eens wat duidelijker in zijn. Ik was in de veronderstelling dat ik een "plug and play" unit kocht. Ik had echt niet verwacht dat ik nog een beveiliging zou moeten bouwen... Als men er daar van uit gaat dat het ding altijd geïntegreerd wordt gebruikt is het ook zinloos om er RCA gevallen op te solderen... Shit....
Maar goed, ik ga hem niet geïntegreerd gebruiken dus ik ben aangewezen op Peter zijn schema. Ook niet al te ingewikkeld trouwens...
Kom ik ook nog maar even terug op mijn vraag die ik eerder stelde:
Maar goed, ik ga hem niet geïntegreerd gebruiken dus ik ben aangewezen op Peter zijn schema. Ook niet al te ingewikkeld trouwens...
Kom ik ook nog maar even terug op mijn vraag die ik eerder stelde:
Jan, kan best simpeler als je even afziet van een inschakelvertraging:
Een klein 1 ampere brugcelletje met daarachter een 100uf elco'tje voor de afvlakking en een 12V relaisje. Dat sluit je aan op de 9V van de voedingstrafo. Het elco'tje bepaalt dan de afvalvertraging en omdat je die zo klein mogelijk wilt houden moet dat elco'tje ook zo klein mogelijk zijn. Maar ook weer niet zo klein dat het relaisje gaat brommen.
Maak nu zelf het schema......
Morgen overhoring
Een klein 1 ampere brugcelletje met daarachter een 100uf elco'tje voor de afvlakking en een 12V relaisje. Dat sluit je aan op de 9V van de voedingstrafo. Het elco'tje bepaalt dan de afvalvertraging en omdat je die zo klein mogelijk wilt houden moet dat elco'tje ook zo klein mogelijk zijn. Maar ook weer niet zo klein dat het relaisje gaat brommen.
Maak nu zelf het schema......
Morgen overhoring
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Jan, probeer t eerst anders ff uit, lang niet iedereen heeft last van een plonk. bij MichaelB is t bijna niet waarneembaar, en ook verder lees ik er niet veel over.
Jah, heb je geen last van een
INSCHAKEL
Dan moet zoiets wel werken. Het relaisje valt zo meestal wel eerder af dan de voeding van de DSP. Kan zijn dat je moet experimenteren met de grootte van het elco'tje. Maar hé dit is doe het zelf zelfbouw
INSCHAKEL

Dan moet zoiets wel werken. Het relaisje valt zo meestal wel eerder af dan de voeding van de DSP. Kan zijn dat je moet experimenteren met de grootte van het elco'tje. Maar hé dit is doe het zelf zelfbouw
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
wat wordt nou de laadstroom van die condensator? stel dattie 1000µF is?
- Leeuwarden
Peter, wat ben je weer strengPjotr schreef:Maak nu zelf het schema......
Morgen overhoring