subwoofer bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,
Ik zou graag ter aanvulling op mijn home sinema, een subwoofer willen hebben.
Deze is alleen bedoeld om te kijken naar films, dus niet voor het af spelen van muziek.
Nu is het probleem dat de inrichting allemaal is van teak, dus moeder de vrouw zou dit het liefst deze ook in teak hebben (ikzelf ook)
Heb veel rond gekeken, maar kom ze niet tegen in teak, dus op het idee gekomen (mede door deze site) om hem evt zelf te gaan bouwen.
Nu het ik twee mogelijkheden. 1 een bestaande kopen en deze vervolgens met teak fineer beplakken, of om hem helemaal zelf te gaan bouwen.
Nu lijkt het mij leuk om dit helemaal zelf te gaan doen, alleen heb geen idee wat ik nodig heb
Het moet een active subwoofer worden.
Dus welke speaker, welke versterker er in, hoe groot moet hij worden.
ikzelf dacht aan iets van kubus model van 50x50 cm.
Nu zie ik bv ook modellen met aan de voorkant en onderkant een speaker, is dit bv beter?
Dit zijn de gegevens die de gebruiksaanwijzing van mijn versterker aangeven (Sony STR-DA50ES)

Actieve lagetonenluidspeaker
tuitgangsspanning 2V
Impedantie 1kOhm

Wie kan mij op weg helpen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer bouwen

Bericht door Henkjan »

ha die Aran, welkom hier

er zijn zeer veel ontwerpen beschikbaar die je zou kunnen nabouwen. om de selectie wat kleiner te maken, kan je aangeven wat zo ongeveer je budget is?
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Het budget is ongv zo rond de 300 euro voor alleen het electrische
gedeelte.
Het hoef niet zo'n prof te zijn, het gaat mij alleen om de lage tonen
tijdens het kijken naar een film.

Gr Ron
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer bouwen

Bericht door Henkjan »

je bedoelt dus voor de versterker en de woofer €300, dus excl het hout?
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Dit klopt.
Dus ik bedoel dan de speaker en de versterker die er in moet.
het hoeft er geen een te zijn waarbij ik vanalles en nog wat kan regelen.
Welk merk voor de versterker bv. en de speaker.
Nu ben ik zelf wel altijd gek geweest op speakers van JBL, maar dat was voor in de auto.

Gr Ron
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: subwoofer bouwen

Bericht door squall »

Om de selectie nog wat kleiner te maken, hoe groot mag de sub worden. En hoe groot is de kamer waar de sub moet staan?
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Allereerst even een compliment voor de super snelle reactie die er komen.

De woonkamer is ong 6x5 meter
De wanden zijn behangen met polyester behang.
Op de vloer liggen plavuizen.

Waar de subwoofer komt te staan (en dat is goed in het zicht) staat nu een teak houten zuil zeg maar van 50x30.
Deze is gemaakt van massief teak hout ook de onderkant er van is dicht. Ik zat te denken, of het niet mogelijk zou zijn om daar een
subwoofer van te maken.

Gr Ron
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: subwoofer bouwen

Bericht door squall »

Betekend 50x30 50x30x30? Hoe dik is het teak? Eventueel zou je etsen downfiresub van kunnen maken. Dan zet je je zuil iets omhoog (5 à 10cm) en de woofer aan de onderkant.
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Het is inderdaat 50x30x30 en is 20 mm dik, en is massief teak.

Het plaatsen van de speaker aan de onderkant zou het mooiste zijn. er zou dan een speaker in kunnen met doorsnee van 25 cm.
Was toch evt al van plan om het op steuntjes( van die stalen puntjes ) te zetten, ivm trillen op de grond.
Ik vraag mij af wat nu het verschil is speaker aan de onderkant of voorkant. wat is het voor of nadel?
Ik zou er evt een kant uit kunnen zagen, om de binnenkant te bewerken, als daar iets in moet.

etsen downfiresub ???? Geen idee wat dit betekend, ben een echte leek


Gr Ron
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: subwoofer bouwen

Bericht door squall »

Esten? Geen idee :p waarschijnlijk een foutje van m'n iPhone.

Het volume wat je hebt is 4,6x2,6x2,6=~31L. 10" sub lijkt me een goed begin.

Geen idee wat de akoestische eigenschappen zijn van teak. Iemand hier ervaring mee?
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Even ter verduidelijking, dit is de zuil waar het om gaat.
Kleine correctie. de onderkant is dus open.
Bijlagen
DSC01351.JPG
DSC01352.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: subwoofer bouwen

Bericht door k.p. »

Een Mivoc AWM 104 lijkt me een geschikte driver. Als ik het goed begrijp zoek je iets goeds, maar moet het wel betaalbaar blijven. De Mivoc lijkt me daarom geschikt. Je zal dan ruim binnen het budget blijven. Binnen het budget zijn uiteraard wel betere drivers te krijgen. In het topic hier onder of boven staat hier een voorbeeld van.

Gr Kevin
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: subwoofer bouwen

Bericht door squall »

Het is wel belangrijk dat de kist goed luchtdicht word. Ik kan het niet heel goed zien, maar ik heb het idee dat er wel veel naden zijn.
Mivoc subwoofers is een prima begin!
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Ik denk dat ik eerst ga proberen, om van deze bestaande zuil een subwoofer te maken.
Als achteraf het geluidsresultaat tegen valt, kan ik altijd weer de spullen er uit halen, en er vervolgens een helemaal zelf te gaan bouwen.

Het lucht dicht maken zal wel lukken.
Alleen zit ik nog met de vraag, speaker aan de onderkant en er pootjes onder maken,of speaker aan zijkant.
Wat zijn de voor of nadelen hiervan, klink bv het geluid beter als je het zo of zo doet.

Welke subwoofer verterker, en welke speaker zou ik het beste kunnen nemen.
Moet de zuil aan de binnenkant geisoleerd worden, met een of andere material.

Gr Ron
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: subwoofer bouwen

Bericht door k.p. »

Voor de geluidskwaliteit van de sub zelf zal het niet uitmaken of de driver aan de voorkant of aan de onderkant gemonteerd zal worden mits deze puur in het subbereik wordt gebruikt. Dit betekend dus dat hij niet veel hoger dan 80Hz zal door mogen spelen. Het is echter wel mogelijk (lees: zeer waarschijnlijk) dat de positie van de luidspreker in de luisterruimte een ander geluid zal opleveren op de luisterplek. Dus er zal verschil zijn, maar wat beter is, is niet te voorspellen. De driver moet hier trouwens wel geschikt voor zijn.

Als driver stel ik een Mivoc AWM 104 voor. Als versterker kun je een Conrad subamp nemen.

De speaker zal waarschijnlijk beter presteren als de behuizing lucht dicht is. Simulaties kun je doen met winISD. Dempingsmateriaal is niet echt nodig nodig. De golflengte (80hz) is te groot om goed te kunnen dempen met dempingsmateriaal. Eventueel zouden hoger orde vervormingen wel gedempt kunnen worden. Wat wel kan helpen is om de eigenfrequentie van de verschillende onderdelen van de behuizing te verhogen. Dit kun je doen door verstevigingsbalkjes tussen de panelen aan te brengen.
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

De link conrad supamp werk niet, en ook google leverd niets op.
En waar kan ik aan zien of lezen, of de speaker geschikt is om aan de onderkant te plaatsen.

Gr Ron
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: subwoofer bouwen

Bericht door Vuurkat »

Directe productlink naar de versterker (altijd de directe productlink nemen bij Conrad), hij levert 150W/8 ohm of 240W/4 ohm en heeft een ingebouwde boost op 35Hz die je eruit kan solderen.

Hier staat hoe je erachter kan komen of je de woofer aan de onderkant kan plaatsen. Het heeft te maken met hoeveel de woofer 'doorhangt' en welk percentage van je xmax je daarmee verliest. De Mivoc AMW 104 verliest 3% en is dus geschikt.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: subwoofer bouwen

Bericht door k.p. »

Hmm ik probeerde dus de hele lijst weer te laten geven. De 100W versie is misschien ook voldoende.
clifdon
Berichten: 3
Lid geworden op: za 18 sep 2010, 0:05

Re: subwoofer bouwen

Bericht door clifdon »

Is het niet een idee om de gehele binnenkant met dun MDF te bekleden? Dan wordt de kast veel luchtdichter denk ik. Ik weet niet wat Teak en akoestiek doet eigenlijk. Teak is zwaar maar volgens heeft volgens mij ook weer een vrij open structuur. Je zou het natuurlijk eerst gewoon kunnen proberen. Dat MDF kun je later nog toevoegen ook. Ik zou er in elk geval een goede bracing in maken. Het zou zonde zijn om dit kastje te laten scheuren of iets dergelijks.
Verder is het een leuk idee zo ik hou het in de gaten en hoop wat foto's te mogen zien.
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Zat er zelf ook inderdaad aan te denken om hem aan de binnenkant rond om te beplakken met bv tryplex 2 mm dik.
En daarna evt de naden dicht te kitten.

Wat ik mij ook nog afvraag is, moet er nog een gat in met een koker aan de binnenkant. dat zie ik ook wel eens bij
sommige subwoofers. Zo ja hoe groot moet dit gat dan zijn.

Heb het bovenstaande nog even na gekeken, hiermee bedoel ik dus een basreflexbuis.

Gr Ron
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: subwoofer bouwen

Bericht door k.p. »

Dit kun je heel mooi zien met het programma winISD. De link hiervan kun je vinden in een van mijn vorige posts. Kitten kan, maar niet iedere kit is geschikt. Bepaalde dampen uit kit kunnen de de luidspreker aantasten meende ik.
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Ik ben al aardig op weg, maar wat is de minimale hoogte tussen de vloer en de onderkant van de woofer.
dit voor de aanschaf van spikes, die ik niet hoger tegen kom dan 4 cm.

Nog even een vraagje; ik ben naar een speaker aan het kijken, en zie bv bij speaker en co staan
woofer en subwoover wat is daar het verschil in.

Gr Ron
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: subwoofer bouwen

Bericht door k.p. »

Geef het beestje een naam ;). Er zijn geen vaste specificaties voor een woofer of een subwoofer. Een beetje kort door de bocht, maar een woofer zal vaak wat in de hogere frequenties netter doorspelen en een subwoofer is meer geoptimaliseerd om de laagste frequenties met voldoende geluidsdruk te kunnen halen. Het kan trouwens prima dat een bepaalde woofer lager gaat dan een bepaalde subwoofer. Heb je al een simulatie gedaan met de Mivoc?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: subwoofer bouwen

Bericht door k.p. »

Ik zie zo geen verschillen. Weet je zeker dat je bij de goede hebt gekeken?
aran
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:13

Re: subwoofer bouwen

Bericht door aran »

Hoi,

Als je bij http://shop.speakerenco.nl/index.php?cPath=1 ga kan je kiezen uit woofers of subwoofers.
Het het programa winisd bekeken, maar voor mij is dat allemaal abakadabra.
Iemand nog een idee over hoeveel ruimten er aan de onderkant min tussen de vloer en de speaker moet zitten
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”