Buizenbak + laagrendement speakers?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Re: Buizenbak + laagrendement speakers?

Bericht door Candisa »

De versterker zou niet lager dan 60Hz moeten spelen, het allerlaagste laag zal namelijk enkel en alleen worden weergegeven door subs die een eigen versterker krijgen...
Maar het slaglaag, mid en hoog moet wel in orde zijn, zonder begrensd gevoel.
Het slaglaag wordt verzorgd door HiVi M8a's, het mid door TangBand W4-1337's (titanium conus, laat werkelijk alles horen, daarom ben ik dus ook wat bezorgd), het hoog door Fountek NeoCD1.0's (true-ribbon, ook hier weer een driver die werkelijk alles laat horen en tot ver boven het menselijk gehoor kan doorspelen).

Ik verwacht van die toekomstige zelfbouwspeakers dan ook een zéér natuurlijke, neutrale en gedetailleerde klank, dus eigenlijk iets helemaal anders dan de ook wel heel erg lekker klinkende, maar wel héél erg laid-back "hondehokken" (:wink:) waar we nu naar luisteren.

Isabelle
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Laten we oppassen dat we niet verzanden in de eeuwige discussie tussen de voor- en nadelen van buizenversterkers en transistorversterkers. Volgelingen van beide technieken zijn er genoeg en ze komen er nooit uit.

Wanneer je puur wetenschappelijk gaat kijken naar de cijfers, dan wint de transistorversterker. Wanneer je ook muzikaliteit, emotie en gevoel laat meespreken, dan heeft de buizenbak echt een streepje voor.

Nogmaals, de enige manier om dit te kunnen beoordelen is door een (paar) buizenversterkers(s) je huis binnen te slepen en op jouw speakers naar jouw favoriete muziek te gaan luisteren.
Meetsystemen en vervormingscijfers buiten smijten en luisteren! (en genieten!)
Candisa

Bericht door Candisa »

Met andere woorden, waar je bij een goede transistorversterker kan spreken van pure hifi (what goes in, goes out met minimale vervorming) die alles quasi exact weergeeft zoals het op de opname staat, kan je bij een buizenversterker eerder spreken van myfi, wat heel lekker kan klinken (smaakafhankelijk), maar een eigen klankkleuring toevoegt?
Ik heb niets tegen een leuke myfi installatie, maar het moet ook hifi kunnen, dus we zullen zeker eens een buizenversterker testen, maar ik denk dat we nu gewoon een leuke transistorbak gaan zoeken (net op een leuk tweedehandsje gereageerd) en misschien kopen (of bouwen?) we later wel eens een buizenversterker er bij om eens mee af te kunnen wisselen.

De speakers die wij hier nu momenteel hebben staan zijn ook eerder myfi dan hifi, en daar is helemaal niets mis mee (anders zouden we ze nooit gekocht hebben) om lekker te genieten van een stukje muziek op de achter- of voorgrond, maar soms wil je een muziekstuk ook eens tot in het detail puur en aandachtig kunnen beluisteren, zonder "door de klank" van de ene of andere schakel in de keten te moeten luisteren en dan merken wij toch allebei dat een myfi set daarvoor niet geschikt is...
noWAF

Bericht door noWAF »

Candisa schreef:
maar ik denk dat we nu gewoon een leuke transistorbak gaan zoeken (net op een leuk tweedehandsje gereageerd) en misschien kopen (of bouwen?)
Groot gelijk (kan ook heel mooi klinken), alleen is me niet duidelijk hoe je hier nu ineens op uit komt. Ik ben een tijdje overgestapt van mijndual mono SET 300B (8W) naar een Hypex UcD klasse D transistorversterker (180 W/4 ohm), klonk zeker niet verkeerd, maar ben toch weer terug naar die SET alhoewel je nu de beperkingen beter hoort. Dat is het leuke ervan, dat je desondanks er genoegen mee neemt. Die UcD gebruik ik nu voor mijn digitale piano.
Candisa

Bericht door Candisa »

Wel, we waren eigenlijk van plan om een Yamaha AX-497 of een vergelijkbaar tweedehandsje te kopen, en toen bedacht Xenia dat een buizenversterkertje ook wel leuk zou zijn. In de plaats van zo een Yamaha heb ik daar mijn bedenkingen bij, maar als het is voor er bij heb ik daar niets op tegen.
Nu hebben we een leuke tweedehands transistorbak gevonden op het net voor een prijsje dat je niet kan laten liggen, dus heb ik er ondertussen al even op gereageerd. Later kan er dus nog altijd een leuke buizenbak *bij* ;)

Isabelle
Candisa

Bericht door Candisa »

Zoals te lezen valt in het draadje over de speakers die we willen gaan bouwen, heb ik een oplossing gevonden om vlugger een buisversterkertje er bij te kunnen zetten.

Zoals ik reeds zei hebben we een leuke tweedehandse Yamaha versterker op het oog (moet wel nog even bellen, want krijg geen reactie via e-mail).
Deze versterker heeft 2 grote voordelen tegenover een nieuwe Yamaha AX-497:
- Het is een stukje goedkoper, waardoor er minder geld uit de audio-kas moet worden gehaald en er dus vlugger budget zal zijn voor een buizenversterker.
- In tegenstelling tot een nieuwe AX-497 heeft de versterker die we op het oog hebben pre-out/main-in aansluitingen achterop.

Als we die versterker (of een vergelijkbare met dezelfde voordelen) kunnen kopen, hebben we dus de mogelijkheid om het geheel te gaan tri-ampen (aparte versterker op subs, woofers en mids+tweeters) ipv bi-ampen (aparte versterker op subs en één op woofers+mids+tweeters).
Bovendien lijkt het me (op basis van mijn beperkte electronica-kennis) prima mogelijk om een uitschakelbaar verzwakkingsnetwerk toe te passen in de mid+tweeter kasten.
Op deze manier kunnen de mid+tweeter kasten in "verzwakte modus" spelen wanneer ze door dezelfde, krachtige versterker worden aangestuurd als ze woofers, maar kunnen ze ook in "directe modus" aangestuurd worden door een losse, minder krachtige eindversterker. Hiervoor kunnen we dus prima gebruik maken van een buizenversterker.

De voordelen van deze oplossingen zijn:
- de volledige luidsprekers kunnen aangestuurd worden door "cleane" transistor-power, maar...
- op de mids+tweeters (waar de klank-invloed van een versterker het grootst is) kan even goed gebruik gemaakt worden van een buizenversterker, en bovendien...
- kan er budget uitgespaard worden, aangezien deze buizenversterker niet krachtig genoeg hoeft te zijn om ook de woofers aan te sturen, maar enkel de (efficiëntere) mid+tweeter kasten moet aansturen.

En zo zijn we allebei tevreden (hoop ik) :)

Isabelle
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Ik wil even mijn ervaring laten weten wat betreft laag rendement speakers en buizen versterkers.
Ik gebruik als speaker een hybride ESL bestaande uit een ESL paneel(tje) en twee 20cm woofers op een open baffel. Het rendement hiervan is bepaald niet hoog, de 85dB bij 1 Watt op 1 meter afstand haalt het zeker niet. Ik gebruikte die eerst in combinatie met een KT88 klasse A push-pull versterker van 30 Watt. Voldeed me overigens prima maar nu gebruik ik die speakers met een 300B Single Ended versterker en die komt bij normaal gebruik ook niet bij zijn limiet van 9 Watt. De vermogens behoefte valt dus best mee. De meeste mensen denken veel meer nodig te hebben dan de realiteit eist.
Naast mijn 300B eindtrap en buizen voorversterker staat nog een respectabele solid state versterker met meet resultaten die vele malen eleganter zijn dan van de buizen versterker en ook nog eens 15 keer zo veel vermogen kan leveren. Als ik naar muziek luister komt de solid state er niet aan te pas vanwege de gehoormatig veel slechtere prestaties, minder definitie, minder open, dichtslibbende soundstage enz.
Ik zou zeggen: probeer eens ergens te gaan luisteren naar een kwalitatief goede buizen versterker en een paar echt goede speakers en vorm je dan een oordeel over benodigd vermogen en gehoormatige kwaliteit van een goede buizen versterker speaker combinatie en vergeet even naar de cijfers te kijken.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Precies, the first Watt is the most important Watt, veel meer gebruik je normaal toch niet.
Maar al je argumenten zijn hier al meerdere malen voorbij gekomen en hebben weinig indruk gemaakt :?
arjank

Bericht door arjank »

toen ik nog muzikant was, viel het mij op, dat die gitaarspelers, ondanks dat, toch voor een buizenamp gaan. En nee, dat klinkt echt niet verkeerd. Voor een gitaar is dat best wel heel goed.
Dat gitaristen graag een buizenbak willen hebben is:
-veel 2e harmonische vervorming met als gevolg een warme smeuige klank
-"natuurlijke" compressie van de buis als die wordt overstuurt, met als gevolg dat de noten die de gitarist speelt lekker aan elkaar "plakken" (verdoezeld een beetje slechte speeltechniek :D )

Ik als bassist heb het liever anders, een buizen PRE-amp en een "normale"eindtrap. De buizenpre-amp zorgt dan voor het smeuige geluid, terwijl de eindtrap het zaakje toch onder controle houd.
Plaats reactie