Zoals te lezen valt in het draadje over de speakers die we willen gaan bouwen, heb ik een oplossing gevonden om vlugger een buisversterkertje er bij te kunnen zetten.
Zoals ik reeds zei hebben we een leuke tweedehandse Yamaha versterker op het oog (moet wel nog even bellen, want krijg geen reactie via e-mail).
Deze versterker heeft 2 grote voordelen tegenover een nieuwe Yamaha AX-497:
- Het is een stukje goedkoper, waardoor er minder geld uit de audio-kas moet worden gehaald en er dus vlugger budget zal zijn voor een buizenversterker.
- In tegenstelling tot een nieuwe AX-497 heeft de versterker die we op het oog hebben pre-out/main-in aansluitingen achterop.
Als we die versterker (of een vergelijkbare met dezelfde voordelen) kunnen kopen, hebben we dus de mogelijkheid om het geheel te gaan tri-ampen (aparte versterker op subs, woofers en mids+tweeters) ipv bi-ampen (aparte versterker op subs en één op woofers+mids+tweeters).
Bovendien lijkt het me (op basis van mijn beperkte electronica-kennis) prima mogelijk om een uitschakelbaar verzwakkingsnetwerk toe te passen in de mid+tweeter kasten.
Op deze manier kunnen de mid+tweeter kasten in "verzwakte modus" spelen wanneer ze door dezelfde, krachtige versterker worden aangestuurd als ze woofers, maar kunnen ze ook in "directe modus" aangestuurd worden door een losse, minder krachtige eindversterker. Hiervoor kunnen we dus prima gebruik maken van een buizenversterker.
De voordelen van deze oplossingen zijn:
- de volledige luidsprekers kunnen aangestuurd worden door "cleane" transistor-power, maar...
- op de mids+tweeters (waar de klank-invloed van een versterker het grootst is) kan even goed gebruik gemaakt worden van een buizenversterker, en bovendien...
- kan er budget uitgespaard worden, aangezien deze buizenversterker niet krachtig genoeg hoeft te zijn om ook de woofers aan te sturen, maar enkel de (efficiëntere) mid+tweeter kasten moet aansturen.
En zo zijn we allebei tevreden (hoop ik)
Isabelle