Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
Ed,is het ook geen optie die 8mm deze te vervangen door een plaat buigtriplex volledig van onder naar boven
nope, veel te complex en ik zie daar geen noemelijke verbetering in. Het is niet gezegd dat het MDF gaat afbreken. Dat weet ik pas als ik ga frezen. Eerst dus maar eens afwachten en zien hoe het in de praktijk gaat lopen. Als het probleem van afbreken zich voordoet zoeken we er op dat moment wel een oplossing voor.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

asterduc schreef:
meanman64 schreef:
Ed,is het ook geen optie die 8mm deze te vervangen door een plaat buigtriplex volledig van onder naar boven
nope, veel te complex en ik zie daar geen noemelijke verbetering in. Het is niet gezegd dat het MDF gaat afbreken. Dat weet ik pas als ik ga frezen. Eerst dus maar eens afwachten en zien hoe het in de praktijk gaat lopen. Als het probleem van afbreken zich voordoet zoeken we er op dat moment wel een oplossing voor.
Tis natuurlijk ook maar een idee het is niet gezegd dat het afbreekt zoals je zegt.Het zal van de kwaliteit van het MDF afhangen en daar zit het wel snor mee denk ik :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
Ik heb het wel es vaker verteld, maar zowel bij mijn Quadro's als bij de Rambo's zitten de drivers zonder niks op het mdf geschroefd. Paneel resonanties? Echt niet.
Bedoel je hiermee dat als je muziek draait en je hand tegen de kast legt dat je dan geen trilling voelt? :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ed, die relatief slappe wanden dat moet je inderdaad eens proberen. Ik heb in 2003 een centerboxje gebouwd en dat was het doodste kastje 'ever' met relatief weinig materiaal. Tussen woofer en tweeter kwam ook nog een bracing, niet te zien op de foto's. De wanden waren in totaal 22m dik, binnen 10mm mux, dan 4mm bitumen, dan de buitenwand 8mm MDF. Het geluid was enorm vrij van kleuring en perfect voor het weergeven van spraak.
Bijlagen
oude foto's.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

jeroen_d schreef:
sietse schreef:
Ik heb het wel es vaker verteld, maar zowel bij mijn Quadro's als bij de Rambo's zitten de drivers zonder niks op het mdf geschroefd. Paneel resonanties? Echt niet.
Bedoel je hiermee dat als je muziek draait en je hand tegen de kast legt dat je dan geen trilling voelt? :shock: :shock: :shock:
Inderdaad. :D

Maar nog ff over dat zand. Ik heb een beetje twijfels over de duurzaamheid van het beoogde effect. Voorop gesteld, dat er trillingen doordringen tot aan het zand, zal dit in de loop der tijden steeds meer naar beneden toe verzakken. Het zal van boven naar beneden een steeds compactere massa worden met dus een toenemende dichtheid. Zal dat het doel teniet kunnen doen vraag ik mij af.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hebben jullie dital gelezen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
Inderdaad. :D
Dan maak je een geintje of je hebt geen gevoel in je hand. :lol:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

sietse schreef:
jeroen_d schreef:
sietse schreef:
Ik heb het wel es vaker verteld, maar zowel bij mijn Quadro's als bij de Rambo's zitten de drivers zonder niks op het mdf geschroefd. Paneel resonanties? Echt niet.
Bedoel je hiermee dat als je muziek draait en je hand tegen de kast legt dat je dan geen trilling voelt? :shock: :shock: :shock:
Inderdaad. :D

Maar nog ff over dat zand. Ik heb een beetje twijfels over de duurzaamheid van het beoogde effect. Voorop gesteld, dat er trillingen doordringen tot aan het zand, zal dit in de loop der tijden steeds meer naar beneden toe verzakken. Het zal van boven naar beneden een steeds compactere massa worden met dus een toenemende dichtheid. Zal dat het doel teniet kunnen doen vraag ik mij af.
Ed gaat geen zand gebruiken maar straalkorrel met een soortelijk gewicht van 5kg/L.Het gebruik van zand(zilverzand) dient enkel om de kleinste gaatje die er tussen de straalkorrels zitten op tevullen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ed, die relatief slappe wanden dat moet je inderdaad eens proberen. Ik heb in 2003 een centerboxje gebouwd en dat was het doodste kastje 'ever' met relatief weinig materiaal. De wanden waren in totaal 22m dik, binnen 10mm mux, dan 4mm bitumen, dan de buitenwand 8mm MDF.
ik geloof er ook in Jeroen.
Heb zelf ooit een bandpass sub gemaakt, box in box systeem met PU schuim als tussenlaag. Daarvan herinner ik mij dat ie het aardig deed, maar heb daar niets aan gemeten of zo.
Een ander project heb ik zoals dat kastje van jou opgebouwd met 18mm MDF, 3.2mm massaplaat en 10mm massief sycamore. Ook zo dood als een pier!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
sietse schreef:
Inderdaad. :D
Dan maak je een geintje of je hebt geen gevoel in je hand. :lol:
Ik doe net de test met een 48 liter wooferkastje. Die kast is gebouwd uit korte wanden die in een driehoek zijn verlijmd met bracings op regelmatige afstanden. Het plaatmateriaal is 35mm multiplex. Niets verkeerd mee zou je zeggen.
Hij is wel gesloten, meet recht vanaf 20hz en er draait nu wat Smooth Jazz op.
Bij een geluidsdruk van slechts 50 db op 1 meter zijn de resonanties van de kast overduidelijk voelbaar!!!
Bijlagen
006 [640x480].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
sietse schreef:
ff over dat zand. Ik heb een beetje twijfels over de duurzaamheid van het beoogde effect. Voorop gesteld, dat er trillingen doordringen tot aan het zand, zal dit in de loop der tijden steeds meer naar beneden toe verzakken.
Ed gaat geen zand gebruiken maar straalkorrel met een soortelijk gewicht van 5kg/L.Het gebruik van zand dient enkel om de kleinste gaatje die er tussen de straalkorrels zitten op tevullen.
Juist, en tijdens het vullen komt de kast op een tafel te staan waaronder 4 shackers op 50hz staan te dansen! ... desnoods heel de nacht door. Daardoor gaan er misschien nog spanningen uit het MDF :D
Oh ja, de straalkorrels worden natuurlijk met de - terminal verbonden!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
hebben jullie dital gelezen?
Vibradamp bedoel je.
Voor de Concave niet interessant omdat
1. de massa 3 keer lager is dan de geplande straalkorrels
2. het goedje gaat beginnen samenhechten. De straalkorrels binden niet waardoor ze efficienter energie opnemen.
3. kostprijs vele malen hoger dan Patrick's straalkorrels!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
sietse schreef:
Inderdaad. :D
Hij is wel gesloten, meet recht vanaf 20hz en er draait nu wat Smooth Jazz op.
Bij een geluidsdruk van slechts 50 db op 1 meter zijn de resonanties van de kast overduidelijk voelbaar!!!
Tja, gesloten kast. Heb ik eigenlijk nog nooit gemaakt. Altijd open ongeacht de toepassing. HiFi of PA.
Maar, kijk, weet je, in vroeger dagen waren er, ook voor mij, zaken in de kastjes bouw, die heilig waren, omdat anderen met meer verstand dan ikke schreven, dat het moest.
En echt waar, ik heb geen last van trillen, behalve as ik naar de tandarts moet :oops: ,
Maar misschien gaan we het er nog es over hebben in een ander topic, want anders gaan we een beetje veel offtopic in dit leuke bouwproces.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

sietse schreef:
Tja, gesloten kast.
Heb de kast snel naar Reflex omgezet. Op de vorige foto zie je een gat onderaan het woofergat. Dit gat kan van een poort, variovent of een gesloten dop worden voorzien.
Tot mijn verbazing voel ik geen verschil in de trillingsintensiteit.
'k ga er bij de volgende meetsessie eens een acceleratiemeter opzetten om te kijken of een gesloten kast nu meer, evenveel of minder trilt als een "open" kast.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

sietse schreef:
Maar nog ff over dat zand. Ik heb een beetje twijfels over de duurzaamheid van het beoogde effect. Voorop gesteld, dat er trillingen doordringen tot aan het zand, zal dit in de loop der tijden steeds meer naar beneden toe verzakken. Het zal van boven naar beneden een steeds compactere massa worden met dus een toenemende dichtheid. Zal dat het doel teniet kunnen doen vraag ik mij af.
Nee dat gaat niet gebeuren als je goed verdicht hebt. Zand is een vaste stof, geen vloeistof. En het zijn mini-rotsblokjes, die gaan echt niet indrukken omdat er 1m aan zand op drukt. Dat gebeurt pas bij een laag van een kilometer ofzo. Dus de dichtheid blijft tot in eeuwigheid onder en boven gelijk. Het kan hoogsten weglekken door een gaatje.

De manier om de dichtste massa te krijgen en het beste dempt is zoveel mogelijk verschillende korrelgrootten te gebruiken.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

]eep schreef:
De manier om de dichtste massa te krijgen en het beste dempt is zoveel mogelijk verschillende korrelgrootten te gebruiken.
goeie tip.
heb nog een zakje met klein loodafval (2mm deeltjes) liggen, die zou ik er nog kunnen tussenmengen!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bij een geluidsdruk van slechts 50 db op 1 meter zijn de resonanties van de kast overduidelijk voelbaar!!!
Ed, ik weet niet wat die 50db is qua geluidssterkte, maar toch nog ff het volgende,
Gisteravond zijn mijn zoon en ik wezen vingeren aan mijn Rambo's. Mijn zoon als tweede partij.
Dus de uitslag(komt nog niet op tv.. :D )

1 Vinger ergens op de box, maakt niet uit waar, geen trillingen.
2 Vinger op de rand van het frame van de woofs, geen trillingen.
3 Op de betreffende baffle dus ook niet.
4 Vinger op de rand van het frame van de SPH135kep, basmid, nu wel trilling voelbaar. Lijkt gevoelsmatig beetje midden gebied.
5 Vinger op de die baffle direct naast de KEP. Geen trilling voelbaar.

6 :?:

Maar, ik heb in vroeger dagen, toen ik nog echt donker blond was, wel es de gelegenheid gehad te luisteren naar verschillende materialen als baffle.
Zoals glas, pvc en multiplex. Welnu, mijn conclusie is nog steeds, dat de materiaaldichtheid (massa?) van invloed is op de hoe het klinkt. Glas erg helder en pvc nog al dof. Multiplex daarentegen geeft wat meer helderheid in het middengebied, iets dat soms goed van pas komt, maar ook weer niet echt spannend is, als je toch zelf je filters maakt.

Dus, het ja of nee mee trillen van baffles, kan ook materiaal keuze zijn, maar verders, al schiet je me lek, waarom jij wel en ik niet. :roll: :roll:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wonderlijk... En stiekem geloof ik 't niet zo :oops: .
Hoe heb je die kasten geconstrueerd?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

vinger op de baffle: niks te voelen
hele hand op de baffle: duidelijk wel

Het gaat om het oppervlak van de hele kast dat staat te trillen, dat vele malen groter is dan dat van de driver.

stel: kep135, lekker hard spelen, 1mm uitslag bij een driver oppervlak van 80cm2

Jouw kast, oppervlak? Al gauw zo'n 8000cm2. Stel dat je dan een bijgeluid van trillingen wilt hebben dat 20dB onder het niveau van je driver ligt -> dan mogen de trillingen op de panelen slechts een uitslag hebben van 1micrometer.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

om te weten of de gevulde wand daadwerkelijk een aanzienlijke verbetering brengt heb ik een wand met en zonder tussenruimte gefreesd.
De totaalbreedte van beide wanden is bewust even breed gehouden om een representatief vergelijk te kunnen maken.

Het is de bedoeling dat beide wanden in dezelfde kast worden opgebouwd waarna beide wanden kunnen opgemeten worden, zowel op geluidsdruk als op mechanische trilling.
De topplaat wordt demonteerbaar gemaakt waardoor met verschillende vullingen kan geexperimenteerd worden.

Tevens zou ik ook de mogelijkheid willen voorzien om de frontplaat zowel fix als zwevend te kunnen monteren.
Bijlagen
036 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ed,zo te zien is er niks afgebroken of heb je de slechte uit het zicht gelegd :lol: :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
Ed,zo te zien is er niks afgebroken of heb je de slechte uit het zicht gelegd :lol: :lol:
Freeswerk liep probleemloos.
Eerst de buitenkanten en daarna de sleuf erin bij een iets hoger toerental, dan is er minder vibratie.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Het testkastje met één holle en één volle wand is gelijk ook een proef voor de vertikale uitlijning van de schijven tijdens de opbouw.

Ik herinner mij dat wij bij de Concave 1 nogal wat hebben liggen knoeien om alles recht op te buwen.

Vandaar het gebruik van een 'tussenfrontplaat', zoals die in de mooie 3D expl. view van Philippe te zien was.
Die tussenplaat zorgt ervoor dat het geheel tijdens de opbouw niet kan gaan torsen.
Tegelijkertijd komen er 2 tijdelijke platen tussen deze front- en rearplates, om deze mooi evenwijdig te houden.

De fotos maken één en ander duidelijk.
Bijlagen
005 [640x480].JPG
004 [640x480].JPG
003 [640x480].JPG
002 [640x480].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en de opbouw van de schijven.

Geen torsie en geen schuine opbouw meer.
Op deze manier is het een plezier om de kast op te bouwen.

De centergaten zijn door de rails in de front- / rearplate en de passende inkepingen in de schijven, niet echt meer nodig.
Ze kunnen echter niet weggelaten worden omdat ze nog nodig zijn om de schijven op de freestafel vast te houden.
Bijlagen
011 [640x480].JPG
010 [640x480].JPG
007 [640x480].JPG
008 [640x480].JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

=D> =D> =D>

Ik geniet ervan!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”